Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 -98 "Inferno"

  • 13 Vastauksia
  • 5719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Volvo 940 -98 "Inferno"
« : 03.12.2020, 00:03:54 »
Tämmöinen 1998 940 Classic tuli napattua kesällä CoPartin huutokaupasta.
Tekniikkana pelaa väkivahva B230FT pikkuisen piristeltynä
- 531 kansi
- 0.9bar kello ja ohjelmoitu vakiopurkki(tällä hetkellä kaverin ajoneuvossa kiinni)
- 2.5" rosteriränni ahtimelta perään Schultz merkkisellä katilla
Vaihteiston virkaa ainakin hetkellisesti vielä toimittaa AW71L, jonka tilalle tulossa M90 pottapyörällä(Saa muuten antaa ohjeita muutokseen, kaikki osat pitäisi olla valmiina.)

Auto myytiin konehuoneesta palaneena, täten auto sai nimen "Inferno".  Onneksi oli toinen samanikäinen classic mistä purkaa kaikki kärsineet osat ennenkuin katolleen ajettu romu meni eteenpäin.


nyt olisi sitten joulun alla tarkoitus laittaa viimeiset paikat kuntoon ennenkun lähden konttorille näyttämään kapistusta.
- Etsiä ehjä moottorinohjainlaite jostakin, 0 280 000 984 numerolla on oma purkki.
- Ottaa parit vuodot kiinni, nestettä tiputtaa varmaan suodatinjalan nesteletkusta, oli aika huonossa hapessa letkut joista toisen jo vaihdoin rempatessa, tehostinöljyä tulee suht. reilusti pumpun alueelta, sekä moottoriöljyä tulee varmaan kampiakselin takaa, toki tämän ongelman korjaa samalla automaattiaskin kanssa.
- keksiä mikä lämppäriä vaivaa, jompikumpi laitteelle tulevista kennon letkuista roiskii nestettä pihalle, en vielä tutkinut että kumpi mutta jompikumpi kuitenkin, kenno tällä hetkellä ohitettu kokonaan korjausvaiheessa jotta sai testailtua miten auto pelitti.

nuo mahtaa leimalle riittää, muuten auto käyty aika hyvin läpi eikä muita kummempia vikoja löytynyt :)

lisäksi pitäisi jossain välissä selvitellä vakkarin ja ilmastoinnin letkut sekä kesäksi pistää ilmastointi kuntoon.
(jos jollakin on Kajaanissa vastaava 940 Automaatti-Ilmastoinnilla(liekkö eroa normaalimallin kanssa) ja vakkarilla niin olisin kiitollinen jos saisin vakoilla vähän järjestystä niistä.

Täten päätän kuvien kera ensimmäisen postauksen autosta, päivittelen lisempää kunhan pääsen taas auton kimppuun  :D














-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #1 : 03.12.2020, 23:44:13 »
Tänään tuli sulateltua kampe lumi- ja jääkerroksen alta, nykyiselläkin boksillahan se käy mutta hyvin huonosti. Sai kummiskin halliin sulamaan odottamaan ensiviikkoa että pääsee taas rassaamaan :) moottoriboksi lähti tänään tilaukseen ruottinmaalta ja sen tullessa pitää testailla vielä vähän ja sitten tehdä loput korjauksista. Päivittelen lisempää taas kunhan tarvittavat osat saapuu.
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #2 : 11.12.2020, 17:17:16 »
Boksi uusittu ja käynti muuttunut, mutta tyhjäkäynnillä sekä HC ja CO korkeat ja 2500rpm vain CO korkea.

HC 83 / 2500 rpm
CO 1.3 / 2500rpm

Happi- ja Lambda-arvot kanssa korkealla, vaikkei putki edes vuoda  :-\

Toimintasuunnitelmana on nyt ensialkuun tarkistaa ecun lämpötilatunnistimen toiminta, kattella lambdan johtojen ehjyys, ennenkuin menen itse anturin vaihtamaan, onhan niitä johtoja ronklailtu vaikka kuin paljon.

Toivottavasti saisi saasteet kuriin ja leiman lappuun ennen joulua niin pääsisi huristelemaan laillisesti  ;D
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #3 : 11.12.2020, 21:41:01 »
Co kertoo suoraan että lambda ei toimi tai kone ei käy ollenkaan hyvin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #4 : 13.12.2020, 01:47:05 »
Co kertoo suoraan että lambda ei toimi tai kone ei käy ollenkaan hyvin.

Tässä justiinsa Lambda vaihtelin ja kattelin nuo menevät Johdot kunnolla niin rupesi käymään paljon tasaisemmin tyhjäkäyntiä, voipi olla että nyt suattaisi mennä päästöistä läpi  ;D

Putkesta löytyikin yksi nuppineulan mentävä reikä katin jälkeen niin pitänee kanssa se paikkailla jos vielä happiarvosta kusee.

Pitänee päivitellä lisempää kunhan kerkeää työmaalla mittailla että millaiset numerot kone sylkee.
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #5 : 14.12.2020, 00:11:27 »
Ainut vaan mikä mietityttää vielä on kun tuossa lämpimäksi ajelin kamppeen ja laitoin parkkiin niin tyhjäkäynti on sen hyvä 750rpm nii kun ilmeisesti kuuluu vaan jotenkin ei puhtaasti vieläkään käy, pitänee tutkia.  :-\
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #6 : 08.02.2021, 12:56:31 »
Tämä erityisen ranttu yksilö on taas ollut räikkäparittelussa nyt jonkun aikaa, ei käy enään ollenkaan edes tyhjäkäyntiä. Kaasu pohjassa yrittää kahdella rykiä käyntiin mutta joss tartin päästää irti tai nostaa kaasun niin elämänhalut loppuu siihen paikkaan aikalailla.

Suodatin ja letkut on nyt uusittu rappeutuneiden tilalle muttei kovin kummoiseksi ole muuttunut vieläkään.

Jospa nämä ongelmat alkaisi selviämään niin pääsisi konttorille.
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #7 : 11.02.2021, 21:46:49 »
Hävitä se vanha Lh ja laita tilalle joku moderni moottorinohjaus, niitä saa aika halvalla jostain fb:n myyntiryhmistä.
Eivät ole kalliita uutenakaan ja sitten on tulevaisuuden varalle tarpeeksi syttyä ja muuta. Laita ls puolat joka pytylle erikseen niin riittää kipinä sitten vielä kun jossain vaiheessa totut tehoon ja vaihdat ahtimen ja laitat jonku race nokan.
600hv tehot e85:lla vaatii sytyltä jo enemmän että toimii kunnolla. 8)

Siihen tehoon nimittäin tottuu aika äkkiä...  :2funny:

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #8 : 14.02.2021, 10:45:26 »
Ongelma löytyi vuotavasta pakosarjan ja ahtimen välisestä laipasta, tiivistämällä korjaantui
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #9 : 03.03.2021, 12:08:54 »
Nyt vihdoin touhuttu puhdas leima lappuun ja hyvin mielin voi siis nyt ajella hetken automaatilla ennen kuin M90 tulee tilalle toimittamaan virkaa.

-850 T-5
-C70 T-5

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #10 : 29.10.2022, 18:45:41 »
Nyt kun leima on ollut vuodenpäivät ummessa ja käynti ollut heikko voimme taas todeta että kaikki ei täsmää.

Vaihtelin alkukesästä automaatin tilalle tuon M90, joka pelaa aivan moitteetta

Nyt viikonloppuna vaihtui pakosarjan tiivisteet, öljynlauhduttimen tiivisteet jne. oheishilut vaan käyntiin ne tiivisteet ei vaikuttanut.

Auto kävi edelleen tyhjäkäyntiä kuin addikti joka ei ollut saanut päiväannostaan.

Aloitettiin lambdan vaihdolla, tottakai mistään ei enää perjantaina klo. 15.00 saa orkkis Boschilaista niin päätin hakea purkaamolta lambdan joka testattiin toimivaksi.

Ei vaikutusta.

Auto edelleen käy raskaasti ja käynti paranee kun lambdan pistokkeen nyppää irti.

Päätettiin kääntää katseemme kohti johtosarjaa ja miettiä enemmän sinne.

Lambdan signaalijohto on todettu toimivaksi, ei vastusta ja ehyt.

MUTTA sitten siirrytäänkin lämmityksen johtoihin joista se pään raapiminen vasta alkoikin. Maajohto osoittautui ehjäksi ja vastuksettomasti mutta virtajohto antaa 1.5ohm vastuksen maihin...

Sinänsä jännä koska virta siihen johtoon tulee ihan normaalisti ja johdon päähän tökätty polttimo palaa oikein iloisesti.

Pa-pumpun releen navalta 87/2 mitattuna maihin antaa myös saman show:n.

Kokeilin ottaa lambdalle virran suoraan akulta ja käyttää mutta edelleen kyllä hallissa seistessä nokkaa kirvelee ja haju on melko etova.

Vika alkaa olemaan aika mielenkiintoinen, mutta jahka se sieltä alkaa ponnistelemaan niin saisi kamppeen leimattua ennen talven rientoja.
-850 T-5
-C70 T-5

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #11 : 29.10.2022, 19:06:56 »
Nyt kun leima on ollut vuodenpäivät ummessa ja käynti ollut heikko voimme taas todeta että kaikki ei täsmää.

Vaihtelin alkukesästä automaatin tilalle tuon M90, joka pelaa aivan moitteetta

Nyt viikonloppuna vaihtui pakosarjan tiivisteet, öljynlauhduttimen tiivisteet jne. oheishilut vaan käyntiin ne tiivisteet ei vaikuttanut.

Auto kävi edelleen tyhjäkäyntiä kuin addikti joka ei ollut saanut päiväannostaan.

Aloitettiin lambdan vaihdolla, tottakai mistään ei enää perjantaina klo. 15.00 saa orkkis Boschilaista niin päätin hakea purkaamolta lambdan joka testattiin toimivaksi.

Ei vaikutusta.

Auto edelleen käy raskaasti ja käynti paranee kun lambdan pistokkeen nyppää irti.

Päätettiin kääntää katseemme kohti johtosarjaa ja miettiä enemmän sinne.

Lambdan signaalijohto on todettu toimivaksi, ei vastusta ja ehyt.

MUTTA sitten siirrytäänkin lämmityksen johtoihin joista se pään raapiminen vasta alkoikin. Maajohto osoittautui ehjäksi ja vastuksettomasti mutta virtajohto antaa 1.5ohm vastuksen maihin...

Sinänsä jännä koska virta siihen johtoon tulee ihan normaalisti ja johdon päähän tökätty polttimo palaa oikein iloisesti.

Pa-pumpun releen navalta 87/2 mitattuna maihin antaa myös saman show:n.

Kokeilin ottaa lambdalle virran suoraan akulta ja käyttää mutta edelleen kyllä hallissa seistessä nokkaa kirvelee ja haju on melko etova.

Vika alkaa olemaan aika mielenkiintoinen, mutta jahka se sieltä alkaa ponnistelemaan niin saisi kamppeen leimattua ennen talven rientoja.
Toista immua koitettu myös ko setissä ja haettu ongelmia senverta laajalla skaalalla että apustuksia peerhana. Alkaa jo ideat ja järki loppua, lambdan irroituis ei generoi vikatilaa ja sen irroitus parantaa käyntiä? Pääkorjauskartta päin persettä ja isosti lh puolella?
Autossa on -531 hattu t-nokalla ja boksina on -984 stokki binäärillä.
T.Janne
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa köpö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #12 : 31.10.2022, 14:18:50 »
Onko bp säädintä tarkastettu? Joku aika sitten kävi yksi FT korjuulla samantyylisillä oireilla ja vika löyty säätimestä.  Vuoti läpi sen alipaineletkun kautta imusarjaan polttoainetta
242L -75 16v, 745 -89 B230ET, 765 -89 B280f

Poissa Duuberitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Maanantain hallikrapula iskee ja lujaa.
Vs: Volvo 940 -98 "Inferno"
« Vastaus #13 : 17.03.2023, 13:00:03 »
Vikahan sitten lopunviimein paljastui ongelmallisista venttiilivälyksistä..

ainakin kolme venttiilä kantoi, joka aika hyvin selittää käyntiongelman.

Lash cappien vaihdolla ja uudella mittauksella päästiin jo asiaan ja auto käy hyvin.

Vielä jäi se että käynnistäessä aluksi saattaa rynkyttää kolmella, mutta en ole antanut haitata.

Vielä vanha kuva ennenkuin auto kerkeää tulla myydyksi.


-850 T-5
-C70 T-5

 

Futurez  Kulkukoira