Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: vaneju2 - 25.05.2017, 20:26:57

Otsikko: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 25.05.2017, 20:26:57
Tarina alkaa syksystä 2015, kun iski yllättäen halu löytää taloudellinen diesel kulkine äRRälle kaveriksi. Tuolloinen tärkeimpänä kriteerinä oli 2+3 paku. Ensin olin ostamassa deeku seiskaa, mutta sitten tämä yksilö kuitenkin sattui kohdalle. Eli kyseessä -97 vuoden TDI kasipätkä. Autolla oli ostohetkellä ajettu n. 620 tkm. ja jos myyjän sanoihin on uskomista, niin auto oli ollut hänellä yli kymmenen vuotta. Varusteita jonkin verran: vakkari, puolinahat, sähköikkunat ja -peilit, kaukosäätöinen keskuslukitus, ajotietokone. Alun perin ollut myös Ardic, mutta yksikkö otettu irti ja takapenkinlämppärit, mutta luonnollisesti pakupenkissä ei näitä ole.  Ilmastointia tässä ei valitettavasti ole.

Edellinen omistaja oli paikallinen automekaanikko ja hän oli pitänyt tekniikasta ihan hyvää huolta ja huollot oli suoritettu säännöllisesti ja siitä merkinnät huoltokirjassa. Mistä ei oltu pidetty niin hyvää huolta on auton ulkokuori. Myyjä asui pitkän hiekkatieosuuden päässä ja autolla oli siis ajettu päivittäin paljon hiekkateillä ja se näkyy ulkokuoresta.  Kuva kotiin ajettuna:

(http://i.imgur.com/bdiQYE8.jpg)


Koska tekniikka toimi ja mikään ei haitannut ajamista, niin päätin, että en ala Volvoa vielä sen kummemmin laittelemaan. Tiesin että jakopäärempasta on yli neljä vuotta ja kilometritkin kohta täynnä, mutta koska olin lähdössä armeijaan, niin jätin remontin kuitenkin myöhemmäksi. Kun lähdin inttiin tammikuussa 2016 niin auto ei jäänytkään seisomaan niin kuin suunnittelin vaan isäukkoni otti sen käyttöön Vectran jättäessä tienposkeen. Noh, kohta oli sama kohtalo Volvon kanssa… Auto oli alkanut pitää outoa ääntä ja isäntä oli onneksi heti sammuttanut auton ja hinannut sen kotiin. Kurkistus jakopäähän ja näky seuraava:

(http://i.imgur.com/QVzJaHQ.jpg)

Eli hihnasta pitkältä matkaa hampaat selvänä. Onneksi kuitenkin auto oli sammutettu heti vian ilmetessä, niin tästä selvittiin pelkällä säikähdyksellä. Jakopääremppa ja ajoitukset kohdilleen ja Volvo oli taas tien päällä. Tuosta ei siis aiheutunut mitään pysyvää vahinkoa. Tuon jakopääongelman jälkeen auto on pelittänyt hienosti ja talven kovat pakkasetkaan eivät aiheuttaneet ongelmaa vanhalle dieselille.

No nyt eletään kevättä 2017 ja autolla mittarissa reilu 670 tkm. Koska nämä viiden hengen pakut alkaa olla kohtuu harvinaisia, niin olen tullut siihen päätökseen, että auto on pelastettava muuten lähitulevaisuudessa häämöttävältä paalaukselta. Tässä kuvat mistä lähdetään liikenteeseen:

(http://i.imgur.com/yi518uv.jpg)
(http://i.imgur.com/pWIpRX8.jpg)
(http://i.imgur.com/G9Ba4tY.jpg)
(http://i.imgur.com/ZNguJXa.jpg)
(http://i.imgur.com/cyZai8V.jpg)
(http://i.imgur.com/HAoxTSv.jpg)

Oikeastaan ainoat muutokset mitä tähän on oston jälkeen perushuoltojen lisäksi tehty on jenkkivilkut, vanteet ja keskikyynärnojan vaihto. Vaikka kori onkin melko kurjan näköinen on pohja yllättävän hyvässä kunnossa. Ruostetta pohjassa on oikeastaan vain takana ja tiedossa on yksi reikä takakotelossa. Myös toinen tunkinpaikka on ratkennut.

Teenkin tähän nyt listan asioista mitä tullaan toteuttamaan tulevan kesän aikana (lista ilmaan minkäänlaista loogista järjestystä):
-   Pohjan puhdistus/hiekkapuhallus/hitsaus ja maalaus sekä massaaminen
-   Korin laitto kuntoon ja ylimaalaus. Suurin osa korin osista lähtee vaihtoon, mm. etulokarit ja -ovet, takaluukku, puskurit, helmamuovit, nämä löytyy varastosta. Väriksi olen miettinyt kiiltävää mustaa.
-   Etupuskurin vaihdan sumuvaloreijälliseen ja sumuvalot laitan luonnollisesti myös. Taakse tulee V70 AWD puskuri ja siten tuplaulostulot
-   Putkiston teko alusta loppuun. Todennäköisesti 2,5” yhdellä pitkällä vaimentimella ja katin laitan tyhjennettynä, ettei tule sanomista.
-   V70 takavalot ja ovenkahvat
-   Roiskelipat joka kulmaan
-   Kattokaiteet pelkkien listojen tilalle
-   Takalippa
-   EGR tulppaus ja imusarjan puhdistus
-   Eteen mustat nahkapenkit, kuskille sähköinen. Olen myös miettinyt takapenkin verhoilua nahkaiseksi.  Samalla voisi laittaa ne lämmitinvastukset sinne, mutta katsotaan miten käy
-   Kuluneen ratin vaihto
-   Kytkinremppa, samalla vaihdelaatikkoon öljynvaihto ja kampiakselin takastefan vaihto
-   Vetareiden kaikki suojakumit vaihdettava
-   Alatukivarret vaihtoon
-   Tuulilasinpesunesteen nuhainen pumppu vaihtoon, myöskään nesteen vähyydestä varoittava valo ei toimi, varmaan anturivika -> korjataan
-   Sama homma jäähdytysnesteen varoitusvalolle
-   Moottorielektroniikan vikavalo on palanut ostohetkestä asti ja kuulemma jo aikaa ennemminkin. Varmaan olisi aika tutkia mikä tämän aiheuttaa.
-   Evry- ja ahtomodit
-   Kilpien vaihto uusiin finnittömiin
-   Oikeasta jenkkivilkusta lohjennut palanen-> uusitaan
-   Termostaatti vaihtoon
-   Kärryn sähköistä pari katkennutta johtoa kuntoon takarengaskotelosta
-   Turbon huolto kiinanhuoltosatsilla, liekkö tämä niin helppoa ja yksinkertaista kuin mitsun huolto?
-   Jonkin sortin jarruremppaa. Ainakin toinen etusatula laahaa vähän
-   Mahdollisesti Ardicin palautus toimintakuntoon
-   Ikkunoiden uudelleentummennus, myös etusivuikkunat
-   Kuluneen virtalukonpohjan vaihto
-   Mankan vaihto ja subbari vararengaskoteloon
-   Moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto
-   ”Volvo” kynnyslista kynnyksiin
-   Saako näistä tuota service-valoa mitenkään itse nollattua muuten kuin kalliilla vempeleellä?
-   Hirvitarrat
-   Tätä kun alkaa purkaa paljastuu varmasti myös muuta laitettavaa. Lisäksi myös muutama muu idea luonnollisesti muhimassa


Tekemistä siis riittää, mutta mitäpä sitä muutakaan kesällä tekisi kuin ropaisi autoja

Joku saattaa myös miettiä onko järkeä tehdä toista tonnia ja älyttömästi työtä vaativa remppa kohta 700 tonnia ajettuun autoon. Noh, painavin syy miksi tähän ryhdyn on juurikin tuo 2+3 pakujen harvinaisuus. Toisaalta tämän 50 tkm. mitä auto on mulla ollut on osoittanut, että kyseessä luotettava yksilö tekniikaltaan, ei kadota öljyä, nestettä eikä savuta. Kolmanneksi mulla on varastossa paljon 850 osia, jolloin kustannukset eivät karkaa ihan taivaisiin. Pyrin muutenkin toteuttamaan tämän projektin budjetilla, sillä opiskelijalla ei ihan liikaa ole rahaa näihin laittaa.

Tästä siis lähdetään liikkeelle ja pyrin päivittelemään tätä topiccia säännöllisesti. Pyrin tulevissa viesteissä lisäämään kuvia ja välttämään tämmöistä pitkää jaarittelua. Laitoin tämän nyt tänne projektipuolelle, mutta sitten kun tämä on ”valmis” niin toivon mukaan saa siirtää showroomin puolelle. 
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: oh850 - 25.05.2017, 21:07:45
Ruosteisimpia kasiviiskymppejä mitä olen nähnyt :o saahan näihin onneksi paljon osia ja halvalla :) onnea rojektiin ;)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: JoonasH - 25.05.2017, 21:27:57
Mitähän lie löytyy helmojen alta vai löytyykö mitään :P
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: MysteerI - 25.05.2017, 23:21:25
moro mites normi henkilö auto pystyy olemaan 2+3 paikkanen paku??? jos on merkattu pakuks niin silloin takapenkit pois taikka selkä noja lukittava niin että ei saa ylös
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Kaziganth - 25.05.2017, 23:43:12
moro mites normi henkilö auto pystyy olemaan 2+3 paikkanen paku??? jos on merkattu pakuks niin silloin takapenkit pois taikka selkä noja lukittava niin että ei saa ylös
Siten että on rekisteröity 2+3 paikkaiseksi pakuksi silloin kun se vielä onnistui. Täältä löytyy kanssa kovalla takapenkillä.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: MysteerI - 25.05.2017, 23:44:22
 ;D aa okei nyt on taas viisaampi
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 25.05.2017, 23:44:55
Ruosteisimpia kasiviiskymppejä mitä olen nähnyt :o saahan näihin onneksi paljon osia ja halvalla :) onnea rojektiin ;)

Joo vähän on kukkaa siellä täällä  ;D

Mitähän lie löytyy helmojen alta vai löytyykö mitään :P

Ei se pohja niin pahalta näytä kuin kuori. Toivotaan siis että sieltä jotain löytyy.  :D

moro mites normi henkilö auto pystyy olemaan 2+3 paikkanen paku??? jos on merkattu pakuks niin silloin takapenkit pois taikka selkä noja lukittava niin että ei saa ylös

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5037.0 Linkin takaa löytyy asiaa kyseisestä kombinaatiosta. Eli siis lyhyesti: aikanaan on laissa ollut porsaanreikä, joka on tämänkin mahdollistanut. Rekisteriotteen huomautukset kohdassa lukee kutakuinkin näin: Tavaratilassa istuimet kolmen henkilön väliaikaiseen kuljettamiseen. Kuten kuvastakin varmaan huomaat ei takapenkki ole alkuperäinen vaan mallia kova.  ;)

E: Näköjään nopeammat ehtikin jo vastaamaan.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Demi - 27.05.2017, 12:32:39
oho onpas rapean näköinen mutta onnea projektiin  :D
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 01.06.2017, 13:59:32
Ajattelin aloittaa projektin loogisesti pohjasta. En omista nosturia, joten päätin aloittaa työt tekemällä korigrillin. Katselin kuvia netistä muiden valmistamista laitoksista ja tällainen siitä syntyi:

(http://i.imgur.com/pvFIBD4.jpg)

(http://i.imgur.com/lKcQTbM.jpg)


Vielä vaatii pieniä hifistelyjä: muutama vahvike sinne tänne, vaakapalkkeihin paikat josta kori kiinnitetään (tulee olemaan kiinni tod näk puskuripalkkien kiinnityspaikoista) ja keskipalkkien yhdistäminen pulttaamalla kulmarauta väliin kun tietää oikean mitan.

Ensi viikolla ois tarkoitus saaha ärrä tien päälle niin pääsee tätä toden teolla työstämään.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Maxxxed - 01.06.2017, 18:02:36
Peruustellist puuhaa. :) itse olisi tarvinnut ehdottomasti Lanciaa varten grillin mutta tuli lattialla makoiltaessa tehtyä.  :-[
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 10.06.2017, 10:56:31
Peruustellist puuhaa. :) itse olisi tarvinnut ehdottomasti Lanciaa varten grillin mutta tuli lattialla makoiltaessa tehtyä.  :-[

En nyt tiiä perusteellisesta. Ei vaan ajatus tämän alle hiekkapuhallusvehkeiden kanssa ryömimisestä oikein sytyttänyt  :D

Aloin viikolla purkamaan jo tätä hieman. Aloitin keulasta ja sieltä ei yllätyksiä tullut. Pyöränkoteloissa vähän pintaruostetta mutta ei sen kummempaa. Toisesta lokarista oli pikku pala hukassa niinkuin arvata saattoi. Kuvassa alla tuleva lokari:

(http://i.imgur.com/BlyYyXf.jpg)

Pyöränkotelot:

(http://i.imgur.com/RVldqRa.jpg)

(http://i.imgur.com/6rNngPk.jpg)

Sitten säntäsin helmojen kimppuun. Irroitin toisesta alakiinikkeet ja heilautin muovia:

(http://i.imgur.com/XjVtFLz.jpg)

Tuossa vaiheessa oli jo selvää mitä muovin alla odotti  ;D

(http://i.imgur.com/yNVUhP7.jpg)

(http://i.imgur.com/oGYJfdT.jpg)

Onneksi kuitenkin tuo mihin helma tulee kiinni oli vielä suurimmaksi osaksi kovaa peltiä. Ajattelin käydä leikkaamassa helmat jostain purkuautosta. Harmi vaan kun viime syksynä paalasin kaksi hyvää koria omalta tontilta  :idiot2:

Perän purkamista ehdin vasta aloittaa ja se onkin vuorossa alkuviikosta. Siellä ei näyttänyt ihan niin pahalta. Loppuun vielä kuva pohjasta. Se ei ole onneksi pahassa kunnossa:

(http://i.imgur.com/tyMVKHW.jpg)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: oh850 - 10.06.2017, 16:03:11
On ne hyvät nuo muovihelmat. Ei katastusmies tiedä mitään jos vähän pientä kukkaa on alle päässyt tulemaan :2funny:
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Wolvis - 10.06.2017, 16:21:27
On ne hyvät nuo muovihelmat. Ei katastusmies tiedä mitään jos vähän pientä kukkaa on alle päässyt tulemaan :2funny:
Paitti siinä kohtaa ku alkaa pellit lahoomaa jo pohjan puolelta  :2funny:
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 10.06.2017, 17:01:52
On ne hyvät nuo muovihelmat. Ei katastusmies tiedä mitään jos vähän pientä kukkaa on alle päässyt tulemaan :2funny:

On joo. Tammikuussa tämän viimeksi huomautuksitta katsastin  :D

Paitti siinä kohtaa ku alkaa pellit lahoomaa jo pohjan puolelta  :2funny:

Onneks ei oo karannu vielä sinne ihan hirveästi  :)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 16.06.2017, 11:58:12
Pienin askelin. Alkuviikosta purin vetokoukun ja takapuskurin pois. Olivat aika lujassa, joten käytetyin työkalu oli rälläkkä  ;D Antautuivat kuitenkin lopulta kohtuudella ja koukustakin tulee vielä kelpo asennettavaksi. Takaa ei yllätyksiä löytynyt. Puskurinkannakkeet olivat käytännössä hävinneet, mutta runkopalkki oli onneksi ihan kovaa rautaa. Sivuiltakaan ei ollut paha.

(http://i.imgur.com/WbmWJQI.jpg?1)

(http://i.imgur.com/Sgb3a1k.jpg)

(http://i.imgur.com/g0Rqg02.jpg)

Sitten siirryin konehuoneen kimppuun. Tarkoituksena olisi siis nostaa tekniikka yläkautta pois. Ihan vaan, että kevenee grilliä varten. On siihen tietenkin mukavampi tehdä remppaakin kun se on ulkona. Täältäkään ei mitään ihmeellisyyksiä löytynyt. Mitä nyt hapristuneita letkuja ja venakopan tiiviste näytti vuotaneen hieman. Muuten aika kuivan oloinen konehuone. Turbossa oli yllättävän vähän väljää. Vaihdelaatikostakin tuli ulos kirkkaan oloiset öljyt. Muutaman tunnin homma vielä, että saa nostaa tekniikan ulos. Tähän jäätiin:

(http://i.imgur.com/UnkqHu2.jpg)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: JoonasH - 16.06.2017, 12:10:59
Hapertuneet takapuskurin kannatinraudat on kyllä kivat, itsekkin koitin ensin kääntää räikällä ja hylsyllä kiinnityspulttia auki mutta vastamutterin rapsahtaessa irti oli kaivettava rälläkkä esiin :D Mutta onneksi se ruoste tosiaan tarttuu vain niihin, runkopalkkien päät oli mullakin aivan ehyet :)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Demi - 16.06.2017, 15:53:13
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Ristus - 16.06.2017, 15:56:40
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???
koko etukelkka irti niin on kaikki siistissä nipussa iskaritolpat ja neljä runko pulttia irti niin jää maahan... muistelisin näin.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Demi - 16.06.2017, 16:00:39
koko etukelkka irti niin on kaikki siistissä nipussa iskaritolpat ja neljä runko pulttia irti niin jää maahan... muistelisin näin.
kyllä ei kovin montaa pulttia ole niin tippuu jo tuo olikin tyhmä kysymys rakentajalle ;)
ylä kautta kyllä aika väkertäminen 
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 16.06.2017, 16:08:23
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???


Joo olis helpompi juu, mutta pitää vielä tekniikan irroituksen jälkeen haalata auto naapuriin, että saa nosturilla nostaa grilliin. Toisaalta voishan sen tekniikan siinä nosturillakin jättää maahan. Täytyy vielä vähän pohtia asiaa  :buck2:
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Demi - 16.06.2017, 16:10:36
Toisaalta voishan sen tekniikan siinä nosturillakin jättää maahan.
näin toimit :D
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 26.06.2017, 23:02:01
Joo otin neuvoista vaarin ja pudotin koneen apurunkoineen nosturissa alas. Näppärä homma, ei mennyt kauaa kun olin sen hyvin purkanut ennen kuin nosturille mentiin. Sitten ei muuta kuin tekniikka alta pois ja grilliä tilalle. Mittaukset oli osunu aika hyvin ja ei ollut kuin pultata kiinni.

(http://i.imgur.com/ab3Z2OD.jpg)

Vähän jännätti jo ennen kuin autoa rilliin laitoin, että miten napojen käy, kun olin ne aika huonosti suunnitellut ja toteuttanut.  :-\ Matkaa oli kotiin vain toista kilometriä, niin ajattelin kuitenkin kokeilla, että josko kotiin asti pääsisi. Eipä siis muuta kuin grilli portterin perään ja menoksi:

(http://i.imgur.com/lBv06hO.jpg)

Kuten äskeisestä kuvastakin näkee, niin eturengas oli jo valmiiksi aika kenossa. Noh, kotiin kuitenkin päästiin, joskin vähän nilkuttaen. Kotona oli jo kämpperin kulmat kohdillaan:

(http://i.imgur.com/sNi2qHQ.jpg)

(http://i.imgur.com/4bklo4t.jpg)

Tuohon se nyt jäi odottelemaan aikaa ja tekijäänsä. Kerkesin jo vähän purkamaan etukelkasta voimansiirtoa ja pyöränripustuksia pois, kun oli sadepäivä eikä ulkona viitsinyt mitään tehdä. Muuta yllätyksiä sieltä ei vielä tullut kuin, että toinen koiranluu oli aivan horo. Varmaan siitä johtunut keulasta kuulunut kolina.  :idiot2: Seuraavaksi ois tarkoitus purkaa tankki, pakoputki, taka-akselisto ynnä muuta korista pois, niin pääsee pohjan kimppuun.  ::)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 25.07.2017, 10:51:23
Noniin tähänkin topicciin kuvalinkit korjailtu.

Tämä alkais olla nyt aikalailla purettu ja valmis työstettäväksi.

Aluksi purin koneen ja muut hilppeet irti apurungosta. Sieltä ei mitään ihmeellisyyksiä paljastunut.

Sitten lähti autosta kaikki penkit.

(http://i.imgur.com/ekpStZC.jpg)

Sitten pudotin taka-akselin alas ja samaan syssyyn tankin. Tankin alta ei löytynyt yllätyksiä. Iskareiden suojat oli melko ruosteessa. Jännä, että iskareilla oli silti hyvät arvot tammikussa leimalla  ;D Myös takajousien ylälautaset olivat aika rapeassa kunnossa...

(http://i.imgur.com/tknvaRa.jpg)

(http://i.imgur.com/yhMlmyD.jpg)

Sitten purin polttoainelinjat ja jarruputket. Tämän jälkeen siirryin konehuoneeseen ja irroitin mm. ABS-pumpun, pissapojan säiliön sekä nostin johtoniput syrjään tuulilasin alareunaan. Konehuoneesta maalaan näkyvät runkopalkit. Tulipeltiä en ala maalaamaan. Konehuoneessa oli yksi jännä ruostepaikka vänkärin puolen iskaritolpan maastossa.

(http://i.imgur.com/eXZHago.jpg)

(http://i.imgur.com/4BtwQfb.jpg)


Sitten pyöräytettiin auto kyljelleen. Ei mennyt ihan kuin strömsöössä - meinasi vähän karata pyöräyttäessä, mutta onneksi suuremmilta vahingoilta vältyttiin  ;D Ainoastaan takaluukun alla oleva pelti otti vähän damagea ja takavaloon tuli pari pientä naarmua. Ensi kerralla pitää köyttää talja tuohon, että saa sillä jarruttaa kaatumista.

(http://i.imgur.com/hIq7Ojf.jpg)


Siihen se nyt jäi odottelemaan. Hellepäivänä olisi tarkoitus pesaista pohja. Sitten täytyisi käydä jostain leikkaamassa vähän peltiä ja hitsailla ne tähän. Myös apurunko, taka-akselin osat ja kaikki ripustuksen osat pitää maalata, että tämän saa pohjan laiton jälkeen takaisin renkaille. Maaliksi kävin jo hakemassa Tikkurilan Temacoat RM40 teollisuusmaalia. Vetelen sillä pohjan ja kaikki alustan osat. Pohjaan laitan vielä päälle Tectylin alustamassan.

(http://i.imgur.com/7DgW709.jpg)
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 09.10.2017, 19:14:42
Jopas on viime päivityksestä vierähtänyt. Projekti on kuitenkin vielä hengissä, joskin tahti melko verkkainen.

Helmat alkaa olla tehtynä. Sai aika isot palat laittaa uutta peltiä. Toiseen helmaan kävin paikalliselta purkaamolta leikkaamassa korjauspalaa. Sen helman hitsattua totesin, että toiselle puolen väännän vaan suorasta pellistä. Purkuautosta ei nimittäin saanut leikattua tarpeeksi "alhaalta" asti, ja jouduin siksi hitsaamaan helman kahdesta palasta, joka tuotti paljon turhaa työtä. Toiselle puolen väänsin siis suorasta pellistä ruuvipenkissä sopivan kappaleen, onneksi nämä jäävät piiloon :D Monta päivää nuihin tuhrasin. Ei niistä kauniit tulleet, mutta asiansa ajaa. Toiselta puolen puuttuu vielä lokarin puolelta pikku pala ja molemmilta puolin helman kiinnikepaikat alhaalta. Tunkinpaikat jätin kokonaan pois, kun olivat aikaisemminkin vaan ruostuneen ja painaneet pohjaa sisään. Itse en niistä kovinkaan usein tunkkaa, mieluummin apurungon ja taka-akselin kiinnityskohdista. Koteloihin suihkuttelin reilusti kotelosuojaa. Kuvia askartelusta:

(https://i.imgur.com/ajgjjks.jpg?1)

Hiekkapuhallettuna:

(https://i.imgur.com/w4vzMR3.jpg)

(https://i.imgur.com/ykabvNh.jpg)

(https://i.imgur.com/ee76ecH.jpg)

Toinen puoli oli vieläkin pahempi ja sieltä lähti peltiä aika pitkästi.

(https://i.imgur.com/nnvtQkq.jpg?1)

(https://i.imgur.com/0AXa9KA.jpg)

Lokaristakin paljastui massan alta yllätyksiä

(https://i.imgur.com/luXYOt2.jpg)

(https://i.imgur.com/Xi1GYGL.jpg)

(https://i.imgur.com/6EN2n8U.jpg)

Jonain sadepäivänä vaihdoin myös moottoriin termostaatin ja öljypohjan tiivisteen. Myös jarrusatulat olen purkanut ja ne odottavat hiekkapuhallusta ja maalia ja sisuksiinsa uusia tiivisteitä. Sen lisäksi purin kytkimen ja vauhtiksen irti. Kytkinlevy alkoi olla jo aika sileä ja tilalle tuleekin uusi paketti. Imusarjankin irroitin ja sinne oli EGR tehnyt tehtävänsä, se tulee nyt tulpatuksi:

(https://i.imgur.com/SU0ddjh.jpg)

(https://i.imgur.com/WLBNCfZ.jpg)

Tällä viikolla olisi tarkoitus viettää pari kolme päivää tämän parissa. Jos saisi helmojen hitsaukset viimeisteltyä ja etuosan pohjasta putsattua ja maalattua. Mahdollisesti sama homma myös alustan osille. Toivottavasti kelit suosii.

Osia olen haalinut kasaan pikkuhiljaa, ja kaapista löytyykin jo aikalailla kaikki tarvittava. Purkuauton sain myös hommattua, tai no, ei se vielä pihassa ole mutta ostettuna kuitenkin :D Se näytti olevan hyväkorinen ja saankin siitä takajousien ylälautaset ja takapalkkien päät. Muuta hitsattavaa tässä ei niiden lisäksi enää olekkaan. Jotta tämän kanssa ei hommat loppuisi niin sovitan purkuautosta tähän automaatti-ilmastoinnin, kun tähänhän ei ilmastointia tehtaalla ole asennettu. Purkuautosta saan myös Ardicin, jonka joku on joskus tästä riisunut. Myös takalipan ja irroitettavan mallin vetokoukun ajattelin siitä tähän laittaa.

Suunnitelmia siis löytyy vaikka millä mitalla, kunhan vain olisi aikaa toteuttaa. Noh, ei tämän kanssa kiire ole onneksi. Jos ensi kesäksi, tai seuraavaksi. :D

Palataan asiaan kun saan jotain taas aikaan.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 25.10.2017, 16:18:57
Jotain taas.

Kävin siis pohjan kimppuun niinkuin viimeksi suunnittelin. Ensin kuitenkin hitsasin helmat loppuun. Niistä puuttui oikeastaan enään kiinnikkeet helmamuoville. Sitten ei muuta kuin hiekkapuhaltamaan.

(https://i.imgur.com/AlUINtZ.jpg?1)

Eniten puhaltamista oli etupalkkien tietämillä. Etenin tällä kertaa vain keulasta helmojen takapäähän asti. Tämä siksi, että siitä taaksepäin on vielä vähän hitsattavaa, mm. jousien ylälautaset. Kun aloin olla tyytyväinen, niin ei muuta kuin pohja puhtaaksi ja maaliruisku käteen. Maaliksi pohjaan tuli siis RM40 teollisuusmaali. Maalailua:

(https://i.imgur.com/vBa86tV.jpg?2)

Seuraavana päivänä kävin alustan osien kimppuun, sillä tämä pitäisi pikkuhiljaa saada renkailleen, että saa sen tuosta pihalta pois ennen talvea. Hiekkapuhaltelin niistä pahimmat pois ja putsailin. Paransin myös vähän uusia takapuskurin kannakkeita. Pari kuvaa työn touhusta:

(https://i.imgur.com/bfiJGgV.jpg)

(https://i.imgur.com/VcKvjfh.jpg)

Sitten maalia pintaan. Onneksi kelit suosi, ja pystyin pihalla maalaamaan.

(https://i.imgur.com/6fVdn85.jpg?1)

Nyt tuli siis maalattua apurunko, alatukivarret, uudet koiranluut, etunavat, takatukivarret, molemmat kallistuksenvakaajan tangot, taka-akselin uudet puslat, tankin kiinnitysraudat, pakoputkitunnelin suoja, etujarrukilvet, takapuskurin kiinnitysraudat ja jotain pikkuosia. Onpahan alusta ainaki hetken hienon näköinen, kun osat uudessa maalissa  ;D

Yhtenä iltana vaihdoin myös kampiakelin takastefan ja sen alle tulevan tiivisteen uusin samalla.

(https://i.imgur.com/UiIVDs4.jpg)

Seuraavaksi ois tarkoitus saada nuo takajousilautaset vaihdettua, nyt kun sain purkuauton vihdoin pihaan, niin voin siitä leikata korjauspalat. Sen jälkeen pohjaa voi vielä puhaltaa ja maalata vähän lisää, sen verran että saa taka-akselin paikoilleen. Kun pohja on maalattu, niin se saa pintaansa vielä alustamassan kauttaaltaan, jonka jälkeen tämän saa jo kasata siten, että saa renkailleen.

Menin myös myymään äRrän pois, joten se hieman muuttaa suunnitelmia tämän kanssa, ja budjettia. Ajattelin, että laitan tähän kaikki humppavehkeet uusiksi samaan syssyyn. Suunnitelmissa 2-din soitin, 2-tie erkkasarjat eteen ja taakse ja niille oma vahvistin. Ja sitten varapyöräkoteloon 10" subi. Helppo tehdä ennen kuin kasaa sisustan, niin saa johdot hyvin piiloon. Suunnittelin myös jonkin sortin äänieristystä. Myös ärrän puskuria olen miettinyt  ::). Nämä asiat tosin vasta ajatuksen tasolla. Koitetaan nyt ensin saada autoa vähän enemmän kasaan.


Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Juho_ - 25.10.2017, 17:16:48
No nyt on hienoa tekemistä!
Hyvä, että ruostekorjaukset tehdään ihan oikeesti kunnolla. O0
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 25.10.2017, 17:35:23
Noo vähän tuo on vielä tuollaista harjoittelua nuo peltityöt. Mutta joo oon kuitenkin koittanut tehdä siten, että kestäis. Ajatuksena on pitää auto itsellä niin ei kannata huonosti tehdä.  :D
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Borderline - 26.10.2017, 07:08:14
Lainaus aikaisemmista viesteistä: Myös ärrän puskuria olen miettinyt  ::)
R:n takapuskurin kuori löytyy tutusta osoitteesta 8), jos tarvit.
Mulla vois olla pienille pisteosille tarvista siitä sinun purkuautosta, ollaan kuulolla.

PS. On teillä virtaa aloittaa tuommoinen projekti taas. Täytyy hattua nostaa
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 30.05.2018, 22:31:23
Joo ei kerennyt syksyllä renkailleen tämä. Niinpä auto vietti talven korigrillissä. Peitin sen hyvin pressuilla ja hyvin säilyi siinä talven yli.

Asiaan. Kirjoitan tähän viestiin mitä sain syksyllä aikaan mitä en ole vielä tänne kirjoitellut.

Pohjasta korjailin takapalkeista reijät jousilautasten tietämiltä. Samalla tuli myös huomattua, että nuo jousilautasethan on pultattu kiinni. Kuusiokolokannoista ei ollut oikein mitään jäljellä, joten vedin suosiolla rälläkällä poikki ja hitsasin mutterit, että sain pultit irti. Purkuautossa ei nämä olleet paljoa paremmat, joten kävin suosiolla tilaamassa uudet. Ennen paikalleen laittoa vedin vielä maalin niihinkin pintaan.

(https://imgur.com/RkVVWnc.jpg)

(https://imgur.com/vldbbhw.jpg)

(https://imgur.com/jLOy7vE.jpg)

Sitten pääsinkin pohjan loppuun hiekkapuhaltamisen ja maalaamisen kimppuun. Maalasin sen vararengaskoteloon asti, sillä puskuripalkkeja ja “munapusseja” pitää vielä hitsata ja se ei korigrillissä onnistunut.  Maali kuivui viikon ja sen jälkeen vetelin kotelosuojan koko pohjaan, annoin taas kuivua ja siihen päälle alustamassaa reilulla kädellä. Kyläsepät internetissä tätä suosittelivat. Kuvia tuli syksyllä huonosti napsittua, varmaan sen takia kun koko ajan oli pimeä :D Meni muutenkin vähän turhan myöhälle nämä maalaamiset, mutta tein kunnon pressukatoksen ja lämpöpuhallin puhalsi siellä koko ajan, joten maali ja massa pääsivät kuivumaan. Tässä kuitenkin muutama huono otos:

(https://imgur.com/IYNrzUh.jpg)

(https://imgur.com/7IpJTke.jpg)

(https://imgur.com/UCRODZo.jpg)

Tässäpä kaikki mitä sain syksyllä aikaan.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: vaneju2 - 30.05.2018, 22:44:14
Sitten siirrytään lähemmäs nykyhetkeä ja tähän kevääseen.

Aloitin hommat jarrurempalla. Tuli tälle kevättä purkuun ärrä ja siitähän piti tietenkin napata etujarrut tätä varten. Levyjä löytyi hyvä kierros ja niitä ei tarvinut lähteä ostamaan. Satulat päätin kuitenkin restauroida perinpohjin. Purin satulat ja putsasin teräsharjalaikalla. Kaikkiin satuloihin laitoin korjaussarjat, eli tiivisteet, ilmausruuvvit yms. Suurin osa männistä oli hyvässä kunnossa, mutta taakse taisin yhden uudenkin laittaa. Sitten mustaa Hammeria pintaan pari-kolme kerrosta. Innostuin hifistelemään ja tein saman myös levyjen keskiöille :D Kun maali oli kuivunut kasasin satulat loppuun. Sitten uudet palat myös joka nurkkaan asennussarjoineen.


(https://imgur.com/QvkH7uy.jpg)

(https://imgur.com/A75kLPc.jpg)

(https://imgur.com/gVfhDyY.jpg)

(https://imgur.com/OLdm8dX.jpg)

(https://imgur.com/VwSFRjI.jpg)

Kun satulat sain kasattua aloin kasaamaan taka-akselia. Sinne tuli kaikki uudet helat ja pultit. Olen muutenkin pyrkinyt tätä kasaamaan uusilla pulteilla pääasiassa. Toinen ulommista heloista vähän vastusti ja otti myös vähän itseensä asentaessa, mutta asennus vaikutti kuitenkin ihan tukevalta. Takajarrukilpiä en alkanut maalaamaan, kun en viitsinyt alkaa napaa purkamaan.

Taka-akselille tuli uudet jarruletkut molemmin puolin ja kaksi uutta jarruputkea, kun ei ehjänä lähteny irti. Uusia kannakkeita hain motonetistä. Alkuperäiset reijät oli niille liian isoja, mutta porasin viereen uudet.


(https://imgur.com/DX2ZvyC.jpg)

(https://imgur.com/owKwEk4.jpg)

Sitten tähän piti jostain keksiä jouset ja iskarit. Tuossa samaisessa purkuärrässä oli ympäriinsä kohtuu uuden näköiset Bilsteinit. Eteen tuli jouset Skruvatin 60/40 sarjasta. Laitoin myös uudet yläpään kumit vahvistettuna mallina. Taakse laitoin vielä orkkisjouset joista nappasin ¼ kiekan pois. Velipojalla omassa nuo skruvatin takajousetkin ja siinä vähän perä roikkuu. Joudun varmaan vielä vähän lyhentämään nuita orkkisjousia, mutta katsoo sitten mihin ne asettuu.


(https://imgur.com/uWlxz5D.jpg)

Etujouset, uusi ja vanha:

(https://imgur.com/QxD7WG5.jpg)

Valmis paketti:

(https://imgur.com/EhJ3dpX.jpg)


Sitten vain taka-akselia paikoilleen. Tämän jälkeen etupään kimppuun. Sinne uutta osaa tuli koiranluut ja kallistuksenvakaajan korihelat. Hammastanko oli vähän vuotanut, ja purkuärrässä oli parempi ja puolet vähemmän ajettu, joten otin sen, pesasin painepesurilla ja laitoin paikoilleen. Siihen pitää vielä uudet suojakumit käydä hakemassa. Sitten ei muuta kuin renkaat alle ja autoa alas pudottelemaan. Päätettiin pudottaa se tuossa pihalla ja ei muutakun toiseen päähän moottorinostinta ja toiseen päähän Valmettia. Sievästi se sieltä alas tuli.

(https://imgur.com/WLRRmSs.jpg)

(https://imgur.com/t8jdiIj.jpg)

Kohta olikin jo auto piitkästä aikaa omilla jaloillaan. Ensimmäiseksi pesin enimmät hiekat ja pölyt ulkopinnalta pois ja putsailin enimmät hiekat sisältä. Kymmenisen litraa sieltä tuli :D

(https://imgur.com/UeE1sDo.jpg)

Enimmät putsattuna

(https://imgur.com/ckMdk6Z.jpg)

Tämän jälkeen päätin purkaa sisustaa vielä vähän ja pudotella ovet, luukut yms pois. Tällaiseen kuntoon auto jäi viikonlopun jäljiltä.

(https://imgur.com/PjDy3yz.jpg)

(https://imgur.com/Nds8uqc.jpg)

Seuraavana olisi ohjelmassa nuo takapään viimeiset hitsaukset ja sinne myös maalit ja massat pintaan. Sen jälkeen saakin jo käydä korin kimppuun. Hitaasti tämä etenee, kun toisella paikkakunnalla tätä teen, kun missä asun, mutta eipä tämän kanssa mitään kiirettä :D

Joitain pieniä muutoksia on myös aiempiin suunnitelmiin tullut talven aikana. Syksyllä tarttui yksi tällainen samanmoinen matkaan ja se olisi tarkoitus myös purkaa. Siitä tulee tähän Ardicci kadonneen paikalle. Tarkoitus olisi myös siirtää siitä ilmastointi hilppeineen tähän. Ajatuksena olisi siirtää koko kojelauta, niin ei tarvitse erikseen jokaista pientä nippeliä. Jos joku tällaisen operaation tehnyt niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Ainakin konehuoneen puolella näytti tarvittavat piuhat olevan valmiina.
Otsikko: Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.05.2018, 22:49:38
Ei kyllä voi mitään muuta tehdä, kuin mykistyneenä nostaa hattua. :o