Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.

  • 58 Vastauksia
  • 7595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #45 : 15.11.2021, 15:12:59 »
Voi käyttäytyä juuri noin. Vikakoodi tulee vasta kun tietty määrä häiriöitä rekisteröityy / ylittyy.

Vikakoodi siis tuli ja nollauksen jälkeen toimi normaalisti. Jos noista voi aiheutua niin aloitetaan puhdistuksella ja ensi kerralla kun vika ilmaantuu otetaan koodit talteen ja tänne ihmeteltäväksi.

Poissa Lungo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #46 : 15.11.2021, 15:29:05 »
Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen: tee yksi putsaus kerrallaan, ja käy testiajolla. Jos putsaus tehoaa, niin silloin syyllinenkin selvisi, toivottavasti. Tuon immun putsauksen tekee vartissa, pisin aika menee sensorin kuivumisen odottelussa. Kaasuläpästä ei ole henkkoht kokemusta (vielä).
XC40 Recharge

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #47 : 15.11.2021, 18:07:12 »
Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen: tee yksi putsaus kerrallaan, ja käy testiajolla. Jos putsaus tehoaa, niin silloin syyllinenkin selvisi, toivottavasti. Tuon immun putsauksen tekee vartissa, pisin aika menee sensorin kuivumisen odottelussa. Kaasuläpästä ei ole henkkoht kokemusta (vielä).
Tämähän olisi kiva todeta mutta sammumisvika ilmennyt vain kahdesti joten vikaa ei saa esille halutessaan.
Sen takia luotto autoonkin on mennyt kun ei tiedä toimiiko.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #48 : 04.12.2021, 09:39:04 »
Nyt Volvoon tehty huohotinremontti kun hanskatesti osoitti alipaineen puutteellisuuden.
Koneen päältä huohottimelle lähtevä letku oli poikki, eli siis imuvuodoksi voitaneen tuo laskea.
Nyt huohottimen ja letkujen vaihdon jälkeen auton käytös muuttui. Alakierroksille tuli lisää vääntöä ja vaihteisto alkoi vaihtaa aiemmin isompaa pykälää. Myös moottorijarrutus alkoi toimia kun aiemmin auto rullaili ilmeisesti vapaalla kun kaasun löysäsi. Nyt rullaa vaihde päällä.
Auto siis tuntui jo aika ”ehjältä” ja muutamien satojen kilometrien aikana ei vikavaloa ole näkynyt.

Seuraavat vikakoodit kuitenkin ilmestyi ilman vikavaloa: ECM-990F (torque monitoring) ja välissä koodina näkyy myös ECM-140A (MAP sensor).

Eilen tein VVT-solenoidin, kaasuläppäkotelon (oli erittäin likainen) ja ilmamassamittarin puhdistuksen (imupuolelta täysin musta ja selkeästi lian peitossa ennen puhdistusta). Autolla ei vielä ola ajettu kuin 10km mutta auto tuntui taas aivan eriltä kuin ennen. Kaasusta tuli herkkä ja auto tuntuu ”hyökkäävän” kun kaasuun koskee.
Vikakoodia ei tällä matkalla vielä tullut mutta seuraillaan.

MAP anturin puhdistuksen tein huohottimen vaihdon jälkeen ja isompaa vaikutusta en huomannut toimenpiteellä olevan.

Onko MAP-antureissa ollut vikoja ja mikä on yleensä ollut syynä tuohon torque monitoring koodiin?
Jos vikakoodeja edelleen tulee niin minkä kimppuun seuraavana?

Vähän ohi aiheen mutta ettei Volvon kanssa elämä olisi liian helppoa niin vaihtoon menee myös lämmityslaitteen kenno kun ei tarkene…

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #49 : 04.12.2021, 15:00:52 »
Kaasuläppäkotelo lienee viallinen jos siitä tuli turhan herkästi reagoiva.
Tuo hyökkäävyys kuvaisi sitä hyvin.
Tuoshan selitystä koodiin ECM-990F


The engine control module (ECM) checks the engine torque by reading off the acceleration of the flywheel. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the measured torque exceeds the requested torque, based on the pedal position and the engine speed (RPM). The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is idling.
Cause:
Air leak downstream of the mass air flow (MAF) sensor
Problem with the throttle unit
Problem with the mass air flow (MAF) sensor
Problem with the clutch pedal position sensor
Problem with engine coolant temperature (ECT) sensor
Problem with the engine control module (ECM)
Problem with the flywheel sensor
Problem with the manifold absolute pressure (MAP) sensor
Problem with control of the variable valve timing (VVT)
Problem with the generator (GEN)
Problem with the air conditioning (A/C) compressor.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2021, 15:13:28 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #50 : 05.12.2021, 20:47:57 »
Nyt autolla ajettu joitain kymmeniä kilometrejä puhdistusten jälkeen (vajaa 100km).

Vikakoodi ECM-990F ilmaantuu käytännössä heti vikakoodin nollaamisen jälkeen. Heti puhdistuksien jälkeen tuo koodi ilmaantui ja hitaassa vauhdissa (~50kmh) vakionopeussäädin ei toiminutkaan vaan nakkasi heti pois. Vikakoodin nollauksen jälkeen taas pelasi ja kun koodi ilmaantui, ei cruise taaskaan toiminut.
Kuitenkin tänään cruise toimi satasen vauhdissa ihan normaalisti vaikka samainen koodi edelleen muistissa onkin.

Myöskin heti puhdistuksen jälkeen moottorin kierrokset heitteli jonkin verran kaasua löysätessä. Kierrokset saattoi rullaillessa vaihdella 1200-1400 välillä kunnes humpaaminen loppui.
Tyhjäkäyntiä käynyt koko ajan tasaisesti noin 750rpm ja ajossa tuntunut aivan normaalilta tuota terävyyttä paikaltaan lähtiessä lukuun ottamatta.

Voiko kaasuläppäkotelo aiheuttaa nämä oireet (ilmeisesti tosiaan voi) mutta voiko oireet poistua jollain ohjelmoinnilla/sopeutuksella/päivityksellä? Vaatiiko kaasuläppäkotelo irrotuksen ja puhdistuksen jälkeen jotain ohjelmointia? Myös johto oli kotelosta irti. Voiko kotelon käytös muuttua ajon myötä, eli oppiiko jotain adaptaatioita tjsp?
Kuinkahan todennäköinen kaasuläppäkotelon vika ilman vikakoodia tai juuri tuolla vikakoodilla on.


Jotkut ilmeisesti saaneet apua kaasuläppäkotelon oireiluun tietokoneen kautta.
Foorumin perusteella myöskin vanha Magneti Marellin kotelo lienee vikaherkempi ja tässä uudemmassa (2005 vuotisessa) kotelossa ei ongelmia samassa mittakaavassa ole tainnut olla?

Jos kaasuläppäkotelon ohjelmointihommat tai päivitykset kannattaa tehdä, onko Oulun seudulla suositella jotain paikkaa tai harrastajaa jolle Volvot olisi tuttuja. Paikallisesta merkkiliikkeestä Wetteristä ei ole hyviä kokemuksia vaikkakin siellä asioidessa autojen merkki ollut muu kuin Volvo.

Kiitokset vinkistä laatikkovikalle.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #51 : 06.12.2021, 11:38:43 »
Lisäyksenä vielä kun mieleen juolahti, livedataa lukijalla katsoessa näyttää polttoaineen lämpötilaksi -40C kelistä riippumatta. Onko normaalia?

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #52 : 11.12.2021, 17:57:10 »
Autolla nyt ajettu taas pari sataa kilometriä ja toimii ihan normaalisti lukuunottamatta muistissa olevaa torque monitoring vikakoodia.
Kaasun ”hyökkäävyyttä” ei nyt ole esiintynyt. Voiko olla että oppii jotain arvoja uusiksi puhdistuksen jälkeen kun käytettiin irti?

Seuraillaan tilannetta jälleen ja jatketaan kun jotain ilmenee.

Ohi aiheen, Volvon lämmityslaitteeseen tuli potkua oikein kunnolla kun kenno vaihtui uuteen Behrin originaali kennoon. Nyt tulee niin kuumaa että sormia polttaa ja hyvin nopeasti hytissä tukalan kuuma. Kannatti satasen sijoitus tässä yhteydessä.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #53 : 26.12.2021, 17:06:33 »
Puhdistuksen jälkeen ajettu noin 1000km siten että muistissa ollut vikakoodi ECM-990F (torque monitoring) nyt kuitenkin tuli koodi ECM-640A (inlet camsaft control). Auto myös hävitti tehoja alakierroksilla ja palautui normaaliksi vikakoodien nollauksella ajossa.
 
VVT-pyörä vaihdettu muutama tuhat km sitten ja solenoidi puhdistettu 1000km sitten.

Viallinen VVT-solenoidi ilmeisesti voisi selittää hyvinkin molemmat koodit (640A + 990F) ja seuraavana kannattaa varmaan koittaa solenoidin vaihtoa?

Alkaa kyllä mielenkiinto loppua kun ei vikaa löydy.

Poissa Herkules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #54 : 26.03.2022, 15:50:56 »
Oliko vika lopulta kuitenkin siinä solenoidissa? Luulisin niin. Solenoidi kannattaa ostaa Volvolta (200 e), eikä mistään muualta, niin säästyy paljolta turhalta vaivalta.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #55 : 26.03.2022, 18:20:44 »
Oliko vika lopulta kuitenkin siinä solenoidissa? Luulisin niin. Solenoidi kannattaa ostaa Volvolta (200 e), eikä mistään muualta, niin säästyy paljolta turhalta vaivalta.
Vieläkään ei aukottomasti ole selvinnyt missä vika.
Nyt huohottimen vaihdon jälkeen vikavalo tuli toissapäivänä ensimmäistä kertaa.
Tähän asti antanut melkein heti koodia torque monitoring (ECM-990F) ja nyt kun vikavalo jälleen syttyi, oli tämän koodin lisäksi koodi ECM-640A, eli camsaft control intake.

Nyt pysyi valo sammuksissa ainakin 1500km ja muutaman kuukauden.

Solenoidin siis puhdistin huolella ja siitä tuli mielikuva että hyvin kepeästi liukuu. Tosin ei sekään pois suljettua ole että vika kuitenkin löytyisi sieltä.

Viittaako vika solenoidiin vai mahdollisesti virheelliseen VVT-pyörän asennukseen vai mihin lie? Pystyykö näitä poissulkemaan joku harrastaja Oulun seudulta joka omistaa VIDA:n?
Ei kiinnostaisi summassa vaihdella osia kun tuntuu olevan niin sitkeä vika paikallistaa.

Kommenttina vielä että lopultakin MAP-anturin koodi on pysynyt poissa ja tämä erittäin todennäköisesti aiheutui huohottimen vuodosta (imuvuoto).
Kaasuläppäkotelon ongelmiinkaan en usko.

Olisi mukava löytää vika jolloin voisi huolettomasti ajella mutta vaikeaa on.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2230
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #56 : 26.03.2022, 20:19:16 »
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-640A

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-990F

Noissa linkeissä tarkistettavat kohteet mitkä voi nuo koodit aiheuttaa, siinä puuhaa hetkeksi.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #57 : 26.03.2022, 20:51:00 »
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-640A

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-990F

Noissa linkeissä tarkistettavat kohteet mitkä voi nuo koodit aiheuttaa, siinä puuhaa hetkeksi.

Nuo on käyty jo moneen kertaan lävitse mistä voi johtua. Se vain ei ole selvinnyt mistä johtuu

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2230
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #58 : 26.03.2022, 21:22:11 »
Vidalla tuon vois todennäköisesti selvittää. Joku joka omistaa niin ilmoittautuu, itse vähän turhan kaukana.

 

RallyBaron  Samppasport