Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: o_j - 01.04.2015, 21:54:28

Otsikko: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: o_j - 01.04.2015, 21:54:28
Jarrusatuloiden kunnostusta olisi tiedossa. 740:iin oli tarkoitus kasailla 850:n rungoista toimivat etusatulat, ja s80 tuli tästä kateeksi ja jymähdytti takajarrun. Meinasin huomenna koukata hakemaan korjaussarjaa ettei pääsiäisenä tule aika pitkäksi.

Homma on tuttu ja suoraviivainen, mutta satulan "hoonaus" mietityttää. Melkein kaikissa ohjeissa tota suositellaan tehtäväksi joskus johonkin autoon tuli satulaa hieraistua hiekkapaperilla. Siinä satula alkoi takellella tosi nopeasti jarrujumpan jälkeen (ei tosin suoranaisesti laahannut). Vikaa oli varmasti myös nesteessä, asentejassa ja muussa autossa. Millä tuo hionta tehtäisiin oikeaoppisesti? Biltsusta jarruhooni? Tonnista paperia?

Vai haenko ässään vaan uuden satulan ja kokeilen onneani noitten 740:n satuloiden kanssa?
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: s73 - 01.04.2015, 22:18:36
Vesihiomapaperilla mäntä kiiltäväksi kromausta rikkomatta, tummentumat ja naarmut
pois, vähän jarruvaseliinia väliin kasatessa.   
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: jaskajokunen - 01.04.2015, 22:33:41
tiedä sitten onko tullut tehdyksi sutta ja sekundaa, oon rasvonut/kasannut silikonirasvalla männän satulaansa ?
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: o_j - 01.04.2015, 23:24:07
Vesihiomapaperilla mäntä kiiltäväksi kromausta rikkomatta, tummentumat ja naarmut
pois, vähän jarruvaseliinia väliin kasatessa.

Jaa niin mitä kromausta? ??? No, selittänee mun ongelmat osaltaan... ;D Täytyykin katsella noita irtosatuloita miltä niiden sylinterit näyttää. Luultavasti mennään siis crc-talouspaperiyhdistelmän hiovuudella.

Täytynee yö valvoa pohtien tuhlaanko rahat biltsun satulaan vai motonetin korjaussarjaan.
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: s73 - 02.04.2015, 04:29:37
männän kiiltävä pinnoite on kromaus. 
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: o_j - 02.04.2015, 08:59:22
männän kiiltävä pinnoite on kromaus.

Jaa niin männästä... Mä ajattelin sitä sylinterin hinkkaamista, kun meinasin ostaa uudet männät kuitenkin.
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: Demi - 02.04.2015, 09:13:42
tiedä sitten onko tullut tehdyksi sutta ja sekundaa, oon rasvonut/kasannut silikonirasvalla männän satulaansa ?
minulle kaikki tähän mennessa on sanonut että siilkoni ruostuttaa joten en ole käyttänyt muutakun oven tiivisteissä...
tiedä nistä nyt sit ei omaa kokemusta.. :)
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: HembalanD - 02.04.2015, 09:45:33
Jos ei siellä satulan puolella mitään ruostumia tai hapettumia (lue: ulkonemia pinnasta) ole niin tarvinneko sitä sen kummemmin hoonailla kun ei se mikään tiivistepinta ole ja mäntäkin jonkin verran väljä sinne on.
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: Pyssy - 02.04.2015, 19:35:58
minulle kaikki tähän mennessa on sanonut että siilkoni ruostuttaa joten en ole käyttänyt muutakun oven tiivisteissä...
tiedä nistä nyt sit ei omaa kokemusta.. :)

Ei se ole silikoni, joka ruostuttaa.  Silikonitiivistemassassa on kovettumisen estoaineena etikkahappoa, joka ruostuttaa. Muissa silikonituotteissa ei etikkahappoa ole.
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: o_j - 03.04.2015, 14:03:26
Taas kannatti säästää (ja ostaa osat katsomatta vikaa). Jarrun makaaminen johtui väärin päin olevasta jousesta. Satula oli ihan vinossa eikä päässyt enää liikkumaan. Myös palat oli toiselta kantilta loppu ja toisella kantilta lähes uudet. Kas kun ei ole osunut silmään aiemmin...

Ongelmaksi muodostui tuo jousi, joka ei ole ollut jännityksessä eikä näin ole liikkunut koloissa. Eli se on nyt aika piukassa. :) Taitaa mennä poraushommiksi.

Palojen kunnosta kuvittelisin että kämmi on käynyt jo niitä vaihtaessa.

E:

Homma suoritettu eilen. Note to self ja kaikille muillekin: takajarrujen suojakumit kiinnittyvät sillä kumin sisään rakennetulla metallivanteella, ja ovat oikeasti tuskaiset saada paikoilleen. Toiselle puolelle tulee kyllä uusi satula. Eiku mähän ostinki kaksi kappaletta noita korjaussarjoja. :idiot2:
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: o_j - 24.04.2015, 09:26:49
Näyttää satuloiden kunnostamisesta olevan oikeeta hyötyäkin. Oikealla puolella nyt kumpikin satula laitettu, vasemmalla originaalikuosissa. Edessä heittoa 17% ja takana 29%... Täytyy huoltaa kuskin puoli myös.
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: TT-V - 08.05.2015, 20:53:55
Ja jos on ihan totaalisen jumissa niin polttoöljyyn pariks päivää
Otsikko: Vs: Satulan kunnostus - hoonata vai eikö hoonata?
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.05.2015, 21:16:15
Rasvaprässin nippa kiinni ja pumppaa sylkän pois rasvalla, on turvallisempi ja tehokaampi kuin paineilma

edit: siis jos on jumissa