KL-varaosat  Race.fi

Amaan 240:n perä - tukivarsien asento ja perän pinion kulma?

  • 8 Vastauksia
  • 3899 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.Mazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Amaan 240:n perän vaihto meneillään. Tässä on tullut opiskeltua netistä nelilinkki perän tukivarsien asentoja. Olen käsittänyt, että katuautossa alatukivarren asento tulisi olla aikalailla vaakatasossa tai hieman yläviistoon osoittaen?
Omassa tapauksessa tukivarsi asettuu aikalailla vaaka-asentoon, mutta kiinnityspisteistä tarkasteltuna linjaus on alaviistoon (ei hyvä?). Onko nyt vaan muutettava kiinnityspisteiden korkeuksia niin, että niistä tarkasteltuna linjaus olisi vaakatasossa?


« Viimeksi muokattu: 18.09.2016, 12:48:43 kirjoittanut A.Mazon »
Get your kicks on Amazon 66...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amaan 240:n perä - tukivarsien asento?
« Vastaus #1 : 12.09.2016, 16:49:17 »
Kuvassa akseli taitaa maata rungon päällä? Tukivarsien asentoa pitäisi katsella ajoasennossa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: Amaan 240:n perä - tukivarsien asento?
« Vastaus #2 : 12.09.2016, 16:54:10 »
Kerro vähän että mihin takoitukseen tämä tulee. 

Poissa A.Mazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Amaan 240:n perä - tukivarsien asento?
« Vastaus #3 : 12.09.2016, 22:09:03 »
Akseli ei makaa kuvassa rungon päällä. Se on säädetty niin, että renkaan yläreuna on pyöränkaaren tasossa.
Pääkäyttötarkoitus olisi ihan harrastepeli kadulle, radalla pyörähtelyä harrastepäivillä. Suunnitelmissa jäykähkö jousitus ja Gazin säädettävät iskarit.
Get your kicks on Amazon 66...

Poissa A.Mazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Mites nyt tuo taka-akselin pinion kulma? Minun tapauksessa tuonhan saa säädettyä kohdilleen ylätukivarsien korin puoleista kiinnityspisteen paikkaa muuttelemalla...

Liitteenä piirros miten tuon olen suunnitellut toteuttaa. Sivusta päin katsottuna vaihdelaatikolta taka-akselille kaikki olisi linjassa. Ilmeisesti murrosnivel tulisi olla vähän kulmassa, jotta sen "voitelu pelaisi". Perän laippa ei ole ihan keskellä taka-akselia joten tätä kautta murrosniveliinhän tulee jonkin verran kulmaa ylhäältä päin katsottuna. Olenkohan ihan metsässä näissä?



Get your kicks on Amazon 66...

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Se pinionin asennuskulma voi olla pikkasen alaspäin jolloin kiihdytettäessä kulmat olisi "suorat".

Mutta nää on aika sellaisia toisaalta toisaalta juttuja. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Ei lainkaan hyvä kuvan mukaisesti. Ristikoissa tulisi olla aina vähän kulmaa, muuten ei laakereiden voitelu pelaa ja nivelet porsii. Kampiakseli ja pinioni ei myöskään saisi olla samassa linjassa. Pionioni näyttämään alaspäin muutama aste ja takapätkä pois vaakasuorasta linjasta (laskemaan peräänpäin).

Tukivarsia voisi tiputtaa akselin puolella alaspäin tekemällä akseliin uudet pidemmät korvakot (tai jatkamalla alkuperäisiä) niin saisi varret parempaan asentoon.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Hardy niin suoraan kuin mahdollista, ristikoiden kulma pitäisi olla yhtäsuuri kummassakin päässä kardaania, mutta tietenkin vastakkaiset. Liian suora asennus ei ole kovin vakavasti otettava skenaario jäykkäakselisessa, retkuperässä on kuitenkin huomioitava asia.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa A.Mazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Ok, hyviä neuvoja kaikilta vastanneilta.
Hardy on säädetty "suoraan". Teen niin, että säädän perän pinionin alaspäin 1-1,5 astetta  poikkeamaan kardaanin etupätkän linjasta.

Toivottavasti näillä kulmien kohdilleen laitoilla saisi myös voimansiirron/kardaanin jyrinät ja täristykset minimoitua...
Get your kicks on Amazon 66...

 

Ateho  Elekma