Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: kebakko - 08.09.2019, 09:43:48

Otsikko: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 08.09.2019, 09:43:48
Hetki sitten foorumilla pisti silmään eräs mielenkiintoinen myynti-ilmoitus. Perjantai iltana se oli sitten pihaan haettava, vaikka reissu pitkäksi venähtikin, kun matkaa kertyi yhteensä 500km koko reissun aikana.
   Auton on nykyiseen kuntoonsa saattanut edellinen omistaja, 7 vuotta sitten koko kori on hitsattu, pohja hiekkapuhallettu ja koko kori maalattu kauttaaltaan jonka jälkeen seissyt tähän päivään asti katoksessa josta sen kävin "pelastamassa". Moottoria ja voimaansiirtoa ei vielä ole ja siitä ei vielä ole selkeää visiota mikä sinne tullaan laittamaan, kun joku joskus jo alkanut tina kutosta ja m90 laatikkoa sinne sovittamaan jonka jäljiltä tulipellistä ei ole kauheasti enää jäljellä ::) pellitykset toistaiseksi ainoastaan pulteilla vielä kiinni.
   Sisusta puuttuu osittain, ainakaan mattoja, penkkejä ja ovipahveja ei ole ja varmasti kaikkea pientä puuttuu myös.
Taka-akseli tuli pienen harkinnan jälkeen otettua mukaan, se on 164 volvon 1031 akseli 3,73 välityksellä, kitkalukolla ja karpiolan ristitapeilla. Akseli tulee kuitenkin menemään 142 sportin alle.
    Mitä autolle tulee tapahtumaan tulevaisuudessa: Pohjan maalaaminen sisäpuolelta, Sisustan hankkiminen ja kasaaminen, sähkötyöt, Takaluukun korjaus ja maalaus, moottorin ja voimansiirron hankkiminen, sovitus ja asennus ja mahdollisesti vielä värin vaihto johonkin alkuperäisen värikartan väriin.
Moottoriksi tulee B234T (T5) ja voimansiirtoon m90. tulee vaihtumaan vielä ZF:ään

Kuvat ovat huonoja, autoa en ole vielä päivänvalossa päässyt kuvaamaan.

Matkalla uuteen kotiin
(https://i.imgur.com/Qybs1EA.jpg)

(https://i.imgur.com/S9Klesd.jpg)

(https://i.imgur.com/LtAeXir.jpg)

Vaihdelaatikon tunnelin ja tulipellin muutokset
(https://i.imgur.com/QxsQrrU.jpg)

(https://i.imgur.com/eSZLyzd.jpg)

Heti tallille päästyäni aloitin korjaamaan takaluukkua. Luukku oli pahoin kärsinyt ja se oli laitettu popniiteillä ja pellillä kasaan, sisäpuolelle jätin vielä yhden pellin soiron vahvistamaan rakennetta, mutta ulkopuolta rupesin kuiduttamaan lasikuitumatolla ja hartsilla. Muuten työ alkoi hyvin mutta mattoa tuli varattua liian vähän ja parin kerroksen jälkeen etu ja takapuolelle oli matto jo loppunut. Kuitenkin jo kahdellakin kerroksella tuli yllättävänkin tukeva, luukun sisäpuolelle tuli toiset 2 kerrosta. Luukkuhan on expressissä alkujaankin lasikuituinen, mutta lähes 50 vuotta vanha lasikuitu tuntuu olevan hyvin haperoa joten ei mikään ihme, että luukku onkin alkanut halkeilemaan kun sitä on laitettu kiinni ja availtu.

(https://i.imgur.com/zviKSeY.jpg)

(https://i.imgur.com/IBoes6c.jpg)

(https://i.imgur.com/uCxyQVj.jpg)

(https://i.imgur.com/3TXwLUT.jpg)

Tästä jatketaan ja parempia kuvia on tulossa kun saan auton taas tallista päivänvaloon 8)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71
Kirjoitti: Lankku - 08.09.2019, 10:57:24
Johan pääsit alulle hommassa, uskaltaako tämmösiä juttuja lukea ollenkaan :idiot2: Eipä enää seiso ainakaan samassa katoksessa keräämässä pölyä O0
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71
Kirjoitti: jonze - 08.09.2019, 13:38:15
Tää menee ehdottomasti seurantaan   O0
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 -T5-
Kirjoitti: kebakko - 14.09.2019, 21:01:26
Viikonloppu koitti ja pääsi taas auton pariin. Takaluukun kuidutushommia jatkettu ja hyttiin ruvettu mallaamaan 240 etupenkkejä. Näistä työvaiheista ei ole kuvia.

Tänään aamulla lähdin aikaisin liikkeelle hakemaan tekniikanluovuttajaa. Kauppoihin päästiin ja kyytiin nousi vuoden 94  850 T5. Moottoriksi tulee siis B5234T. Ostaessa auto oli täysin ajokuntoinen, kori on parhaat päivänsä kuitenkin jo nähnyt.

Ensimmäisenä pesin koko auton jotta on mukavampi ruveta purkamaan ja purkuhommat aloitettiin heti kunnolla. Moottori on pois nostamista vaille valmis tällä hetkellä jonka jälkeen täytyy vielä purkaa moottorin johtosarja ja boksit itselle jonka jälkeen koko loppu romu on myynnissä, yv:llä voi kysellä mikäli jokin osa kiinnostaa.

Moottoriin liittyen vielä täytyisi hankkia jostain 960 öljypohja ja voimansiirtoon tinakoneen m90.

Luovuttaja ja vastaanottaja
(https://i.imgur.com/hckviEi.jpg)

Ennen pesua
(https://i.imgur.com/VYE7sIr.jpg)

Pesun jälkeen ja osittain jo purettuna
(https://i.imgur.com/XuFx08d.png)

Hommat jatkuu vuorokauden ympäri kun viikonloppuisin pääsee ainoastaan tekemään. huomenna olisi jo tarkoitus mallailla konetta paikoilleen 145 koriin :idiot2:
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: skokk - 18.09.2019, 22:26:49
Onko tulossa kilpien väliin t5 tekniikalla?
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 20.09.2019, 02:33:06
Onko tulossa kilpien väliin t5 tekniikalla?

Tavoitteena rakentaa massasta poikkeava auto joka soveltuu vaikka jokapäiväiseen ajoon joten on tulossa kilpien väliin, mutta katsotaan mikä lopullinen kokoonpano tulee olemaan.

Sitten itse asiaan:
(https://i.imgur.com/yiDSWhv.jpg)
Moottoria koesovitettu paikoilleen ensimmäistä kertaa. Heti ensimmäisenä tuli havaittua että moottori on odotettua korkeampi ja se ottaa tällä hetkellä lähes kiinni tuon tulipeltiin tehdyn syvenyksen kattoon, vaikka öljypohjan tiivistepinta on melkein apurungossa kiinni. Öljypohjaa ei vielä ole. Ratkaisuna täytyy todennäköisesti joko tehdä tulipeltiin lisää tilaa tai muokata apurunkoa joskin jälkimmäisestä ei katsastusmies tykkää. Täytyy vielä sovittaa uudestaan kun saan sen öljypohjan hankittua.
  Moottoria olisi myös mahdollista tuoda vielä hieman eteenpäin kun alkuperäinen sovitus tehty 6syl tinamoottorille, jäisi sitten enemmän tilaa lämmityslaitteelle kun nyt alkuperäinen lämmityslaite ei mahdu mitenkään paikoilleen, mutta tilalle on ollut suunnitelmissa hankkia ns yleismallin lämppäri johon sitten vaikka kuiduttaa sopivan kotelon.

Muita mietteitä on herättänyt tuo kirkkaankeltainen huomiota herättävä väri. Mieli tekisi maalata jollain miedommalla alkuperäissävyllä, mielessä pyörinyt sama väri kuin 142:ssa eli 46 punainen. Tai sitten volvon 100 safari keltainen. Ehdotuksia otetaan vastaan :buck2:
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: Lankku - 20.09.2019, 11:13:06
Onko kone tarpeeksi kallellaan taaksepäin? Kutosellakin jäi vielä rako koneen päälle ja öljypohja oli paikallaan.

Expressin omaa lähellä oleva vähän tummempi harmaa vois olla hyvä väri.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 20.09.2019, 14:43:51
Onko kone tarpeeksi kallellaan taaksepäin? Kutosellakin jäi vielä rako koneen päälle ja öljypohja oli paikallaan.

 Täytyy sitten kun saa vaihdelaatikon ja sen öljypohjan hankittua koittaa lopullista sovitusta vielä ennen kuin rupeaa leikkelemään mitään. Eiköhän se sinne sovi. Pelkällä moottorilla vaikea sanoa mihin tulee lopulta asettumaan.

Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 22.09.2019, 17:10:59
Tämä viikonloppu mennyt lähinnä muita autoja laittaessa, mutta jotain kuitenkin ehditty tämänkin eteen tekemään, takaluukku on tällä hetkellä kuidutettu valmiiksi ja ensimmäiset pakkelit laitettu päälle ja aloitettu hiomaan.

(https://i.imgur.com/dleJeRY.jpg)
Kyllä se pikkuhiljaa rupeaa luukulta näyttämään :P vielä kuitenkin edessä paljon hiontaa ja kittaamista ja viimeistelyä.

Merkittäviä osahankintoja tehty myös:
(https://i.imgur.com/KrOZhSw.jpg)
960 lyhennetty öljypohja ja imuputki, m90, keppiteline ja aihioksi 960 kardaani.

Ensi viikonloppuna pääsee sovittamaan moottorin lopulliselle paikalleen ja pääsee tekemään moottorinkiinnikkeet ja hitsaamaan tulipellin ja vaihdelaatikon tunnelin kiinni ::)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.09.2019, 18:54:34
Mielenkiinnolla seuraillaan sovitushommia. Alkanut itselläkin tuo vitoskoneen laittaminen pyöriä mielessä omaan 142:seen. Tiedä sitten paljonko sun autossa vaikuttaa nuo tulipellin ja tunnelin muutokset moottorin lopulliseen paikkaan ja asentoon suhteessa etupalkkiin.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 23.09.2019, 19:36:47
Tiedä sitten paljonko sun autossa vaikuttaa nuo tulipellin ja tunnelin muutokset moottorin lopulliseen paikkaan ja asentoon suhteessa etupalkkiin.
Nuo tulipellin ja tunnelin muutoksethan on nimenomaan tehty sitä varten, että moottorin saa järkevään paikkaan ja mahtumaan tuonne kun 140srj moottoritilassa ei tilaa ole loputtomasti. Ensin siis sovitetaan moottori ja sen jälkeen vasta mietitään nuo pellitykset lopulliselle paikalle, ne eivät tule vaikuttamaan moottorin paikkaan. Tarkoitus on tuoda moottoria vielä jonkun verran eteenpäin, mutta öljypohjasta johtuen sitä ei voi kauheasti enää siirtää ilman etupalkin tai öljypohjan muutoksia. Näkee sitten paremmin viikonloppuna kun tulee sovitettua koko pakettia, siitä tulossa kuvia kyllä :P
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 28.09.2019, 22:57:34
Taas on jotain tehty ja paljon on vielä tekemättä.

Perjantai oli vapaapäivä joten aloitin hommat heti perjantaina aamusta. Ensimmäisenä pulttasin öljypohjan kiinni jonka jälkeen moottori ilmaan ja vaihdelaatikko perään. Vaihdelaatikon tunnelin purin jo tässä vaiheessa pois ihan vain sovituksen helpottamiseksi. Aikani linjailtuani konetta liinoilla, narulla yms. Sain sen suunnilleen oikealle kohdalle mutta totesin, että etupalkkia on pakko hieman muokata. Syynä tähän on tuo käytössä oleva lyhennetty 960 öljypohja. Joko öljysumppu ottaa kiinni alatukivarren pulttiin(jota jo hiukan lyhensin) tai sitten imuputken patti öljypohjan etupäässä ottaa kiinni etupalkkiin. tällä kokoonpanolla ei saa öljypohjan tasaista kohtaa etupalkin kohdalle. Havainnollistavat kuvat:
(https://i.imgur.com/cc86iWB.jpg)

(https://i.imgur.com/HrIuY3T.jpg)

Pienen loven kun palkkiin teki se riitti ja toteutuksen sai ihan siistiksi. Moottorin kiinnikkeitäkin siirsin niin kauas moottorista kuin etupalkin leveys antoi myöden(ei näy kuvissa).

Saipahan myös imuroitua palkin sisältä, oli ihan vaan vähäsen kerännyt törkyä sisälle :idiot2:
(https://i.imgur.com/UyeFpMq.jpg)

(https://i.imgur.com/1vTMyx0.png)

(https://i.imgur.com/k7HD9Wn.jpg)

Lopuksi nopea saumojen tasoittelu ja väliaikainen maali päälle.
(https://i.imgur.com/A1kwBVY.png)

Sitten taas uudestaan moottori ilmaan ja uusi yritys ja pitkän mittailun ja asettelun jälkeen saatiin moottori lopulliselle paikalleen ja pääsin rakentelemaan moottorin kiinnikkeitä. Ne tein 5mm lattaraudasta. Niille pitää enää viimeistelyt ja maali päälle.
(https://i.imgur.com/zVm3DXd.png)

Vasen
(https://i.imgur.com/DoAAqK3.jpg)

Oikea
(https://i.imgur.com/cSzutT8.png)

(https://i.imgur.com/fjhhCeF.jpg)

(https://i.imgur.com/pfl2bdt.jpg)

Ja viimein lopullisella paikallaan
(https://i.imgur.com/kJ9mb6j.jpg)

Enää pitäisi tehdä vaihteiston tuenta, sen jälkeen hitsailla ja tehdä osittain uudet pellitykset vaihteiston tunnelille ja tulipellille, ihan niin paljon ei vitosen kanssa tarvitse tilaa kuin kutosen kanssa joten lämmityslaitteelle jää enemmän tilaa.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 29.09.2019, 23:25:27
Tänään ehdin sen verran tekemään, että tein sen vaihteiston tuennan vielä. Kokeillaan aluksi tälläisellä ratkaisulla. Eli käytössä alkuperäinen vaihteiston palkki, paikkaa muutettu ja uudet tukevammat päädyt täytyy siihen vielä tehdä. Katsotaan ensin yhdellä tukikumilla jos ei meinaa pysyä aloillansa niin täytyy lisätä toinen.
(https://i.imgur.com/PB1ovEY.jpg)

Kardaanilinjan saaminen sivuttaissuunnassa suoraksi vei aikaa ja pystysuunnassakin koitin siitä saada järkevän oloista, en tiedä kuinka paljon nivelissä pitäisi ja saisi olla taittoa(?). Raati voi siitä esittää oman mielipiteensä. Tällä hetkellä näyttää suunnilleen tältä:
(https://i.imgur.com/PTqiV0u.jpg)
Moottori on 3 astetta kallistettu taaksepäin, vaikuttaisi sopivalta.
Moottori on tyypillisesti pakopuolelle kallistettu, imupuolella pienikin saatavilla oleva tila tulee todennäköisesti tarpeeseen.
(https://i.imgur.com/EU7SZWV.jpg)

Hyvin istuu :P jää vielä coolerille ja syylärille tilaa.
(https://i.imgur.com/QIFhMdW.jpg)
Viikonloppuna hommat taas jatkuu. Pitäisi kohta ruveta pakosarjaa tekemään, ahdin on vielä mietinnässä. Tarvisi löytää joku fiksu mieluusti t3 laipallinen ahdin joka tarjoaisi laajan väännön ~300hp teholuokassa. Kommentit, ehdotukset yms ovat tervetulleita :)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: HenkkaJ - 30.09.2019, 00:15:15
Kardaanilinjan saaminen sivuttaissuunnassa suoraksi vei aikaa ja pystysuunnassakin koitin siitä saada järkevän oloista, en tiedä kuinka paljon nivelissä pitäisi ja saisi olla taittoa(?). Raati voi siitä esittää oman mielipiteensä. Tällä hetkellä näyttää suunnilleen tältä:

Periaatteessa kai ristinivelillä toteutettu kardaani ei välitä kulmasta (olettaen nyt siis ettei nivelissä ole mitään 30 asteen kulmia) niin pitkään kunhan kulmat ''nollautuvat'' kummassakin päässä. Kunhan kardaanin päiden laipat/kiinnityspinnat ovat yhdensuuntaiset ja kulmat maltilliset, niin en usko ongelmia syntyvän, koska etupään nivelessä tietyssä pyörimisliikkeen vaiheessa kardaaniin syntyvä kulmakiihtyvyys nollautuu takapään nivelestä murikan laippaan syntyvällä negatiivisella kulmakiihtyvyydellä. Tällöin siis kardaani ei itseasiassa pyöri tarkalleen tasanopeudella, mutta murikka taasen kyllä - kokonaisuuden ei pitäisi ravistaa. Olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty  ::)  Toki tuo kaksiosainen kardinaaliaksila ja sen kolmas nivel tuo myös omat haasteensa.

Niin, ja makea proggis on kyllä tekeillä  8)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: Wehgi - 30.09.2019, 08:24:32
Periaatteessa kai ristinivelillä toteutettu kardaani ei välitä kulmasta (olettaen nyt siis ettei nivelissä ole mitään 30 asteen kulmia) niin pitkään kunhan kulmat ''nollautuvat'' kummassakin päässä. Kunhan kardaanin päiden laipat/kiinnityspinnat ovat yhdensuuntaiset ja kulmat maltilliset, niin en usko ongelmia syntyvän, koska etupään nivelessä tietyssä pyörimisliikkeen vaiheessa kardaaniin syntyvä kulmakiihtyvyys nollautuu takapään nivelestä murikan laippaan syntyvällä negatiivisella kulmakiihtyvyydellä. Tällöin siis kardaani ei itseasiassa pyöri tarkalleen tasanopeudella, mutta murikka taasen kyllä - kokonaisuuden ei pitäisi ravistaa. Olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty  ::)  Toki tuo kaksiosainen kardinaaliaksila ja sen kolmas nivel tuo myös omat haasteensa.

Niin, ja makea proggis on kyllä tekeillä  8)

Juuri näin, ristinivelellisessä kardaanissa saa olla sekä vaaka että pystyheittoa samaan aikaan, kunhan kiinnityslaipat ovat keskenään samansuuntaiset. Alle kahdeksan asteen kun pysytään kulmaheitossa niin sen pitäisi pelata mainiosti. Mitä hitaammin pyörivä akseli niin sen suuremman kulmaheiton se kestää.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 06.10.2019, 22:51:24
Taas olisi viikottaisen tilannepäivityksen aika. Jotain saatiin taas aikaan, enemmänkin olisi voinut  >:(
Vaihdelaatikon tunnelin ja tulipellin pellitykset muokkasin ja hitsailin kiinni. Paljoa ei tullut kuitenkaan niitä muokattua lopulta, mukavampi tulevaisuudessa että on edes aavistuksen verran pelivaraa moottorin takapuolella jos täytyy vaihdelaatikkoa irroittaa tms. Kuvia ei kauheasti ole, ei siitä oikeen kaunista saanut tekemälläkään. Kotelon pystysuorat saumat hitsasin 100% siinä toivossa että saavutettaisiin enemmän jäykkyyttä tosin tässä varjopuolena se että pelti pakostakin vetelee vaikka pätkissä hitsailee. kotelo ja tunnelirakenteen hitsasin koriin tuuma saumaa tuuma väliä tyylillä. Täytyy pohjamaalin jälkeen vielä saumata kaikki saumat tarkoitukseen sopivalla ”koriliimalla”. Tuohon vaihdelaatikon tunneliin ajattelin vielä tehdä jonkinlaiset jäykisteet Epäsymmetrisyys tuossa kotelossa ihan vain koska moottori on pakopuolelle kallellaan.
(https://i.imgur.com/tFlnMpz.jpg)
Tulipeltiinkin jouduin pienen viisteen tekemän vielä jotta moottorin sai laatikon kanssa pois. Tuo 960 öljypohja aiheuttaa omat ongelmansa, jos olisi itselläkin tig-hitsi muokkaisin heti tuota sumppua fiksumman muotoiseksi, mutta päivärahoilla kun tätä rakentelee niin tuo lyhennetty 960 ö-pohja oli paras (budjetti) ratkaisu. Mutta kyllä se sinne hyvin noinkin sopii.

Ensi viikonloppuna olisi edessä pakosarjan teko, tarvisi vain hankkia pakosarjan ja turbon laippa. Ahtimeksi tulossa todennäköisesti hx35.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 08.03.2020, 22:10:41
Johan sitä on taas kulunut useampi kuukausi viime päivityksestä. Motivaatio ei ole loppunut vaan kalustoa rupeaa olemaan niin paljon ettei kaikkeen pysty laittamaan. Varmaan täytyy jostain luopua että saisi tämän helmen liikenteeseen. Projektia ei nopeuta sekään, että nykyään tallille on 110km matka.
   Sitten itse asiaan, pienen pohdiskelun jälkeen otettiin askel taaksepäin ja moottoria 10cm eteenpäin. Moottorin kiinnikkeitä en ruvennut tekemään uusia vaan siirsin apurungosta moottorin korvat uudelle paikalle. Monta muutakin asiaa täytyy tämän johdosta tehdä uusiksi. Tässä vaiheessa homma näyttää raa’alta mutta lopputulos tulee näyttämään paremmalta näiden muutosten avulla.

(https://i.imgur.com/AGKpc8S.jpg)

(https://i.imgur.com/D0fwFZZ.jpg)

Ohjaussimpukka tuntuu myös olevan tiellä, todennäköisesti täytyy vaihtaa hammastankoon. Jos joku kuka on simpukasta hammastankoon vaihtanut viitsisi laittaa vaikka yv:llä kuvia ja tietoja toteutuksesta olisin kiitollinen :)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: ata - 09.03.2020, 18:50:58
Tuossa yksi vaihtoehto, BMW E36 hammastangolle kiinnikkeet:
(http://i.imgur.com/IPnIyuf.jpg)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54513.msg1000104#msg1000104

Ja tuossa toinen, vähän paremmin dokumentoitu:
https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/5.+Ohjaus/
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express -71 T5
Kirjoitti: kebakko - 10.03.2020, 08:14:09
Isot kiitokset ata:lle, näillä pääsee pitkälle.

Eilen illalla oli pakko käydä sovittamassa vielä koko pakettia, totesin että parempi kun tekee alusta uudestaan niin pääsee helpommalla joten tulipelti ja vaihteiston tunneli on laikattu jälleen auki.

(https://i.imgur.com/W5qcnRT.png)

(https://i.imgur.com/2MbCDlT.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 13.06.2020, 19:59:00
Edellisestä päivityksestä taas tovi vierähtänyt, mutta homma on taas edennyt. Edellisen päivityksen jälkeen tapahtunutta:
-vaihdelaatikon kannakkeelle tehty uudet kiinnikkeet, nyt palkki on alkuperäisellä paikallaan
-tuulilasi irroitettu hitsauksia varten
-uusi tulipelti ja vaihteiston tunneli tehty.
-e36 hammastanko hankittu aihioksi

Tuulilasin irroitin jotta olisi enemmän työskentelytilaa ja kipinät eivät pilaisi hyvää lasia. Useita jo valmiiksi rikkinäisiä laseja on tullut irroitettua ja ehjiä käytettyjäkin olen irroittanut ja kaikki ehjänä mutta eiköhän se tämän kanssa sitten pitänyt sattua vahinko. Olin työntämässä uutta lankaa edellisen katkenneen tilalle tarkoitukseen hankitulla työkalulla ja työkalu meni huonossa kulmassa lasin ja karmin väliin jolloin kuului raks ja eiköhän lasi sitten haljennut kulmasta. Ei toki pahasti mutta revin sitten lasin enempää säälimättä irti kun en kuitenkaan ikinä laittaisi vähänkään haljennutta lasia paikoilleen. >:(

Kävin pihalla seisovasta e36 romusta purkamassa itselleni hammastangon talteen kun se ei kerta mitään maksanut. Hetken mallailtuani totesin että voi olla jokin muu hammastanko fiksumpi hankkia. Simpukka ei kuitenkaan tähän enää tule mahtumaan.

Pellityksien teon aloitin ensin tulipellistä. Kanttikonetta kun ei ole tein taitokset sapluunan ja puupalikoiden avulla. Pienen jäykisteen myös naputtelin keskelle. Pitäisi varmaan ostaa sellainen bead rolleri niin ei tarvitsisi käsin kuulapää vasaralla naputella.
(https://i.imgur.com/DPMtjzG.jpg)

Sitten tein 3mm lattaraudasta ”luurangon” tunnelille. Ideana tässä oli saavuttaa mahdollisimman jämäkkä tunnelli ja mahdollisimman symmetrinen. Muutenkin tuo kulmikas muoto tuntui sopivan paremmin.
(https://i.imgur.com/ETN8Hr0.jpg)

Sen jälkeen vain yksinkertaisesti pellitykset päälle. Tulppahitseillä lattoihin kiinni ja koriin ja toisiinsa kiinni tuuma saumaa, kaksi väliä periaatteella.
(https://i.imgur.com/gKeyu4T.jpg)

(https://i.imgur.com/yLEZ3gy.jpg)

Valmis
(https://i.imgur.com/d1LYKHQ.jpg)

Lopputuloksena oikein tukeva paketti joka on symmetrinen ja sopivan kokoinen, m90 jää vielä tilaa ympärille, että sitten kun nälkä kasvaa syödessä myös se iso ZF mahtuu ::) edelliseen rämisevään peltilaatikkoon nähden onnistunut.
 Sitten kun kori on sisältä pohjamaalissa kaikki saumat tullaan vielä saumaamaan tarkoitukseen sopivalla liima/tiivistemassalla.
Vaihdekepille teen reiän vasta sitten kun päätän teenkö 960 alkuperäisellä keppitelineellä vai tilaanko jonkun shortshifterin.

Seuraavaksi pitäisi taas kasailla kojelauta paikoilleen ja alkaa visioimaan lämmityslaitetta. Alkuperäinen ei tosiaan luultavasti mahdu niin voi olla että teen tuollaisesta yleismallin lämmityslaitteesta sopivan kompaktin kotelon alkuperäiselle paikalle.

Pakosarjaa varten täytyisi myös hankkia laipat ja kasa mutkia niin pääsisi sitäkin mallailemaan samalla muiden muutosten kanssa.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 10.10.2020, 03:23:22
Joko se tämäkin on vuoden ollut jo omistuksessa :idiot2:

Tällä viikolla sain vihdoin potkastua tämän projektin uuteen vaiheeseen ja kävin hakemassa tähän ahtimen ja pakosarjan tekoon tarvittavat romut.
Ahtimeksi ostin Lensulta uuden holsetin hx35, 54/60mm siivillä ja 12 pakopesällä. Samalla ostin myös turbon laipan, hukkaportin laipan ja kasan 38mm mutkia ja pari metriä 38mm putkea.

Illalla kotiin tullessa aloin hahmottelemaan ahtimen paikkaa ja (onneksi) tuo hx35 on kuitenkin sen verran kompakti, että se mahtuu koneen vierelle jolloin pakosarjasta ei tule niin pitkä.
Ahdin on kaksi nieluisella pakopesällä, mutta tietysti kun kyseessä on 5syl moottori ei pulsseja saa jaetuksi tasamäärää kahteen nieluun niin päädyin ratkaisuun jossa kollektorissa kaikki 5 putkea yhdistyy ja ahtimen laipan porttasin siten että pakopulssit pitäisi jouhevasti jakautua kumpaankin nieluun, ainakin toivottavasti. Ensimmäistä kertaa kun tekee niin täytyy koittaa kepillä jäätä.

(https://i.imgur.com/qKH3LzR.jpg)

(https://i.imgur.com/pWLyFXb.jpg)

Ahtimen paikan hahmottelua. Moottorinostin oli oikein pätevä apuväline
(https://i.imgur.com/qSrJkIA.jpg)

Pakosarjan lähdöt. Olisi ollut liian helppoa ostaa valmiit supisteet niin päädyin tekemään itse. Leikkelin 3cm mittaiset pätkät joita taontavasteen ja lämmön avulla levitin jonka jälkeen puristin soikeaksi.
(https://i.imgur.com/RZvzeep.jpg)

Kollektorin tekoa
(https://i.imgur.com/mIAm7bb.jpg)

(https://i.imgur.com/aPWlYzi.jpg)

Pahimmat rosot snurrailin vingulla pois, mutta aivan täydellistä ei saanut johtuen huonoista välineistä. Oli ainoastaan yksi todella lyhyt terä käytettävissä
(https://i.imgur.com/0ebyqbf.jpg)

Valmis tuotos
(https://i.imgur.com/R31JNO2.jpg)

Huomenna sitten olisi varsinaisen sarjan tekeminen edessä. Siitä lisää myöhemmin 8)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: B30A - 10.10.2020, 10:50:15
 O0  Itsetekemisen iloa ei kaupasta saa ostettua. Ihastelin myös tuota ruuvipenkkiä joka on selkeästi nähnyt askartelua.

Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 11.10.2020, 04:10:59
Hommat etenee ja tämä ilta(yö) tuli taas väkerrettyä pakosarjan kanssa. Kollektorin tekemisen jälkeen jouduin vielä muuttamaan ahtimen paikkaa jotta downpipe mahtuu ja konepeltikin menee kiinni. Hitsailin kollektorin muutaman tangon varteen kiinni ja aloin tekemään putkia. Muutaman kokeilun jälkeen jokainen putki löysi paikkansa. Kaikista putkista tuli suurinpiirtein saman mittaiset.
(https://i.imgur.com/W45Gef1.jpg)

(https://i.imgur.com/RMsi8FE.jpg)

(https://i.imgur.com/c43l5wq.jpg)

Sellainen siitä lopulta tuli. Huomenna täytyy hitsata lopullisesti kasaan, nyt vasta täppäilty kasaan
(https://i.imgur.com/OvSdE8s.jpg)

(https://i.imgur.com/HCxWAkt.jpg)

(https://i.imgur.com/cjJKhVk.jpg)

Eiköhän tuo omiin tarpeisiin virtaa tarpeeksi. Hukkaportille täytyy vielä hakea paikka sitten kun saan hankittua sen.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: Lankku - 11.10.2020, 15:37:40
Jäikö vesiputkellekin tilaa kun ykkösen putki tekee tuollaisen lenkin?
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 11.10.2020, 16:56:25
Jäikö vesiputkellekin tilaa kun ykkösen putki tekee tuollaisen lenkin?

Otin sen kyllä suunnittelussa huomioon siten että lohkon ja tuon ykkösen putken väliin jäisi riittävä tila vesiputkelle, tosin siten että vesiputki joutuu pienen mutkan lähempää lohkoa tekemään. Vesiputkea joutuu joka tapauksessa muokkaamaan joten alkuperäinen ei ihan suoriltaan paikoilleen istu.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 17.10.2020, 02:41:08
Tänään hitsailin pakosarjan loppuun asti. Purin sarjan ja hitsasin jokaisen putken erikseen ja vasta viimeisenä laippaan kiinni. Pakosarjan- ja turbon laipat oli koko hitsauksen ajan pultattuna paksuun palkkiin. Näillä näkymin tuntuisi, että menee tuollaisenaan eikä laippoja tarvitse ruveta oikomaan, niinkuin oli tarkoituskin. TIG hitsiä ei valitettavasti ole itsellä käytössä joten hitsattu MIG:illä.

Valmis sarja
(https://i.imgur.com/Qb1fNCP.jpg)

(https://i.imgur.com/4Cxm8Mk.jpg)

Tässä vielä kuva miten vesiputkelle jää tilaa
(https://i.imgur.com/0pCBmxg.jpg)

Konepeltikin mahtuu vielä kiinni
(https://i.imgur.com/Ib793WX.jpg)

(https://i.imgur.com/Bx27yl2.jpg)

Ensi viikolla täytyy tilailla hukkaportti ja black satinia tuohon sarjan päälle.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: Lankku - 17.10.2020, 14:47:55
Joutuuhan siinä vesiputken kanssa operoimaan jonkin verran, että saa alavesiletkun lähdön laitettua. Ajattelin alkuunsa jos käytät 960 putkea. Siinä lähtö on loiva 180 mutka hieman alaviistoon ja vaatii yllättävän paljon tilaa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245%20GL%20-90/Koneenrakennus/42.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: HenkkaJ - 18.10.2020, 13:50:42
Joutuuhan siinä vesiputken kanssa operoimaan jonkin verran, että saa alavesiletkun lähdön laitettua. Ajattelin alkuunsa jos käytät 960 putkea. Siinä lähtö on loiva 180 mutka hieman alaviistoon ja vaatii yllättävän paljon tilaa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245%20GL%20-90/Koneenrakennus/42.jpg?img=medium)

Vitosessa tätä ongelmaa ei toki ole mutta tuo alavesiletkun lähtö on hiukan haasteellisessa paikassa myös jos meinaa kutoskoneessa käyttää lohkon etuimmaista öljynpaluureikää. Kävi vakavasti mielessä (ja loppupeleissä olisi ehkä kannattanutkin) että olisin tehnyt uuden putken tai muokannut vanhaa niin ettei söisi niin paljon tilaa etuimmaisen öljynpaluureiän päältä. Ei kai tuo sen kummempaa materiaalia kuitenkaan ole kuin jonkinnäköistä ruostumatonta tai haponkestävää..?
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: Lankku - 18.10.2020, 19:56:21
Kaikki vakiot vesiputket on ihan vain sinkittyä.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 19.10.2020, 01:06:09
Tämän kanssa tulen menettelemään siten, että vesiputken rakennan sinne mihin se mahtuu, sille on kuitenkin varattu tilaa, tosin siten että alkuperäinen 960 putki ei mahdu menemään omaa reittiä niin joutuu hiukan muokkaamaan. Aihiona käytän kylläkin ihan vain etuvedon putkea kun melkein nollasta joutuu joka tapauksessa lähtemään liikkeelle niin jääpähän enemmän vesiputkia markkinoille 740 miehille  ;)
Mielummin kuitenkin itse muokkaan vesiputkea kuin teen pakosarjaan yhden putken muita merkittävästi lyhyemmäksi nimittäin tässä tilanteessa se oli joko tai.

Ja kuten Lankku jo totesikin niin ihan vain sinkittyjähän nuo ovat joten kohtuu helposti muokattavissakin.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 31.12.2020, 14:25:30
Hyvää uutta vuotta foorumilaisille!

Vesiputken tein tähän lopulta 850 alkuperäisestä, mutta eihän siihen paljoa jäänyt kuin päät alkuperäistä jäljelle lopulta :idiot2: Piti tehdä kaksiosainen, kun muuten tuon paikalleen leipominen olisi täysi mahdottomuus. Vielä täytyy hitsata putki lämmityslaitteelle, mutta sitä en tee ennenkuin lämmityslaite on sovitettu paikoilleen, sillä tähän ei se alkuperäinen enää mahdu. Tietää vasta sitten kummalle puolelle moottoria lopulta lämmityslaitteen letkut tulevat. Siihen putkeen teen myös kiinnikkeen lohkon kylkeen mikä pitää koko vesiputken paikoillaan
(https://i.imgur.com/kLpwJ1f.jpg)

Tähän väliin kumiletku. Tarvitsee varmaan jonkinlaisen lämpöeristeen kaveriksi.
(https://i.imgur.com/BC8D7N0.jpg)

Downpipe tuli tehtyä, tig hitsiä kun en omista niin ihan normaalista sinkitystä 3” putkesta. Nähtäväksi jää riittääkö tuo 3”. Olisin laittanut 3.5”, mutta yksinkertaisesti loppuu tila kesken, seuraavaksi tarvitsisi tehdä kolo runkopalkkiin tai jälleen kerran tehdä reikä ja viedä dp hytin puolelle. Kumpikaan näistä ei ole mielessä joten näillä mennään mitä on.

Kartio v-pantalaipan ja putken välille. Työkalut ammattilaismallia. Yhtään pullotunkkia ei särjetty työstämisen aikana.
(https://i.imgur.com/EoTgsBX.jpg)

Sopii
(https://i.imgur.com/oAQzOOY.jpg)

(https://i.imgur.com/32segdc.jpg)

(https://i.imgur.com/IA0xd2V.jpg)

Seuraavaksi olisi hukkaportille paikan etsiminen, heti kun saan ostettua riittävän isoa vesijohtoputkea. Myös välijäähdytin ja muuta mukavaa on matkalla.

Jatketaan sitten ensi vuonna ;)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 05.01.2021, 13:19:53
Hiukan viisaampana taas uuteen vuoteen. Jälkikäteen rupesin järkeilemään vielä tuota downpipea, kun tarkoituksena oli hukkaputki kuitenkin yhdistää siihen. Minkään screamerin kanssa suoraan auton alle on turha edes yrittää melurajoista läpi, katsastuksessa tai ratapäivillä. Toisaalta myös jos nälkä kasvaa syödessä ja ahdin vaihtuu joskus isompaan tai muuten vaan alkaa tuo 3” ahdistaa niin nyt on oikea hetki se 3,5” sinne sovittaa.
Hain sitten sitä 3,5” putkea pätkän ja rupesin sovittelemaan. Kyllä se sinne mahtui, muutaman millin joutui nuijimaan lisätilaa tulipeltiin, mutta pääasiassa päästiin niinkin yksinkertaisella ratkaisulla kuin, että puristi sen putken ovaalin muotoiseksi niiltä osin missä ahdistaa :facepalm:
Menetyksiä ei kuitenkaan tullut kuin se metri pakoputkea, v-pantaa käytin vielä vanhaa. Kartion laipan ja putken väliin tein ihan vain 2mm levystä.
(https://i.imgur.com/mF4HwHG.jpg)

(https://i.imgur.com/t9LnejP.jpg)

Ahdasta on, erityisesti vaihdelaatikon ja tulipellin vierellä, mutta kyllä se sinne mahtuu.
(https://i.imgur.com/EmZ3DAZ.jpg)

Seuraavaksi ohjelmassa oli hukkaportinlähdön tekeminen. Hukkaportiksi valikoitui erittäin maineikas hks kopio mallia biltema.
Pikkusen teki pahaa porata kollektoriin iso reikä lähtöä varten, mutta pakko se oli tehdä. Snurrailin tuota vielä myöhemmin hiukan jouhevammaksi, mutta siitä ei tullut räpsittyä kuvia.
(https://i.imgur.com/adDi5lG.jpg)

Putki portille on 48,3mm vesijohtoa, eiköhän tuo virtaa riittävästi. Varasin materiaalia heti huolella kun oli alkuun pieni ajatus ettei tuota ihan noin helpolla saa mahtumaan mutta todellisuudessa lähdöstä tuli todella yksinkertainen ja portille löytyi erinomainen paikka.
(https://i.imgur.com/XtfgjJ5.jpg)

(https://i.imgur.com/tIMMqKJ.jpg)

(https://i.imgur.com/io49fSn.jpg)

Tänään oli ohjelmassa vielä hukkaportin yhdistäminen downpipeen. Tavara on ihan vain 1.75” pakoputkea 150mm pitkän jouston kanssa. Ilman joustoa asennus olisi miltei mahdotonta.
(https://i.imgur.com/j3PKCJ1.jpg)

(https://i.imgur.com/8WPAV2B.jpg)

Asennettuna
Tuon myöhemmäksi en putkea pystynyt viemään.
(https://i.imgur.com/lB797Z9.jpg)

Pakopuoli alkaa pikkuhiljaa täyttymään
(https://i.imgur.com/E4K5Xg5.jpg)

Sitten rupeaisikin loma olemaan taputeltuna. Osia on laitettu tilaukseen ja seuraavaksi pääsee raapimaan päätänsä välijäähdyttimen ja ahtoputkien kanssa.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 11.03.2023, 18:02:56
Long time no see.
Tätäkään ei todellakaan ole unohdettu. Ei vaan ole varaa tai aikaa työstää kahta autoa kerralla. Nyt, kun 142 ei tarvitse akuuttia huomiota varsinkaan ennen kesää on aika herätellä tätä projektia.

Tällä viikolla tilailin osia, joita piti hankkia jo 2 vuotta sitten. Tilasin perus do88 välijäähdyttimen, silikoniletkun pätkiä, imusarja-aihion ja sen kaveriksi 70mm billet kaasuläppä. Imusarjaksi tulee KL-racingin plenumi. Varmasti parempiakin on olemassa, mutta tähän saumaan oli itselle fiksuin vaihtoehto. imusarja-aihio ei ehtinyt saapua vielä tälle viikolle.
(https://i.imgur.com/wc5vI84.jpg)

Välijäähdyttimen ostin 450x300mm kennolla. Olin aiemmin mittaillut, että se sopii kaikista järkeviten keulalle. Isomman kanssa olisi tullut ongelmia.

Samalla, kun sovittelin välijäähdytintä mietin minkä jäähdyttimen tulen laittamaan. Alkuperäinen jäähdytin olisi varmasti ajanut asiansa, tai alkuperäisen tyyppinen alumiinisena, mutta sen verran halusin päivittää järjestelmää, että halusin takavetoisista tutun paisuntasäiliö systeemin tähän.
Sovittelin tilalle bensa 240 syylärin. Kennothan on pikaisesti mitattuna 140 uuden mallisessa ja 200srj bensan syylärissä suunnilleen saman kokoiset, mutta 200srj syylärin päädyt ovat tasaiset, kun taas 140 sarjassa päädyt kapenevat runkopalkkien kohdalla.
Todennäköisesti päivitän vielä syylärin alumiiniseen 240 mallikohtaiseen ennen ensisavuja, mutta siihen on vielä pitkä matka.

Ensimmäisenä hommana syylärin suhteen piti tehdä hiukan lisätilaa.
(https://i.imgur.com/7JqjHnK.jpg)

(https://i.imgur.com/VdUb8qI.jpg)

Samalla hitsailin tuon keulapalkin taakse 3mm lattaraudasta syylärille alakiinnikkeen. Kunhan saan hankittua, tuohon lattarautaan tulee 240 vakio syylärin kiinnityskumit. Yläpään kiinnikkeet tulee myös 200 sarjasta, mutta integroin ne syylärin päälle tulevaan peltiin myöhemmin.
(https://i.imgur.com/fHk4Vkq.jpg)

Mallailua. Ajattelin, että jäähdytinpaketti on saatava joko tuon keulapalkin etu- tai takapuolelle, mutta etupuolelle se ei mahtunut paksuuden puolesta. Lopulta päädyin ratkaisuun, että syyläri pysyy pituussuunnassa alkuperäisellä paikallaan ja välijäähdytin tulee keulapalkin päälle sen ollessa matalampi.
(https://i.imgur.com/gBdEBFy.jpg)

Keulapalkki vaati hiukan muokkausta
(https://i.imgur.com/NgEbTcg.jpg)

Alakiinnikkeet
(https://i.imgur.com/scdnDDp.jpg)

Yläkiinnike, yläpuolellakin jämäkät värinänvaimennuskumit välissä.
(https://i.imgur.com/Xwj6uwc.jpg)

(https://i.imgur.com/xC7XlQp.jpg)

(https://i.imgur.com/gbYrwr7.jpg)

Sitten pääsikin jo ahtoputkia tekemään. Ahtoputket tulee 2.5” kokoiset. Riittää varmasti kaikkeen mitä hx35:lla on antaa. Vaikka olisi kyky hitsata myös alumiinia päädyin säästösyistä kuitenkin sinkittyyn. Täytyy sittten aikanaan siistiä ja maalata.

Visio
(https://i.imgur.com/EPVToJi.jpg)

Valmis
(https://i.imgur.com/wGb3GAw.jpg)

Tosiaan, kaikki osathan on vasta koesivitettuina paikoillaan, joten ei hätää, prikat, saman mittaiset pultit, kunnon klemmarit ym. Tulee kyllä vielä ;)
Kuvat eivät ole mitään parhaita, kun auto on tällä hetkellä kylmän hallin puolella.

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus hitsailla imusarja kasaan ja tehdä ahtoputket loppuun. Nyt en vielä imusarjan puolen putkia viitsinyt edes hahmotella, kun ei ole mitään käsitystä kuinka suuri ko. Imusarja on.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: Miksa89 - 11.03.2023, 21:04:58
Hyvältä näyttää!  8)

Itel oli 144:ssa 240:n syyläri niin se sopi paikalleen kun rälläkällä leikkas päädyistä alhaalta ylimääräset muovilärpäkkeet pois.

Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 11.03.2023, 22:13:42
Hyvältä näyttää!  8)

Itel oli 144:ssa 240:n syyläri niin se sopi paikalleen kun rälläkällä leikkas päädyistä alhaalta ylimääräset muovilärpäkkeet pois.
Mielenkiintoista. Saattaa olla jotain valmistaja / vuosimallieroja, vaikka periaatteessa kaupoissa myydään vain bensa ja diesel syyläreitä 200 sarjaan. Tämä nimittäin ei olisi sopinut vaikka olisi lekalla hakannut. samaan törmäsin kun mallailin kyseistä syyläri yksilöä 142:seen. Tämä syyläri on siis 244 -77 volvo original.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: Miksa89 - 12.03.2023, 08:08:55
Mielenkiintoista. Saattaa olla jotain valmistaja / vuosimallieroja, vaikka periaatteessa kaupoissa myydään vain bensa ja diesel syyläreitä 200 sarjaan. Tämä nimittäin ei olisi sopinut vaikka olisi lekalla hakannut. samaan törmäsin kun mallailin kyseistä syyläri yksilöä 142:seen. Tämä syyläri on siis 244 -77 volvo original.

Tuosta omasta en muista että oliko orkkis vai tarvike,mutta oli päädyt siten että kapeni alhaalta ja oli vaan semmosia muovi "siipiä" alaosassa että tavallaan koko syyläri oli samanlevyinen mutta sai kavennettua leikkaamalla ne siivet pois alhaalta niin meni aisojen väliin. Ei se ihan sata istunut kun alavesiletkun lähtö oli ihan kiinni runkoaisassa mutta koko viritys oli muutenkin reikäpannalla kiinni niin ei ollu niin justiinsa.  :D

E: Niin ja siitä meni sitten ylävesiletkun lähtö poikki ja ajattelin et tilaan uuden 240:n syylärin mutta jätin sitten tilaamatta juur sillä kun ajattelin et tuskin meikälöisen tuurilla uusi olis kans semmonen että pystyis kaventaan niin laitoin sitten 140-sarjan orkkis syylärin.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 20.03.2023, 22:37:46
Perjantaina hain postista imusarja-aihion sekä kaasuläpän. Muuta en perjantain aikana saanut aikaiseksi.

(https://i.imgur.com/K7YRdbt.jpg)

(https://i.imgur.com/JF97p4A.jpg)

Lauantaina aloittelin ensin sovittelemaan imusarjaa paikoilleen. Kuin ihmeen kaupalla se sopi yllättävän hyvin 140srj koriin ja totesin etten painekotelosta leikkele, vaan hitsaan imusarjan tuollaisenaan kasaan.

Ensimmäisenä siirsin yhtä painekoteloa kasassa pitävää putkea muutaman sentin sivummalle, sillä jostain käsittämättömästä syystä se oli keskellä 4. Sylinterin runneria.

(https://i.imgur.com/rv8rlC2.jpg)

Sen jälkeen hiukan tasoittelin painekotelon reunoja kiinan poikien jäljiltä ja pulttasin toisen puolikkaan rhs putkeen siinä toivossa, että laippa ei vetäisi kieroon.
Materiaali oli jopa hämmästyttävän hyvää hitsata, paitsi toisella puolella oli valetussa osassa aika paljon valuhuokosia, joista jäi kraatereita, mutta kappaleet saatiin kuitenkin sulatettua toisiinsa vaivatta.
(https://i.imgur.com/MScHBRg.jpg)

(https://i.imgur.com/RFkbGhS.jpg)

Kaasuläpälle piti myöskin hitsata laippa, sillä alunperin ko. Imusarja on suunniteltu 80mm läpälle, ja tähän hankin 70mm läpän. Pienimmän riesan tie oli hitsata laippa edellisen jatkoksi. Kaasuläpän laippa oli jotenkin todella törkyistä alumiiniseosta, mutta kyllä sekin saatiin liitettyä. Laipan pulttasin hitsauksen ajaksi 10mm teräslevyyn kiinni.
(https://i.imgur.com/VCTtPk4.jpg)

Valmis tuote. Kaasuläpän laippakin pysyi suorana.
(https://i.imgur.com/IYMESAi.jpg)

(https://i.imgur.com/sRjfVUb.jpg)

Lopuksi vielä koesovitus. Seuraavaksi vuorossa on ahtoputken tekeminen myös imusarjan puolelle. Sitä en enää ehtinyt tekemään, joten jää taas viikonlopulle.
(https://i.imgur.com/Ix5RXbr.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: H.V.R - 21.03.2023, 07:03:43
Mä aikanaan tilasin saman imusarjan omaan T5 projektiin mutta lopulta hylkäsin sen ja laitoin RN imusarjan. Oli aika huokosta valua paikoin se mun imusarja kanssa...

Jossain vaiheessa ajatus tehdä B6254 imusarjan laippaosaa hyväksi käyttäen jonkinmoinen plenumimallinen imusarja omaan.
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: epee - 21.03.2023, 20:52:43
Mulla on sama imusarja, ja ainakaan mulla ei mennyt termarikoppa paikalleen, vaan otti imusarjan kulmaan kiinni. Tässä ilmeisesti menee paikalleen?
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 21.03.2023, 23:45:41
Mulla on sama imusarja, ja ainakaan mulla ei mennyt termarikoppa paikalleen, vaan otti imusarjan kulmaan kiinni. Tässä ilmeisesti menee paikalleen?
Tässä sama homma. Termarikotelo ei mahdu paikoilleen. Kuvassakin näkyy niin sitä varten se tosiaan on irroitettu. Ei kylläkään haittaa itseä, kun joka tapauksessa täytyy kääntää letkulähtö toiseen suuntaan
Otsikko: Vs: Kebakon 145 express T5
Kirjoitti: kebakko - 26.03.2023, 05:30:31
Imusarjan puolen ahtoputki värkkäilty.
(https://i.imgur.com/CLnjG6Y.jpg)

(https://i.imgur.com/QPAQvxM.jpg)