Ateho  Elekma

Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)

  • 130 Vastauksia
  • 73902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turbozio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
2,3 sta isompi???
« Vastaus #15 : 30.12.2011, 18:09:08 »
Millä osilla tekevät 2,3 koneesta 2,5-2,7 ?
volvo v70 d5 -07    ja  v70-00

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 2,3 sta isompi???
« Vastaus #16 : 30.12.2011, 19:14:41 »
Yhdistelin vähän ketjuja ja tähän tulikin jo muutamia vastauksia.

Muutamia ajatuksia...

B23 koneesta saa noin 2.5 litraisen melko edullisesti kampiakselin epäkeskohionnalla ja vaihtamalla satasarjan kiertokanget ja männät ( tarvittaessa uudet).

B23 koneesta voi tehdä myös 2.6 jolloin tarvitaan uudet kanget ja männät jostain muusta koneesta kuin Volvosta.

B230 muutos isommalle kuin 2.5 l iskutilavuudelle vaatii melkein poikkeuksetta uuden kampiakselin, kanget ja männät.
B230 koneesta saa 2.5 litraisen ns Pentan 86 mm akselilla.
Tällöin voi käyttää vielä kohtuu edullisia osia (H-profiilit ja männät).

B230 lohkoon on saatavilla myös jälkituotantoakseleita joilla iskua saadaan jopa 100 mm.
Turbokäytössä 94.5 mm isku rupeaa olemaan jo rajoilla, jotta kankien pituus ja mäntien puristuskorkeus pysyy oikeissa rajoissa.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2011, 19:48:40 kirjoittanut JuHaU »

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #17 : 23.03.2012, 09:17:13 »
Mitenkä toi kymppisarjan akselin naittaminen b2xx K-lohkoon, onko mahdollista kun runkolaakerit
saman kokoiset? 5mm iskua lisää niin mistä volvon (satasarjan) männistä varaa ottaa laesta tarpeeksi pois?
Muut asiaan liittyvät ongelmat/koneistukset?

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
pitkä isku ongelmia?
« Vastaus #18 : 07.04.2012, 19:41:34 »
teetätin tunnetussa koneistamossa 2kpl b23 kampiakselia epäkeskoon hiottuna,toinen n,85mm ja toinen n,82mm iskulle.nämä kampiakselit olivat noin 3 vuotta säilössä ennen asennusta mihinkään,kun käytön aika nyt koitti niin huomasin toisen akselin olevan kiero 0,2mm ja toisen 0,3mm... näistä oli tehdessä hiottu myös runkolaakeri kaulat 0.5mm alikokoon molemmista.kampiakseleiden piti olla asennus valmiita koneistuksien jälkeen.onko akselit vääntyneet koneistuksen jälkeen vai mistähän moinen johtuu?en tajunnut silloin heti tarkastaa akseleita kun ne koneistamosta sain.onko muilla ollut vastaavaa?itselläni on jotain arvauksia tuohon vääntymiseen mut kiinnostaa myös muiden mielipiteet.akselit olivat myös asianmukaisesti säilytettynä nuo vuodet...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #19 : 07.04.2012, 21:50:00 »
Tuo on ihan tuttua, että akseli vetää kieroon hionnassa. Runkolaakerilinjan oikaisu alikokolaakereilla korjaa tilanteen. Itselle on piisanneet aina 0.25 alikokolaakerit oikaisuun.

Itselle aivan uutta, että akselit vetelis itekseen mutkalle säilytyksessä.

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #20 : 07.04.2012, 23:36:57 »
tuttu juttu mullekkin joo,ihmettelin itekin miks on ajettu 0,5mm alikokoon,normisti riittää 0,25,noi oli stanuja molemmat sinne lähtiessä.jm miehillä on joskus ollut samaa ongelmaa kuulema.noh,toinen akseli on nyt oikaistu ja toisen ajoin poikki sorvissa ettei tule pienintäkään kiusausta laittaa enää kiinni mihinkään :idiot2: pitäs opetella käyttää joskus omaa kampparin hiomakonetta,ollu yli 5 vuotta varastossa eikä ole tullut hiottua ainuttakaan akselia vielä ;D

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: pitkä isku ongelmia?
« Vastaus #21 : 08.04.2012, 00:10:03 »
itselläni on jotain arvauksia tuohon vääntymiseen mut kiinnostaa myös muiden mielipiteet.akselit olivat myös asianmukaisesti säilytettynä nuo vuodet...

Oliko oletus, että akselit hionut paja on tyrinyt.

Itse tarkistan akselit laittamalla ne heti noudon jälkeen kiinni lohkoon. Ei ole tullut pettymyksiä ekan akselin jälkeen, jota ei ajettu alikokoon.

Poissa bastard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
pitkäisku vinokone mitkä männät?
« Vastaus #22 : 07.05.2012, 20:48:39 »
juu elikkä rakenteilla b23 vinoon hiotulla akselilla ja sata sarjalaisen veiveillä mut ei vielä mitään mäntiä. jos volvon omilla tekee nii mistä moottorista kannattaa ottaa aihiot? vapari kone ja reilu 12 puristeinen tarkotus tehä.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: pitkäisku vinokone mitkä männät?
« Vastaus #23 : 07.05.2012, 21:06:28 »
juu elikkä rakenteilla b23 vinoon hiotulla akselilla ja sata sarjalaisen veiveillä mut ei vielä mitään mäntiä. jos volvon omilla tekee nii mistä moottorista kannattaa ottaa aihiot? vapari kone ja reilu 12 puristeinen tarkotus tehä.

Jos isku on nyt 85mm niin mäntä tulee tällöin 2.9mm yli dekin. Sorvauta B230 vakio vaparimännistä 2.5mm pois jolloin jäävät 0.4mm yli dekin eli saman mitä sata sarjan koneissa vakiona. Puristuksiksi tulee 1mm lasketulla 530 kannella ~11.2 vakio pahvilla.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2012, 21:11:42 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa bastard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: pitkäisku vinokone mitkä männät?
« Vastaus #24 : 08.05.2012, 23:20:47 »
Jos isku on nyt 85mm niin mäntä tulee tällöin 2.9mm yli dekin. Sorvauta B230 vakio vaparimännistä 2.5mm pois jolloin jäävät 0.4mm yli dekin eli saman mitä sata sarjan koneissa vakiona. Puristuksiksi tulee 1mm lasketulla 530 kannella ~11.2 vakio pahvilla.
sitä mietinkin kun osassa on vissiin 2.2 millin monttu nii ei saa enää keskelle tarpeeksi isoa pattia että saisi puristusta tarpeeksi. ja joissain malleissa sit pienempi monttu nii sais jätettyä isomman pahkan.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #25 : 08.05.2012, 23:22:19 »
Voihan siitä dekistä ottaa myös siivun pois.

Poissa bastard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #26 : 08.05.2012, 23:25:48 »
Voihan siitä dekistä ottaa myös siivun pois.
voi toki ei se mikään onelma ole mutta mietin vaan miten helpoimmalla pääsis. miten muuten tuo vesipumpun tiivistys onnistuu jos ottaa lohkosta pois? ei kyllä tosin maha milli vaikuttaa mitään.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #27 : 09.05.2012, 02:55:14 »
Jättää vesipumpun paikoilleen kun madaltaa lohkoa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #28 : 09.05.2012, 06:12:42 »
Mulla 1.35mm otettu lohkosta pois ja viilasin vaan vesipumpun pultin reikiä isommaks.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #29 : 09.05.2012, 08:14:27 »
Minkä Datsunin (Nissanin) kampirautaa "isot pojat" käyttää kun rakentavat lähemmäs kolme litraisia koneita? Millä veiveillä ja männillä, miten paljon vaatii koneistusta?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy