Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1126 Vastauksia
  • 169562 Lukukerrat

Oski ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1095 : 09.05.2024, 16:08:05 »
Onpas hyvin suunniteltu ja järjestyksessä oleva miesluola. Mee laik!

Ultraäänipesurillekin löytynyt sopiva kolo.  ;)

Kiitos :)

Uskotko jos sanon, että se kolo oli ihan sattumalta tuon kokoinen :D


Se uusi välityskin tuli ja tänään tipautin perän alas. Meinasin kasata vanhoilla laakereilla, mutta pinjonin isompi laakeri oli sen verran huono, että pitää vaihtaa. Lisäksi se sisäkooli huononi entisestään, kun yritin ottaa sitä irti :D Laakeri on saman kokoinen, mitä Volvon 1030 laakeri ja kardaaninlaipan stefa on sama mitä Volvossa. Aika hassua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1096 : 10.05.2024, 20:47:56 »
Peräprojekti etenee.


Ekana porasin kotelon alimmaisen ruuvin valupahkuraan reiät, jotta alinta kopan pulttia voi käyttää tyhjennysproppuna.


Uudet laakerit


Uusi välitys.


Uudessa välityksessä on hienosti merkattu pinjonin asennuskorkeus, niin voi toimia Volvon ohjeiden mukaan ja käyttää Volvon työkaluja.


Korkeuden mittaamiseksi piti sorvata työkalu.




Pinjonin alla on laakerin tilalla säätöholkki, jolla oikea korkeus säädetään ja rattaan päässä olevan tapin avulla mitataan


Mitoitin työkalun niin, että mittatapin pää ja akselin pinta tulee olla samassa tasossa.


Seuraavaksi sitten säätöholkki kiinni sellaiseen mittatyökaluun, jonka avulla voi määritellä tarvittavan shimmimäärän pinjonin laakerin alle. Kaiken pitäisi teoriassa osua kerralla kohdalleen, eikä laakereita tarvitse repiä edestakas. Tämä osio jatkuu varmaan huomenna.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1097 : 11.05.2024, 12:45:32 »
Ja lisää.

Laakeri mittatyökalun sisällä ja säätöholkki siinä vieressä Näitä mittaamalla saadaan selville sopiva shimmien määrä.




Puristustyökalu laakereiden ulkokehien asennukseen.




Volvon stefa Volvon työkalulla paikalleen.


Hammaskosketus osui just kohdalleen ja välyskin oli paikallaan ilman säätämistä. Keltaiset väriaineet tehtaalta ja punaiset mun laittamia.








Oli kyllä kaikkiaan tosi laadukkaan oloinen välitys. Jokusen jenkkivälityksen olen asentanut ja ne ovat olleet enemmän, tai vähemmän huonoja. Voihan tämäkin tietenkin jotain ääntä pitää, mutta nyt on positiiviset fiilikset.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2024, 20:19:47 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1098 : 12.05.2024, 07:49:42 »
Huippua

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1099 : 12.05.2024, 07:50:46 »
Huippua
Eikö pidäkin jarruttaa lautaspyörää,sovittaessa?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5155
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1100 : 12.05.2024, 08:32:47 »
Öljyä se huutaa! O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1101 : 12.05.2024, 09:05:58 »
Eikö pidäkin jarruttaa lautaspyörää,sovittaessa?

Joo ilmeisesti pitäisi oikein jollain työkalulla laittaa vastaan, mutta mä pidin vastaan vaan käsivoimin.


Öljyä se huutaa! O0

No jos tänään sitten, kun kävin vielä eilen ehtoolla liimaamassa peräkopan paikalleen  ;)
« Viimeksi muokattu: 12.05.2024, 12:20:16 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1102 : 12.05.2024, 11:16:36 »
Ammatti miehen näköistä tekemistä. Tuo öljyn poisto ratkaisu on kyllä kerrassaan nerokasta :hg:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1103 : 12.05.2024, 11:53:34 »
Ammatti miehen näköistä tekemistä. Tuo öljyn poisto ratkaisu on kyllä kerrassaan nerokasta :hg:

Taitaa olla Volvon banjoissa sama patentti.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1104 : 12.05.2024, 12:09:46 »
Taitaa olla Volvon banjoissa sama patentti.

Joistain Volvoista tosiaan tulee alimmasta ruuvinreiästä öljy ulos, mutta en muista miltä ne sieltä sisäpuolelta näyttää. Ei niissä tuollaisia reikiä kuitenkaan taida olla?


Äsken sain perän takaisin autoon ja kävin koeajolla. Tunnelmat ovat ristiriitaiset :( Laatikko toimii todella paljon paremmin ja auto kiihtyy äkäisemmin, mutta ääntähän tuokin mokoma pitää. Ihan tasaisella kaasulla ilman vetoa, tai moottorijarrua kuuluu aika ärsyttävä ulina. Tämä tosin mainittiin asennusohjeissakin, että tietty ääni saattaa kuulua ja se on normaalia, mutta kuvittelin sen vaan olevan amerikkalaisten tapa luistaa vastuusta ;D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1105 : 12.05.2024, 15:36:35 »
Jonkunverran kyllä varmaan hiljenee sisäänajon aikana.

E: muistan jonkun valittaneen perän shimmauksesta että ei löytynyt sopivia shimmejä, vaan perä ujelsi joko vedossa tai yhden shimmin vaihdolla moottorijarrussa, eli voisiko tuokin shimmin siirrolla muuttua?

Varmaan joku enemmän perien kanssa räolännyt osaisi sanoa?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2024, 15:39:45 kirjoittanut Jule »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1106 : 12.05.2024, 16:01:04 »
Tuo ei ulise vedossa, eikä moottorijarrulla, mutta siinä välissä :D Se on säädetty kyllä nyt niin tarkkaan tehtaan asetusten mukaan, että tuskin enää säätämällä paranee. Toivottavasti tosiaan sisäänajo auttaisi. Jotain X1R tyyppistä litkuakin voisi koittaa lisätä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2024, 16:04:13 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1107 : 12.05.2024, 19:51:18 »
Tuo ei ulise vedossa, eikä moottorijarrulla, mutta siinä välissä :D Se on säädetty kyllä nyt niin tarkkaan tehtaan asetusten mukaan, että tuskin enää säätämällä paranee. Toivottavasti tosiaan sisäänajo auttaisi. Jotain X1R tyyppistä litkuakin voisi koittaa lisätä.
RVS parempaa?
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5155
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1108 : 12.05.2024, 20:33:12 »
Ennen tungettiin banaania sekaan. Toimi. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1109 : 12.05.2024, 23:48:32 »
Jonkunverran kyllä varmaan hiljenee sisäänajon aikana.
Niinkö?
Käsittääkseni hampaan pinta palaa,siitä kait ulina.
Volvon perissä hammasvälys oli
0.16 mm hyvä.
Kait ne on toimittanut ihan vetopyöräparin,jottei ole sekaisin?
Kai niitä joutuu sovittamaan-shimmaamaan pinjonia käyttämällä aina irti,mikrometrillä shimmejä,väritestaus jarrulla ja ehkä uudestaan laakerit irti.

E: muistan jonkun valittaneen perän shimmauksesta että ei löytynyt sopivia shimmejä, vaan perä ujelsi joko vedossa tai yhden shimmin vaihdolla moottorijarrussa, eli voisiko tuokin shimmin siirrolla muuttua?
On tosiaan periä jotka vollaa jarruttaessa

Varmaan joku enemmän perien kanssa räolännyt osaisi sanoa?
Sem verran sanon,että hammaskosketuskohtaa ja välystä haetaan.
Sen verran myös että projektin tekijä on tarkka  rautainen ammattilainen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron