Minun S60 2.4 vapaastihengittävä on nyt kulkenut muutaman viikon E85:llä yksinkertaisella viritelmällä lähes häiriöttä:
jäähdytysveden anturin kanssa on sarjassa 47 ohm vastus, joka riittää lisäämään ruiskutusta normaalilämpötiloissa normiajossa riittävästi.
Kylmäkäynnistystä varten on vielä 500ohm NTC termostattikopan kannessa, myös sarjassa tuossa samassa loopissa alkuperäisen anturin ja tuon lisäämäni vastuksen kanssa. Tämä NTC ohitetaan sulkeutuvalla +40 asteen termostaatilla yläletkun lämmettyä.
Kylmäkäynnistys on välillä aamuisin pitkä, 2...5s, mutta lähtee ja jää käyntiin. Lohkolämmitintä käytettäessä lähti "heti" käyntiin. Tuon aamun ekan sahauksen jälkeen päivän myöhemmissä starteissa ei huomaa juurikaan eroa bensakäyttöön.
Normaaliajossa ei isompaa eroa, ehkä ihan hivenen laiskemmin vastaa kaasuun. Täyskaasukiihdytys (open-loop) sytyttää häiriövalon kun seuraavan kerran starttaa, mutta ainakaan minä en ole tarvinnut noita täyskaasutteluja kuin kokeilun yhteydessä. Automaatin kanssa normaalisti ohittaessa en laita pedaalia tiskiin.
Kulutus nousee noin 30%, joka varsinkin kaupunkiajossa näyttää suurelta (12,5...13,5l/100km). Maantiellä meni alkuviikosta 160km lenkki 10,1 kulutuksella.
Tällä kokemuksella tuntuisi olevan riittävän toimiva muutos E85 normaalikäyttöön. En silti ota vastuuta keittäneistä koneista, koska tuo 47ohm lisääminen nostaa tuulettimen käynnistymislämpötilaa hieman.
Sitten kun kiinnostus ja aika riittävät, kokeilen vastaavaa metodia imuilman lämpötilaan.
nvg