Kulkukoira  Proturbo

V60 tuontiautona vai suomiautona?

  • 4 Vastauksia
  • 428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoHu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
V60 tuontiautona vai suomiautona?
« : 06.05.2024, 10:03:07 »
Autokuume vaivaa ja nykyisen Jaguar X-Typen tilalle Jaguar XF farkun ohella myös Volvo V60 erittäin hyvänä vaihtoehtona. Lähinnä mallisarjan loppupuoliskon D2 ja D3 mallit hyvin varusteltuina (nahkasisusta, vakkari, vetokoukku, lohkolämppäri, mielellään myös webasto ja sähköpenkit) ja alle 200tkm ajettuina ja hinnat mielellään 15 tonnin kiehmuroissa. Autoa olis ajatus pitää 5-10v ja vuodessa kertyy about 20tkm, voi kertyä 25tkm:kin. Ja asiaan:

V60:siä vaikuttaa myynnissä olevan useampia tuontiautoina? Onko Volvojen ruostesuojauksessa eroja, onko kyseessä suomiauto vai tuontiauto? Tohtiiko tuontiautoa hankkia vai pitääkö varautua, että täytyy käyttää ruostesuojauksessa itse? Olen asiaan vastausta etsinyt, mutta selkeää vastausta en ole löytänyt.

Entä riittääkö Suomen talvessa Volvoon pelkkä lohkolämmitin vai pitääkö olla myös webasto, että pysyy kone ja kabiini lämpimänä?

Myös plug-in hybridejä on V60:issä paljon tarjolla. Olen lukenut kauhutarinoita tonnien ja 13 tonnin sähkömoottori- ja akusto remonteista niihin liittyen. Onko vain yksittäis tapauksia vai yleistä? Jos käytetyn hybridin laittaa ja sitä 5-10v ja 100-200tkm pitäisi niin todennäköisyys kalliille hybridi-remontille kasvanee merkittävästi…? Siksi olen lähinnä D2 ja D3 päätynyt etsimään.

Kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä ottaisin mielelläni vastaan. :)
« Viimeksi muokattu: 06.05.2024, 13:25:39 kirjoittanut JoHu »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2908
Vs: V60 tuontiautona vai suomiautona?
« Vastaus #1 : 06.05.2024, 18:00:20 »
Ruostesuojauksessa ei ole eroa ns. Suomi-auton ja tuontiauton välillä, mutta useasta tuontiautosta uupuu tuo mainitsemasi Webasto. Kyllä ilman sitäkin pärjää, mutta näissä autoissa valinnanvaraa riittää, niin ehdottomasti etsisin yksilön, jossa Webasto on, on se sen verran iso mukavuustekijä. Sen verran hitaasti diesel lämpeää, että kovalla pakkasella varsinkin, saa odotella ikuisuuden ennenkun kone on täysin lämmin. Hybridin osalta puhut ilmeisesti D6 -mallista? Itselläni ei ole siitä henkilökohtaista kokemusta, mutta lähipiirissä on/on ollut muutama vajaa 300tkm veivattu yksilö ja mitään pahaa sanottavaa ei ole ollut. Käsittääkseni se kuuluisa ilmastoinnin kompura oli suurin tätä autoa kohdannut epidemia, mutta kun sekin on nyt saatu aikalailla hoidettua, niin en näe näissä isompia riskejä, tottakai hybridi tuo aina vikapaikkoja lisää, mutta näistä en murehtisi liikaa. Varsinkin akustot näissä tuntuvat kestävän käyttöä ja aikaa todella hyvin, varmaan aikanaan Volvolla ohjelmoineet aika isot puskurit akun molempiin päihin.

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 tuontiautona vai suomiautona?
« Vastaus #2 : 07.05.2024, 07:48:00 »
Hmm.

Tuontiautot yleensä ruosteettomia, mikäli eteläeuroopasta. Mahdollisesti kolaroituja, toki maalipinnasta näkee jos maalattu uudelleen. Hybrideissä webasto vaikka olisi tuontiauto. Euroopassa myönnetyt verohelpotukset  hybridiautoihin on tehneet ne houkutteleviksi myös käytettyinä. Hinta on selkeästi halvempi, esim hollannista tuotuna.

Huonolla tuurilla voi tulla isoja korjauksia hybridiin ja normaalisti ei tule mitään. Nuo kompuravikaiset autot olivat väärällä kylmäaineilla täytetty/öljyllä ja siksi niitä oli älyttömästi. Järjestelmän puhdistus ja oikeat kylmäaineet niin toimii.

Ihan mutuna epäilen, että näissä laturivikaisissa volvoissa voisi olla yhteisenä tekijänä vanha sähkökeskus/ muuten huonolaatuinen sähkönsyöttö.

Itsellä tuonti v60 D6 ja on ollut hyvä ostos toistaiseksi. Erittäin mukava auto ajaa :)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 tuontiautona vai suomiautona?
« Vastaus #3 : tänään kello 07:59:32 »
Webasto on aina ihan kiva olla olemassa ja saa kaupan päälle etäohjauksenkin, joka toimii melko luotettavasti (n. 90 % todennäköisyydellä), tosin pitää aina välillä parin päivän...6kk huilitauon.  ::)

Adaptiiviset valot erittäin suositeltava, jos yhtään tarvetta ajella katuvalaistuksen ulkopuolella. Halogeeniapukaukovalot vakiona, joten ei tule ihan ensitöikseen asiaa lisävalokauppaan.

Hybrideistä sellainen huomautus, että takakontin pohja on jonkun 5 cm ylempänä, mikä kutistaa rätin alle jäävän tilan 300 l luokkaan. Tätä en ole isona ongelmana pitänyt ja tilaa tulee reilusti lisää penkit kaataen. Mutta kovin matala kontti silti on eikä sisään mahdu kuin n. 53 cm korkea esine. Eipä tarvi pientäkään jääkaappia (leveys 55 cm) kuskailla.

Jos ajoreittien varrelle osuu kaasuasemia, niin sitten voisi noilla kilometreillä listalle ottaa myös kaasuautot. Verot aikalailla bensa ja dieselin puolivälissä, polttoainekulu reilu 10€/100 km. Takakontti aneeminen (sama kori kuin D6:ssa).


Poissa JoHu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 tuontiautona vai suomiautona?
« Vastaus #4 : tänään kello 10:23:52 »
Kiitokset vastauksista! Taidan siis webastollisia päätyä katselemaan. Kaasuasemia ei valitettavasti osu normaali reittien varrelle kuin muutamia kertoja vuodessa, joten taitaa ne D2 ja D3 -mallit olla toivelistan kärjessä edelleen, mutta ei sitten hybridiäkään ihan kokonaan kannata unohtaa…?

Omaa silmää miellyttää eniten R-Design mallit. Niissä ilmeisesti alusta -15mm verrattuna normaaliin? Onko  kuinka pintakova tai epämukava huonommilla teillä? Ei kuitenkaan liian matala ns. mökkitielle? Huonompikuntoisia asvalttiteitä tulee pakosta ajettua ja joskus käytyä jonkun tutun mökilläkin.

Nuo 2,0 D2 -koneet ovat ilmeisesti todella pihejä, mutta kerkiääkö niillä oikeasti ohikin ja pärjää liikenteessä? Vai pitäisikö valikoida ennemmin D3:a?
« Viimeksi muokattu: tänään kello 10:40:45 kirjoittanut JoHu »

 

Futurez  Kulkukoira