Kulkukoira  Proturbo

kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä

  • 5 Vastauksia
  • 5048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« : 13.03.2012, 21:45:11 »
Eli siis haluaisin tietää plussat ja miinukset molemmista ja sen että kumpi kestää enemmän vääntöä ja miksi ? Mihin käyttötarkoitukseen kaksoismassapyörä on parempi kuin kova ja toisin päin, teen päättötyötä ja pitäisi vertailla hiukan noitä pyöriä sillain että saisin mahd. paljon tekstiä.  :o


PS. Modet poistaa tai siirtää jos tarpeelliseksi näkee.  :hello:
volvoja - onhan noita.

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« Vastaus #1 : 14.03.2012, 16:10:18 »
Ilmeisesti haluat vertailla kahta samankokoista vauhtipyörää keskenään?

Kaksoismassavauhtipyörähän on kehitetty sitä varten, että se vaimentaisi moottorista tulevien värähtelyiden etenemistä muualle voimalinjaan, kuten esimerkiksi vaihdelaatikkoon. Pehmentää muutenkin moottorin käyntiä, ja vaihdelaatikon käyttöä. Nykyään käytännössä kaikki manuaalivaihteiset autot ovat varustettu kaksoismassavauhtipyörällä, moottorin värinöiden vähentämiseksi. Aikaisemmin vauhtipyörän painolla kompensoitiin moottorista tulevia värinöitä, koska mitä isompi paino vauhtipyörällä -> sitä isompi hitausmomentti -> vauhtipyörä vastustaa kampiakselin hidastuvuuksia ja kiihtyvyyksiä paremmin -> tasaisempi käynti.

Haittapuolena painavissa vauhtipyörissä myös em. hitausmomentin kasvu -> moottorin kierrosherkkyys kärsii -> hyötykäyttöön saatava teho/vääntö vähenee. Kaksoimassavauhtipyörät kehitetty vastaamaan tämän päivän vaatimuksia värähtelyn vaimennuksen ja kevyen painon osalta. Toisaalta, onhan kaksoismassavauhtis jo vissiin yli 20 vuotta vanha keksintö?  ::) :D

Hyvä esimerkki mm. D5252T-moottoreihin vaihdetut kovat vauhtipyörät -> vaihdelaatikko alkaa kalista, koska moottorin käynti sen verran "värähtelevää," että vaihdelaatikon rattaat alkavat "hakata" toisiaan vasten. Tämä ilmiö korostuu erityisesti tyhjäkäynnillä, kun moottorin kampiakselin kierrosnopeuden hidastuvuuden ja kiihtyvyyden erot ovat suurimmillaan. Isommilla kierrosalueilla ei ilmiö ole niin vakava, koska kampiakselin kiihtyvyyden ja hidastuvuuden erot pienenevät.

Kova vauhtis "kestää" vääntöä enemmän, mutta jyristelee senkin edestä edellä mainitun kaltaisesti. Aikaisemmin esimerkkinä olevan moottorin alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä alkaa olla kokemuksien mukaan rajoillaan n. 350-400Nm vääntömomentilla. Tätä suurempi vääntömomentti kääntää vauhtipyörän ikään kuin "pohjaan," jolloin värähtely pääsee kaksoimassavauhtipyörästä läpi samalla tavalla, kuin kovasta.

Kaikkiaan kaksoimassavauhtipyörä on joka tapauksessa parempi vaihtoehto kovalle vauhtipyörälle, kunhan on vain mitoitettu oikein. Kilpa-ajoneuvot erikseen, näissä tietääkseni yleensä käytössä kovat vauhtipyörät toiminnan varmistamiseksi.

EDIT: Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Kulmamiehen 940 D5252T-projektiin, siinä käsitelty vauhtipyöräasiaa jonkin verran pätevien henkilöiden toimesta.  8)
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

EVO8

  • Vieras
Vs: kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« Vastaus #2 : 14.03.2012, 18:15:17 »
Mä taas väittäisin että kaksoismassapyörät ovat vaan yksi esimerkki siitä mitä syntyy kun jotain uutta on nykyään aina pakko keksiä. Joku neropatti insinööri sitten yhtenä synkkänä hetkenä sai tällaisen älyväläyksen ja nyt niitä sitten löytyy riesaksi asti. Mukavan kyydin antavia tehokkaita autoja on tehty ijät ajat ilman mokomia vauhtipyöriä ;)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« Vastaus #3 : 14.03.2012, 18:19:11 »
Mä taas väittäisin että kaksoismassapyörät ovat vaan yksi esimerkki siitä mitä syntyy kun jotain uutta on nykyään aina pakko keksiä. Joku neropatti insinööri sitten yhtenä synkkänä hetkenä sai tällaisen älyväläyksen ja nyt niitä sitten löytyy riesaksi asti. Mukavan kyydin antavia tehokkaita autoja on tehty ijät ajat ilman mokomia vauhtipyöriä ;)
Samaa mieltä.

E: Kaksoismassavp on yksi rikkoutuva osa lisää.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« Vastaus #4 : 14.03.2012, 18:25:01 »
onhan kaksoismassavauhtis jo vissiin yli 20 vuotta vanha keksintö?  ::) :D

Ainakin Audista tuommonen löytyy vuonna 1992, Audi 100, 2.6l V6 perästä. Että on niitä ollu.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: kaksoismassapyörä vs. kovavauhtipyörä
« Vastaus #5 : 14.03.2012, 18:36:19 »
Ainakin Audista tuommonen löytyy vuonna 1992, Audi 100, 2.6l V6 perästä. Että on niitä ollu.

Kylläjoo, W124-mersuistakin löytyy jo 1989 vuosimallista.
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

 

Ateho  Elekma