Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Munsterlander - 16.12.2012, 10:08:49
-
Tällainen pesiytyi meidän pihaan maaliskuussa tänä vuonna eikä ole ymmärtänyt lähteä muualle :)
Volvo 240 vuodelta 1987, moottorina B200k. 7 henkilölle rekisteröioty farkku. Kesällä laiteltiin vähän pohjaa ja ajeltiinkin pikkuisen. Käynti ei ollut kohdillaan, ja niin se jäikin katsastuksessa kiinni päästöistä. Niin se sitten jäi huilaamaan ajatuksella että laitellaan sitten pikkuhiljaa. Imusarjasta löytyi vuoto, mutta sain ajatuksen laittaa siihen uudelleen 2-kurkkuisen kaasuttimen. Homma on nyt vaiheessa.
https://picasaweb.google.com/103714579998308539185/DropBox?authkey=Gv1sRgCKyahdz3-PPN2gE&gsessionid=k4FxXCo-hScxOVd7SDkgRQ#5822449515257297554
-
Eipäs tullutkaan kuva näkyviin, :(. Voiskos joku vinkata miten sen saa tänne?
-
(https://lh4.googleusercontent.com/-1v31aRfHp3g/UM1-_EeOepI/AAAAAAAABZQ/1HZts2obJHw/s903/2012-03-26-002.jpg)
Klikkaa kuvaa oikealla, kopioi kuvan osoite ja laita img-tagien väliin.
-
Tummansininenkö tuo on? Vaiko musta? :o
-
Joo kiitti, ehkä osaan nyt laittaa lisää kuvia kun homma etenee hissukseen. Tummansininen se on, mutta lähes musta. Toimimattomat lisävalot on siitä jo lähtenyt.
-
Juu, näyttää se kuvan liittäminen onnistuvan. Näin surulliselta konehuone näytti tänään. Auto on kyllä katon alla hallissa, mutta tuuli puhaltaa tuiskulunta sisään... :-\
Vasemmassa alakulmassa on hankkimani imusarja, jonka piti olla lienee tähän käyvä. Kaasuttimen alla imusarjan päästä lähtee kuitenkin putki, jolle ei moottorissani ole paikkaa. Kurkistin kaverin auton konepoellin alle, eikä siinä ole tuolla kohtaa minkäänlaista putkea. Taitaa liittyä kampikammion tuuletukseen. :idiot2: Voinee kai pitää tukkoon?
(https://lh5.googleusercontent.com/-jAbyB0nWJDQ/UM2awY_aJJI/AAAAAAAABb0/SLLowj2vH3k/s640/20121216_105528.jpg?gl=FI)
-
Juu, voi pistää tukkoon, liittyy B230K moottorin pakokaasun kierrätys juttuihin, ihan turha kapistus siinäkin koko systeemi.
-
Tuotahan vähän pelkäsinkin... :o. Autooni oli asennettu muuttuvakurkkuinen kaasutin ja halusin vaihtaa siihen alkuperäisen Soles Cisacin, mutta tämä tilaamani kaasutin/imusarja onkin siis B230K- moottorista, eikä nyt sitten ihan alkuperäisasennusta vastaava. Mulle nää on ihan outoja vimpaimia, ninettä löytyyko muita hyviä neuvoja tässä vaiheessa?
-
Dodii... pakokaasun kierätysreikä on ummessa. Ensin meinasin laittaa maalipurkin kannesta ohuen pellin väliin ja antaa putken olla entisellä paikallaan. Sitten satuin löytämään romuraatikosta vanhan sarananpuolikkaan, jossa reijätkin olivat lähes paikallaan. Siitähän se tuli hyvä uusio-osa Volvoon, Gaskettia vaan väliin ja kiinni. :D.
Seuraavan inspiraation ilmetessä sitten vaan ruuvaileen imusarjaa paikoilleen...
(https://lh3.googleusercontent.com/-XIULNk4UCkM/UNBu8RqdcgI/AAAAAAAABms/wEqTeOfEEk8/s128/20121218_144739.jpg)
-
Se Pierburg mikä on B230K moottorissa, eli se kaks kurkunen pysty kaasari on kyl melkonen alipaine helvetti.
Weberiltä löytyy kaasuttimia mitkä sopii kähes suoraan tuohinkin imusarjaan.
Pierburgin tiivisteiden löytäminen todella vaikeaa, ja joskus niille vois olla tarvetta.
Kannattaa ettii purkaamolta esim. vanhemmista foordeista Weberi, nii saa ainakin sellasen kaasarin mikä toimii ja mihin saa osia.
Toimiessaan ihan hyvä kaasari toi Pierburgin 2B7... joku tollanen se malli on.
-
Tilasin tämän saman foorumin listoilta tuon kaasuttimen ja imusarjan ja sen piti todellakin olla B200k moottorin osia ja alkuperäinen solex cisac, mutta eipä sitten olekaan. Kyljessä kyllä luki Solex, mutta nyt katselin noita putkia ja letkuja, niin näyttää nitä todella olevan enemmän kuin saan omaan koneeseeni sopimaan.
Tunnistaako tästä kuvasta tämän tuollaiseksi B230k- moottorin pierburgiksi?
(https://lh6.googleusercontent.com/-ATBP6lqTbTk/UNG4I0w9gII/AAAAAAAABnQ/M50QbBuJrgM/s128/20121219_144546.jpg)
-
B230K :ssa pierburg kaasarilla toi "kansi" mikä tulee kaasarin päälle on kiinni yhellä mutterilla keskeltä, B200K:n kolmella kehältä.
Ton kuvan perusteella vois olla kyllä se Solexi.
-
B230K moottorin pierburg 2B5 kaasuttimen räjäytyskuva:
(http://www.vccn.no/dokumentasjon/contrib/Forgasser/Pierburg_2B5-2B7-Spengskisse-Bilde2.jpg)
Ja B200K moottorin Solex 34/34 Solex Sisac kaasutin:
(http://www.vccn.no/dokumentasjon/contrib/Forgasser/B200K.gif)
Solex:issa paljon isompi se kaasuttimen "kansi".
-
Kyllä tuo kaasutin oli B200K moottorista, mutta uudemmasta, joten hommasin vähän vanhemman. Siinä tuo on sitten alustavasti paikallaan... 8)
Jäin vähän ihmettelemään kun tuolla jarrutehostimen alipainesäiliön takaa pilkistää kaksi katkaistua putkenpäätä, joista toinen on tulpattu. Onko niin, että pitäisi olla polttoaineen jatkuva kierto tankista pumpulle ja siitä tuon imusarjan tukeen kiinnitetyn härdellin kautta takaisin tankkiin? Ja tuon muoviosan kolmas putki sitten menee sitten kaasuttimeen? :idiot2: Entä mikä tuo toinen putki voisi olla?
(https://lh4.googleusercontent.com/-bn20HqZNbyE/UPQX82EsSSI/AAAAAAAABr8/BA5XSmaBC3s/s640/20130114_135122.jpg)
Juuttuvakurkkuisen kaasarin autoon asentanut oli jättänyt huohottimenkin huohottamaan suoraan konetilaan. >:( On muuten hiukka rasvassa paikat.
Mikä tarkoitus tuolla sähkömurikalla tuossa ilmanoton yhteydessä on? :idiot2: