Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: blacknex - 11.02.2017, 15:39:28

Otsikko: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: blacknex - 11.02.2017, 15:39:28
Terve!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mitään huoltotoimenpidettä, millä voisi ennaltaehkäistä jakolaatikon leviämistä volvossa. Pahin skenaario on vissiin se, että jakolaatikosta hajoaa boorit ja koko laatikko pitää vaihtaa sen takia? Käytän suhteellisen rankalla kädellä nelivetoa ja olisi kiva, ettei kohta ole edessä sitä kolmentonnin huoltoa.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Ristus - 14.02.2017, 14:15:40
Booriholkki sieltä ekana menee, toinen mikä on kovilla jos vedetään kärryä paljon on kardaanin lähdön laakeri, molemmat on korjattavissa ilman uuden kulmavaihteen ostoa, kun löytyy osaava paja joka suostuu tekemään laakerin vaihdon.

Booriholkinkin voi vaihtaa vaikka itse jos on paikka laittaa. ja niitä akseleitakin oli joku paja kun sorvasi uusia...
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Beagle - 14.01.2018, 23:24:39
Onko jossain kuvallisia ohjeita tai jotain tutoriaalia tuon booriholkin vaihtoon? Kaikki mitä löysin, niin oli aika suurpiirteisesti kerrottu. Sais hieman vinkkiä miten kannattaa tehdä.

Öljyt siis vaihdatettiin nelivetoon ja samalla huomattiin alkava välys akselissa
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Valkama13 - 15.01.2018, 21:10:41
Ohjeita löytyy aika niukasti. Tässä omaan autooni  v70 mk3 tekemäni ko remontti.
Homma vaatii kyllä jonkinlaisen rasvamonttuun tai nosturin. Itselläni 2- pilarinostin.
Vetoakselin irroitus:
Rengas pois
Jarrusatula irti ( ylempi pultti ahtaassa raossa)
Raidetangon nivel irti ( mutteri aika tiukassa , nivel irtosi kolauttamalla kartiosan kylkeen)
Abs anturin johto irti
Vakaajan ylänivel irti
Vetoakselin päässä oleva pultti irti ( akseli työntyi hyvin ulospäin)
Jarrulevy irti ( thorx ruuvi)
Jarrukilpi irti
Alatukivarsi irti joko nivelen puolelta tai apurungosta ( kolme pulttia)
Itse otin apurungosta ( kannattaa ottaa nivelestä ,sillä takaisinasennus helpompaa)
Nyt saa iskunvaimentimen siirrettyä sivuun ja akselin irti
Akselin tukilaakerin kansiosa irti ( hieman ahdas alapultin irroitustila)
Nyt akseli lähtee vetämällä irti ( varottava ettei vedä niveliä irti)
Kulmavaihteen irroitus:
Turbosta tuleva ilmaputki irti
Vaihdelaatikon alatakatuki irti
Pakoputki kannattaa katkaista keskilaipasta hiukkaspuhdistimen jälkeen
Pakoputken etukiinnitys irti ( pakoputki laskeutuu alemmas)
Kardaanin laippa irti kulmavaihteesta ( vaatii aika pienen 8 mm kuusiokoloavaimen ,jotta pultit saa auki, olivat muuten aika löysässä)
Poikittaistuki irti ( tulee työtilaa hieman lisää)
Kardaanin etummainen niveltuki irti
Kulmavaihteen etutuki irti ( neljä pulttia , ylimmäinen kiinnityspultti moottoriin tosi ahtaassa paikassa suojapellin takana
Kulmavaihteen ja vaihteiston pultit irti
Ylimmäinen pultti on kyllä tosi ahtaassa raossa ja meinasikin homma tyssätä tähän ,mutta onneksi pienellä räikällä sain sen auki
Nyt vaihteen voi irroittaa ,tilaa ei ole yhtään liikaa ja laatikko painaa sen verran että pitää varoa ettei pudota sitä.
Holkki lähti hyvin irti
Laatikosta valuu öljyä eli astia alle
Kulmavaihteen öljy kannattaa vaihtaa tässä vaiheessa kun laatikko on irti.
Uuteen holkkiin uusi akselitiiviste ( menee sormin paikalleen )
Laatikon puoleen myös uusi akselitiiviste
Asensin holkin vaihdelaatikon puoleen ( helpompi asentaa kulmavaihde takaisin )
Lopuksi samassa järjestyksessä osat takaisin paikalleen.
Vetoakselin tukilaakerin voisi vaihtaa ( itse vaihdoin vaikka välystä ei ollut)
Kokonaisuutena voisi todeta ,että asennustila on kyllä aika ahdas ja rystyset tahtoo nirhautunut verille

Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Beagle - 16.01.2018, 15:54:54
Onhan tuossa hommaa. Lie yhtä hankala tuossa mk2:ssa.

Öljyt on joka paikkaan vaihdettu viikko sitten, niin niitä ei tarvitse välttämättä tässä tapauksessa vaihtaa.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Valkama13 - 16.01.2018, 18:05:30
Mk2 kulmavaihde on huomattavasti helpompi saada irti.Tilaa hieman enemmän ja kiinnityspultteihin parempi pääsy. Etutukea ei taida myöskään olla.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: melooni - 01.04.2018, 09:39:42
mitähän hintoja korjaamot ovat ottaneet noista Haldexin ja perän öljynvaihdoista? xc70´04 kyseessä.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Beagle - 03.04.2018, 07:55:51
mitähän hintoja korjaamot ovat ottaneet noista Haldexin ja perän öljynvaihdoista? xc70´04 kyseessä.

Iisalmen avain vaunulla on tarjous neliveto öljynvaihdosta. Olikohan 199e
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: mh82 - 03.04.2018, 12:16:08
Iisalmen avain vaunulla on tarjous neliveto öljynvaihdosta. Olikohan 199e
XC90 -08:n korjaamo otti 80€ kulmavaihteen, haldexin ja peräöljyn vaihtotyöstä. Itse hommasin oljyt hommaan. Aikaa meni kaikkinensa noin 2h. Kaikkein hankalin oli kulmavaihteen öljynvaihto, sinne kun ei sopinut normaali imuputki, vaan korjaamo teki jarrukaapelista ohuemman imuletkun, joka ylsi kulmavaihteen pohjalle. Uuden öljyn lisäys erittäin ohuella putkella vei noin 30 minuuttia.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: J2K - 03.04.2018, 12:38:13
Oliko uusi öljy kylmää?
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: mh82 - 03.04.2018, 14:11:40
Oliko uusi öljy kylmää?
Lämmittivät kuumailmapuhaltimella öljypulloa. Ei sinne kulmalaatikkoon todellakaan kovin paksua imuletkua saa mahtumaan, olisikohan ollut ehkä 3mm sisähalkaisija siinä mitä korjaamolla käyttivät.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: saku - 23.04.2018, 18:56:49
Öljyt siis vaihdatettiin nelivetoon ja samalla huomattiin alkava välys akselissa

Pajalla putkenvaihdossa tunnustelin kardaanista välystä. Oli siinä pieni vapaaliike. Olisko ollut millin pari ulkokehällä. Onkohan tuo kulmavaihteesta ja etutasauspyörästöstä hammasvälyksiä vai pitääkö alkaa huolestua booriholkista?

Ja autohan oli 180 tkm ajettu V70 2.5T -07.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Valkama13 - 24.04.2018, 19:12:58
Kyllä siinä pieni välys täytyy olla. Jos boorin harjasta on kulunut noin puolet niin välys tuntuu akselilla jo varsin selvästi. Eli tuskin vielä on huolta holkista.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Masked Jackal - 25.04.2018, 09:17:49
Tein omaan autooni (2006 AWD) kulmavaihteen holkin puhdistuksen ja huolellisen voitelun kun auto täytti 6v.
Nyt on takana taas 6v. ja 100tkm ja kardaanin laipasta kokeiltuna välystä ei tunnu normaalia hammasvälystä enempää.
Kesällä olisi tarkoitus tehdä sama hoitotoimenpide uudestaan. Holkin voiteluun käytin tuota tököttiä:

https://eshop.wurth.fi/Multi-purpose-grease-IV-MULTI-PURPOSE-GREASE-IV-400-GR/0893107003.sku/fi/FI/EUR/

Haldexiin kannattaa myös investoida esim. 5v/100km välein se perinteinen öljyt ja suodatin. Mitään virallista suositusta näistä ei ole.

Näillä pääsee jo pitkälle.
   

 
Terve!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mitään huoltotoimenpidettä, millä voisi ennaltaehkäistä jakolaatikon leviämistä volvossa. Pahin skenaario on vissiin se, että jakolaatikosta hajoaa boorit ja koko laatikko pitää vaihtaa sen takia? Käytän suhteellisen rankalla kädellä nelivetoa ja olisi kiva, ettei kohta ole edessä sitä kolmentonnin huoltoa.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: TPK1980 - 27.04.2018, 13:58:57

Haldexiin kannattaa myös investoida esim. 5v/100km välein se perinteinen öljyt ja suodatin. Mitään virallista suositusta näistä ei ole.

 

Volkswagen AG:n tuotteissa Haldex-öljynvaihto vanhemmissa 60tkm/3v ja tuoreemmissa 3vuoden välein (ei km rajaa).
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Lurvio - 01.05.2018, 20:53:06
Tuohon omaan kärryyn tuli booriholkki talvella vaihdettua ja oli syönyt kulmavaihteen booreja saman verran, kuin holkin boorejakin, eli tuskin menee toista 300tkm. Tuo vaseliinihoito olisi varmasti auttanut, aivan ruosteessa se liitos. Onko kukaan availlut kulmavaihdetta ja vaihtanut sitä sisäänmenoakselia, jos sitä edes mistään saa?

Näissä vähän vanhemmissa tosiaan holkin vaihto seuraavasti:
-Auto ilmaan
-Rengas irti ja alasuoja pois .
-Alapallo, vetarin pultti navasta ja vetarin kannatinlaakeri lohkosta irti.
-Vetari lähtee aika nätisti käsiin, kunhan alapallon saa jumpattua tukivarresta.
-Kardaanin pultit pikkuräikällä ja monella varrella + nivelellä. Ei olleet kovin kovassa.
-Itse kulmavaihde on viidellä, ylin on aika hankala, mutta eivät olleet nekään kovin kovassa, pikkuräikällä.
-Kulmavaihde pitäisi nyt irrota kohtuudella. Alasuojan kiinnitysrautaa voi joutua vääntämään, että putoaa alas.
-Öljyä tulee laatikosta hiljalleen, itse tökkäsin vanhan booriholkin laatikon kylkeen kulmavaihteen operoinnin ajaksi.
-Kulmavaihteesta valuttelin öljyt ja kaadoin uudet tilalle (pistin koko purkin ja valutin propusta ylimääräisen pois vaihteen asennuksen jälkeen)
-Uudet stefat on todella hankalat saada kohdilleen, kun missään kohtaa ei ole olkapäätä. Mittaa vanhojen paikat ennen niiden irrotusta.
-Booriholkin kulmavaihteen puoleen rasvaa ennen asennusta. Itsellä uusi holkki ei mennyt vaihteistoon ilman voimankäyttöä, syytä en osaa sanoa.
-Kun kulmavaihteen saa nostettua paikalleen ja booreille, loppu kasautuu helposti käänteisessä järjestyksessä.
-Loppuun vaihteistoöljyn tarkastus ja täydennys, jos sitä tuli paljon kengille.

Kyllä, kulmavaihde keskittyy paikalleen ainoastaan booriholkin mukaan.  :idiot2:


Lurvio
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Masked Jackal - 04.05.2018, 11:18:39
Mä teetätin joskus aikoinaan Karpiolalla (http://www.sorvaamokarpiola.fi/yhteys.htm) uuden akselin 1997 Mk 1 AWD:hen. Silloin hinta oli ehkä noin 1/3 kulmavaihteen hinnasta. Muuten helppo homma mutta liitos lautaspyörään oli siinä krymppiliitoksella akseliin joten vaatii väkevän prässin kun akselin ottaa irti lautaspyörästä ja asentaa uuden takaisin. Tuon prässäystyön ulkoistin kuorma-autokorjaamolle. Hammasvälyksen säädin lopuksi ihan fiilispohjalta ja ihan toimiva siitä tuli.
Otsikko: Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
Kirjoitti: Masked Jackal - 20.05.2018, 17:56:53
Otin juuri vaihteen irti n.7v. ja n.150tkm edellisestä voiteluhuollosta. Valkoinen vaseliini oli muuttunut ruskeaksi mutta mikä tärkeintä, poorit olivat edelleen hyväkuntoisen näköiset. Puhdistus, uudet rasvat tilalle ja nyt laitoin lisäksi kiinnityslaipan sisimpään pintaan silikonin, että kosteus ei pääse ainakaan siitä välistä ryömiin sisään. Kannas vaihteiston suuntaan on aika ohkonen.