RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1620 : 28.10.2015, 15:30:40 »
Mikä mättää kun täysin vakio b230fk bilteman ahtopainemittari liitettynä bypassilta imusarjaan menevään letkuun näyttää ahtopaineiksi joskus 0.1 bar ja joskus 0.2bar, eikös tuossa b230fk: ssa pitäisi ahdot olla n. 0.3bar. Vedot autossa tuntuisi olevan kuitenkin ihan kondiksessa joten onko mittari siis mahdollisesti väärin liitetty vai onko koko mittari ihan roskiskamaa..?

B230FK ja vedot kohdillaan. :o

Hukkiksen jousi voi olla myös onnettoman löysä, kuten omassa ft:ssä jossa ilman rp-venttiiliä oli ahdot n. 0,45-0,5 bar. Ja voihan mittarissakin olla vikaa, onhan sammuksissa ollessa viisari nollassa?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1621 : 28.10.2015, 15:38:24 »
B230FK ja vedot kohdillaan. :o
:D Täällä kans 0,2 bar FK orkkis kellolla ja VDOn mittarilla. Jos ahdot nousee ajoissa, niin tuskin on tanko irti.

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1622 : 28.10.2015, 15:48:49 »
Mikä mättää kun täysin vakio b230fk bilteman ahtopainemittari liitettynä bypassilta imusarjaan menevään letkuun näyttää ahtopaineiksi joskus 0.1 bar ja joskus 0.2bar, eikös tuossa b230fk: ssa pitäisi ahdot olla n. 0.3bar. Vedot autossa tuntuisi olevan kuitenkin ihan kondiksessa joten onko mittari siis mahdollisesti väärin liitetty vai onko koko mittari ihan roskiskamaa..?
Hukkiksen kellon jousi varmaan väsyny vanahuuttaan mulla oli sama homma joskus  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1623 : 28.10.2015, 15:58:06 »
Mulla FK:ssa 0,025bar vakiokellolla :D

EDIT: Pilkkuvirhe ;)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1624 : 28.10.2015, 17:33:05 »
Pakko vielä kommentoida että oma auto penkissä puhalsi 0,42bar fk kellolla penkin mittalaitteen mukaan...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1625 : 28.10.2015, 17:59:47 »
Pakko vielä kommentoida että oma auto penkissä puhalsi 0,42bar fk kellolla penkin mittalaitteen mukaan...

Ja mun persiistä tulee raakatimantteja  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1626 : 28.10.2015, 18:09:32 »
Ei kai tuo nyt mahdottomuus ole. FB on perusmoottoriltaan kuitenkin vähän toisenlainen, kuin nuo jeesuksenaikaiset FT/FK:t.

Poissa Peggs

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1627 : 28.10.2015, 18:26:15 »
Just, eli kuulostaa ihan normaalilta  :D täytyy siis alkaa kutitteleen enemmän niitä ahtoja

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1628 : 28.10.2015, 18:43:55 »
Vakio putki ja väläri kyllä rajottaa hukkiksen siihen 0.3bar viimeistään... :D

Kuullostaa vaan mahdottomalta että 0.3bar aukee hukkis FK koneessa = ahdot 0.3bar.
Sama hukkis FB:ssä aukeaa 0.3bar ja ahdot 0.43bar. Joku ei täsmää. :idiot2:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1629 : 28.10.2015, 20:39:31 »
Ft kello vaihdettiin toiseen vetoon ja tällöin oli paineet tasan 0,50bar. Tai mistä mä tiiän vaikka tohon fk:hon olis ft:n kello joskus vaihdettu ja mittasin kahdella "samanlaisella" kellolla. Ei tossa b230fk:ssa kyllä tuntunu olevan meno likikään samanmoista mitä b230fb turbossa vaikka samalla kellolla ajettu molempia.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
siirrä
« Vastaus #1630 : 11.11.2015, 02:53:33 »
Moi, talviautoni on 940 Turbo Classic 98 ja automaatilla. B230 FT 165Hp.

Auto on täysin vakio ja kohtalaisen vähän huollettukin. Vasta 180tkm ajettu kun kesällä tällä ei juurikaan ajella
 ja aiemmin tämä oli finnairin lentokonemekaanikolla sellaisena pelinä jota lähinnä vain taputellaan ja katsellaan.

Mitä kannattaisi tehdä ihan ensiksi jotta autoa saa hitusen pirteämmäksi?

Putkisto on uusittu ja rosteria joskin ymmärtääkseni täysin vakio mitoilla ja hiljainen.

Muistan etäisesti lukeneeni että esim airboxille kannattaisi tehdä jotain ja samoin jostain ahtokellosta tai jousesta jonka vaihtamalla ahdot nousisivat?

Linkkailen nyt omaksi muistiksini näitä jo tähän ja kyselen samalla mielipiteitä:
Onko tälläinen jpstylingin rajapaineventtiili esim heidän lastun kanssa ok?
Vai kenties tämän Tonin vastaavat, olisivat ainakin lompakolle ystävällisemmät: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0

Ja se tärkeä kysymys: Meneehän auto katsastuksesta normaalisti läpi ja päästöistä jos tuon lastun ja rajapaineventtiilin laittaa?

Ilmakotelo: http://www.uusitorppa.fi/Arkkupakastin.htm

Ahdistaako muuten vakio katti? Mikä on ilmamassamittarin kestoikä?

Mitkä on sellaisia perus huoltotoimenpiteitä mitkä auttaa ylläpitämään koneen suorituskykyä?
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 03:38:10 kirjoittanut remotion »

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1631 : 11.11.2015, 11:18:09 »
Moi, talviautoni on 940 Turbo Classic 98 ja automaatilla. B230 FT 165Hp.

Auto on täysin vakio ja kohtalaisen vähän huollettukin. Vasta 180tkm ajettu kun kesällä tällä ei juurikaan ajella
 ja aiemmin tämä oli finnairin lentokonemekaanikolla sellaisena pelinä jota lähinnä vain taputellaan ja katsellaan.

Mitä kannattaisi tehdä ihan ensiksi jotta autoa saa hitusen pirteämmäksi?

Putkisto on uusittu ja rosteria joskin ymmärtääkseni täysin vakio mitoilla ja hiljainen.

Muistan etäisesti lukeneeni että esim airboxille kannattaisi tehdä jotain ja samoin jostain ahtokellosta tai jousesta jonka vaihtamalla ahdot nousisivat?

Linkkailen nyt omaksi muistiksini näitä jo tähän ja kyselen samalla mielipiteitä:
Onko tälläinen jpstylingin rajapaineventtiili esim heidän lastun kanssa ok?
Vai kenties tämän Tonin vastaavat, olisivat ainakin lompakolle ystävällisemmät: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0

Ja se tärkeä kysymys: Meneehän auto katsastuksesta normaalisti läpi ja päästöistä jos tuon lastun ja rajapaineventtiilin laittaa?

Ilmakotelo: http://www.uusitorppa.fi/Arkkupakastin.htm

Ahdistaako muuten vakio katti? Mikä on ilmamassamittarin kestoikä?

Mitkä on sellaisia perus huoltotoimenpiteitä mitkä auttaa ylläpitämään koneen suorituskykyä?

Tuommonen helmi talviautona pistä ny ihmeessä joku muu talvipulkaksi.  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1632 : 11.11.2015, 14:44:27 »
Tuommonen helmi talviautona pistä ny ihmeessä joku muu talvipulkaksi.  :)

Älä huolehdi, pidän hyvää huolta siitä, ei ole perinteisen talvipulkan asemassa.
Pahempaa se kesäajo on tehnyt maalipinnalle kun siskoni on silloin antanut seistä puun alla pesemättä.
Kesäautona on kuitenkin niin harvinainen ja rakas, myöskin 98-mallia että sillä en ikinä tule talvella ajamaan.

Mutta jos joku voi auttaa minua alokasmaisissa kysymyksissäni?

Ps. Jos joku haluaisi katsoa minulta vikakoodit Espoo-Kirkkonummi akselilla niin olisi hienoa.
pps. Jos jollakulla ehjä 940 turbon ilmansuodatinkotelo niin sellaisellekin voisi olla tarvetta, omastani klipsit antautuneet.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 15:01:14 kirjoittanut remotion »

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1633 : 11.11.2015, 15:01:55 »
Älä huolehdi, pidän hyvää huolta siitä, ei ole perinteisen talvipulkan asemassa.
Pahempaa se kesäajo on tehnyt maalipinnalle kun siskoni on silloin antanut seistä puun alla pesemättä.
Kesäautona on kuitenkin niin harvinainen ja rakas, myöskin 98-mallia että sillä en ikinä tule talvella ajamaan.

Mutta jos joku voi auttaa minua alokasmaisissa kysymyksissäni?

Joo nonii ekana sytkän osat kannattaa vaihtaa uusiin. Ahot voi nostaa sinne 1bar luokkaan vakio ahtimella mutta kannattaa laittaa jo siinä vaiheessa -012 imm ja osaavan säätäjän tekemät lastut. Ilmanputsari kotelossa voi olla niitä supistimia ilmanottoputkessa ne poikkeen jaa putkisto voi ruveta jo ahistamaan jos vakio kokoa. katti varmaan vielä tällä reseptillä menee
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1634 : 11.11.2015, 15:04:39 »
Kysymys olisi voinut sopia paremmin tänne tai ihan omaan aiheeseensa, mutta tämähän ei ole vaarallista. ;)


Mitä kannattaisi tehdä ihan ensiksi jotta autoa saa hitusen pirteämmäksi?

Putkisto on uusittu ja rosteria joskin ymmärtääkseni täysin vakio mitoilla ja hiljainen.

Muistan etäisesti lukeneeni että esim airboxille kannattaisi tehdä jotain ja samoin jostain ahtokellosta tai jousesta jonka vaihtamalla ahdot nousisivat?

Linkkailen nyt omaksi muistiksini näitä jo tähän ja kyselen samalla mielipiteitä:
Onko tälläinen jpstylingin rajapaineventtiili esim heidän lastun kanssa ok?
Vai kenties tämän Tonin vastaavat, olisivat ainakin lompakolle ystävällisemmät: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0

Ja se tärkeä kysymys: Meneehän auto katsastuksesta normaalisti läpi ja päästöistä jos tuon lastun ja rajapaineventtiilin laittaa?

Ilmakotelo: http://www.uusitorppa.fi/Arkkupakastin.htm

Ahdistaako muuten vakio katti? Mikä on ilmamassamittarin kestoikä?

Mitkä on sellaisia perus huoltotoimenpiteitä mitkä auttaa ylläpitämään koneen suorituskykyä?

Ilmaputsarin pohjasta tulpat pois, että saa henkeä kummastakin reunasta. Tämän jälkeen sitten esimerkiksi Tonilta lastut bokseihin (ei syytä maksaa jpstylingin hintoja, Tonin lastut on ihan yhtä hyviä/parempia imo). Näiden toimenpiteiden jälkeen voit sitten alkaa nostaa ahtopaineita, vaihtoehtoina rajapaineventtiili, bleedi tai lisäjousi hukkaportin kelloon. Viimeinen on paras ja luotettavin tapa, joskin vaatii hieman enemmän yrittämistä ja erehtymistä kuin aiemmat. Lastujen ja lisäjousen kanssa auto menee leimasta läpi, bleedin/rajapaineventtiilin voi tarkka katsuri huomata.

Vakio katti ahdistaa toki jossain vaiheessa, mutta sitä ennen laittaisin vaihtoon takapöntön ja akselin ylityksen jos ovat alkuperäisen kaltaiset. Immu kestää minkä kestää, en ole törmännyt sääntömääräiseen kilometrilukuun. Öljyttävän sport-suodattimen intomielisellä öljyämisellä sen saa kyllä rikki.

Näillä eväillä ja n. 0,9-1,0 barin ahdoilla saanet autostasi irti n. 200hv. Tässä vaiheessa alkavat sitten olla ahdin, suuttimet ja imm tapissaan. Mikäli haluat enemmän voimaa, menee vaihtolistalle ainakin äsken mainitut, bensalastu, välijäähdytin ja pakoputkisto. Tähän vaiheeseen löytyy hyviä linkkejä tästä keskustelusta.

Edit:
Ehjän suodatinkotelon etsiminen voi muistuttaa Graalin maljan metsästystä. ;) Ja vinokoneen huolto-ohjelma menee suurin piirtein näin:

1. Tarkasta öljyt. Lisää tarvittaessa.
2. Anna kenkää.

Hyvällä perushuollolla pärjää, toki esim. Jara_:n ehdottama syttyosien vaihto ei ole pahasta.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 15:08:08 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy