Elekma  Autoracing

Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi

  • 16 Vastauksia
  • 4984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« : 07.04.2019, 14:14:36 »
Opiskelujen päätyttyä, maisemanvaihdon ja työnhaun seurauksena oli luovuttava T-gullista sunmuista projekteista. Turboysillä kituuttelin puolisen vuotta ja mitta rupesi täyttymään bensankulutukseen ja manuaalin pykältämiseen muutaman metrin välein aina toisinaan kun huonoon aikaan sattui olemaan tienpäällä täällä kehä3 sisäpuolella.

Oli jo kutakuinkin selvää, että seuraava pirssi on V70n D5 ja moottorin jatkeena automaatti. Kriteereinä oli lisäksi facelift malli ja hyvällä varustetasolla.

Vaihturia rupesin etsimään -18 joulukuussa ja kuukaudenpäivät kytättyä ilmestyi sopivasti tuohon Helsingin Viikkiin kaupan juuri nuo kriteerit täyttävä, 230tkm ajettu musta Summum tason V70 täydellä huoltokirjalla ja omaan silmään miellyttävällä vaalealla nahkasisustalla tummine puusomisteineen, sekä 163hv mustakoppaisella D5:a automaattina. Varusteina paras audiopaketti, parkkitutka ja se ehdottomin eli toimiva Ardic.

Yhden päivän kyttäsin kuvia ja siitä rohkaistuneena kävin paikanpäällä ja paiskasin kättäkin sitten kaupanpäälle lähtiessäni. Myyjä kehu, että tämä yksilö oli kuumaa kamaa. Liekö myyntimiehen juttuja vain. Ainakin erittäin mukava ja asiallinen kauppias oli. Kerettiin siinä vääntää vaihtokauppaa vanhaan turboysiin ja hyvitystarjous nousi 1500 eurosta vielä tonnilla, mutta en vaihtanut, koska pikkuveli oli halukas ostamaan ysin takaisin, joten ei sekään pitkälle loppuviimeksi mennyt.

Myyntikuva



Aikoinaan Saksasta uitettu ja Tampereen suunnalla sitten muutaman vuoden viettänyt ennen minua. Historiatiedot tiesi kertoa, että ainakin Suomen puolella on aika maltillisesti kertynyt kilometrejä ja katsastuksista tullut hylkyjä pariin otteeseen. Liekö sitten renkaista tms kuluvista osista. Ainakin nyt noin 5000km itse ajaneena auto pelittää niinkuin kuuluukin. Kuskin penkkikin oli erittäin hyvässä kunnossa, mikä myöskin kielii siitä, että ei siinä ole hirveästi aikaa vietetty.

Oston jälkeen lähdin Poriin minilomalle ja auto sai vähän syvemmän pesun ja siivouksen. Maalipinnassa perinteisesti kiveniskuja paljolti ja näiden takia ainakin konepelti on valkoista täplää täynnä. Muuten perus käytöstä johtuvaa pientä nirhaumaa siellä täällä, joita ei kumminkaan kaukaa katsottuna edes huomaa. Ruostetta en silti löytänyt kertakaikkiaan mistään ja pohjakaan ei mielestäni uudelle paljoa hävennyt.

Pesuhommia



Tuttavan halliin pääsin viruttamaan ja pinnassa kävi järjestyksessä
-Solmaster 40 liukkari kohtuu laimeana
-Prokleen snowfoami
-Kinnastelu autoglymin vihreällä
-Kuivaus mikrokuitupyyhkeellä

Menossa talliin



Kaikennäköistä moskaa lähti aika paljonkin pinnasta pesussa ja ajattelin laittaa pintaan vielä Collinite 915. Levittiminä käytin Schollin mustia sieniä ja kiillotusrättinä jotain Fixuksen kiillotuspyyhettä.

Jätin vahaamisen kesken ovien alareunojen kohdalla, koska levittimeen tuntui selvästi karheutta ovien ja lokarien välimaastossa. Liekö jäänyt rautatikkua ja pikeä vielä pesun jälkeen. Sisustan kävin läpi imurilla ja Schollin muoviaineella ja penkkeihin laitoin samaisen merkin nahanhoitoainetta.

Sisustaa



Maaliskuun lopulla lähdin jälleen Poriin ja tarkoituksena oli tällä kertaa myös pestä ja vahata auto ihan kokonaan. Tällä kertaa käytin myös raudanpoistoa ja pienpoistoa. Muuten pesuresepti oli sama. Sain vahattuakin loppuun asti, eikä levittimessä enään tuntunut karheutta missään kohdin autoa.
Mustat muoviosat saivat vielä Schollin slime nimistä, hieman ehkä öljymäistä pinnoitetta päälleen. Myös aikaisemmin Torista bongaamani aidot Propus vanteet pyöräytin alle.
Jännitti alkuun onko 17'' vanne turhan pieni tähän möhkökoppaan, mutta omaan silmään aika kivalta ne näyttää tuon alla.

Pari kuvaa puunauksen jälkeen.





Soittimessa ei palanut taustavalot ja CD asema ei lähtenyt soittamaan levyjä. Imasi kyllä kaikki 6 sisään ja uloskin, mutta piti vain naksutusta ja lopulta antoi CD ERRORia. Purin soittimen ja näytti siltä että CD levyn otin olisi lukupään tiellä jumissa. Pitää vielä koittaa testipenkissä laittaa sähköä soittimeen ja raapia päätä. Emolevyllä oli kaksi vastusta, jotka olivat ottaneet lämpöä aikatavalla. Juotin ne uusiksi kiinni, jos olisivat jotenkin olleet huonosti kontaktissa. Liekö vaikutusta taustavaloihin, testipenkissä selviää sitten aikanaan.

Etsein Ebaysta mahdollisimman uuden HU850 radion ja löysin 07 vuonna valmistetun radion. Plug and play homma tuo oli vaikka eri lähteissä sanottiin, että auto saa jonkun psykoosin tälläisestä eri autosta otetusta soittimesta.

Toimiva mankka



Nyt toimi taustavalot ja levyt soivat. Extrana oli source valikossa AUX, mutta on vielä hieman epäselvää osaisiko radio lukea signaalin suoraan Melbus liittimen Left ja Right audiokanavista. Koitan tuonkin asian vielä rupeaako radio kuuntelemaan noita kanavia vain, kun valitsee sourceksi auxi ja liittää musiikkilähteen johtoon. Volvolta kyselin, että saisiko jälkiasenteisena pelaamaan kun radio tuota tukee jo, mutta vastaus oli ''Täysin mahdotonta, hyvää alkanutta kesää''.

Ei ollut ennen radionvaihtoa selvillä toimiko rattinappien valot. Muistan jostain lukeneeni että jollei radion valot ja ratin nappien valot toimi niin vika olisi softassa? Mene ja tiedä.

OEM Subbarin bongasin, tai itseasiassa kaksikin sarjaa tuli ostettua kun luulin ensimmäisen kohdalla, että mukana ei tulisi tuota mattoa niin ostin toisen satsin missä oli varmasti matto mukana. Noh, nyt on yksi ylimääräinen setti.

Johtosarjaa autossa ei ollut valmiina jostain kumman syystä ja paikkoja tutkimalla olen aika vahvasti sitä mieltä että tuolla kontissa on joskus basso ollut ja joku on sen sieltä nyysinyt. Myös työkalut ja vararengas on heitteillä laatikon pohjalla, joten sekin kielii siitä, että tuo basso on tuolta lähtenyt eri teille. Johtosarjan ostin käytettynä vaikka Volvoltakin tuota ilmeisesti saa vielä. Plus johtojen pinnit olivat katkaistu, joten hankein vielä sopivat pinnit noihin johtoihin ja parissa tunnissa tuon koko hoidon asentelin paikalleen.

Asennus oli plug and play myös tässä kohteessa vaikka kovin Volvo asennusohje tarjoaa softapäivitystä bassoa varten. Eri lähteet kertoi, että softassa tulee lisäys, joka mahdollistaa basson poiskytkemisen radion kautta.

Lisempää bassoa



Ihan OK ämyri tuo on noinkin tehottomaksi. Mitään megajumputusta sieltä ei saa ilmoille, mutta en moista haluakkaan. Lähinnä tuli vain korostamaan alarekkaria ja ihan kivasti tuo toimiikin.

Pari juttua mitkä miedosti vaivaa ja vaatii huomiota:

-Puhaltimen säätöpaneelin valot toimii osittain ja syttyy kun kopauttaa kevyesti.

-Parkkitutka kenkkuaa joka toinen viikko. Kosteutta jonkun sensorin liittimessä? Vikakoodi sensori 2 oikarissa.

-Herjaa toisinaan apparin Sivuvalovikaa -> huono kontakti kannassa.

-Akku tai laturi on menossa. Sisävalot vilkkuvat tyhjänkäynnillä ja pakkasella kylmästarttaus on kohtuu vaivalloinen. 5/2019 akku vaihdettu, ei vaikutusta. (Vika ei todnäk sähkölaitteissa vaan suuttimissa.)

-Ujo tärinä tyhjäkäynnillä ja tietyillä kierroksilla. Kaveri meinasi, että ominaisuus, mutta itse lottoan moottorin etu- tai takatukityynyä. 5/2019 etukumi, vaihteistotuki, takaylätuki -> tärinä väheni hieman. (Vika ei todnäk tukikumeissa vaan suuttimissa.)

-Työkalupidike ja vararenkaan kiinnitysmutteri puuttuu.

-Vaihteistoöljyn vaihto. Ei tietoa vaihdosta 150tkm vaihdettu. Laatikko pelaa juuri niinkuin kuuluukin.

-Tuttu kolkotus keulan seudulta sillointällöin kun ajaa jonkun nypyn ylitse. Ehkä iskarien yläpäät. 6/2019 alapallot. 7/2019 jousituet, kääntölaakerit ja koiranluut. Kolina hävisi uusien koiranluiden myötä. Metrejä noin 239tkm

-Ajovalojen kuvut ovat extra sumeat. Vaihtoon joutaa nekin.

-Takaluukun Saksan aikaisen kilventaustan reikien peittäminen. Sama keulan puolella. Peitetty kilvenreijät muoviruuveilla.

-Pyöränpulttien vaihto. Vanhat täysin ruosteessa ja tökeröt muutenkin. Uudet originell kromipultit hommattu ja odottaa vaihtoa. 6/2019 vaihdettu uudet pultit.


Päivitellään tänne sitten kuulumisia sitä mukaa, kun jotain tapahtuu tai huoltoa tulee tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2019, 09:28:18 kirjoittanut vesanpsn »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #1 : 07.04.2019, 16:25:01 »
Kuvat ei näy. Onkohan dropboxissa asetukset kohdallaan?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #2 : 07.04.2019, 17:11:36 »
Kuvat ei näy. Onkohan dropboxissa asetukset kohdallaan?
Joko näkyy? Piti vähän opiskella kuinka tuo Dropbox pelittää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #3 : 07.04.2019, 17:24:05 »
Näissä tosiaan pysyy se pohja hämmästyttävän hyvänä. Eräs paljon vanhempia autoja rassannut tuttavani totesi mun silloisen V70 pohjan nähtyään ettei ole vastaavaa nähnyt. Ehkei ole sitten näitä rassaillu. Jollain kummalla se pohja pysyy puhtaana ja ne töhnät joita sinne sudittu ei ole edes haalistunu :idiot2:

Kuvat näkyy hyvin
« Viimeksi muokattu: 07.04.2019, 17:26:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #4 : 28.04.2019, 17:21:49 »
Näissä tosiaan pysyy se pohja hämmästyttävän hyvänä. Eräs paljon vanhempia autoja rassannut tuttavani totesi mun silloisen V70 pohjan nähtyään ettei ole vastaavaa nähnyt. Ehkei ole sitten näitä rassaillu. Jollain kummalla se pohja pysyy puhtaana ja ne töhnät joita sinne sudittu ei ole edes haalistunu :idiot2:

Kuvat näkyy hyvin
Ukko vieläkin puskee tälläisella samallaisella, jonka -06 osti uutena. Kuulemma 700tkm pyörähtää lähiviikkoina mittariin ja oikeastaan vain lakkavikaa ja pari ruskeaa täppää lokareissa, mutta pohjassa ei yhtikä mitään huolettavaa.

Sitten asiaan.

Vähän innostuin tekemään testejä eli napsein linjakaapelista plugit irti ja juottelin Din liittimeen, joka tulee soittimen perään. Toivo eli, että näin yksinkertaisesti saisin ohjelmalähteen radiolle, mutta ei se nyt ihan toivotusti mennyt.



Puhelin kiinni ja musiikki soimaan, mutta mykäksi tuo jäi mitä vähän oletinkin. Jos väänsi radiosta linjatulon äänen tappiin ja voluumin muutenkin täysille kuuli kappaleen soivan hyvin vaimeasti kohinan seasta. Eli vaatii jonkun väylämokkulan, jota nyt tähän yksilöön ei ole kuulemma saatavilla.

Eli kuopataan tämä idea kokeilun myötä ja mennään vanhaan malliin CD levyillä. Onhan niissä parempi soundikin kaikenkukkuraksi.

----

Sitten tuli vähän tutkittua koneen tärinöitä, jotka välittyy ohjaamoon mielestäni häiritsevästi. Laitoin koneen käymään ja suuntasin pellin alle ihmettelemään ja kyllä kone täräjää huomattavasti. Noin 5 milliä suuntaasa koneen suojakoppa vatkaa menemään. Aikaisempi veikkaukseni alipainetoimisiin tukikumeihin on kutakuinkin oikea, koska kun nostaa öljykorkin, niin sieltä kuuluu kumea papatus tyhjänkäynnin mukaan. Otin TCV venttiilistä letkun pois ja painoin yhteen sormella tukkoon ja papatus hävisi. Eli alipainevuoto on mitä todennäköisimmin etu tai takakumissa.

Täysin sama oire kun tässä videolla esiintyvässä autossa ja samalla tapaa hänkin sen papatuksen vaientaa.
https://www.youtube.com/watch?v=QHLyubTrIQ8

Eli kumet vaihtoon lähiaikoina.

-Vesa

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #5 : 28.04.2019, 18:22:01 »
Sinnehän saa cd vaihtajan tilalle tollasen adapterin, jolla saa luurin pelaamaan vaikka Bluetoothin kautta. :) https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33438.0

Moottorin tukikumien viallisuus on helppo paikallistaa pistämällä kunkin tukikumin letku tukkoon yksitellen, omassa helpompi (etu) on jo vaihdettu, takimmainen pitäsisi urheilla kuntoon, uusikin on valmiina hyllyssä ::)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #6 : 28.04.2019, 19:42:17 »
Sinnehän saa cd vaihtajan tilalle tollasen adapterin, jolla saa luurin pelaamaan vaikka Bluetoothin kautta. :) https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33438.0

Moottorin tukikumien viallisuus on helppo paikallistaa pistämällä kunkin tukikumin letku tukkoon yksitellen, omassa helpompi (etu) on jo vaihdettu, takimmainen pitäsisi urheilla kuntoon, uusikin on valmiina hyllyssä ::)
Kai se pakko nöyrtyä tuommonen ulkonen mokkula hommaamaan. Tää mun pakonomainen tarve testailla huvikseen tuota juttua on jo lähes koomista.

Pitää vielä nypätä etukumista letku irti ja testata uusiksi. Varmaankin juuri tuo takimmainen on horo kun etummainen on päälleppäin ihan hyvännäköinen ja joistain paikoista olen lukenut, että se taaimmainen hajoaisi helpommin ja useemmin. Noh, selviää lisätutkimuksella.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #7 : 28.04.2019, 20:11:18 »
Jos mikäli helppo, halpa ja toimiva ratkasu kelpaa niin hommaa xiaomi roidmi 3s-bluetooth fm-lähetin.

Ei puske radiokanavat läpi ja äänenlaatu on kohdallaan!

Oli itelläkin vähän pessimismiä havaittavissa noihin fm-lähettimiin kun noita on ollut jos jonkinlaisia, mutta tuo on ihan pirun hyvä vekotin!
Volvoton

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #8 : 28.04.2019, 20:56:54 »
Jos mikäli helppo, halpa ja toimiva ratkasu kelpaa niin hommaa xiaomi roidmi 3s-bluetooth fm-lähetin.

Ei puske radiokanavat läpi ja äänenlaatu on kohdallaan!

Oli itelläkin vähän pessimismiä havaittavissa noihin fm-lähettimiin kun noita on ollut jos jonkinlaisia, mutta tuo on ihan pirun hyvä vekotin!
Muutamia lähettimiä koittanut ja jokasen kohdalla tahtoo vain ruveta ärsyttämään se pieninkin kohina ja poksuminen. Onko niitä oikeastikin hyviä olemassa? Tuo mikä nyt on pitäisi kiikuttaa jo takaisin koska siitä sammui taustavalo. Ongelmana täällä 'sivistyksen' keskuudessa noilla lähettimillä on myös se, että täälä on aika laaja kattaus oikeitakin radiokanavia ja noilla olemassaolevillakin lähettimillä mitä on niin todella hankala löytää täysin mykkää taajuutta.

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #9 : 28.04.2019, 21:02:29 »
Ei oo kyllä yhtään pöllömpi toi tumma puuratti vaalean sisustan kanssa!  :)

Omaan oon tollasta katellut mut vähän arvelutti tumman ratin ja vaalean sisustan yhdistelmä, mutta eihän tuo ole lainkaan huono.
V60CC D4 AWD


Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #10 : 28.04.2019, 21:30:57 »
Tuossa xiaomissa ei ainakaan häiritse kohinat, eikä tarvii kääntää volaa maksimiin jotta jotain kuuluisi. AUX-piuhan kanssa kun edellisen työn puolesta tuli turattua liikaakin, sanosin että tuo pesee auxin juurikin taustameluttomuudessa ja äänenlaadussa. Tuohon on esiasennettu 96,4 kanava, jonka saa muutettua mieleisekseen puhelinsovelluksella. Tosin ei ole tarvinnut, isommassakin kaupungissa käyty ja rokki on soinut moitteetta.

Ymmärrän epäilykset, samat oli itellä noita laitteita kohtaan kun pyöriskelin tuskissaan että miten sais rokin soimaan mahollisimman vaivattomasti, mutta toi laite palautti jo menetetyn uskon  :D
Volvoton

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #11 : 29.04.2019, 18:01:38 »
Ei oo kyllä yhtään pöllömpi toi tumma puuratti vaalean sisustan kanssa!  :)

Omaan oon tollasta katellut mut vähän arvelutti tumman ratin ja vaalean sisustan yhdistelmä, mutta eihän tuo ole lainkaan huono.
Tuo sisustan väritys ja tuo tumma sporttiratti oli osasyinä sille miksi tämän yksilön halusin. Sopii ku kiikarit hirvel, eiku...
Ratissakin tosin omat ongelmansa muuten. Kesällä polttaa näpit ja talvella päinvaston ja kangashanskoil on turhan liukas. On mullaki ongelmat.
Tuossa xiaomissa ei ainakaan häiritse kohinat, eikä tarvii kääntää volaa maksimiin jotta jotain kuuluisi. AUX-piuhan kanssa kun edellisen työn puolesta tuli turattua liikaakin, sanosin että tuo pesee auxin juurikin taustameluttomuudessa ja äänenlaadussa. Tuohon on esiasennettu 96,4 kanava, jonka saa muutettua mieleisekseen puhelinsovelluksella. Tosin ei ole tarvinnut, isommassakin kaupungissa käyty ja rokki on soinut moitteetta.

Ymmärrän epäilykset, samat oli itellä noita laitteita kohtaan kun pyöriskelin tuskissaan että miten sais rokin soimaan mahollisimman vaivattomasti, mutta toi laite palautti jo menetetyn uskon  :D
Aikalail usko juuriki menetetty noihi rekkuloihi mut laitetaa korvan taa jos ikinäkään tuon pasken lähettimen tilalle korvaajaa hommaan.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #12 : 19.05.2019, 18:35:15 »
Hoplaa. Taas tuli käytyä Porissa peseskelemässä autoa kun tuo siitepölykerros oli jo kotvan päässyt huilaamaan pinnalla.
Testiksi ostin motonetistä Autoglymin vaahtoa ja samaisen merkin Polar seal nimistä pinnoitetta. Vaahto oli kyllä tönkköä ja täyteläistä, sekä pysyi pinnalla todella kauan. Puhdistusteho sittemmin jäi vähän huonoksi. Pinnoiteaineen suihkautin pintaan vaahtopullon kautta ohjeiden mukaan ja ainakin tuo tökötti teki ihan hyvän vettä hylkivän pinnan.



Ilman ongelmia toki ei reissu ihan mennyt. Äitini halusi testata kauppareissun verran Volvoa ja kotiin päästyään soitti ettei pääse autosta ulos. Pikaisella vilkuilulla kuskin sisäkahva oli puolimatkassa eli vaijeri sieltä oli pompannut.



Pahvi auki ja tuo vaijeriklipsu oli noussut irti. Joku oli jo ennen minuakin tuota 'huoltanut' jesarilla ja nyt se petti.

Samalla huomasin että sisäkahvan alempi akselitappi oli myös murtunut, joten kiinnittämisestä tuli heti haastavampaa kun kahva pääsee muljaamaan. Patentiksi rakentelin tuohon vaijeriklipsin päälle C muotoisen lirpakkeen alumiinista, johon tein ruuvvin reijät vielä kärkiin ja laitoin vaijeriklipsin paikalleen puristaen noita reunan pidikkeitä. Kuvaa ei siinä rytäkässä kerennyt ottamaan, mutta yksinkertainen väliaikasratkasu.



Kuvasta voi 'ehkä' huomata miten kahva irvistää takapäästään. Ovi pitää avata varovasti painaen kahvan alasyrjää, ettei vaijeri pääse hyppäämään hahlostaan.

Jos joltain löytyisi tuolloista samallaista siistiä ehjää ovipahvia niin voisin sen ostaa pois. Kahvahärdelli kun on liimattu pahviin ja painettu pellirenkailla paikalleen niin helpoiten pääsen kun vaihdan vain ehjän ovipahvin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2019, 16:41:52 kirjoittanut vesanpsn »

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #13 : 16.06.2019, 13:23:32 »
Hoplaa. Leima oli menossa kovaa vauhtia kylmäksi, joten ei siinä auttanut kuin käydä ihan kylmiltään näyttämässä inssille. Keulan kolkotuksen takia en uskonut menevän kerrasta läpi ja näinhän siinä kävikin



Ei tosiaan löytänyt muuta kuin väljän pallonivelen kuskinpuolelta. Takapenkin turvavyötkin inssi kävi läpi ja meinasin keskivyöstä kirjata vian kun ei mennyt lukkoonsa kiinni. Katselin siinä selän takana ettei se tosiaan sinne mene ja nappasin avaimet taskusta ja kampesin lukon sisästä jonkun housujen napin. Kaikkea kanssa. Kovin inssi väitti ettei noita vahingossa tukita ja vähän hämilläni siinä ennen paperien kirjoitusta kiskoin tuon napin ylös lukosta niin ei hän siitä sitten merkintää antanut.

Omin pienin kätösin vaihtelin pallonivelet kummallekkin puolelle. Kuskin pallo oli aivan loppu ja hantin puolella oli suojakumi puhki ympäri asti, joten ei sekään olisi kauaa enää kestänyt ja mielestäni noita pitäisi aina vaihtaa pareittain muutenkin.



Vanhat olivat ilmeisesti Lemförderin käsialaa ja uudet oli TRW muka OE kamaa. en tiedä antoiko mätämuna taas väärät osat vai mikä oli, mutta TRWn nivelet oli tosta pyöreän klunssin kohdalta 5 milliä korkeemmat ja oli aivan kauhea homma saada se uppoamaan sinne olka-akselin koloonsa. Lopulta sain ne tasan olka-akselin kanssa ja muutenkin molemmat puolet nippuun niin tietää nyt ainakin koittaa taas eri merkkiä seuraavalla kerralla.





Toukokuun puolella tuli hieman selviteltyä koneen tärinöitä ja ainakin etummainen koneen tukikumi oli horo eikä pitänyt alipainetta. Nyt pysyy alipaine, eikä kone pidä papatusta tyhjänkäynnillä enää. Ei ollut takimmainen tällä kertaa, mutta pitää tuo takimmainenkin vaihtaa varmaankin koska tärinät eivät hävinneet kokonaan.





Myös vaihteiston alakannakkeen pienempi lenkki oli tämännäköinen. Ei pusla oli vain lopettanut olemisen kokonaan. Tuota kannaketta en ostanut uutena vaan täytin tuon kumilla semipiukaksi, että antaa hieman vielä peräksi. Taas tärinä vedossa laski oleellisesti, muttei kokonaan vieläkään

Vaihdoin myös moottorin yläkannakkeen, joka tulee poikkitukeen kiinni. Tässä mokkulassa oli jo varmaan sentin verran pelivaraa joka suuntaan. Tämänkään uusiminen ei auttanut tärinään. Edelleenkin tyhjäkäynti-1800rpm kone tärisee ja rupeaa ideat olemaan vähissä. Nyt on enään vaihtamatta kampiakselin puolen alatuki ja taaimmainen alipainetyyny.

Lukasin jostakin, että huono dieselsuutin aiheuttaisi koneeseen tärinöitä, jos suutin kusee naftaa koko ajan sylinteriin tai ohivuotaa liikaa. Pitäneekö paikkaansa? Auto toimii kyllä mielestäni aivan moitteetta joka tilanteessa ja kulutuskin on laskettuna 7 Litraa/100km +-1 litra riippuen paljonko joutuu nurkissa tai isolla tiellä suhaamaan.

Kävin hieman raottamassa muovikoppaa ja näkyi seuraavaa. (on aika kauan ollut tuon näköinen)




Tuuppaako tuo keskimmäinen suutin nyt juurestaan naftaa sitten ylöspäin? Ihan normaalilta tuo ei ainakaan vaikuta jos katselee muita sumuja, jotka ovat kuivat ja puhtaanoloset. Saako tuota suutinta kotikonstein uusiksi tiivistettyä vai viekö suoraan pajalle?

Akkukin tuli vaihdettua uuteen ja otin kaverin suosituksesta Exide EK950. Vanha akku yksi aamu kyykkäsi täysin ja kaverin kyydissä piti töihin mennä. Akun vaihdon myötä tuo latausjännitteen heittely ei silti poistunut. Soutelee vieläkin hieman ja varmaankin jännitesäätäjää koitan seuraavaksi vaihdella. Kaikki maatot ja muut liittimet kävinkin jo läpi ja putsailin, mutta ei sekään mitään vaikuttanut.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Taas yksi V70 D5 -05 kauppakassi
« Vastaus #14 : 27.07.2019, 09:57:12 »
Päivitetääs.

Nyt uudella leimalla uusiin ulottuvuuksiin.



Keulan kolina rupes ärsyttämään oikeen todenteolla ja siitä sisuuntuneena varaosapuljusta hakemaan repullinen tavaraa. Uusiksi meni ensin etutolpista ylemmät joustintuet, sekä kääntölaakerit. Kolina ei vieläkään hellittänyt, vaan jopa yltyi hieman  :o Sitten toissapäivänä töistä ajelin vielä hakemaan koiranluut. Menin samantein ne raivolla vaihtamaan ja yllätyin positiivisesti. Keulan kolinat hiljeni oleellisesti. Vanhat oli kyllä kireät joka suunnasta, mutta varmaan muljuu sitten kun lyödään koko keula niiden varaan. Valitsin Meylen HooDeet. Saapi nähdä kuinka kauan pelittää. Muut tavarat oli Lemförderiä.

Raidetangon sisäpäätkin ostin samassa, mutta niitä en ole vielä ehtinyt vaihtaa.


Koneen tärinöitäkin mietitty pitkin unettomia öitä. Taas sisuuntuneena auto johdon päähän ja suuttimien puolelle aprikoimaan.



Testi kertoo että 3 suutinta on karannut yli hyväksytyn säätöalueen ja 5. sumu olisi täysin kuutamolla. Mikä lie paras lääke tässä vaiheessa muu kuin vaihtaa kaikki sumut kunnostettuihin. Toisaalta hintakin on sitten sen mukainen.

Muita huomioitahan on tällä hetkellä, että kun pitkän tyhjänkäynin jälkeen polkasee kunnolla kickdownia käyttäen niin pölläyttää mustaa aikatavalla. Myös suutinten alueelta kuuluu terävä napsutus. Vielä on ohivuototesti tekemättä, mutta senkin ajattelin tehdä vielä ennen kuin rupeaa sumuja ostelemaan.

Olisiko fiksu veto vaihtaa 5. pytyn sumu kunnostettuun ja katsoa uusiksi miten se vaikuttaa muiden korjaukseen? Briteistä PFjonesilta saisi kohtuuhinnalla peruskorjattua ja testattua sumua. Pitää vielä selvittää kotimaisista dieselpajoista hintoja.

Autohan rupiaa kohta olemaan jo siedettävä kaikkien pienten korjausten jälkeen. Vielä kun tuon tärinän saapi pois ja laatikon ölpät vaihdettua niin voikin jo tyytyväisenä körötellä pitkän aikaa.



Tunnelman kevityskuva pesun jälkeen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi