Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V50 T5 käyttö?auto?

  • 1 Vastauksia
  • 633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 T5 käyttö?auto?
« : 26.06.2023, 19:34:06 »
Jokin aika taaksepäin alkoi poltella Volvo-merkkinen auto kakkosautoksi. Eli hyvin palvellut 1-8T RS octavia pois ja Volvoa tilalle.
Ensin poltteli S/V90 tai 900 sarjasta se facelift. Sitten järki voitti? ja Aloin etsiä uudempaa, eli V70/S80 2008-> kunnes taas? järki? voitti
ja aloin pohtia tarvitsenko niin isoa autoa. Joten järki voitti tunteen 2-0 ja päädyin etsimään V50/S40 sarjan ajokkia manuaalina ja Volvon moottorilla. "ykkösautona" palvelee C30 2.0 flexfuelina, joka on toiminut hyvin, tosin lambda-anturin on joutunut vaihtamaan kertaalleen.

Eikä kauaa tarvinnut harhailla internetissä kun sopiva yksilö löytyi n.15 kilometrin päästä. Eli ne kuuluisat ostohousut jalkaan, ja katsomaan millainen vehje.


Öljykorkki imi moottorin käydessä aika tiukasti (olisko öljyhuohottimen kalvo) Koeajolla jo huomasin ettei auto kiihdy sitten mihinkään, naapurin corollakin on nopeempi, olihan tämä kuitenkin T-5. Arvelin ettei vika voi olla iso.. Kytkimen liikerata oli n. 5cm. ja poljin pitää nostaa toisinaan jalalla ylös, noo kai se tästä tuumin ja ostin auton pois.. Ideana oli kyllä ostaa käyttöauto eikä projektia  :idiot2: :2funny:


Ajelin auton kotiin ja aloin tutkia lisää. Samalla vaihdoin akun, ahtopaineanturin ja bensanpaineanturin. mutta eipä Volvo vielä liikahtanut kovempaa. Joten osoitin syyttävästi ahtopaineensäädintä (TCV:n dutycycle loikkasi 99%/0% välillä, eikä paineet olleet kuin 0.3bar)
sain vaihdettua ahtopaineensäätimen ja nyt volvo tuntuisi liikahtavan ihan hyvin 8)


Milläs tämmöiset kohdat saisi siistittyä? lakkakerros on siis joistainkohti lähtenyt menemään.


Laitetaanpa kevennykseksi Volvo-museossa oleva V50 awd SV  (340hv./448 nm.)

ToDo listaa/vikoja:
-vaihtaa Kytkin/vauhtipyörä/takastefa/työ/pääsylinteri   :buck2:
-Siistiä ulkopintaa                                                       :buck2:
-Ravistaa jarrutuksessa ihan sikana                              :buck2:
-Huohotinsysteemin korjaaminen                                  :buck2:
-Öljyjen,suodattimien yms. vaihtoa                               :buck2:
-Vetonivel naputtaa kun kääntää vasemmalle..               :buck2:
-Jaa-a, onhan siinäkin jo                                               :idiot2:

Eli, ostin varmaan enemmän projektin kuin käyttöauton  ::) mites oliko järki pelissä..  :D
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 käyttö?auto?
« Vastaus #1 : 08.07.2023, 17:37:34 »
Noniin, alkoi heti vastustamaan, peräluukku jäi jumiin ja google kertoi että ei ole ihan ensimmäinen vastaavanlainen vika.

takaluukun avaaminen oli ilmeisesti fiksuinta aloittaa poistamalla luukun vastakappaleen ruuvit jotka löytyy sisäpuolelta omien pikku luukkujen alta. Saatuani luukun auki muutaman mittauksen perusteella, lukko sai käskyn aueta, muttei auennut, joten purkaamolta käytetty tilalle, ja taas luukku toimii. Osanumero lukolle on muuten 31335047

Seuraavana olikin kytkinremontin ja huohotinpöntön uusimisen aika. Niihin meni 1,5 päivää aikaa kaikkine taukoineen ja ihmettelyineen.

Suurin ihmettelyn aihe oli tämä ilmanputsarin/ecu:n kotelo joka ei ollut ihan selkeä irroittaa  ::) mutta tulihan se sieltä pois.
Apurunko pitää irroittaa näissä P1 alustaisissa jolloin vaihdelaatikko sopii tulemaan pois alakautta. Itse jätin apurungon yhden pultin varaan ja räikkäliinalla vedätin apurunkoa pois tieltä.


Kumpikaan näistä letuista ei ole terveellinen nauttia ?  :nohnoh
Samassa projektissa vaihtui kaksoismassavauhtipyörä,työsylinteri, kytkinasetelma (tietty), kampiakselin takastefa, kytkinakselin sisäänmenon stefa, ja vetoakseleiden stefat. Ei mitään ihmeellistä, ruuvien avaamista ja kiinnittämistä.
Kytkin oli mallia SAC (self/adjusting/clutch) itsestään säätyvä. En kylläkään käyttänyt mitään speciaalityökaluja, saamani tiedon mukaan on tärkeintä että paineasetelman "säätöjouset" ovat asennettaessa kiinnipuristettuja.
Suomesta tuo täydellinen kytkinpaketti vauhtipyörineen olisi ollut ~1000€ paketti, virosta tilattuna kotiin 606€...  LUK:n sama setti.
(Autossa ollut kytkin/vauhtipyörä oli muuten sama LUK:n valmistama, ja alkuperäinen)

Huohotuspömpelin/suodatinjalan vaihto ei ollut kummoinen homma sekään, 4 kiinnitysruuvia/2 letkua, pari kiinnikkeen ruuvia ja sähköliitin. olisiko ollut puolentunnin homma, kun edessä ei ollut suodatinkoteloa/jäähdytysnesteletkua.

Vetoakseli ei naputa, ääni kuuluu takapäästä, voisiko olla laakeri?

855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

 

KL-varaosat  Race.fi