Carcom Oy  Ateho

V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.

  • 58 Vastauksia
  • 7459 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #30 : 13.05.2021, 14:48:35 »
Aika paljon pitää olla väljää että siitä tulee vikakoodi, taitaa tulla öljyt jakopäähän ennen koodia. Itsellä oli 2.5 mm väljää eikä vielä tullut koodia. No kuntoon tuo on kuitenkin saatava.

Useimmiten se koodi johtuu vvt asennusvirheestä tai solenoidin toimimattomuudesta.

Ainakaan ennen ei ollut motonetissä kun pikku volvojen lamelli vvt:tä. Laita linkki mitä tarkoitit.

Kyllä ne vapariin käyvät taitaa olla halvimmillaan lähes 400 euron luokkaa. Kaikki on INAn tekemiä, joten ei löydy tarvikkeena.

Itse löysin uuden veroisen purkuosan varaosanumerolla. Jos löydät käytetyn niin pitää kysyä paljonko navassa on välystä irrallaan.

Varminta on ottaa jakohihnan suoja irti ja katsoa vvt-numero. Autodocilla oli joskus joku Ina malli aika halvalla.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #31 : 13.05.2021, 15:13:05 »
Yhdyn edelliseen. 2.5T:ssä öljyt vuosivat jakopäähän reilusti VVT-pyörän kautta, mutta vikakoodia sieltä ei tullut silti.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #32 : 13.05.2021, 16:06:53 »
Korjaamolla löysivät viallisen VVT-pyörän lisäksi rikkinäisen letkun (eli alipainevuoto). Letkun tilalle laittoivat pätkän uutta.

Vikakoodit samalla nollasivat ja mikä yllätti, on vikavalo pysynyt nyt poissa vajaat 100km. kun aiemmin on syttynyt jo tähän mennessä. Saa nähdä pysyykö poissa mutta kuntoonhan tuokin pyörä on laitettava.
Positiivista hommassa kuitenkin on että jakopään remontti pitäisi joka tapauksessa tehdä. Tuleepahan samoilla töillä nyt sekin vaihdettua.

Hinnassa kun ei eroja juuri ole niin tilataan Wetteriltä tuo.

Kiitokset raadille.

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #33 : 21.05.2021, 08:58:38 »
Päivitystä aiheeseen..

 Tosiaan toissapäivänä saapui VVT-hilut skandixilta ja eilen suoritettiin vaihto. Toiveikkaana koeajolle jolla tuli huomattua että mikään ei ole muuttunut. :facepalm:
Nollasin vikakoodit ja nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ei ole uusia ilmennyt. Vanha vvt oli sen verran väljässä kunnossa että vaihto olisi ollut hyvin pian edessä kuitenkin.

Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???
(S60 2,4 125kw 2004)

Poissa merked_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #34 : 21.05.2021, 09:42:33 »
Päivitystä aiheeseen..

 Tosiaan toissapäivänä saapui VVT-hilut skandixilta ja eilen suoritettiin vaihto. Toiveikkaana koeajolle jolla tuli huomattua että mikään ei ole muuttunut. :facepalm:
Nollasin vikakoodit ja nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ei ole uusia ilmennyt. Vanha vvt oli sen verran väljässä kunnossa että vaihto olisi ollut hyvin pian edessä kuitenkin.

Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???

Ihan mielenkiinnosta, kun varmaan itelläkin eessä, niin paljon tuli kustantamaan VVT:n vaihto ja vaihdoitko kaikki jakopään hilppeet samalla?
V70 2.5T AWD Classic -07

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #35 : 21.05.2021, 09:52:36 »
Ihan mielenkiinnosta, kun varmaan itelläkin eessä, niin paljon tuli kustantamaan VVT:n vaihto ja vaihdoitko kaikki jakopään hilppeet samalla?

Osat tilasin tosiaan tuolta skandixilta. VVT-pyörä, nokka-akselin pultti, solenoidin tiiviste ja pakonokan tulppa moottorin toiseen päätyyn posteineen kotiovelle toimitettuna 436€.

En vaihtanu jakopään osia ku alle 15tkm sitten vaihdettu mutta samallahan ne kannattaa vaihtaa jos muutenkin vaihto lähestyy. Näin jälkeenpäin tuli mieleen että nokka-akselin stefan ois voinu samaan operaation sisällyttää.
(S60 2,4 125kw 2004)

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #36 : 21.05.2021, 22:13:58 »
Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin icarsoftilla ei näe pyydettyjä ja toteutuneita vvt asteita, niistä voi poissulkea mm. solenoidin vian (sillä hetkellä) ja virheellisen vvt asennuksen.

Jos pysyy työkalut kädessä niin vvt:n ajoituksen voi tsekata mekaanisestikin, mutta tarvitset taas uuden tulpan sinne nokan takapäähän...

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #37 : 21.05.2021, 22:41:58 »
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin icarsoftilla ei näe pyydettyjä ja toteutuneita vvt asteita, niistä voi poissulkea mm. solenoidin vian (sillä hetkellä) ja virheellisen vvt asennuksen.

Jos pysyy työkalut kädessä niin vvt:n ajoituksen voi tsekata mekaanisestikin, mutta tarvitset taas uuden tulpan sinne nokan takapäähän...

Tuli tsekattua se ajoitus useammin kuin kerran kun itse vaihdoin tuon vvt pyörän, tietenkään ei voi poissulkea 100 pros varmasti. Mielenkiintoista on että se ei tosiaan enää anna mitään koodeja eikä polta vikavaloa enään, vaikka aiemmin se tuli nollauksen jälkeen takaisin. Niukaksi menee vaihtoehdot kun ei enää saa mitään irti tuolla obd palikalla.
(S60 2,4 125kw 2004)

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #38 : 22.05.2021, 12:05:27 »
Luulin että antaa vielä samaa koodia, taisi siis vvt tulla kuntoon.

Voihan se olla että toisella lukijalla pääsisi paremmin vian jäljille.

Mitä lie imuvuotoa tai kaasuläppä vikaa jos edelleen nykii kiihdytyksessä ja on tehoton.

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #39 : 23.06.2021, 14:25:13 »
Ajattelin laittaa vielä viimeisen kirjoituksen omasta kulkineesta tähän topikkiin kun vikaa etsiessä turhautti aina avoimiksi jääneet topikit.

Eli pääsyyllinen tehottomuuteen löytyi rikkinäisestä/tukkeutuneesta katalysaattorista. Kyseisen osan vaihdosta nyt parituhatta kilometriä ja koodit on pysyneet poissa ja kiihdytys motarivauhtiin on jokseenki ripeämpi ;D
(S60 2,4 125kw 2004)

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #40 : 14.11.2021, 19:37:24 »
Ketjun aloituksen auto jälleen kyseessä. Autoon vaihdettiin tosiaan VVT-pyörä ja jakopään hilppeet. Sillä saatiin tuo jatkuva valon syttyminen noin 500km ajaksi pois ja sieltähän se kuitenkin vain uudestaan syttyi. Nyt valo kuitenkin myös sammuu omia aikojaan ja on tulee aina joksikin aikaa takaisin kunnes taas omia aikojaan sammuu. Eli jokin vaikutus kyllä oli VVT/jakopää vaihdollakin.

Ennen remonttia auto sammui yhden kerran liikennevaloihin hidastaessa ja tyhjäkäynti katosi hetkeksi, kunnes taas palasi.

Nyt uusimpana tempauksena Volvo sammui risteykseen hidastaessa ja ei enää yhtäkkiä suostunut nostamaan kierroksia yli ~1000 rmp vaan sammui tätä yrittäessä. Heti lähti kyllä käyntiin sammumisen jälkeen mutta ei ottanut kierroksia, ei P, ei D, eikä N vaihteilla. Kuitenkin tien sivuun saatiin ajettua tyhjäkäynnillä.

Tien poskessa sitten lukija paikalleen ja vikakoodien nollaus, jonka jälkeen pelasi täysin normaalisti. Tässä harmillinen juttu kun en sitten ottanut koodeja talteen.

Koodeja oli 4 ja muistin mukaan koodit oli jotakuinkin näin: ilmamassamittari faulty signal, map anturin faulty signal, yksi viittasi muistaakseni VVT-pyörään jälleen (solenoidi vaihtamatta) ja neljäs koodi hävisi jo muistista. Muistaakseni koodit on kuitenkin ilmaantuneet ennenkin jossain kohtaa auton pitoaikana.

Asian ratkaisemiseksi varmasti suurin apu olisi ne vikakoodit tietää mutta niihin joudutaan taas odottamaan että vika tulee päälle (ensi kerralla koodit tarkasti ylös). Alkaa vain mennä autoon luotto ja ajot tulee tehtyä mielummin toisella autolla.

Kysyisin kuitenkin vihjeitä mikä voi aiheuttaa ettei ota kierroksia yhtäkkiä ollenkaan mutta vikakoodien nollauksen jälkeen toimii normaalisti? Kaasuläppäkotelo? Imuvuotojen osalta luulisi ettei koodien nollaus auta joten lieneen poissuljettu?

(Vikavalo tosiaan syttyi noin ~30km ennen episodia jolloin ei ottanut kierroksia mutta vika ilmeni tuolla 30km viiveellä)

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #41 : 14.11.2021, 21:34:46 »
Kaasuläpän vois puhdistaa. Siihen käynee carburator cleaner ja vaimon sukkahousut. Ruiskuttaa sinne läpän ympärille ja pyyhkii nukkaamattomilla shousuilla.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2021, 21:37:38 kirjoittanut Volvomania »

Poissa Lungo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #42 : 14.11.2021, 21:54:34 »
Ja mites immun puhdistaminen; erittäin helppo toimenpide vaikkapa tällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml. Omassa 2007 bifuelissa alkoi tyhjäkäynnillä rykiminen, kierrosten seilaaminen yms. ajossakin epävakaa käynti, ja ilmamassamittarin putsaus palautti toimintakunnon. Ei ollut likaisen näköinen, mutta putsauksella rykiminen loppui kuin seinään.
XC40 Recharge

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #43 : 15.11.2021, 14:01:14 »
Varmastikaan haittaa ei kaasuläppäkotelon, eikä ilmamassamittarin puhdistuksesta ole mutta voiko nuo kyseiset aiheuttaa vikaa ettei ota kierroksia ja vikakoodien nollauksen jälkeen toimii täysin normaalisti?

Harmi kun ei nyt ole niitä vikakoodeja tähän luetella.

Paikalla jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #44 : 15.11.2021, 14:17:14 »
Voi käyttäytyä juuri noin. Vikakoodi tulee vasta kun tietty määrä häiriöitä rekisteröityy / ylittyy.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2021, 14:21:58 kirjoittanut jak900 »

 

RallyBaron  Samppasport