Proturbo  Autodiagnoosi

jar-ii:n Volvot, Uutta 240 pihaan

  • 305 Vastauksia
  • 92715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #270 : 14.06.2019, 10:08:39 »
"uusi" amazon tuli haettua osiksi. 64 vuosimallin melko kovakoppanen nuorukainen. Syksyllä/talvella pääsee toivottavasti jatkamaan pellitystä.

Instagramissa jotain videota laitteesta.  :)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #271 : 03.02.2020, 17:52:41 »
Kirjotellaanpas tännekkin kerran vuoteen. Amazonia on hiljalleen työstetty ja siitä nyt ei isopaa kerrottavaa ole. Käyttöautojen ja talon remontit vieneet suurimman osan pienestä vapaa-ajasta.

Mutta pitkään, ainakin 10 vuotta olen tälläisesta haaveillut. Ehkä kaukaisimmissa unelmissa jopa ajokuntoisesta... Mutta nyt kun tälläisen ostamiseen tarjoutui mahdollisuus niin oli se pakko kaikista kiireistä huolimatta käyttää.

Volvo 244 Turbo
Vm. 1982 (rek. -81 loppuvuosi)
B21ET + M46 (ajettu romuksi jossain 740 Volvossa)
Väri 151 (Musta Metalli)











Jos ensin lähdetään positiivisen kautta:

Kori erittäin hyvä, ehkä 1-2 paikkaa hitsattu. Muutenkaan en ole näin vähäruosteista kasikakkosta nähnyt vähään aikaan. Varapyöränkoteloihin joutuu laput tekemään ja kaaret ainakin hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan. Toki tiedän että enemmänkin näistä voi tai hyvin todennäköisesti löytyy.

Varusteita:

Kattoluukku
Sähkölasit
Sähköpeilit
Ilmastointi(valmius)
Vaihekepin nahkapussi
Keskuslukko
Ohjaustehostin
Tehdas "tummennetut" pikkuikkunat takana

Ja sitten ikävämpi puoli. Tämä tosiaan on toiminut moottorinluovuttajana toiseen autoon ja samalla keretty kauppaamaan muita osia, ennenkun sain tämän "pelastettua"

Puutteita ainakin:

Moottori apulaitteineen (B19et tiedossa, 21 kiven alla?)
Vaihdelaatikko (löytyy)
Mittaristo (ostettu)
Ratti (tiedossa)
Etumaski (ostettu)
Turbo emblemmit (ostettu)
Kallistuksenvakaajat (tiedossa)
Etuovipahvit ja sähkölasien kahvat (tiedossa)
Ilmastoinnin osat käytännössä kaikki
Kuskinpuolen etuvilkun lista (tiedossa)
Suora konepelti (löytyy, mutta punainen)
Ovilokerot (pitäisi löytyä nämäkin)

Jos ylläolevia osia löytyy (kohtuuhintaan), niin olisin kiinnostunut niistä kauppaa tekemään  :)

Lisäksi puuttuu perus osaa kuten jarruosia yms, niitä nyt löytyy varastosta itseltäkin.

Sisusta on nuhjuinen ja penkit pelko hirveässä kunnossa, vintiltä onneksi löytyy toinen -82 Turbon penkkisarja, joten näistä yhistelemällä saanee yhden siedettävän tehtyä.

Mukana tuli jokin kairattu kansi K-Nokalla, bensanpaineensäädin ja muuta polttoainejärjestelmän osaa.

Tämän aikataulusta en tiedä muuta kun se on nyt poissa paaliuhalta. Tavallaan tekisi mieli aloittaa samantien kun kori näin hyvä, mutta arjen kiireet rajoittavat nykyään harrastuksia.  ELK

« Viimeksi muokattu: 04.03.2020, 08:44:30 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #272 : 03.02.2020, 18:09:42 »
Hieno löytö! Näitä ei paljoa mustana tunnu näkyvän.  8)

Moottori apulaitteineen (B19et tiedossa, 21 kiven alla?)
Oli samanlainen ongelma, mutta ratkaisin hankkimalla kokonaisen B19ET-moottorin ja uudet B21ET stanumännät.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #273 : 03.02.2020, 18:33:10 »
Hieno löytö! Näitä ei paljoa mustana tunnu näkyvän.  8)
Oli samanlainen ongelma, mutta ratkaisin hankkimalla kokonaisen B19ET-moottorin ja uudet B21ET stanumännät.
Sama kävi mullakin mielessä, vaan nuo 21et männät on ainakin alkuperäisenä melko harvinaisia? Yksi 19et voisi olla tiedossa jo... Kestää kuitenki pappaturboilussa porauttaa 21 männille, vai onko ne lohkot identtiset porausta lukuunottamatta?
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • #Pikkutomppa
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #274 : 05.02.2020, 12:36:30 »
kestää porata b19 b21 männille
740.5 D24+m90
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #275 : 03.03.2020, 13:02:22 »
Pari lauhempaa päivää oli, joten kattelin tarkemmin mitä tuli oikein ostettua. Moottori ja vaihdelaatikko + muuta pientä puuttuu. Ilokseni määräjakaja näyttää kokonaiselta, mitä nyt osa suuttimille menevistä putkista katkottu. Etupalkkia oli myös leikelty, liekkö koneen irroituksen yhteidessä  :idiot2: Kuva autioista konehuoneesta:



Jotakin osia saatu kuitenkin hommattua. Luulin näiden olevan vaikeimpia, mutta mitäs mitäs:



Vähän maalilla tuunailtu, mutta lähtenee tinnerillä + uusintamaalaus. Maskikin on aito turbo, eli kromisesta maalattu  8) Mittaristo kuului myös samaan kauppaan, vaikka ei kuvassa sitä olekaan.
Näiden lisäksi varaosa-Turbosta väännetty kauppaa, mutta se toteutunee kesällä jos näen sen tarpeelliseksi.

Uskollisesti käyttöauton roolissa ollutta lankkua huolsin vähän isommalla kädellä. Taakse paremmat tukivarret, uudet kaasuiskarit taakse. Eteen tukivarsi oikealle, koiranluut, ja jarrut joka kulmaan uudet. Eteen saisi vaihtaa vielä iskarit, niin olisi alusta ainakin vähän aikaa iskussa.



Leiman kävin tuttuun tapaan hakemassa ensimmäisellä yrittämällä.



Myllyttää saisi tämänkin (sävyeroja maalauksista) ja sitten laitella nuo mätälistat takaisin. Toinen ajovalonpesuri on pimentynyt talven aikana, joten sekin on kesällä katsottava kuntoon.  :)



Kyllä sitä taas tämän leimattua vähän pysähtyi miettimään käyttöauton päivitystä. 33v nasahti tällekkin mittariin.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #276 : 03.03.2020, 16:26:12 »
Luulin näiden olevan vaikeimpia, mutta mitäs mitäs:
Arvokkaita, muttei suinkaan vaikeimpia. Virranjakajan ja ohajauspainesäätimen jälkeen sulla on kaikki spessukama kerättynä. Loppu onkin ihan peruskauraa.  :)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot ja 244 Turbo
« Vastaus #277 : 04.03.2020, 08:37:14 »
Arvokkaita, muttei suinkaan vaikeimpia. Virranjakajan ja ohajauspainesäätimen jälkeen sulla on kaikki spessukama kerättynä. Loppu onkin ihan peruskauraa.  :)
Nojuu nämä meni kohtuullisella vaihtokaupalla. Molemmat oli tyytyväisiä.

Paineensäädin oli kontissa, jakajaa ei ole  :-\
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #278 : 06.10.2020, 17:42:44 »
Taas ollut perin hiljaista tänne kirjottelun osalta, mutta laitetaan nyt uusimmasta hankinnasta taas jotain. Olemassa oleviin on tullut pieniä lisäyksiä esimerkiksi nahkasisustan ja massavanteiden osalta.



Mutta asiaan, 240 Volvoja on tullut harrastettua nyt 8 vuotta ja kolme viikkoa sitten käytiin hakemassa yhdeksästoista lankku ja tottakai 10 vuotta seisoneen Volvon voi ajamalla hakea.




Hyvinhän se tuli Rovaniemeltä Ouluun. Mitä nyt:
Oikea etujarru jumi melkein heti lähdöstä
Vinkkarit ei toimi
Takavalot ei toimi
Puhallin ei toimi
Radiota ei ollut
Vänkärin penkkiä ei ollut

Mutta olihan siinä paljon hyvääkin! Leimapaikkoja ja teippikorjauksia lukuunottamatta räpeltämätön peli:
240GL -86
B200K + M47
n. 450tkm
Keskuslukitus, Volvo sound system ilman mankkaa, ohjaustehostin, koirakalteri ja 7-paikkainen.

Kuvasta varmaan suurin osa huomaa mikä pelti ei oikein sovi muuhun autoon. Eli tuollaiselle 200- värikoodin konepellille olisi huutava tarve! Voin hakea kauempaakin jos väri vaan natsaa. Ei ole oikein tiloja maalailla tällä hetkellä ja eihän sitä tallissa maalatusta tule muutenkaan niin hyvä kun alkuperäisestä...

Tällaiset herkut sattui löytymään ja piti niitä mallata tietenkin heti katolle:



Ruostetta tässä on/oli taas totutunlaisesti ja niistä ja muustakin pieni kuvakollaasi loppuun, kun keittiöstä jo huudellaan että mitä sinä siellä koneella istut  :nohnoh









Konepeltiä saa tosiaan tarjoilla jos sattuu löytymään!  :D

Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #279 : 07.11.2020, 10:01:32 »
Parilla paikalla leimalle operaatio on jatkunut pienen tovin. Vänkärin puoli tuli ensimmäisenä valmiiksi. Eli takalattia vaihtoon kokonaa, eteen peruspaikat ja runkopalkinpää. Sisähelmaa pätkä ja ulkohelma päälle. Jotain kuvia tuli näpsitttyä:








Kuskin puolella tilanne oli vielä paljon toivottomampi. Kaareenkin joutui tekemään paikkaa, lattian reunan vaihtamaan kokonaan ja tottakai ulkohelma. Jotain huonoja kuvia edellisistä korjauksista:





Ja korjailtuja:











En oikein keksi hirveästi tekstiä tuosta aiheesta, kuvat kertonee paremmin. Seuraavaksi tuo kuskin puoli väriin ja jarrujen kimppuun.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #280 : 12.01.2021, 09:43:43 »
Kirjotellaan tännekkin ajankuluksi jotain. Tapahtumista jo hetki aikaa mutta yritetään muistella kaikki tapahtumat.

Nykäsin sitten seuraavaksi tuon lopun korin väriin. Ihan 3/5 tallimaalaukseksi ja ensimmäiseksi vesivärileikiksi. Pohjaan tykittelin massaa paksusti ja taakse tuli sisälokarit suojaamaan suolalta. Vaimensin lattiat ja takakaaret stp goldilla, jospa se hiljentäisi ees hieman meteliä.

Jarrut tein vanhoista, eli uudet tiivisteet ja vialliset männät uusin. Samalla eteen tuli uusittua kaikki puslat, molemmat tukivarret ja koiranluut. Raidetangonpäät ja alapallot toki samalla. Jospa se kolahtelu montuissa loppuisi.

Uusi tuulilasi liimattiin paikoilleen



Sisusta tuli hieman paremmasta mallista. Kaveri vaihtoi Turboonsa nahkat sisälle niin sain herkullisen täyssinisen plyysisustan, joka passaa tähän täydellisesti. Eritoten tuo täyssininen kojelauta  S*



Lasien veivaus loppui tässä myös, samoten peilien säätö tapahtuu modernisti sähköllä. Nappeja sai herkistellä, mutta onneksi purkaantuvat kohtuudella





Autoon löytyi vihdoin oikean värinen konepelti, niin sai keulan ilmeen edes kohtuulliseksi. Valojen alapellin sai maalailla, niinkuin näissä aina. Jälki on itselle siedettävää, joten kai siitä kuvan voi laittaa



Olin niin ylpeä autosta, että uskalsin aivan uudelle konttorille, joka oli virhe. Nuorehko katsuri laittoi vaihtamaan taka-akselin isot puslat, vaikka niissä ei mitään vikaa ollutkaan. Noh tulipa tehtyä jonkinlainen työkalu niiden vaihtoon. Kävin uusintanäytössä toisella asemalla ja minuutin verran taisi ihmetellä ja parin kehun jälkeen laput kourassa liikenteeseen. Taas yksi lankku pelastettu  :)







Fiksaamistahan tässä on vielä. Kontinluukku pitää maalata, kun maali hilseillyt ja eri sävyinen. Samalla liimailla oviin puuttuvat listat. Kunnon pesun, myllytyksen ja pinnoitteenkin saanee kesällä vielä. Etupenkit vaihtunee V70 jakkaroihin kunhan päätän miten saan ne mätsäämään sisutaan paremmin ja kaikkea muutakin mielessä... Käyttöautohan tästä piti tulla, mutta saapa nähdä.  ::)

Aika paljon jäi kertomatta, mutta kun tuo muisti on kirkas ja lyhyt niin näillä mennään.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2021, 09:39:16 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Tuomas.hintsala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #281 : 12.01.2021, 11:28:03 »
Ihan siisti siitä tuli. Mullakin volvo menee kesällä myllytykseen ;)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #282 : 12.01.2021, 11:46:22 »
Näistä tulee aina semmosia kun sattuu tulemaan. Näyttelyautot erikseen  :buck2:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #283 : 14.01.2021, 20:08:17 »
mulla motkotti vuosia sitten taka akselin puslista. no ei  oo vieläkään oikeesti tarvinnut vaihtaa.. :D

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #284 : 15.01.2021, 07:00:45 »
mulla motkotti vuosia sitten taka akselin puslista. no ei  oo vieläkään oikeesti tarvinnut vaihtaa.. :D
Juu en tiiä, miten osa ne kattoo. Meinas että "jossaki tuntuu välys nii vaiha ne kun eihän tuonne näe"...

Ihan mielelläni rikkinäiset vaihan ehjiin, mutta niin masokisti en ole että kaiken haluisin vartavasten uusia joka autoon  :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

 

Ateho  Elekma