Race.fi  Puotilan autokorjaamo

960 palautus arvoiseensa loistoon

  • 8 Vastauksia
  • 1465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
960 palautus arvoiseensa loistoon
« : 29.03.2023, 14:53:38 »
Foorumin myyntipalstojen päivittäisestä seuraamisesta on tullut rutiinia kun 240:een on tullut etsittyä puuttuvia tai parempikuntoisia pisteosia. Eräänä helmikuisena iltana huomasin, että lähettyvillä oli myynnissä varsin kohtuuhintainen 960 vuosimallia -96. Kyseistä koppaa suunnittelin jo vuosia sitten aihioksi T6- projektille, mutta sen aikainen lainsäädäntö ei sitä mahdollistanut niin jäi haaveeksi. Nyt kun 240 alkaa olla tappiin sipistelty, niin oli tilaa uudelle kohteelle. Näin ollen rohkenin kilauttaa myyjälle ja kyselemään kohteesta lisää. Auto oli ihan kiinnostava nahkapenkkeineen ja M90- askeineen. Toisaalta kattoluukku ja cruise oli ollut ajatuksissa, mutta jostain täytyy aina tinkiä. Historia oli hyvin tiedossa ja auto oli viettänyt suurimman osan ajastaan Lappeenrannassa tänne melkeimpä uutena tulleena. Omistajia oli kolme. Toisella omistajalla vuoden ikäisestä vuoden 2018 kieppeille. Voi olla että aikanaan on tullut kyseistä yksilöä ihasteltua kun kylällä vastaan ajellut. Vuosikatsastuksen ollessa pitkänä, kävin hakemassa tarrakilvet konttorilta ja lähdimme kaverin kanssa autoa katsomaan. Tiedossa oli jo, että komposiittijousi on rikki ja jarrukilvet siinä kunnossa, että katsastuksessa hirvittää.

Paikanpäällä odotti surullisessa kunnossa oleva aito ökyVolvo. Myynnin syyksi myyjä kertoikin, että hänellä ei ollut rahkeita vanhan auton ylläpitoon. Ulkopuolelta auto oli nuhjuinen; likainen, roskainen, sumuvalot puuttui edestä, lähes jokainen puskurin nurkka oli tärveltynyt, koneen alusmuovi puuttui, ruostetta apparin etu- ja takakaaressa, defan pistoke ja ulkolämpötila-anturi roikkui puskurin edessä jne. Sama tunnelma oli konehuoneessa; likaa ja puiden roskia. Jakohihna oli tiensä päässä ja akku oli kiinnitetty liinalla runkopalkkiin. Käynnistys hieman jännitti, mutta iloksi pakoputken päästä ei tupsahtanut sinistä ja moottorin käynti oli tasainen ilman sivuääniä. Sisäpuolella vallitsi vastaava tunnelma - beigen värinen nahkasisusta oli mustan pinttymän peitossa, lattiamatoilla vuosien hiekat, etupenkit halkailleen jne. Päätin kuitenkin ottaa haasteen vastaan ja tarjota autolle mahdollisuuden. Ostohintaan nähden autossa oli kuitenkin ihan rahanarvoisia osia kiinni, joten suuresta riskistä ei tosin ollut kysymys. Nimet papereihin ja tarrakilvet kiinni. Siitä kotimatkalle.

Keli oli talvinen, tiet liukkaat. Nopeasti kävi ilmi, että perässä ei ollut lukitusta ja renkaat oli surkeat. Myös puhallusteho oli heikko. Silti auto oli varsin hyvä ajaa ja tarjosin pehmeän kyydin. Kabiini oli niin hiljainen, että aluksi tuli katsottua kierrokset mittarista kun moottorinääniä ei juurikaan kuulunut. D2 mallisen A8:n jälkeen tuntui, ettei penkkiä saanut tarpeeksi alas. Voimalinja toimi hienosti ilman sivuääniä. Kotiin kun pääsin niin tutkin ostosta tarkemmin. Vaikutti siltä, että kaiken karstan alla saattaa piillä ihan hyvä auto. Buukkasin katsastuksen loppuviikolle. Tarralapuilla ajelin aamupäivän motaria eestaas jarruja herkistellen ja menin leimalle. Suullisilla huomautuksilla katsastus oli hyväksytty. Myyjän mainitsemat jarrukilvet oli kai hapantuneet siinä määrin että ne voitiin tulkita puuttuviksi. Komposiittijousi ei aiheuttanut hylkyä, vaikka erikseen asiaa pyysin katsomaan. Olihan siinä hitti, mutta ei ainakaan vielä vakava. Ruostettakaan ei ollut haitaksi. Ajelin konttorilta suu messingillä kotia.


Kotipihassa


Tallissa


Törkyinen sisus

Keräsin kaikki talon mikrokuituliinat, höyrypesurin, tekstiilipesurin ja imurin käsille ja painelin talliin. Ajatuksissa oli desinfioida sisäpuoli ennen varsinaista käyttöönottoa. Siinä menikin pari päivää heittämällä kun sen tarkasti teki.

https://imgur.com/WubHI1Z
Höyryttelyä

Irrotin myös etupenkit ja jynssäsin kiskoja myöten paikat puhtaiksi.


Kiskot ennen ja jälkeen

Etupenkit on päässeet kuivumaan karrelle ja niissä on melkoisia halkeamia nahkan pintaosassa. Ei kuitenkaan läpireikiä. Ostin Autodudelta värjäysbalsamia, millä sain tummia halkeamia hieman häivytettyä.


Lopputulos

Turvavyöt jäi kesälle, mutta muuten olen lopputulokseen varsin tyytyväinen. Kun sisäpuoli oli jynssätty, niin seuraavaksi moottoritilan kimppuun. Tuulilasin kouru oli täynnä neulasia ja lehtiä. Ei varmasti ole rännit vetäneet. Jynssäsin roskat ja sammaleet pois ja sain vedenpoistot auki. Moottorin putsaaminen jäi kesälle, kun painepesuria en tallissa halunnut käyttää mutta puhdasta tuli.

Maalipinta ei ollut tavannut vahoja aikoihin; pinta oli harmaan violetti. Myllytin kahdella stepillä ja alta paljastui hieno väri.


Ekan stepin jälkeen

Muutama harmittava lommo löytyy; yksi kontissa ja toinen kuskin ovessa. Täytyy yrittää hoitaa myöhemmin kuntoon. Puskurit vaatii kyllä maalia. Josko harjoittelisi ruiskumaalauksen tämän kanssa.

Ostamisen jälkeen olen haalinut pisteosia ja laittanut pikkuhiljaa paremmaksi. Jakohihna vaihdettiin sekä ulkonäön nimissä 940 etujouset. Vielä on tulossa sumarit ja keulan jousituksen osia, kun päätin kerrankin säästää olla vaihtamatta kaikkea. Se oli virhe. No vaihdetaan nyt sitten tulevilla viikoilla loputkin.

Hankin kesäksi Volvon omat Canopus vanteet. ET ei täysin miellytä, mutta mahtuu pyörimään ottamatta iskaritorniin kiinni. Renkaat on 225/50-R17, joten ne saattaa joutua päivittämään pykälää matalammiksi.


Canopus 17"

Talveksi löysin kotikylältä Volvon Thorit ihan hyväkuntoisilla nastoilla koossa 225/45-R17. Perän madaltaminen ei ole kriittisimpiä asioita, mutta voisi sitä sentin verran laskea. Voisi olla että perän kannakkeiden kiinnitysreikiä leventämällä saisi halutun vaikutuksen aikaan. Mallimerkit jynssärin karhunkielellä mustaksi ja kiillotin vielä lopuksi. Reiättömät kilvet tilasin konttorilta ja laitoin paikalleen 3M- teipillä. Hyllyssä olisi B6284T moottorista yli jääneet apulaitteet suuttimineen. Ne siellä huutelee, mutta hengitystä en viitsi pidätellä niiden asentamisen kanssa.

Yleisesti ottaen ollut kiva talvi-iltojen projekti. Mukavaa vastapainoa töille ja lapsiperhearkeen. Autolle ei ole tarvetta eikä paikkaa, mutta ajatuksina pitää se silti toisena harrastuksen kohteena 240 kaverina.

Pari fotoa yleisilmeestä loppuun:


Jynssätty sisusta


Etujousien ja vanteiden vaihdon jälkeen

Vielä ToDo- listaa alle:
- Kuskin penkinlämmitin ei toimi, rele sulanut
- Sumarit, tilattu
- Puskurien maalaus
- Jarrukilpien vaihto
- Komposiittijousen vaihtaminen, käytetty ehjä ostettu
- Mittariston polttimoiden korjaus
- Kuskin sivupeili ei toimi kunnolla
- Kaarien ruosteiden korjaus
- Kuskin sisäkahvan korjaus/vaihto
- Kauko-ohjatun keskuslukon asennus, kamppeet haalittu
- Akun kiinnitys
- Ulkolämpömittarin anturin johtosarjan liittimen uusiminen
- Vetokoukun suojamuovi
- Lukkojen herkistely
- Ovikytkimien herkistely
- Jakohihnan vaihto sis. vuosihuollon
- 940 orkkis etujouset
- Vanteet ja renkaat kesäksi ja talveksi
- Penkkien maalaus
- Uusi moottorin alusmuovi
- Valkoiset sivuvilkut
- Etuvakaajan kumien vaihto
- Rekisterikilpien vaihto
- Defan lämmittimen pistoke kiinni puskuriin
- Polttimoiden vaihto, tilalle Philips Xtremet
- Jarrupalat taakse
- Pissapojan säiliöön uusi korkki


Käytän julkisuutta hyväksi ja listaan etsinnässä olevat tarpeet vielä alle, vaikka ne ostetaan- osiossa onkin:

- kuskin beige sisäkahva (nykyinen toimii, muttei palauta)
- akun kannake
- cruisen tarpeet
- siisti beige kuskin nahkapenkki
- kuskinpuolen toimiva sivupeili
- g80 lukkomurikka

Osia voi tarjota yksityisviestillä.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2023, 15:37:17 kirjoittanut -late »

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #1 : 29.03.2023, 15:32:26 »
Tätä ketjua seuraan mielenkiinnolla!
-T

Poissa tumin volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #2 : 29.03.2023, 16:22:04 »
Sitten kun Late saat sen kuskin oven lukon auki niin siellä on hysteresis spring jonka pitäis palauttaa avausvipu. Kerro millanen vika kun mullakin on sama vika v ysikympissä.
Katsotaan kun kerkiän 240 projektilta niin pitää ottaa ysikymppi kans työn alle

Poissa Arikultsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #3 : 29.03.2023, 21:39:22 »
Perintövolvo pääs hyvää kotii ja kotseuvullee  :)
Kuskin peili on vaihettu, alkuperänen jäi venäjäläisen rekkajonoa ohittaneen rekan kylkeen Vaalimaalla. Siitä sit myös tul se lommo oveen. Kait se iha orginaali pitäs olla, mut yhen kerran miultaki siitä tippu lasi.
Oha noita lehtiä saattanu kertyä ko auto on seissy kesäkuusta asti puitten alla. Tätä edellisen talven kans, eli ei ole ollut juurikaan ajossa vaan kaikenlaisen venehuoltoroinan ym. säilytyspaikkana. Hyvä et läks parempaan hoitoon!  :-[
Ovien avauskahvoja huollettiin 3-4 talvee sit ammattikoululla, oli siellä 5 kuukautta ja alustan puslia ym. myös vaihettiin. Lopulta eivät laskuttaneet töistä mitää, ko remonttiaika vähä venähti. Työnope selitti että kuskin ovenkahvajuttu on ominaisuus ja käyttöautoon turha korjata (ollu sellanen koko miu omistusajan)
Olikos se akun kiinnitys sellanen pitkä lenkkipäinen pultti ja kiinnityslätkä? Hävinny joka tapauksessa, mutta aikanaan viritin ton tee-se-itse-ensin -remmikiinnityksen, ihan sen takia ko en saanu oikeaa osaa paikalleen (jos oikein muistan) eli telinee pohja pitäs olla OK, kiinnitysrauta ja pultti vaan puuttuu.
Eiku menestystä rojektille, muista pekuloija enneko teet  :D
Ex: 960 2.5 vm -96, sedan, manuaali

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #4 : 31.03.2023, 08:10:37 »
https://imgur.com/WubHI1Z
Höyryttelyä
Millainen härveli tuo käytetty höyryputsari oikein on? Ajatus jostain tuollaisesta autotalliin (ja muuhunkin käyttöön) on joskus aiemminkin kiehtonut...

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #5 : 31.03.2023, 08:34:23 »
Millainen härveli tuo käytetty höyryputsari oikein on? Ajatus jostain tuollaisesta autotalliin (ja muuhunkin käyttöön) on joskus aiemminkin kiehtonut...

Kärcher SC 2. Hankin laitteen alunperin kaakelisaumojen puhdistamiseen, mutta käyttö on laajentunut kylppärin lasipintoihin, vessoihin ja keittiöön. Myös muun kämpän laattalattiat tulee pyyhkästyä usein. Niin ja nyt ollut tallissa. Kelpo laite. Jos jotai negatiivista pitäisi keksiä, niin ei nyt tule mieleen.

Perintövolvo pääs hyvää kotii ja kotseuvullee  :)
Kuskin peili on vaihettu, alkuperänen jäi venäjäläisen rekkajonoa ohittaneen rekan kylkeen Vaalimaalla. Siitä sit myös tul se lommo oveen. Kait se iha orginaali pitäs olla, mut yhen kerran miultaki siitä tippu lasi.
Oha noita lehtiä saattanu kertyä ko auto on seissy kesäkuusta asti puitten alla. Tätä edellisen talven kans, eli ei ole ollut juurikaan ajossa vaan kaikenlaisen venehuoltoroinan ym. säilytyspaikkana. Hyvä et läks parempaan hoitoon!  :-[
Ovien avauskahvoja huollettiin 3-4 talvee sit ammattikoululla, oli siellä 5 kuukautta ja alustan puslia ym. myös vaihettiin. Lopulta eivät laskuttaneet töistä mitää, ko remonttiaika vähä venähti. Työnope selitti että kuskin ovenkahvajuttu on ominaisuus ja käyttöautoon turha korjata (ollu sellanen koko miu omistusajan)
Olikos se akun kiinnitys sellanen pitkä lenkkipäinen pultti ja kiinnityslätkä? Hävinny joka tapauksessa, mutta aikanaan viritin ton tee-se-itse-ensin -remmikiinnityksen, ihan sen takia ko en saanu oikeaa osaa paikalleen (jos oikein muistan) eli telinee pohja pitäs olla OK, kiinnitysrauta ja pultti vaan puuttuu.
Eiku menestystä rojektille, muista pekuloija enneko teet

Peili ei ole täysin päreinä, mutta sähkösäätö ei toimi ylä-alasuunnassa. Akun kiinnike on juurikin sellainen pitkä pultti, missä päässä lenkki. Uudet näköjään kustantaa parikymppiä. Pääasia toki, ettei patteri pääse karkuun  :D

Sitten kun Late saat sen kuskin oven lukon auki niin siellä on hysteresis spring jonka pitäis palauttaa avausvipu. Kerro millanen vika kun mullakin on sama vika v ysikympissä.
Katsotaan kun kerkiän 240 projektilta niin pitää ottaa ysikymppi kans työn alle

Otin ovipahvin auki ja tsekkasin josko vian olisi saanut kotikonstein kuntoon. Siellä on tosiaan jousi, mikä tässä tapauksessa katkennut. Käsivarastosta ei löytynyt oikean näköistä jousta, niin en alkanut purkamaan sen enempää. Joidenkin lähteiden mukaan sitä olisi saatavissa olisiko ollut ihan siniseltä. Koska kahva kuitenkin toimii, niin korjaustarve ei ole akuutti, mutta kyllähän se kunnossa joutaisi olla. Tähän liittyen takakahvat on alkaneet temppuilemaan ulkopuolelta ovea avatessa - Kahva painuu pohjaan, mutta mitään ei tapahdu. Sisäkahvasta saa kyllä auki. Olisiko vaijeri päässyt löystymään.

Onko kellään ymmärrystä ulkolämpötila-anturin pistokkeeseen? Mikä mahtaa olla tyyppi? Vanha on siinä pisteessä ettei korjaaminen meinaa onnistua, aivan hapero.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #6 : 31.03.2023, 11:22:02 »
Sisäkahvan palautusjousta on ainakin ollut saatavilla Volvolta. Perusvika näissä, eikä ole kovin paha vaihtaa. Ulkokahvoissa ei ole vaijeria vaan säädettävä tanko samaan tyyliin kuin 240:ssä.

Ulkolämpöanturin pistokkeen liittimet on samat kuin kutosen puolissa, 200/700/900 valopyyhkijöissä ja pesurinmoottoreissa, konehuoneen johtosarjanippujen liitoksissa, jne. Eli jollei uusia välttämättä kaipaa, niin korvikkeita löytyy aika helposti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Arikultsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 palautus arvoiseensa loistoon
« Vastaus #7 : 01.04.2023, 08:56:31 »
Tähän liittyen takakahvat on alkaneet temppuilemaan ulkopuolelta ovea avatessa - Kahva painuu pohjaan, mutta mitään ei tapahdu. Sisäkahvasta saa kyllä auki. Olisiko vaijeri päässyt löystymään.


Joku vuos sitte oikean takaoven kahva korjattiin ammattikoululla, mikäli oikein muistan niin ei mitään muuta kuin rasvaa (+säätö?). Oireina ens se että ulkokahvaliipasin alko jäädä jumiin avausasentoon, josta jollai ruuvarilla tai avaimella liipasimen ja vetokahvan välistä  sai laukastua takaisin. Sit ei avannu ensikää. Nythän molemman puolen takakahvat vähä oireili (mut toimi) kun auton sait. Luultavast siis piisohvkeik verrattuna kaikkeen muuhu  :D
Ex: 960 2.5 vm -96, sedan, manuaali

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

Carcom Oy  Ateho