Kulkukoira  Proturbo

Kebakon 145 express T5

  • 40 Vastauksia
  • 17878 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #30 : 31.12.2020, 14:25:30 »
Hyvää uutta vuotta foorumilaisille!

Vesiputken tein tähän lopulta 850 alkuperäisestä, mutta eihän siihen paljoa jäänyt kuin päät alkuperäistä jäljelle lopulta :idiot2: Piti tehdä kaksiosainen, kun muuten tuon paikalleen leipominen olisi täysi mahdottomuus. Vielä täytyy hitsata putki lämmityslaitteelle, mutta sitä en tee ennenkuin lämmityslaite on sovitettu paikoilleen, sillä tähän ei se alkuperäinen enää mahdu. Tietää vasta sitten kummalle puolelle moottoria lopulta lämmityslaitteen letkut tulevat. Siihen putkeen teen myös kiinnikkeen lohkon kylkeen mikä pitää koko vesiputken paikoillaan


Tähän väliin kumiletku. Tarvitsee varmaan jonkinlaisen lämpöeristeen kaveriksi.


Downpipe tuli tehtyä, tig hitsiä kun en omista niin ihan normaalista sinkitystä 3” putkesta. Nähtäväksi jää riittääkö tuo 3”. Olisin laittanut 3.5”, mutta yksinkertaisesti loppuu tila kesken, seuraavaksi tarvitsisi tehdä kolo runkopalkkiin tai jälleen kerran tehdä reikä ja viedä dp hytin puolelle. Kumpikaan näistä ei ole mielessä joten näillä mennään mitä on.

Kartio v-pantalaipan ja putken välille. Työkalut ammattilaismallia. Yhtään pullotunkkia ei särjetty työstämisen aikana.


Sopii






Seuraavaksi olisi hukkaportille paikan etsiminen, heti kun saan ostettua riittävän isoa vesijohtoputkea. Myös välijäähdytin ja muuta mukavaa on matkalla.

Jatketaan sitten ensi vuonna ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #31 : 05.01.2021, 13:19:53 »
Hiukan viisaampana taas uuteen vuoteen. Jälkikäteen rupesin järkeilemään vielä tuota downpipea, kun tarkoituksena oli hukkaputki kuitenkin yhdistää siihen. Minkään screamerin kanssa suoraan auton alle on turha edes yrittää melurajoista läpi, katsastuksessa tai ratapäivillä. Toisaalta myös jos nälkä kasvaa syödessä ja ahdin vaihtuu joskus isompaan tai muuten vaan alkaa tuo 3” ahdistaa niin nyt on oikea hetki se 3,5” sinne sovittaa.
Hain sitten sitä 3,5” putkea pätkän ja rupesin sovittelemaan. Kyllä se sinne mahtui, muutaman millin joutui nuijimaan lisätilaa tulipeltiin, mutta pääasiassa päästiin niinkin yksinkertaisella ratkaisulla kuin, että puristi sen putken ovaalin muotoiseksi niiltä osin missä ahdistaa :facepalm:
Menetyksiä ei kuitenkaan tullut kuin se metri pakoputkea, v-pantaa käytin vielä vanhaa. Kartion laipan ja putken väliin tein ihan vain 2mm levystä.




Ahdasta on, erityisesti vaihdelaatikon ja tulipellin vierellä, mutta kyllä se sinne mahtuu.


Seuraavaksi ohjelmassa oli hukkaportinlähdön tekeminen. Hukkaportiksi valikoitui erittäin maineikas hks kopio mallia biltema.
Pikkusen teki pahaa porata kollektoriin iso reikä lähtöä varten, mutta pakko se oli tehdä. Snurrailin tuota vielä myöhemmin hiukan jouhevammaksi, mutta siitä ei tullut räpsittyä kuvia.


Putki portille on 48,3mm vesijohtoa, eiköhän tuo virtaa riittävästi. Varasin materiaalia heti huolella kun oli alkuun pieni ajatus ettei tuota ihan noin helpolla saa mahtumaan mutta todellisuudessa lähdöstä tuli todella yksinkertainen ja portille löytyi erinomainen paikka.






Tänään oli ohjelmassa vielä hukkaportin yhdistäminen downpipeen. Tavara on ihan vain 1.75” pakoputkea 150mm pitkän jouston kanssa. Ilman joustoa asennus olisi miltei mahdotonta.




Asennettuna
Tuon myöhemmäksi en putkea pystynyt viemään.


Pakopuoli alkaa pikkuhiljaa täyttymään


Sitten rupeaisikin loma olemaan taputeltuna. Osia on laitettu tilaukseen ja seuraavaksi pääsee raapimaan päätänsä välijäähdyttimen ja ahtoputkien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 13:22:55 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #32 : 11.03.2023, 18:02:56 »
Long time no see.
Tätäkään ei todellakaan ole unohdettu. Ei vaan ole varaa tai aikaa työstää kahta autoa kerralla. Nyt, kun 142 ei tarvitse akuuttia huomiota varsinkaan ennen kesää on aika herätellä tätä projektia.

Tällä viikolla tilailin osia, joita piti hankkia jo 2 vuotta sitten. Tilasin perus do88 välijäähdyttimen, silikoniletkun pätkiä, imusarja-aihion ja sen kaveriksi 70mm billet kaasuläppä. Imusarjaksi tulee KL-racingin plenumi. Varmasti parempiakin on olemassa, mutta tähän saumaan oli itselle fiksuin vaihtoehto. imusarja-aihio ei ehtinyt saapua vielä tälle viikolle.


Välijäähdyttimen ostin 450x300mm kennolla. Olin aiemmin mittaillut, että se sopii kaikista järkeviten keulalle. Isomman kanssa olisi tullut ongelmia.

Samalla, kun sovittelin välijäähdytintä mietin minkä jäähdyttimen tulen laittamaan. Alkuperäinen jäähdytin olisi varmasti ajanut asiansa, tai alkuperäisen tyyppinen alumiinisena, mutta sen verran halusin päivittää järjestelmää, että halusin takavetoisista tutun paisuntasäiliö systeemin tähän.
Sovittelin tilalle bensa 240 syylärin. Kennothan on pikaisesti mitattuna 140 uuden mallisessa ja 200srj bensan syylärissä suunnilleen saman kokoiset, mutta 200srj syylärin päädyt ovat tasaiset, kun taas 140 sarjassa päädyt kapenevat runkopalkkien kohdalla.
Todennäköisesti päivitän vielä syylärin alumiiniseen 240 mallikohtaiseen ennen ensisavuja, mutta siihen on vielä pitkä matka.

Ensimmäisenä hommana syylärin suhteen piti tehdä hiukan lisätilaa.




Samalla hitsailin tuon keulapalkin taakse 3mm lattaraudasta syylärille alakiinnikkeen. Kunhan saan hankittua, tuohon lattarautaan tulee 240 vakio syylärin kiinnityskumit. Yläpään kiinnikkeet tulee myös 200 sarjasta, mutta integroin ne syylärin päälle tulevaan peltiin myöhemmin.


Mallailua. Ajattelin, että jäähdytinpaketti on saatava joko tuon keulapalkin etu- tai takapuolelle, mutta etupuolelle se ei mahtunut paksuuden puolesta. Lopulta päädyin ratkaisuun, että syyläri pysyy pituussuunnassa alkuperäisellä paikallaan ja välijäähdytin tulee keulapalkin päälle sen ollessa matalampi.


Keulapalkki vaati hiukan muokkausta


Alakiinnikkeet


Yläkiinnike, yläpuolellakin jämäkät värinänvaimennuskumit välissä.






Sitten pääsikin jo ahtoputkia tekemään. Ahtoputket tulee 2.5” kokoiset. Riittää varmasti kaikkeen mitä hx35:lla on antaa. Vaikka olisi kyky hitsata myös alumiinia päädyin säästösyistä kuitenkin sinkittyyn. Täytyy sittten aikanaan siistiä ja maalata.

Visio


Valmis


Tosiaan, kaikki osathan on vasta koesivitettuina paikoillaan, joten ei hätää, prikat, saman mittaiset pultit, kunnon klemmarit ym. Tulee kyllä vielä ;)
Kuvat eivät ole mitään parhaita, kun auto on tällä hetkellä kylmän hallin puolella.

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus hitsailla imusarja kasaan ja tehdä ahtoputket loppuun. Nyt en vielä imusarjan puolen putkia viitsinyt edes hahmotella, kun ei ole mitään käsitystä kuinka suuri ko. Imusarja on.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2023, 18:11:36 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #33 : 11.03.2023, 21:04:58 »
Hyvältä näyttää!  8)

Itel oli 144:ssa 240:n syyläri niin se sopi paikalleen kun rälläkällä leikkas päädyistä alhaalta ylimääräset muovilärpäkkeet pois.


Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #34 : 11.03.2023, 22:13:42 »
Hyvältä näyttää!  8)

Itel oli 144:ssa 240:n syyläri niin se sopi paikalleen kun rälläkällä leikkas päädyistä alhaalta ylimääräset muovilärpäkkeet pois.
Mielenkiintoista. Saattaa olla jotain valmistaja / vuosimallieroja, vaikka periaatteessa kaupoissa myydään vain bensa ja diesel syyläreitä 200 sarjaan. Tämä nimittäin ei olisi sopinut vaikka olisi lekalla hakannut. samaan törmäsin kun mallailin kyseistä syyläri yksilöä 142:seen. Tämä syyläri on siis 244 -77 volvo original.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #35 : 12.03.2023, 08:08:55 »
Mielenkiintoista. Saattaa olla jotain valmistaja / vuosimallieroja, vaikka periaatteessa kaupoissa myydään vain bensa ja diesel syyläreitä 200 sarjaan. Tämä nimittäin ei olisi sopinut vaikka olisi lekalla hakannut. samaan törmäsin kun mallailin kyseistä syyläri yksilöä 142:seen. Tämä syyläri on siis 244 -77 volvo original.

Tuosta omasta en muista että oliko orkkis vai tarvike,mutta oli päädyt siten että kapeni alhaalta ja oli vaan semmosia muovi "siipiä" alaosassa että tavallaan koko syyläri oli samanlevyinen mutta sai kavennettua leikkaamalla ne siivet pois alhaalta niin meni aisojen väliin. Ei se ihan sata istunut kun alavesiletkun lähtö oli ihan kiinni runkoaisassa mutta koko viritys oli muutenkin reikäpannalla kiinni niin ei ollu niin justiinsa.  :D

E: Niin ja siitä meni sitten ylävesiletkun lähtö poikki ja ajattelin et tilaan uuden 240:n syylärin mutta jätin sitten tilaamatta juur sillä kun ajattelin et tuskin meikälöisen tuurilla uusi olis kans semmonen että pystyis kaventaan niin laitoin sitten 140-sarjan orkkis syylärin.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2023, 08:10:47 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #36 : 20.03.2023, 22:37:46 »
Perjantaina hain postista imusarja-aihion sekä kaasuläpän. Muuta en perjantain aikana saanut aikaiseksi.





Lauantaina aloittelin ensin sovittelemaan imusarjaa paikoilleen. Kuin ihmeen kaupalla se sopi yllättävän hyvin 140srj koriin ja totesin etten painekotelosta leikkele, vaan hitsaan imusarjan tuollaisenaan kasaan.

Ensimmäisenä siirsin yhtä painekoteloa kasassa pitävää putkea muutaman sentin sivummalle, sillä jostain käsittämättömästä syystä se oli keskellä 4. Sylinterin runneria.



Sen jälkeen hiukan tasoittelin painekotelon reunoja kiinan poikien jäljiltä ja pulttasin toisen puolikkaan rhs putkeen siinä toivossa, että laippa ei vetäisi kieroon.
Materiaali oli jopa hämmästyttävän hyvää hitsata, paitsi toisella puolella oli valetussa osassa aika paljon valuhuokosia, joista jäi kraatereita, mutta kappaleet saatiin kuitenkin sulatettua toisiinsa vaivatta.




Kaasuläpälle piti myöskin hitsata laippa, sillä alunperin ko. Imusarja on suunniteltu 80mm läpälle, ja tähän hankin 70mm läpän. Pienimmän riesan tie oli hitsata laippa edellisen jatkoksi. Kaasuläpän laippa oli jotenkin todella törkyistä alumiiniseosta, mutta kyllä sekin saatiin liitettyä. Laipan pulttasin hitsauksen ajaksi 10mm teräslevyyn kiinni.


Valmis tuote. Kaasuläpän laippakin pysyi suorana.




Lopuksi vielä koesovitus. Seuraavaksi vuorossa on ahtoputken tekeminen myös imusarjan puolelle. Sitä en enää ehtinyt tekemään, joten jää taas viikonlopulle.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #37 : 21.03.2023, 07:03:43 »
Mä aikanaan tilasin saman imusarjan omaan T5 projektiin mutta lopulta hylkäsin sen ja laitoin RN imusarjan. Oli aika huokosta valua paikoin se mun imusarja kanssa...

Jossain vaiheessa ajatus tehdä B6254 imusarjan laippaosaa hyväksi käyttäen jonkinmoinen plenumimallinen imusarja omaan.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa epee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #38 : 21.03.2023, 20:52:43 »
Mulla on sama imusarja, ja ainakaan mulla ei mennyt termarikoppa paikalleen, vaan otti imusarjan kulmaan kiinni. Tässä ilmeisesti menee paikalleen?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #39 : 21.03.2023, 23:45:41 »
Mulla on sama imusarja, ja ainakaan mulla ei mennyt termarikoppa paikalleen, vaan otti imusarjan kulmaan kiinni. Tässä ilmeisesti menee paikalleen?
Tässä sama homma. Termarikotelo ei mahdu paikoilleen. Kuvassakin näkyy niin sitä varten se tosiaan on irroitettu. Ei kylläkään haittaa itseä, kun joka tapauksessa täytyy kääntää letkulähtö toiseen suuntaan
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #40 : 26.03.2023, 05:30:31 »
Imusarjan puolen ahtoputki värkkäilty.


Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

RallyBaron  Samppasport