Proturbo  Autodiagnoosi

940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi

  • 33 Vastauksia
  • 18648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« : 10.02.2012, 16:14:04 »
elikkä itsellä otsikon mukainen auto tällä hetkellä käyttöautona, syksyllä sitten paukahti tuo automaatti ko ei se tykännyt nousseista moottori tehoista. laatikko toimii edelleen välttävästi, luistaa 1. ja 2. vaihteella. No ei siitä enempää, vaan mielessä pyörinyt siitä asti että uus automaatti äkkiä paikalle(3h/600€) vai tilalle manuaali?
mielellään laittaisin tuon manuaali m90, ihan kestävyyden vuoksi.

itse en ole tämmöstä swappia koskaan tehnyt enkä ole perehtynyt paljoakaan tohon voimansiirtoo, aina on piisannu vakio laatikot ja oem kytkimet.
Joten te enemmän aiheestä tietävät pistäkää infoa tulemaan mitä pitää vaihtaa ja millaset osat ja karkeaa hintaarviota. sen tiedänkin että joudun ostamaan itse sen laatikon(m90), kytkimen(mikä olisi hyvä), kytkimen pää-ja työsylinterin, ja kytkin polkimen.
mitä tuumaa moottorin ohjaus kun sen vanha toveri automaattilaatikko lähtee pois? täytyykö vaihtaa boxi? entäs mikä vauhtipyörä sopii tuon LH 2.4 kanssa? entä kardaani, etu pätkä vaihtoon? ja nyt ei haeta mitään 600hv/800nm pakettia, koneessa on tällä hetkellä noin 300hv ja jos se tosta nousee niin 350hv enintään, koska käyttöauton maine pitää säilyä.

Tulipas aikamoinen romaani, no ken jakso tähän asti lukea niin vastatkoon parhaansa mukaan  ;D
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #1 : 10.02.2012, 17:03:33 »
Yhden pienen mutta kettumaisen homman manuanalisointiin tuo tulipellin rei´ittäminen. Tulipellissä ei nimittäin ole reikiä kytkinsylkälle. Mitä kaikkea joutuukaan purkamaan edestä että reiät saa tehtyä

Rahaa M90 swappiin kannattaa varata se 1000-1500e riippuen paljonko kytkimen tulee kestää
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #2 : 10.02.2012, 23:15:30 »
kiitos veksille, kaikki neuvot ovat tarpeellisia, niin osaa sitten varautua. koska työ täytyy saada tehtyä yhden viikonlopun aikana, täytyy tietää tarkkaan mitä tarvitaan ja mitä suurin piirtein on edessä...työ itsessään ei ole ongelma. nyt kun tässä puntaroin noita vaihtoehtoja niin myös hyvät niksit automaattilaatikon vahvistukseen ovat tervetulleita. itse en oo ko pari automaatti laatikkoa tehnyt, mutta kun räknäilin niin tuolla paineakkujen liikkeenrajoittimilla voisi saada tuon laatikon kestämään nuo tehot. tuntuu että tuon laatikon(aw71-L) kipukohta on tuo liian pitkä ja pehmeä vaihteen vaihto, vaihteen vaihdossa 2-->3 tuo nykyinenkin laatikko hajosi kun se luistatti pitkään päällekkäin vaihteita ennenko kolmonen meni kunnolla sisään  :idiot2: oon kysyny siekkiseltä, viikiltä ja nätkiniltä laatikon korjauksesta ja vahvistuksesta. viikki lupas korjata mutta ei kuulemma pysty vahvistaan, siekkinen sano että perus laatikko kestää 400hv jos vaihteen vaihdon saa lyhyeksi ja teräväksi(juuri tuo paineakkujen muokkaus) ja nätkin lupasi  1400-2000e laittaa noihin kuoriin semmoset sisukset ettei kuulemma nelos koneen väännöillä saa ikinä rikki, tiedä näistä? kolme ammattilaista ja jokaisella aivan päinvastainen mielipide  :-\

entäs mitenkä sovittuu vinokoneen perään tuo 960  AW30-40/43? eikös  se joku tommonen ollu numeroltaan?   ??? sen luulisi olevan inan kestävämpi kun on kuitenkin ollut 3.0 204hv kutosen perässä? ja se olisi sähköinen lodju niin sitä pystyisi kai jotenkin ohjelmoimaankin(kö)? mitenkäs jos tuollaisen saisi sovitetty fyysisesti tuohon vinokoneen perään helpolla, niin millanen homma mahtaa olla varastaa m.ohjaukselta tieto tuolle laatikon boxille? ja jännä homma on myös se että romiksilla tuon aw 30 hinta on 400 ja aw71 600-700, johtuneeko siitä että noita aw30 on huomattavasi enemmän tarjolla?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 23:30:37 kirjoittanut Zero »
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #3 : 11.02.2012, 00:12:55 »
entäs mitenkä sovittuu vinokoneen perään tuo 960  AW30-40/43? eikös  se joku tommonen ollu numeroltaan?

Ainakaan vakio kaavelilla se ei sovi paikoilleen. Kutoskoneen ja neloskoneen pulttijaossa on eroa.

hasu

  • Vieras
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #4 : 11.02.2012, 00:55:48 »
Ainakaan vakio kaavelilla se ei sovi paikoilleen. Kutoskoneen ja neloskoneen pulttijaossa on eroa.
Ja tuo taitaa tarvita niin paljon ECU:lta tietoa ettei kannata yrittää. Jossain vanhassa suprassa on tuota samaa laatikkoa ja se on paljon mekaanisempi laite

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #5 : 11.02.2012, 20:31:58 »
Myö on työnnetty pultipätkät AW7X laatikon pohjassa olevien jousikuormitteisten mäntien alle. Onkohan ne niitä paineakkuja? Tulee terävät vaihdot. Samalla tulee putsattua öljypohja ja öljysihti.

Kustannut arvio: tiiviste 2 euroa, pultit euron. Jos haluaa säästää niin voi käytetyt pultit kelpaavat
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #6 : 11.02.2012, 20:41:56 »
Myö on työnnetty pultipätkät AW7X laatikon pohjassa olevien jousikuormitteisten mäntien alle. Onkohan ne niitä paineakkuja? Tulee terävät vaihdot. Samalla tulee putsattua öljypohja ja öljysihti.

Kustannut arvio: tiiviste 2 euroa, pultit euron. Jos haluaa säästää niin voi käytetyt pultit kelpaavat
ja tästä löytyy ihan selkeät ohjeetkin
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #7 : 11.02.2012, 21:17:44 »
Onko Veksin autossa tuo shift kitti paikoillaan, voisko sitä koeajaa?
Vaikka seuraavassa "hirpparin miitissä" jos semmonen nyt joskus tulee tai clubin miitissä.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #8 : 11.02.2012, 22:29:30 »
Onko Veksin autossa tuo shift kitti paikoillaan, voisko sitä koeajaa?
Vaikka seuraavassa "hirpparin miitissä" jos semmonen nyt joskus tulee tai clubin miitissä.

Valitettavasti nykykäyttis on vapari eikä siftkittiä tarvita.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #9 : 11.02.2012, 23:56:30 »
Yhden pienen mutta kettumaisen homman manuanalisointiin tuo tulipellin rei´ittäminen. Tulipellissä ei nimittäin ole reikiä kytkinsylkälle. Mitä kaikkea joutuukaan purkamaan edestä että reiät saa tehtyä
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #10 : 12.02.2012, 00:56:34 »
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
Ainakin 1998 mallin S90 automaatilla löytyy jarrunestesäiliöstä tulpattu nippa kytkinsylinterille ja tulipellissä kytkinsylinterin reikä tulpattuna ruuvatulla peltilapulla.

Itse en henk. kohtaisesti tekisi AW71->M90 swappia, senverta mukavuudenhaluiseksi tullut, vaikka AW7x laatikot ovatkin aikas antiikkisia ja bensanjanoisia toiminnaltaan. Shiftkit sisään vaan ja uudet kitkapinnat+laakerit, ni on lähes uudenveroinen loota jos vaan kovin paljoa muuta ei ole romuna.

Ja tosiaan AW30 laatikon sovituksessa on jo aika paljon hommaa, fiksumpaa siinä tapauksessa pistää joku vähän modernimpi automaatti, kun ei sekään ole periaatteessa kun sähköohjattu AW7x loota jossa vaihteenvaihto ja turbiinin lukitus on vähän fiksumpaa. Vaihteitahan kummassakin on 4kpl, joista viimeinen on "ylivaihde", ja turbiinin lukitusta ei tarjota kun ylivaihteella (tai pakkokolmosella), eikä kummassakaan ole "osittaista turbiinin luistoa".
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #11 : 12.02.2012, 01:08:14 »
ihan kestävyyden vuoksi.

koneessa on tällä hetkellä noin 300hv ja jos se tosta nousee niin 350hv enintään, koska käyttöauton maine pitää säilyä.
Miksei vain AW71L uusi ehjä tilalle?

Noille sun tehoille kun se riittää hyvin, kun todistetusti kestää pitkään yli 400hv pikku parannuksella.
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm

Noilla tehoilla kuitenkin tarvii m90n synkrojakin hitsata, niin työn määrä suhteessa rahaan, parempi olis pysyä tomaatissa. Toki jos haluat alkaen tonnin sijoittaa siihen ettet saa voimasiirrostasi oleellisest parempaa tehoillesi, niin mikä estää, mutta tosiaan kun noilla tehoilla tuo peruslootakin kestää pikku uppgradella.
E:parhaassa tapauksessa shiftkitillä saat nykyistä lootaasi jo elvytettyä useiksi vuosiksi eteenpäin!
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #12 : 12.02.2012, 16:23:55 »
Noilla tehoilla kuitenkin tarvii m90n synkrojakin hitsata, niin työn määrä suhteessa rahaan, parempi olis pysyä tomaatissa.
Ei synkroja hitsata, vaan hitsataan kolmosen rattaita tukeva prikka paikoilleen. Ja se on tehtävä vanhempiin laatikoihin tehosta riippumatta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #13 : 12.02.2012, 20:08:35 »
vähän offina, paljonko maksaa uudet kitkalevyt aw:n sisuksiin

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
« Vastaus #14 : 13.02.2012, 11:24:45 »
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
Myös -90 740:ssä on reikä kytkinsylinterille polkimen takana. Kytkinvaijerille tosin reikä pitää tehdä mutta siihen hommaan ei tarvi purkaa mitään.

Kytkinpolkimen vasemmalle puolelle tulevaa viipaletta ei tarvi jos autossa on ABSit
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Carcom Oy  Ateho