Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2100 : 28.02.2016, 17:09:56 »
Testaako joku renkaiden kulutuskestävyyttä vai mistä saa selville mikä on kestävä rengas?

Treadwear-luvun periaatteessa pitäisi kertoa. Toivon mukaan niiden todenperäisyyttä joku seuraa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2101 : 29.02.2016, 01:19:51 »
Minä kuuntelen käyttäjien kokemuksia esim. siitä, miten nastat kestävät paikoillaan kulumisen myötä yms. juttuja käyttäjiltä, jotka ajavat paljon.

Yllättäen taksarit ovat yllättävän hyvä kokemuksien lähde tässä kohden.....    ;)

Edelliset talvigummit (BF goodrich G-force stud), jotka pärjäsivät testeissä yllättävän hyvin olivat ensimmäisen talven oikein oivat mutta toisena talvena alkoi nastakato logaritmisesti kiihtyvällä vauhdilla vetopyörissä.

Toisen talven keväällä takapyörissä ei ollut yhtään nastaa jäljellä ja vituttihan se hitusen (taas).
Nopeusluokkakin oli noissa renkaissa vaatimaton Q, jonka voin tempaista ilman hikeä tai siis ihan huomaamattanikin jos ohitettavana on enemmän kuin henkilöauto.


Aikoinaan kitkoilla vitutti hitusen mennä 90km/h nopeudella 100-rajoituksella ajanutta A6:sta ohittaa mittarin näyttäessä 190km/h ja ovi edellä, kun autisti-pelle kiihdytti ohituksen aikana.
Vaan eipä autistin RIKS/RÄKS/POKS-systeemit auttaneet kun kusipään (minä) kantti riitti hitusen pidempään.

Mutta pito oli kitkoilla kuin laukaisu täydellisellä ampuma-aseen laukaisukoneistolla. Katkeaa kuin lasi-sauva!
Nastoilla se ei vain käyttäydy noin, ikinä! (jos nastat ovat pohjoismaiset tekeleet).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2102 : 29.02.2016, 06:54:56 »
Mutta pito oli kitkoilla kuin laukaisu täydellisellä ampuma-aseen laukaisukoneistolla. Katkeaa kuin lasi-sauva!
Nastoilla se ei vain käyttäydy noin, ikinä! (jos nastat ovat pohjoismaiset tekeleet).
Sanoit aikaisemmin että et osta kalliita nastarenkaita kun halvemmillakin pärjää. Oliko kitkatkin halvat vai hyvät?
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2103 : 29.02.2016, 07:51:49 »
Olisi mielenkiintoista tietää, että miten nastarenkaat kestää esim. poliisiauton alla? Myös se kiinnostaa, että paljonko käyttävät kitkarenkaita ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2104 : 29.02.2016, 13:07:34 »
Kuinka moni ajaa aina täysin uusilla nastarenkailla?

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blog/kaytetty-nastarengas-vs-kaytetty-kitkarengas

Voi olla jo joskus linkitetty, mutta tässä uudestaan ja samat havainnot täytyy itse todeta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2105 : 29.02.2016, 17:54:54 »
http://www.hs.fi/talous/a1456464046554

Kandee aina varauksella lukea niitä jumalan kirjottamia TM:n testejä...  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2106 : 01.03.2016, 07:37:06 »
http://www.hs.fi/talous/a1456464046554

Kandee aina varauksella lukea niitä jumalan kirjottamia TM:n testejä...  :)
Edelleen en usko suureen eroon testatun yksilön ja kaupan yksilön välillä. Kuitenkin kun jälkikäteen suorittavat senkin vertailun. tietty jos vedetään foliohattua päähän ja todetaan että on maksettu testaajat hiljaisiksi?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2107 : 01.03.2016, 08:37:32 »
Olisi mielenkiintoista tietää, että miten nastarenkaat kestää esim. poliisiauton alla? Myös se kiinnostaa, että paljonko käyttävät kitkarenkaita ::)
Nokian nastoja eniten, ei kitkoja (tai hyvin vähän). Hakkapeliitta 8:sta ei tullut kehuja poliiseilta. Ovat märällä asfaltilla liukkaat eli suunnittelun painopiste kunnon talvikelissä.

Kestävyydestä sen verran että minulla alla olevat misukan xi3 kitkat kestävät paljon pidemmälle kuin monet kesärenkaat. Michelinin testikuskilla tuli 60tkm noille kilometrejä ja vielä olisi kehdannut syksyllä laittaa alle.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2108 : 01.03.2016, 12:26:42 »
Sanoit aikaisemmin että et osta kalliita nastarenkaita kun halvemmillakin pärjää. Oliko kitkatkin halvat vai hyvät?

No, miten sen ottaa....   ::)
Minähän en sanonut, etten osta kalliita, vaan uusimpia uutuuksia....  :juhau:
Eli luetaan mitä kirjoitan, eikä sitä, mikä mielekuva asiasta muostuu yksittäisen lauseen pohjalta.

Edelliset kitkat olivat nokian Rsi:t ja sitä edeltäneet Bridgestone Blizzak kitkat. Paistoleimat tuoreita ja kumit ostettu aina uutena. Liekö nuo halpoja gummeja....    :buck2:

Minä en osta nastoja ihan tuoreina uutuuksina, vaan siten, että joku on niillä taivaltanut talven tai ainakin pari rengaskertaa (mikä on taksareilla tavalllista talvessa).

Luen kyllä testitulokset eri autolehdistä ja mietin mikä on minulle tärkeää. Suhteutan lukemani ja kuulemani kokemukset tarpeisiini ja teen ostopäätöksen noilla eväillä.

Jos ostaisin halpoja renkaita, ostaisin käytetyt tai kiinalaiset. Kumpiakaan en ole ostanut eläissäni, vaikka olen ennemmän kuin kymmenen talvirengaskertaa ostanut ja ajanut loppuun.....   :sundaydriver:


Edelleen en usko suureen eroon testatun yksilön ja kaupan yksilön välillä. Kuitenkin kun jälkikäteen suorittavat senkin vertailun. tietty jos vedetään foliohattua päähän ja todetaan että on maksettu testaajat hiljaisiksi?

Tästä syystä en osta uutuuksia, vaan parin talven kuluttua, enkä siksi, että epäilisin testaajat maksetuiksi hiljaiseksi, vaan siksi, että aika paljastaa ne pienet suunnittelun mokat....

Kuinka moni ajaa aina täysin uusilla nastarenkailla?

Öööö...

Minä.   -H-

Ostan ne uutena ja paalaan ne käyttöiän loputtua (noin 2 talvea).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2109 : 01.03.2016, 14:54:34 »
Ok. Oma muisti tosiaan tuottaa vääriä mielikuvia toisten sanomisista.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2110 : 01.03.2016, 16:38:09 »
http://www.hs.fi/talous/a1456464046554

Kandee aina varauksella lukea niitä jumalan kirjottamia TM:n testejä...  :)
Ainahan mitä tahansa luetaan lähdekritiikki päällä. Silti myös oman kokemuksen mukaan auto liikkuu Nokian 8 renkain tavalla, joka oli muilla kokeilemillani renkailla mahdotonta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2111 : 01.03.2016, 16:40:17 »
Kestävyydestä sen verran että minulla alla olevat misukan xi3 kitkat kestävät paljon pidemmälle kuin monet kesärenkaat. Michelinin testikuskilla tuli 60tkm noille kilometrejä ja vielä olisi kehdannut syksyllä laittaa alle.
Michelin varmaan panostaa (vain) kitkarenkaisiin? Minä otin Michelinin nastarenkaat autosta pois alle 10.000 ajettuina 9.5 millisinä, kun meni hermo.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2112 : 01.03.2016, 22:20:24 »
Aikoinaan kitkoilla vitutti hitusen mennä 90km/h nopeudella 100-rajoituksella ajanutta A6:sta ohittaa mittarin näyttäessä 190km/h ja ovi edellä, kun autisti-pelle kiihdytti ohituksen aikana.
Vaan eipä autistin RIKS/RÄKS/POKS-systeemit auttaneet kun kusipään (minä) kantti riitti hitusen pidempään.

Tästä sinua on jo varoitettu aiemmin. Törkeillä ylinopeuksilla kehuskelu ei ole täällä sallittua.

Et valitettavasti jätä paljon vaihtoehtoja, 20% varoitusta, seuraavasta tulee bannia.

Tässä keskustelua ei jatketa. Mitään selitystä mistään ei hyväksytä. Palautetta moderoinnista voi antaa palauteosiossa ja VAIN siellä.

EDIT: perustelu päätökselle ja linjaus on varsin kattavasti selitetty tässä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65385
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 22:23:13 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2113 : 01.03.2016, 23:24:21 »
Michelin varmaan panostaa (vain) kitkarenkaisiin? Minä otin Michelinin nastarenkaat autosta pois alle 10.000 ajettuina 9.5 millisinä, kun meni hermo.

Ihan rehellisestä mielenkiinnosta, mihin sulla meni niissä hermo ja mitkä renkaat?

Meillä on kummassakin autossa tällä hetkellä misukan nastat. Mitään pahaa sanottavaa noista ei ole, tosi luotettavat ja turvalliset. Mutta omatkin hermot on meinanneet mennä melun ja ajomukavuuden vuoksi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2114 : 02.03.2016, 12:25:42 »
Meillä on autoissa ollut lähes aina talvella Misukan kitkat (yhtä viikon loikkaa Nokialaista poiketen) ja kulutuskestävyys on mielestäni kohdallaan. Nykyiseen Serviin on tullut kilsoja 60tkm, josta talven osuus 40tkm ja vielä aion ensi talvena laittaa kun eivät mahdottomasti ole kuluneet. Veikkaisin, että ainakin Misukan kitkoilla pistelee sen 60tkm hyvinkin vaikka välillä leikitäänkin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

KL-varaosat  Race.fi