Elämän tosiasiat tuli opittua jo neljännesvuosisata sitten. Sama kuvio aina ja poikkeuksetta operaattorista ja tekniikasta (modeeli/lankapuhalelinliittymä, ADSL, kaapelimodeemi, langaton netti kaikki koettu).
Yhteydessä häiröitä. Esim. kaikki liikenne katkeaa 10 min välein, odotellaan pari minuuttia, siten alkaa taas data liikkua (oli oikein hauskaa silloin, kun keskeytyneet lataukset eivät jatkuneet automaagisesti). Tai bitit virtasivat 20 % nopeudella luvatusta. Ei paljoa naurattanut, jos se luvattukin nopeus oli 128 kilobittiä/s....
Aina on aspan mukaan vika asiakkaan laitteessa. Vaikka sitten väärän värinen kaapeli. Vaikka naapureilla täsmälleen sama ongelma, joka ilmenee aina illan kuormitushuipun aikana. Aina pitää jonottaa puhelinpalveluun 20+ min ja vastailla samat kysymykset onko töpseli seinässä jne. Tosin joskus on käynyt sellainen lipsahdus, että olen saanut suoran puhelinnumeron jollekin tekniikkavelhoille ja näitä kun on päivittäisillä soitoila pommittanut, niin on saanut asian tilaan korjausta jo ihan muutaman viikon aikajänteellä.
Perusongelma kun vaan näissä on useimmiten ollut, että operaattorilla kertakaikkiaan loppuu kapasiteetti naruista (etenkin kaapelimodeemiliittymien ongelma), niin tilanteen korjaatumisessa aikaskaala on väh. puoli vuotta. Kestettävä nämä oli silloin, kun tarjolla oli tasan 1 vaihtoehto (aika ennen langattomia liittymiä).
Aspan tehtävä on kiistää, että vika voisi olla operaattorin päässä. Eikä ne puhelimeen ensimmäisenä vastaavat mitään tekniikasta ymmärrä. Eikä kovin paljoa edes seuraakaan porras ja sellaisiakin ongelmia löytyy (jep juurikin DNA kyseessä), joiden edessä vain nostavat kätensä pystyyn "ei pitäisi olla mahdollista". Tämä tieto kovin lohduttaakin.
Nykyään ohje on: vaihtamalla paranee. Operaattori vaihtoon välittömästi. Paljon nopeampi ratkaisu kuin odotella 3-30 viikkoa siinä toivossa, että jotain tapahtuisi. Säästyy myös pari tuntia elämästä, kun ei tarvi puhelimessa jonottaa tekniseen tukeen 3x½ h päästäkseen kertomaan, että töpseli on seinässä.