Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 727642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2085 : 29.10.2018, 10:38:04 »
Ihan samallalailla kuin muutenkin, elikkä omavalmistemoottorina, käyt hakemassa teholapun ja todistuksen allekirjoituksineen sopivalla ahtopaineella (trafi ei oikein hyväksy mallia naurettavat -ahtopaineita) ja teholukemalla.

Vähän OT mutta mitähän tykkää jos sanoo vain että FK:n vastaavat paineet eli 0,3  ???

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2086 : 29.10.2018, 11:05:39 »
Puhut sille absoluuttisesta paineesta. 1,3 Bar.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2087 : 29.10.2018, 12:54:22 »
Puhut sille absoluuttisesta paineesta. 1,3 Bar.



Kuitenkin 940 lähtenyt tehtaaltakin lehmänhönkäys paineella niin tuskin voivat antaa järkevää syytä olla sitä käyttämättä? ???

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2088 : 29.10.2018, 14:51:05 »

Kuitenkin 940 lähtenyt tehtaaltakin lehmänhönkäys paineella niin tuskin voivat antaa järkevää syytä olla sitä käyttämättä? ???

Tästähän ollut kovasti juttua muillakin foorumeilla. Mutta taitaapi olla niin että jos tuommoisen siirrät niin menee semmoisenaan ja kelpaa, mutta omavalmisteessa ei oikein ihan naurettavia ahtopaineita voi käyttää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2089 : 29.10.2018, 16:38:18 »
Tästähän ollut kovasti juttua muillakin foorumeilla. Mutta taitaapi olla niin että jos tuommoisen siirrät niin menee semmoisenaan ja kelpaa, mutta omavalmisteessa ei oikein ihan naurettavia ahtopaineita voi käyttää.

Mikä tai kuka määrittelee naurettavan ahtopaineen? Onko 0,5bar riittävä? Mikä on riittävä? Onko jossain asiasta mustaa valkoisella?

???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2090 : 29.10.2018, 17:42:16 »
Mikä tai kuka määrittelee naurettavan ahtopaineen? Onko 0,5bar riittävä? Mikä on riittävä? Onko jossain asiasta mustaa valkoisella?

???
Ei ole kirjoitettu mihinkään, mutta ohjeistuksena on vuosia ollut minimipaineeksi 0,5bar. Tiedossa on muutamia tapauksia, että 0,3-0,4bar paineella on tullut Trafista kyselyä katsastajalle miksi on hyväksytty.

Esim. 170hv koneeseen 16hv tehonlisäys 0,5bar paineella HX35/40 kokoluokan ahtimella on riittävä :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2091 : 29.10.2018, 18:27:51 »
Ei ole kirjoitettu mihinkään, mutta ohjeistuksena on vuosia ollut minimipaineeksi 0,5bar. Tiedossa on muutamia tapauksia, että 0,3-0,4bar paineella on tullut Trafista kyselyä katsastajalle miksi on hyväksytty.

Esim. 170hv koneeseen 16hv tehonlisäys 0,5bar paineella HX35/40 kokoluokan ahtimella on riittävä :P

Hyvä tietää. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2092 : 30.10.2018, 12:24:36 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuitenkin 940 lähtenyt tehtaaltakin lehmänhönkäys paineella niin tuskin voivat antaa järkevää syytä olla sitä käyttämättä? ???

Ai muoviämpäri tuo oli hyvä!

Mutta vakavasti, perusteluna matalaan ahtopaineeseen voi käyttää korkeaa puristussuhdetta ja vaikkapa halua ajaa 95E:llä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2093 : 03.11.2018, 14:49:55 »
Mää kysyin kanssa oman muutoskatsastuksen yhteydessä tota ahtopainetta. Mulle sanottiin että 0.5 olis minimi ja kun sanoin fk:n 0.3sta ni kuulemma tehtaalta tulevat voi olla matapalaineturboja, mutta ei omavalmisteet.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2094 : 03.11.2018, 16:05:17 »
Mää kysyin kanssa oman muutoskatsastuksen yhteydessä tota ahtopainetta. Mulle sanottiin että 0.5 olis minimi ja kun sanoin fk:n 0.3sta ni kuulemma tehtaalta tulevat voi olla matapalaineturboja, mutta ei omavalmisteet.
Tajusithan kysyä perustetta tälle mustaa valkoisella?

Lähtökohtaisesti 0,01Bar on jo tilanne, jonne ilman ahtopainetta ei käytännössä pääse.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2095 : 03.11.2018, 17:10:01 »
Ei ollu mustaa valkosella, mutta kokemusta puljun johtajalla noista muutoksista ja trafin reaktioista kyllä löytyy, samalla kysyi trafilta että onko volvolta saatava 220hp lappu käypänen... Ei ollut, enää. Sitä volvon lausuntoa on muutettu. Mulla on samat laput vuodelta 2006 ja 2018
"ellei muuta estettä ole" kohta (jota vanhemmassa lapussa ole) oli ilmeisesti särähtänyt trafin virkailijan korvaan. Varmaan aika hankala saada näistä mustaa valkoselle, kun on monesti kiinni siitä kuka sattuu olemaan töissä  :idiot2:

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2096 : 09.11.2018, 21:42:03 »
Tajusithan kysyä perustetta tälle mustaa valkoisella?

Lähtökohtaisesti 0,01Bar on jo tilanne, jonne ilman ahtopainetta ei käytännössä pääse.

Onhan se, mutta ei se varmana trafin ohjeistusta silti muuta, kitis mitä tahansa intterwebissä, eivät tuu sitä hyväksymään.

Mutta joo, saman vastauksen sain trafilta kanssa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2097 : 09.11.2018, 22:01:42 »
Onhan se, mutta ei se varmana trafin ohjeistusta silti muuta, eivät tuu sitä hyväksymään.

Mutta joo, saman vastauksen sain trafilta kanssa.
Eli asiasta siis oli ihan Trafin linjasu/sääntö/mikälie. Tällöin ymmärrän yskän.

Jäin siihen käsitykseen, että olisi ollut katsastusmiehen tulkinta.

Poissa janezki_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2098 : 30.10.2019, 10:22:04 »
Oletteko laittaneet volvoon noita isompia välijäähdyttimiä jossai lähdöt alhaalla. Mahtuuko putket tulemaan mistään. Vai ostanko suosiolla semmoisen jossa ne on ylhäällä :idiot2:

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2099 : 03.11.2019, 12:15:31 »
Kylmästöinnissä on lähdöt keskellä.

Paljonkos muuten -95 FK ja -98 FT vakioalakerta kestää paineita / tehoa arkikäytössä sekä satunnaisessa ratapäiville eksyessä?
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 12:17:25 kirjoittanut 945turbo23 »
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo