Ateho  Elekma

Voiman siirto tiehen

  • 8 Vastauksia
  • 3239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pasi1975

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Voiman siirto tiehen
« : 24.04.2012, 09:29:47 »
Ongelmana lukon puuttuminen ja sen seurauksena pito ei riitä kuivalla asfaltilla kun ehkä 80% lähtöön. Kysymys rengas koosta: nyt koko 195/55/15 ja jos vaihtaisi 205/60/15 onko kellään faktaa vaikuttaako niin paljon, että kannattaa vaihtaa?
Ainoa oikea volvo, takavetoinen ja minulla mallia 740 B230ET.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #1 : 24.04.2012, 11:10:48 »
Mulla 225/45R16 Kumho Ecsta supra renkaat, ja senverran on kokemusta että kuivalla asvaltilla pitoa on aivan tarpeeksi 408hv/664Nm voimavaroille. 2.vaihteella jos ottaa lähtöä ei jaksa sutia vaikka on 3000rpm+ (400Nm+). 1.vaihteella saattaa sutasta jos oikeen äkäsesti päästää kytkimen, tosin silloin vetonivelet eivät montaa lähtöä kestä. Kyseessä 300 sarjan volvo, et kertonut mikä peli nyt kysymyksessä.

Riippuu tuo pito niin paljon muustakin kun vaan renkaan leveydestä, mm. välityksestä ja myös alustan toimivuudesta.

Liian jäykkää alustaa hankala kompensoida kasvattamalla rengaskokoa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pasi1975

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #2 : 24.04.2012, 11:16:16 »
Jep, eli siis 740 230et on auto. Taitaapa olla rengas ostosten paikka tai kehittää ne 16" vanteet eka jostain.
Ainoa oikea volvo, takavetoinen ja minulla mallia 740 B230ET.

Poissa pasi1975

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #3 : 27.04.2012, 19:16:32 »
Tilasin rengasonlinesta parin 215/60/15 takarenkaiksi, luulisi jotain vaikuttavan.
Ainoa oikea volvo, takavetoinen ja minulla mallia 740 B230ET.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #4 : 27.04.2012, 19:51:06 »
Enemmän vaikuttaa renkaan kovuus kuin leveys. Oikein pehmeä 195 pitää paremmin kuin kova 215 ::).
Mutta renkaista ei yleensä ole mitään kovuusasteita ilmoitettu että pehmeiden renkaiden löytäminen on oma juttunsa.
Uudet renkaat on tietysti pehmeämmät :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #5 : 27.04.2012, 20:19:50 »
Enemmän vaikuttaa renkaan kovuus kuin leveys. Oikein pehmeä 195 pitää paremmin kuin kova 215 ::).
Mutta renkaista ei yleensä ole mitään kovuusasteita ilmoitettu että pehmeiden renkaiden löytäminen on oma juttunsa.
Uudet renkaat on tietysti pehmeämmät :)

Ja saatavilla on myös katuslicksejä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #6 : 27.04.2012, 21:34:56 »
Eikös se Tread wear lukema kertonut jotain kumin pehmeydestä, vai olenko ihan kujalla?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4405
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #7 : 28.04.2012, 09:47:46 »
Juu, kertoo, mutta taitaa riippuu kai valmistajasta? Eli ei voi verrata suoraan vamistajien välillä.
215 riittänee ihan hyvin jos ei oo kivikova rengas, 205/55-16 Kuhmo KU31 pitää (threadwear 360 muistaakseni) oikein hyvin. Autona lukoton pikkuviritetty 940 b230fk.

EVO8

  • Vieras
Vs: Voiman siirto tiehen
« Vastaus #8 : 28.04.2012, 10:43:04 »
Jousitus ja painon jakauma vaikuttaa erittäin oleellisesti siihen pidon löytymiseen.

 

Elekma  Autoracing