Samppasport  Futurez

JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu

  • 31 Vastauksia
  • 8241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« : 11.08.2020, 19:53:27 »
Onhan se perävaunukin ajoneuvo, joten kaipa se sopii tälle osastolle  ::)

Tuli hankittua alkukesästä peräkärry Merkkiä JJ-Trailer Pro 3300. Tilasin valmiiksi 14" C-renkailla  ja led-sivuvaloilla. Ihan käypänen tuollaisenaankin, mutta täytyyhän sitä vähän laitella että erottuu muiden joukosta  :)

Ensimmäisenä laittelin 8 kpl kuormansidonta lenkkejä lavan pohjaan. Takavaloja on myös vähän paranneltu, takakulmiin lisätty äärivalot ja erilliset Led-pakkivalot.
Pakkivalojen takia piti vaihtaa myös 13-napainen pistoke, joka taas vaati myös autoon vastaavan muutoksen. Skandix:lta tuli uusi TRM-perävaunumoduuli, johtosarja ja itse valopistoke johtoineen. Asennus oli sinänsä helppo, mutta järjestelmä vaatii vielä ohjelmoinnin VIDA:lla.
Vanteiden keskikuppeihin ilmestyi myös "Volvo" lätkät, niin ja "Prancing Moose" tarrat laittelin myös kun oli ylimääräsiä. Etulokareita kun ei ole, niin laitoin lavan etuposkiin  :D

Viimeisenä laittelin 3M-heijastinteipit kärryn ympäri, valkoiset eteen ja sivuille, sekä punaisen taakse.

Renkaat täytyy käydä vielä tasapainottamassa jossakin vaiheessa ellei koko pyörät vaihdu toisiin. Vähän tekisi mieli kyllä hopeisia 14" Enzoja ja Continental:n paku C-renkaita  ;)

Tuossa uutena kun ollaan hakemassa kärryä Pohjanmaalta


Tällä puolen tuo teksti paremmalla korkeudella, toisella puolen alempana, mutta urakkamiesten laittamia.


Heijastinteippi kulkee myös pyöräkotelon läpi. Jotenkin teippi madaltaa tai keventää sivuprofiilia.




Hommasin tollaset Volvo-keskilätkät vanteisiin, kun niissä ei ollut mitään.

« Viimeksi muokattu: 11.08.2020, 21:44:18 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300
« Vastaus #1 : 11.08.2020, 20:27:57 »
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: JJ-Trailer Pro 3300
« Vastaus #2 : 11.08.2020, 21:55:01 »
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0

Voisihan tuonne ehkä vaihtaa jotkut merkki iskarit, Bilstein, Koni jne. :D

Ihan samaa miettinyt, henkilöautojen perävaunuja ei juuri kukaan viitsi laitella. Suurin osa muutenkin valovikaisija tai muuten epäkuntoisia. Varmaankin se johtuu siitä kun se nyt on vaan peräkärry monen mielestä.
Ammatin puolesta tottunut kunnon valoihin ja näkyvyyteen kärryssä, mukavampi peruutellakin kun näkee jotain.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #3 : 12.08.2020, 09:04:26 »
Välillä näkyy kevyesti tuunattuja kärryjä ja onhan se ihan kiva. Omaa pikkukärryä ei ole intoa viritellä millään kun se on nimenomaan työkalu, edelleen tosin tekemättä yksi mod eli pohjalevyyn lisää kuormansidontarenkaita kun niitä ei ikinä ole liikaa. Takavuosina oli jo melkein toteutumassa pyörien vaihton isompiin että tulee paremmin perässä esim metsätiellä, adapterit joihin sopii isommat vanteet/pyörät ja lokasuojien nosto. Samoin takareunan alahuulen muokkaus ettei tartu jokapaikkaan ja/tai hajota valoja.
Nämä jäi kuitenkin toteuttamatta kun enin tarve ajella pusikoissa kärryn kanssa loppui, eikä noi mitään maastökärryjä ole muutenkin kun kuulasta loppuu äkkiä varat.

Peruutusvalot ja heijastusteippejä tähänkin on suunnitteilla.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #4 : 12.08.2020, 23:14:25 »
Ihan vaan kyselen, paljonko tuohon kärryyn saa laitaa tavaraa lisäksi, kun olikos se kokonaispaino 750 kg parhaimmillaan riippuen millä sitä,vetää?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #5 : 13.08.2020, 00:40:29 »
Teoriassa kantavuus on n.525kg, mutta siitä pitäisi vähentää mielestäni tuo kuomun paino.

https://www.xn--krryverkkokauppa-vnb.fi/tuote/jj-trailer-3300t-pro-kuomukarry-750-825kg-jarruton-keinuteli-valmiiksi-rekisteroityna/

Nykyisin O1 luokan peräkärryille sallitaan max. 750kg pyörien + 75kg aisan kautta = 825kg. Kun omamassa on n.300kg, niin kantavuus on silloin n.525kg. Kärryn tyyppikilvessä lukee onko kärryn kokonaismassa 750kg vai 825kg. Autot joille sallitaan max. 750kg jarrutonta saavat vetää 825kg, kunhan auton valmistaja ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon.

Vetoauto ratkaisee paljon, jos sen suurin sallittu onkin vaikka 600kg, niin se on kaikki kantavuudesta pois. Omalla V70:lla saa vetää 750kg jarruitta, joten teoriassa tuo 825kg on suurin sallittu massa sille.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2020, 14:28:33 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300
« Vastaus #6 : 13.08.2020, 21:13:55 »
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0

Itselläkin kärryssä 205/40r17 kumit aluvanteilla, niin ei ole ihan niin kuppasen peruskärrin näköinen. Paljon parempi vedettäväkin noilla, ei mulju perässä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #7 : 16.08.2020, 21:04:12 »
Mä en oo oikeen koskaan älynny et miks ostaa jarrutonkärry telinä? Kuitenki helposti ainaki 50 kiloa häviää kantavuudesta ja kärrystä tulee kankeampi käsitellä varsinki jos sitä pitää käsin liikuttaa. Tietenki jos sillä on tarkotus kuskata jumalattomia ylikuormia nii sit ehkä jotenki ymmärrän mut sit kyl laittasin jarrullisen kärryn.

Iteltä löytyy yks akseliset kärryt joista toinen jarruilla ja toinen ilman. Ei tuu enää juuri jarrutonta vedettyä ku se on pienempi ja ei pakettiauton takaa näy nii tekee peruuttamisen melko mielenkiintoseksi. Jarrullinen on lehtijousitettu nii ei pompi ja loiki niin ku vääntösauvoilla oleva jarruton muuli. Jarrullinen ois tarkotus tulevana talvena rakentaa uusiksi aisaa ja akselia lukuunottamatta. 90-luvun alussa joku sen itse tehny nii muutokset saa melko vapaasti tehä ja riittää ku muutoskatsastaa. Säännöt menee ensirekisteröinnin ajankohdan mukaan.

Vähän meni aiheen vierestä mut sulla on hyvin erottuva kärry pienillä muutoksilla  8)

Poissa Sigu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #8 : 16.08.2020, 22:17:05 »
Mä en oo oikeen koskaan älynny et miks ostaa jarrutonkärry telinä? Kuitenki helposti ainaki 50 kiloa häviää kantavuudesta ja kärrystä tulee kankeampi käsitellä varsinki jos sitä pitää käsin liikuttaa.

Vähän samoilla linjoilla. Lisäksi telikärri kuluttaa enemmän polttoainetta yksiakseliseen verrattuna.

Muutama asia tulee mieleen telin hyväksi:

1. Huonokuntoisella ja pomppuisella tiellä teliversio tulee rauhallisemmin perässä varsinkin täyteen kuormattuna kuin yksiakselinen.
2. Rengasrikon sattuessa toinen samanpuolen rengas on yleensä ehjä, mikä on varsin hyvä juttu yhdistelmän hallittavuuden ja matkan jatkumisen suhteen -> pääsee ajamalla perille tai paikkaan, jossa saa uuden kumin vanteelle
3. Kuormaustilanteessa ei kippaa taaksepäin yhtä helposti kuin yksiakselinen silloin kun kärry ei ole auton koukussa kiinni.

Muuta ei nyt tule mieleen telin hyväksi. Teliä olen kyllä käyttänyt, mutta nyt on yksiakselinen 1500kg kok massan kuomullinen kärry enkä teliä kaipaa.

Voisko saada kuvaa kärryn sisältä miten toteutit nuo kuormansidontalenkit lavan pohjaan? Miten ovat kiinni ja missä kohdin? Moni kärrynvalmistaja laittaa ne koukut laitoihin, jolloin laidat on aika kovilla kun liinoilla kiristää. Matala tavara on myös tosi hankala saada kunnolla liinoilla kiinni kun ne koukut on laidoilla niin ylhäällä. Pohjassa on omaan mieleen kaikkein paras paikka.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #9 : 17.08.2020, 12:01:33 »
Keinuteli on myös lehtijousilla ja iskunvaimentimilla, näissä ei siis ole kahta akselia, eikä myöskään teliä. Kumijousiset ovat hyppyheikkejä, eivätkä kestä pidempää aikaa paikallaan kuorma päällä. Keinuteli on vain vakaampi vetää. Ei se enempää kuormaa kestä kuin yksi akselinenkaan ja yksi akselihan se tuossakin oikeasti on. Tyhjänä liikuttelee käsipelillä ihan hyvin, kuorman kanssa ei, mutta sitä varten on auto  ;)

Kuorman sidontapisteet 8 kpl.


Alapuolelta rungossa rosterisella kulmaraudalla, pelkkä pohjavaneri ei kestä mitään.


Keinutelirakenne lehtijousilla


13-napainen pistoke kaikilla navoilla, normaalistihan näissäkin 13-napaisissa on vain 8 napaa, perinteinen on 7-napainen.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Sigu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #10 : 19.08.2020, 22:51:21 »
Hyvän kiinnitystavan oot keksinyt sidontapisteille, kestää varmasti enemmän kuin nuo alkuperäiset laidoissa olevat. Hieno kärry ja vielä hienompi veturi!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300
« Vastaus #11 : 26.08.2020, 12:54:03 »
Itselläkin kärryssä 205/40r17 kumit aluvanteilla, niin ei ole ihan niin kuppasen peruskärrin näköinen. Paljon parempi vedettäväkin noilla, ei mulju perässä.

MS-merkintä toki pitää renkaista löytyä, jos vetäjässä on talvirenkaat ;)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #12 : 26.08.2020, 13:40:08 »
Teoriassa kantavuus on n.525kg, mutta siitä pitäisi vähentää mielestäni tuo kuomun paino.

https://www.xn--krryverkkokauppa-vnb.fi/tuote/jj-trailer-3300t-pro-kuomukarry-750-825kg-jarruton-keinuteli-valmiiksi-rekisteroityna/

Nykyisin O1 luokan peräkärryille sallitaan max. 750kg pyörien + 75kg aisan kautta = 825kg. Kun omamassa on n.300kg, niin kantavuus on silloin n.525kg. Kärryn tyyppikilvessä lukee onko kärryn kokonaismassa 750kg vai 825kg. Autot joille sallitaan max. 750kg jarrutonta saavat vetää 825kg, kunhan auton valmistaja ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon.

Vetoauto ratkaisee paljon, jos sen suurin sallittu onkin vaikka 600kg, niin se on kaikki kantavuudesta pois. Omalla V70:lla saa vetää 750kg jarruitta, joten teoriassa tuo 825kg on suurin sallittu massa sille.

825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia (Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin.). Ainakin osa virkavallasta tuntee tämän eräänlaisen säädösten muodostaman ansan ja silloin lähtee yleensä ajo-oikeus määräajaksi.

Traficomin ajokortti-info (https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/perakarryn-vetaminen) väittää vielä tänään suurimman sallitun nopeuden olevan 80! Sivujen päivittäjä kesälomalla?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12488
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #13 : 26.08.2020, 13:43:35 »
825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia (Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin.). Ainakin osa virkavallasta tuntee tämän eräänlaisen säädösten muodostaman ansan ja silloin lähtee yleensä ajo-oikeus määräajaksi.

Traficomin ajokortti-info (https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/perakarryn-vetaminen) väittää vielä tänään suurimman sallitun nopeuden olevan 80! Sivujen päivittäjä kesälomalla?
Miksi ei saisi vetää

Lainaus
Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 k
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
« Vastaus #14 : 26.08.2020, 14:19:27 »
825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia.
Tässä varmaan tarkoitettiin tilannetta, jossa vetoauton kok.massa on yli 2675kg.

Tilannehan on sillä tavalla hupaisa, että pelkällä B:llä saa ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on enintään 3500kg ja vaunu enintään 750kg. Sillä sen sijaan ei saa ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on vaikkapa 2676kg ja vaunu 825kg, vaan siihen tarvitaan mainittu BE tai B/96.

Mutta, jos vetoauto + kärry ovat kokonaismassaltaan max 3500kg, saa vetää pelkällä B:llä, ihan kuten Ribbekin totesi.

 

Carcom Oy  Ateho