Ateho  Elekma

Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)

  • 3120 Vastauksia
  • 845601 Lukukerrat

0 jäsentä ja 18 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1605 : 03.10.2017, 17:58:03 »
http://www.lisääbassoa.fi/mrdb/6.php


Laitoin tuohon laskuriin arvot


max virta 20A (sulakekoko)
max jännite 12V
pituus 1m
sallittu häviö 1%

tehonkestoksi tuli 240W ja kaapelin vahvuudeksi 2.9mm2

edit: alempana sitten taulukko, josta näkee suositellut sulakekoot eri vahvuisille johtimille
Jos 940 valoja ajattelee, yhden umpion pitkää:
55w+60w (h3 apupitkä + h4)/12V (laturin työntö) = 9.5A (eli pyäreesti kymmenen). Noin laskien olisi 2.9 neliöinen 2m pitkä johto 1% häviöllä. 12V/10A/2% häviö = 1.5 neliöinen johto. 13V/10A/1% = 2.7 neliöinen johto.

Summasummarum, 2.5neliöinen lienee riittävä? Kuitenkin laturi pukkaa järestään kokoajan (paitsi tyhjäkäynnillä, menossa vaihtoon) 13.2-13.5V, mikä laskee ampeereja. Maksimikuorma pitkät päällä olisi tuo 115W/umpio halogeenein, eli 115/13.2=8.712A. Tuo kertaa kaksi, olisi sulakkeen kooksi se 20A (seuraava sopiva, mikäli kytkee molemmat pitkät palamaan samalla sulakkeella. Erikseen olisi sitten se 10A sulake/umpio/pitkät).

Olenko nyt täysin mettässä?  ;D Fiattiin tein jokaiselle lampulle omat releet ja sulakkeet (6kpl) ja johto oli 4-neliöistä plussapuolella, maa (todella lyhyt) oli 2.5 neliöistä. Ehken hiukan yliampuva setti, mutta polttimoita meni sopivasti paljon (1-2kpl/kk).  :D  Ehkä järkevämpi olisi tehdä ihan kolme sulaketta (lyhyet, pitkät, sumarit) ja releiltä sitten tuplalähdöt. Huono puoli tuossa on se, että vaikka lyhyiden polttimo (H4) palaa sopivan väkivaltaisesti, häviää kaikki lyhyet. Tosin, tällöin on vielä sumuvalot, jotta pääsee "seuraavalle pysäkille" vaihtamaan sulakkeen.

Lyhkäisillä ja pelkillä sumuvaloillahan teho on pienempi. Tosin, nyt täytyy metsästää se sulakerasia yhdellä tulolla ja kolmella lähdöllä. Ja tietenkin täysin vesitiivis (tai sitten kolme sulakkeellista relettä).

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1606 : 03.10.2017, 18:25:25 »
Olenko nyt täysin mettässä?  ;D

Kai tuon Keski-Suomen voi sellaiseksi laskea :D

Kyllä tuo 2.5mm2 riittää per umpio noilla pituuksilla :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1607 : 03.10.2017, 22:01:44 »
Yleimittari alkoi näyttämään 1 voltin vähemmän kuin todellinen jännite. Onkohan tuo jo roskiskamaa vai johtuuko jostain muusta tuo vika ?

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1608 : 03.10.2017, 22:10:51 »
Vaihda patteri. Yleensä tosin alkaa näyttää yläkanttiin mut jos ei uuella paristolla korjaannu niin sit kippoon. Tai voihan sitä johtopiipperinä käyttää edelleen kunhan muistaa ettei mittapuoleen voi luottaa.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1956
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1609 : 04.10.2017, 08:36:23 »
Yleimittari alkoi näyttämään 1 voltin vähemmän kuin todellinen jännite. Onkohan tuo jo roskiskamaa vai johtuuko jostain muusta tuo vika ?
Yleisin vika on että ne liittimet joihin mittajohdot kiinnittyy alkaa irtoamaan juotoksista, juota uudelleen. Jos ohmipuoli näyttää johdot yhdessä jotain epämääräistä on just tuo vika.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1610 : 04.10.2017, 09:41:56 »
Jos 940 valoja ajattelee, yhden umpion pitkää:
55w+60w (h3 apupitkä + h4)/12V (laturin työntö) = 9.5A (eli pyäreesti kymmenen). Noin laskien olisi 2.9 neliöinen 2m pitkä johto 1% häviöllä. 12V/10A/2% häviö = 1.5 neliöinen johto. 13V/10A/1% = 2.7 neliöinen johto.

Summasummarum, 2.5neliöinen lienee riittävä? Kuitenkin laturi pukkaa järestään kokoajan (paitsi tyhjäkäynnillä, menossa vaihtoon) 13.2-13.5V, mikä laskee ampeereja. Maksimikuorma pitkät päällä olisi tuo 115W/umpio halogeenein, eli 115/13.2=8.712A. Tuo kertaa kaksi, olisi sulakkeen kooksi se 20A (seuraava sopiva, mikäli kytkee molemmat pitkät palamaan samalla sulakkeella. Erikseen olisi sitten se 10A sulake/umpio/pitkät).

Olenko nyt täysin mettässä?  ;D Fiattiin tein jokaiselle lampulle omat releet ja sulakkeet (6kpl) ja johto oli 4-neliöistä plussapuolella, maa (todella lyhyt) oli 2.5 neliöistä. Ehken hiukan yliampuva setti, mutta polttimoita meni sopivasti paljon (1-2kpl/kk).  :D  Ehkä järkevämpi olisi tehdä ihan kolme sulaketta (lyhyet, pitkät, sumarit) ja releiltä sitten tuplalähdöt. Huono puoli tuossa on se, että vaikka lyhyiden polttimo (H4) palaa sopivan väkivaltaisesti, häviää kaikki lyhyet. Tosin, tällöin on vielä sumuvalot, jotta pääsee "seuraavalle pysäkille" vaihtamaan sulakkeen.

Lyhkäisillä ja pelkillä sumuvaloillahan teho on pienempi. Tosin, nyt täytyy metsästää se sulakerasia yhdellä tulolla ja kolmella lähdöllä. Ja tietenkin täysin vesitiivis (tai sitten kolme sulakkeellista relettä).

Autosähköstä yleisesti, komponentteja ei kannata mitoittaa ihan siihen "rajalle", vaan mieluummin seuraavaan kaliiperiin. Jos johtimet pääsee lämpiämään kasvaa vastus rajusti, kaikista liitoksista aiheutuu myös ylimenovastusta. Ja toisinpäin, kun sinne saa sen ~14V, teho ja virta kasvaa suhteellisesti enemmän verrattuna laskennallisiin.

2,5 mm2 on kyllä riittänyt auton valoille, 1,5 sitten releille vaikkei virta suuri olekkaan, mukavampi käsitellä.  :)

Just releistin 740:n H4:t ja lisävalot kolmella 30A tuplalähtöisellä releellä. Kovin monimutkaista ei viitsinyt tehdä kun vaihtoreleitä ja sulakkeita on aina mukana. Parhaillaan liki 3 volttia parannusta... ::)

Fiksua yhdellä tulolla olevaa sulakepesää en itsekkään löytänyt, mutta valmiita sulakepaikkoja on harvoin liikaa, onpahan nätti ottaa virtaa jos joskus tarttee.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1611 : 04.10.2017, 11:01:17 »
Autosähköstä yleisesti, komponentteja ei kannata mitoittaa ihan siihen "rajalle", vaan mieluummin seuraavaan kaliiperiin. Jos johtimet pääsee lämpiämään kasvaa vastus rajusti, kaikista liitoksista aiheutuu myös ylimenovastusta. Ja toisinpäin, kun sinne saa sen ~14V, teho ja virta kasvaa suhteellisesti enemmän verrattuna laskennallisiin.

2,5 mm2 on kyllä riittänyt auton valoille, 1,5 sitten releille vaikkei virta suuri olekkaan, mukavampi käsitellä.  :)

Just releistin 740:n H4:t ja lisävalot kolmella 30A tuplalähtöisellä releellä. Kovin monimutkaista ei viitsinyt tehdä kun vaihtoreleitä ja sulakkeita on aina mukana. Parhaillaan liki 3 volttia parannusta... ::)

Fiksua yhdellä tulolla olevaa sulakepesää en itsekkään löytänyt, mutta valmiita sulakepaikkoja on harvoin liikaa, onpahan nätti ottaa virtaa jos joskus tarttee.
Tuo olisi nätti ja käsittääkseni suunniteltu kestämään kosteutta:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkotarvikkeet/Sahkotarvikkeet/Sulakerasia-2000036339/

Tuossa olisi jo "valmiina" paikat kuudelle sulakkeelle. Ei vaan taida saada järkevän näköistä/kokoista sulakerasiaa mitenkään mihinkään järkevään paikkaan, jos kuusi relettä tarvitsee (vaikka olisi ns. tuplareleitä kolme).
Se relepohjan tekeminen ajatuksella ja säänkestäväksi otti viimeksi ihan ylivoimaisesti eniten aikaa. Ja oli "ihan pikkusen" perseestä taivutella johdot niille releille.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1612 : 04.10.2017, 12:15:57 »
Tuo olisi nätti ja käsittääkseni suunniteltu kestämään kosteutta:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkotarvikkeet/Sahkotarvikkeet/Sulakerasia-2000036339/

Tuossa olisi jo "valmiina" paikat kuudelle sulakkeelle. Ei vaan taida saada järkevän näköistä/kokoista sulakerasiaa mitenkään mihinkään järkevään paikkaan, jos kuusi relettä tarvitsee (vaikka olisi ns. tuplareleitä kolme).
Se relepohjan tekeminen ajatuksella ja säänkestäväksi otti viimeksi ihan ylivoimaisesti eniten aikaa. Ja oli "ihan pikkusen" perseestä taivutella johdot niille releille.

Tuota Bilteman rasiaa kattelin itekkin mutta päädyin tilankäytöllisistä syistä sirompaan nelipaikkaseen, josta meni tosin kaikki käyttöön.

En oikein näe tarvetta tuplareleille, kun tuommonen 5-napainen 2x15A riittää varsin hyvin kahdelle langalle, ja Ysinkin kaikille pitkille piisaa viimestään 40-amppeerinen.

Tietysti jos haluaa harrastuksen vuoksi survoa joka langalle oman releen, mutta releet kestää vähemmälläkin ja varmuutta maksimoidessa pitäisi joka releelle vetää herätteetkin erikseen. Todennäköisempää on että auton vanha valojärjestelmä hukkaa ohjauksen kuin että releet ja sulakkeet paukkuu ilman ilmeistä vikaa. ::)

Ennen oli lisäpitkien rele ja sulake omassa rasiassaan mutta jo nykyinen rele- ja johtonippu vaatisi sellaisen leipälaatikon ettei viitsinyt. Releet kuitenkin kestää sen kosteuden mitä normaalitilanteissa pellin alla vallitsee ja kaikki liitokset on suojattu liimasukalla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1613 : 04.10.2017, 13:47:27 »
Tuota mietin itsekkin, että jos väkisin haluaisi joka lampulle oman sulakkeen, varmin tapa olisi tehdä auton alkuperäinen valojen johtosarja uusiksi.

Vähän luulen, että kolmella releellä ja sulakkeella tuo tulee tehtyä "sitten joskus".

The moose

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1614 : 05.10.2017, 18:24:30 »
Tuota mietin itsekkin, että jos väkisin haluaisi joka lampulle oman sulakkeen, varmin tapa olisi tehdä auton alkuperäinen valojen johtosarja uusiksi.

Vähän luulen, että kolmella releellä ja sulakkeella tuo tulee tehtyä "sitten joskus".

Mun vanhaan 745 kallekyy teki johdotukset bilteman valonvahvistus sarjaa apuna käyttäen ja sumareille oma rele vielä. Tarkalleen en muista miten ne meni kun facelift 700 sarjan keulalle löi 900 sarjan valot. Lamppujen liittimet kävi suoraan kai mut pitkiä käyttämällä kuumitti relettä tms outoa siinä oli. Johtosarjaa perattiin ja tehtiin joitakin ihmetaikoja. Mut hyvä tuli..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1615 : 05.10.2017, 19:29:52 »
Bilteman relesarja on helppo mutta releet ruostui alle kahdessa vuodessa pilalle
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1616 : 05.10.2017, 19:34:18 »
Bilteman relesarja on helppo mutta releet ruostui alle kahdessa vuodessa pilalle
Ai, hyvin nuo vielä 4-vuotiaina toimii... ;D

Bilteman relesarja on "hyvä raakile", josta voi sitten tuusata halutessaan. Ei se valmis ole.

The moose

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1617 : 05.10.2017, 19:37:09 »
Bilteman relesarja on helppo mutta releet ruostui alle kahdessa vuodessa pilalle

Ekana talvena releytin ja 10v myöhemmin ne laitettiin 900srj valoille toimiin. Et laadussako eroja. Ehkä. Ite asensin et ei mikään huippusuoritus mut pystyyn akun viereen koriin kii laitoin releet. Siä ne on varmaa viäkin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1618 : 05.10.2017, 20:10:27 »
Ai, hyvin nuo vielä 4-vuotiaina toimii... ;D

Bilteman relesarja on "hyvä raakile", josta voi sitten tuusata halutessaan. Ei se valmis ole.

Bilteman sarja on varmaan helpoin ja ehkä halvinkin, mutta sarjaa näkemättä uskallan väittää että muutamalla sulakkeella, releellä ja jokusella metrillä johtoa tekee fiksumman ja autoon paremmin istuvan setin. Eikä ole lampunkopat täynnä töpseleitä ja jatkopätkiä.

Käykös siihen Biltemaan edes normireleet?  ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

s73

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1619 : 06.10.2017, 19:50:51 »
Biltemassa myydään automaattisulaketta posliinisulakkeen tilalle, onko kokemusta toimiiko se pakkasessa? 

 

Proturbo  Autodiagnoosi