Ateho  Elekma

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Uusi viinaa tankkaava jäsen ilmottautuu mukaan keskusteluun. Lauantaina 6.4 asentelin eFlexFuelin-muutossarjan -05 V70 AWD:hen. Samana iltana tankkasin 30,95 litraa etanolia ja nyt kännykkäsovellus näyttää etanolipitoisuudeksi 39%. Auto käy ja toimii kuin mikään ei olisi muuttunut. Öljyt ja suodatin vaihtuu ensiviikon tiistaina, polttoainesuodattimen vaihtoakin täytynee miettiä.



eFlexFuel boxissa on valmiina 4 kpl suuttimien johtoja kytkettynä ja 4kpl irrallisena lisäsuuttimille, boxi käy 8 sylinteriseen asti. Otat yhden lisäsuuttimen johdon ja kytket sen boxin yhteen lisäsuuttimien liittimeen, jossa on muistaakseni keltaset johdot, se on vitonen. Suuttimen johtojen järjestyksellä ei ole muuten väliä, mutta siinä känny sovelluksessa näyttää hassulta jos sulla on käytössä esim. suuttimet 1, 2, 3, 4 ja 8.

Mulla osu sitten sattumalta kohdalleen. Poimin summassa yhden liittimen viidennelle sylinterille.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Jollen ihan väärin muista, niin oranssi johto on vitosen pytylle
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tuli 850R:ään uusittua bensapumppu sopivasti uuteen, mutta mitenhän noiden valkoisten suuttimien riittävyys nyt on. Aiemmin olen ollut ymmärryksessä että siniset kannattaisi hommata tilalle ja ne ei tarjoa enempää ainetta kun ei painetta ole enempää. Vihreät ilmeisesti menisi bensalla vielä siten, että ECU ymmärtää?

Tästä siis ajatus, saisinko nyt laitettua vihreät suuttimet niin että ECU ymmärtää bensalla vielä korjata riittävästi karttaa ja sen jälkeen perään eFlexFuel muutossarja? Näillä tuotto käsittääkseni saadaan riittäväksi?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tofters

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Tuli 850R:ään uusittua bensapumppu sopivasti uuteen, mutta mitenhän noiden valkoisten suuttimien riittävyys nyt on. Aiemmin olen ollut ymmärryksessä että siniset kannattaisi hommata tilalle ja ne ei tarjoa enempää ainetta kun ei painetta ole enempää. Vihreät ilmeisesti menisi bensalla vielä siten, että ECU ymmärtää?

Tästä siis ajatus, saisinko nyt laitettua vihreät suuttimet niin että ECU ymmärtää bensalla vielä korjata riittävästi karttaa ja sen jälkeen perään eFlexFuel muutossarja? Näillä tuotto käsittääkseni saadaan riittäväksi?

Omassa -97 V70 R siniset suuttimet riitti. eFlexFuel kiinni, suuttiimet sinisiin ja etanolia tankkiin. Nyt ajeltu 1000km eikä ole mitään ongelmia tullut. (Paitsi sakot testatessa sinisten suutinten riittävyyttä.)  : :-\

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Kyselin vähän lisätietoja ja positiivinen yllätys tuli. Keväällä 2020 ehkä E85 käytössä myös tuoreempiin autoihin (1.9.2009 ennen rekisteröidyt).

En siis ollut huomannut tätä, mutta konttorilta opastettiin odottelemaan kun tuo nykyinen käyttöauto on rekattu 2007 puolella ja tällä hetkellä ei voi muuttaa ilman VTT mittausta etanolille.

Toivottavasti menee läpi vähintään tuolla, saisi lain puitteissa ajella etanolilla ja ehkä vielä muutostuenkin. 8)


Lainaus
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/lausuntopyynto-maaraysluonnoksesta-auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Rakennemuutosm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys%20-%20ULKOISELLE.docx

6.3   Käyttövoimaksi pääosin etanolista koostuva polttoaine
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää syyskuuta 2009, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä testissä alkuperäistä ajoneuvoa koske-vat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset, ellei ajoneuvo ikänsä tai raken-teensa puolesta ole sellainen, että sille ei tule määräaikaiskatsastuksessakaan tehdä käytönaikaista päästömittausta. Muutos ei saa myöskään aiheuttaa vikailmoituksia OBD-järjestelmään eikä muutoin haitata sen toimintaa.
Tehonmittaustodistusta ei vaadita, katso kohta 3.7.1.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa raimoj2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Etnoolille
« Vastaus #995 : 22.10.2019, 17:39:34 »
Hei. Onko kukaan perehtynyt tai muuttanut B5244T/T3 moottoria etanoolokäyttöiseksi. Minkälainen operaatio kyseessä, toimiiko ja pitääkö katsastaa ja maksaa vielä "lisä" veroa ?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Etnoolille
« Vastaus #996 : 22.10.2019, 21:38:55 »
Hei. Onko kukaan perehtynyt tai muuttanut B5244T/T3 moottoria etanoolokäyttöiseksi. Minkälainen operaatio kyseessä, toimiiko ja pitääkö katsastaa ja maksaa vielä "lisä" veroa ?

Mikä auto? Vuosimalli?



-05 V70 2.5T eFlexfuel-muutossarja kiinni ja kovaa ajoa. Muutoskatsastin vuosikatsastuksen yhteydessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Moro. Oon ajanut kesäajat 960 3.0 -97 Volvolla 50/50 sekoitussuhteella täysin ongelmitta. Nyt mielessä ollut laittaa autoon eflexfuel muutossarja ja kun en haulla ihan suoraa löytänyt niin kysäsen että onko joku sellaisen 960:een laittanut ja että kuinka toiminut?
Kiinnostaa myös että oletko laittanut etanolitunnistimen tulo_vai paluulinjaan ja mikä olisi hyvä paikka lämpöanturille? Paluulinjan letkun halkaisija näyttää olevan 14mm, mikähän se on letkun sisältä niin sais oikeat tarpeet sarjaa ostaessa?
Ja jos hyviä vinkkejä muutoinkin asian tiimoilta niin olisivat tervetulleita kovin.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Tuossakin taitaa olla n. 200cc/min@3bar suuttimet.
Ne loppuu kesken pelkällä E85.

Mut ei ole varsinaisesti ongelma normaalissa ajossa.
Lähinnä se tulee vastaan ekana, kun se ecu ei voi korjata niin paljoa sitä seossuhdetta mitä bensa->E85 muutos vaatii.
Oletettavasti noin 20% luokkaa pystyy korjaamaan. Isommilla suuttimilla saadaan riittävän lähelle "korjattua" eikä ecun tarvii niin paljoo korjata seossuhdetta lambdan perusteella.. eikä tule aukioloaika vastaan täydellä kaasulla.

Ei ole kokemusta motronic 4.4 kanssa, mut motronic 1.8 eli vanhempi versio ainakin sopeutui hyvin pelkillä isommilla suuttimilla E85:lle. Jos en väärin muista, täällä on ollut hyviä kokemuksia myös M4.4 kanssa vastaavanlaisella muutoksella?
Ainoastaan kylmäkäynnistys oli vähän haastavampi pakkasilla, mut kummatkin autot saanu käyntiin ilman lämmitystä -20C tai vähän kovemmallakin pakkasella (pelkkä E85 tankissa).

Suosittelen käyttöautoon kuitenkin jonkinlaisen lämmittimen käyttöä pakkasilla.
Mukavampi kun lähtee helposti / helpommin käyntiin.

Isommat suuttimet mitä käytetty on ollut T6 moottorista. Eli B6284T, jota käytään mm. S80 T6 mallissa.
Ne on 305cc/min@3bar.
Samoja suuttimia lyötyy myös T5 eli 5 sylinterisestä versiosta joka on huomattavasti yleisempi.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2019, 17:30:22 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Tuossakin taitaa olla n. 200cc/min@3bar suuttimet.
Ne loppuu kesken pelkällä E85.

Mut ei ole varsinaisesti ongelma normaalissa ajossa.
Lähinnä se tulee vastaan ekana, kun se ecu ei voi korjata niin paljoa sitä seossuhdetta mitä bensa->E85 muutos vaatii.
Oletettavasti noin 20% luokkaa pystyy korjaamaan. Isommilla suuttimilla saadaan riittävän lähelle "korjattua" eikä ecun tarvii niin paljoo korjata seossuhdetta lambdan perusteella.. eikä tule aukioloaika vastaan täydellä kaasulla.

Ei ole kokemusta motronic 4.4 kanssa, mut motronic 1.8 eli vanhempi versio ainakin sopeutui hyvin pelkillä isommilla suuttimilla E85:lle. Jos en väärin muista, täällä on ollut hyviä kokemuksia myös M4.4 kanssa vastaavanlaisella muutoksella?
Ainoastaan kylmäkäynnistys oli vähän haastavampi pakkasilla, mut kummatkin autot saanu käyntiin ilman lämmitystä -20C tai vähän kovemmallakin pakkasella (pelkkä E85 tankissa).

Suosittelen käyttöautoon kuitenkin jonkinlaisen lämmittimen käyttöä pakkasilla.
Mukavampi kun lähtee helposti / helpommin käyntiin.

Isommat suuttimet mitä käytetty on ollut T6 moottorista. Eli B6284T, jota käytään mm. S80 T6 mallissa.
Ne on 305cc/min@3bar.
Samoja suuttimia lyötyy myös T5 eli 5 sylinterisestä versiosta joka on huomattavasti yleisempi.

Joo, tuosta suuttimien vaihdosta täältä luinkin. Eikös se ole isommilla suuttimilla sitte pelkästään E85kone va voiko aja myös bensalla normaalisti.?
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Voi ajaa bensallakin, mut melko varmasti joillain alueilla käy rikkaammalla = ei hyvä.. en ole testannut, niin en osaa sanoa pystyykö ecu korjaamaan seossuhdetta isommilla suuttimilla bensalle ilman et käy turhan rikkaalla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Voi ajaa bensallakin, mut melko varmasti joillain alueilla käy rikkaammalla = ei hyvä.. en ole testannut, niin en osaa sanoa pystyykö ecu korjaamaan seossuhdetta isommilla suuttimilla bensalle ilman et käy turhan rikkaalla.

Niinpä. Siks oon ajatellut tuota eflexfuelin laittoa. Jos siitä jollain kokemuksia sen asennuksesta niin olisi mukava kuulla.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
vajaa tunti meni tupakoineen asennuksessa -00 V70mk1 193hv kinneriin. Etanoli anturin kiinnitin venakopan suojamuoviin ja itse boxin kuskinpuolen iskaritorniin¨
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Lohja Ojamolla on kyllä ollut edullista e85:tä tankkiin.St1:n oman apin kun lataa puhelimeen niin saa viel 7 senttiä litralta pois. 6.11. kun viimeks tankkasin tuli litrahinnaksi 0,882. Sen jos kertoo 30pros kulutuksenlisäyksellä todellinen hinta 1,1466 vs 95:n hinta 1,5x€/l.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
En ymmärrä mistä tulee tää +% kulutukseen koska mulla pelkällä E85.a näilläkin keleillä nurkka ajossa keskikulutus 12,8. Mootori B5244T. Kulutuslisäys ilmeisesti tulee vapareihin. Jostain syystä suapin viinamalleissa oli 20hp enemmän ku bensassa. Johtuisko viinan oktaanista? Kertokoot viisaammat.
RTS

 

Kulkukoira  Proturbo