Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: VRV-977 - 21.09.2011, 23:33:00
-
Kysellään nyt vaihteeksi aivan hulluja. :idiot2:
tietääkö kukaan mistä autosta saisi jakovaihteiston volvon oman laatikon perään. mieluusti saisi olla sähköisesti päälle/pois kytkettävä eikä painoa saisi tulla liikaa?
-
Auttaisi varmaan jos kertoisit minkätasoista ja millä budjetilla olet laitetta rakentamassa? Mitä etuakselia olet käyttämässä?
-
Kysellään nyt vaihteeksi aivan hulluja. :idiot2:
tietääkö kukaan mistä autosta saisi jakovaihteiston volvon oman laatikon perään. mieluusti saisi olla sähköisesti päälle/pois kytkettävä eikä painoa saisi tulla liikaa?
Mikä vaihdelaatikko kyseessä? Onhan noita uudempia Volvoja nelivetosena, sopiiko niistä joku tähän tarkotukseen? Audeissa on ainakin versioita joissa on moottori pitkittäin ja neliveto, samaten vanhoissa Ford Scorpioissa. Noista tuskin pelkkä jakolaatikko sopii suoraan Volvon vaihdelaatikkoon.
-
ostat jonku quattro audin laatikon ja sen istutat volvon koneeseen.
joudut konetta siirtää 30senttiä eteen päin ettei etu vetareille tule turhan suurta kulmaa.
autosta tulee keulapainonen ja veto suhde todennäköisesti 40/60. ELK
-
Lada Nivassa ainakin on erillinen jakolaatikko, on tosin ihan kepillä hämmennettävä ja taitaa olla UAZ:ssa kanssa. Joissakin jenkkien maastureissa on myös erillisiä jakolaatikoita. Offipalstalta löytyy varmaan enemmän tietoa jakolaatikoista.
-
Lada nivaa itsekkin olisin ehdottanut. Kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto.
Tiedäthän että sellaista et ikinä tule kilpiin saamaan ;)?
Mutta olisi se mielenkiintoista nähdä tälläinen tehtävän. Voisi ehkä onnistua jonkun etuvetovolvon etujousitusta käyttäen. Mutta tilaa siellä ei ole. Öljypohja taitaa olla jopa alempana kuin renkaan keskikohta ::)
-
joo ei maha onnistua erillisellä jakolaatikolla. helppoin on ku käyttää valmiiksi henkilöautoihin tarkotettua laatikkoa :)
-
Miksei onnistuisi erillisellä jakolaatikolla? Lyhyt välikartaani oman laatikon ja jakolaatikon väliin ja jakikselta kartaanit perille. Ainakin vanhakoppa Escortti on tehty nelivetoiseksi Nivan jakolaatikolla ja etuperällä, luulisi onnistuvan lankussakin kun tilaa on konehuoneessa vähän eri malliin. Nivan jakis ei ole edes iso, joten koolla tai painolla ei pysty perustelemaan.
Pitkittäismoottorisiin ei taida löytyä nelivetolaatikoita kuin bemarilta ja meseltä (ja foortin nelikko cossu), audin laatikolla kone tulee kurkkimaan maskista ulos ja takarenkaat ovat ilmassa kun kontti on tyhjä. Poikittaismoottorisen laatikolla ei onnistu, pitäisi hitsata etuvedon tasauspyörästö jumiin jotta saisi vedon perille otettua etuvedon akseleilta, ja perissä pitäisi olla ylennyssvaihteet, koska laatikossa on jo yksi alentava perävälitys.
-
mitenkäs etukardaani ja perä? ne olis kumpiki moottorin alla jossa on itselläni noin 8-10senttiä maavaraa :)
-
Mitähän konttorilla tykkäisivät jos 240 volvon etunavoissa olisi sähkömoottorit? ;D
Neliveto ja hybridi :)
-
mitenkäs etukardaani ja perä? ne olis kumpiki moottorin alla jossa on itselläni noin 8-10senttiä maavaraa :)
Ainakaan Nivassa etuperä ei ole keskellä autoa vaan toisella sivulla, öljypohjan alitse menee akseliputki, johon vetari tulee kiinni ja perä on kiinnitetty samaan apurunkoon mihin moottorikin kiinnittyy. Öljypohjan kohdallahan se perämollukka ei voi olla tai tulee melkoisen korkea keula. Lankun etupalkkia joutuu muokkaamaan aika paljon, että saa etuperän/vetarit sopimaan.
Tuolta löytyy kuvia Nivean voimansiirrosta http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=25&t=25103&start=180 (http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=25&t=25103&start=180)
-
Suzuki jimnyssä olisi suht pieni jakolaatikko jota voisi ehkä soveltaa? Sitten tarttet eteen samalla välityksellä olevan perän mitä takanakin.
Korotusta kehiin joku 30-40cm niin mahtuu akselit,jakarit ja muut rensselit auton alle ja maastokelpoisuus nousee uusille asteille!
-
Pitkittäismoottorisiin ei taida löytyä nelivetolaatikoita kuin bemarilta ja meseltä (ja foortin nelikko cossu), audin laatikolla kone tulee kurkkimaan maskista ulos ja takarenkaat ovat ilmassa kun kontti on tyhjä.
Minä en Audeja tunne kovin tarkasti mutta olen nähnyt -97 1.8T A4:sen konehuoneeseen ja siellä oli moottori pitkittäin. Onko sen laatikko rakenteeltaan erilainen kuin meinasit? Muuten tuo on moottorin sijoituksen osalta erilainen kuin vanhat viisisylinteriset nelikko Audit.
-
Minä en Audeja tunne kovin tarkasti mutta olen nähnyt -97 1.8T A4:sen konehuoneeseen ja siellä oli moottori pitkittäin. Onko sen laatikko rakenteeltaan erilainen kuin meinasit? Muuten tuo on moottorin sijoituksen osalta erilainen kuin vanhat viisisylinteriset nelikko Audit.
Taitaa audeissa edelleenkin olla kone pitkittäin, liittyy kai jotenkin juuri tuohon nelivetoisuuteen. ???
-
Taitaa audeissa edelleenkin olla kone pitkittäin, liittyy kai jotenkin juuri tuohon nelivetoisuuteen. ???
Mielestäni niitä on myös poikittaismoottorillakin varustettu. ??? En ole varma.
-
Mielestäni niitä on myös poikittaismoottorillakin varustettu. ??? En ole varma.
No A3 ainakin on. :)
-
No A3 ainakin on. :)
Aivan. Saman kokoluokan IV Golfissa on kanssa moottori poikittain. Siinä on jännä rakenne nelikossa, laatikosta lähtee kardaani ja perämurikan yhteydessä on Haldex-kytkin.
-
Asiasta mitään tietämättömänä, oletan, että tästä ollaan tekemässä jotain hauskanpitolaitetta/pihatraktoria?
Halvemmaksi ja helpoimmaksi tulee varmaan ostaa 500 eurolla se mätä Pajero/Patrol tms ja jos välttämättä haluaa, niin siihen nostaa 240 Volvon kopan aika kivuttomasti päälle. Tällaisia on tehtykin.
Lisänä saa oikeasti jonkunlaisen nelivetopelin, jossa alusta pelaa edes jollaintavalla :)
-
Aivan. Saman kokoluokan IV Golfissa on kanssa moottori poikittain. Siinä on jännä rakenne nelikossa, laatikosta lähtee kardaani ja perämurikan yhteydessä on Haldex-kytkin.
taitaa juuri tuo a3 olla ainut audin nelikko jossa kone on poikittain.
tosin uusimpia audeja en tunne kovin hyvin mutta veikkaan näin :)
-
Tarkoituksena olisi saada vielä katulailliseksi (vaatii luvat). etu-peräksi ajattelin v70 awd:n takaperää Haldex kytkimen kera. josta teoriassa saisi sähköisesti kytkettyä nelivedon päälle ja pois. en tiedä kuinka käytännössä pelaisi ja kuinka paljon sitä joutuisi muokkaamaan.
etu pyörän tuennat ja navat saisi v70 volvosta ja vetarit pitää rakentaa.
sellholm valmistaa 4x4 suorakytkentä vaihteistoja mutta tällä kielitaidolla on huono lähtiä ruottin puolelta niistä mitään kyselemään. keski tasauspyörästö pitää ainakin olla lukittu.
välitykset ovat yksi huolen aihe lisää. kuinka lähelle ne menevät v70 takaperän ja 240 (1031) välillä. 240 taka-akseliin nuota välityksiä saa aivan mukavasti
vaatii vielä paljon miettimistä ja tutkimista jos meinaa saada jollakin vielä toimimaan.
tai sitten vain hautaa koko idean
-
taitaa juuri tuo a3 olla ainut audin nelikko jossa kone on poikittain.
Ja TT kuuluu myös samaan kastiin.
tai sitten vain hautaa koko idean
Höpö höpö! Ei muuta kuin suunnitelmat selviksi ja tekemään. Liikaa on haaveiluprojekteja nettitäynnä.