Samppasport  Futurez

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730311 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2145 : 08.09.2020, 20:21:27 »
Mite sen sitte mittaa? tk venttiilin piuhasta että tuleeko virtaa kun naksahtaa?

Niin tai suoraan otat liittimen irti ja mittaat anturin pinneistä. Voihan sen mitata ecun päästäkin piikeillä jos ei jaksa ulkona mittailla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2146 : 11.10.2020, 07:45:39 »
Minkälainen holset hx50 tai 52 on käytökseltään b230 koneessa ja minkä kokoinen pakopesän olis hyvä?

Muuten oli suunnitelmissa h-profiilit, takomännät, portattu 530 kansi ja ehkä isommat venttiilit(saa suositella tekijää), joku nokka mutta mikä? Jaettu pakosarja ulkosella hukkaportilla, plenium imusarja, do88 välijäähy, suuttimista ja moottorin ohjauksesta ei vielä tietoa.

Riittääkö yksi aito 044 boschi vakio paikalla ja vakio siirto pumpulla?

Pakoputken koko? 3" vai isompi?

Tulossa teräsvauhtipyörä, sre 765 ja sinteri, voimansiirto muuten kunnossa.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2147 : 11.10.2020, 19:59:44 »
3" pakoputki aivan liian pieni
Yksi 044 ei riitä.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2148 : 14.10.2020, 16:32:17 »
Ainaki hx 52 olikoha 66mm imu ja 72mm pako 16 pesällä toimii hienosti b230 16v hatulla... tosin reippaammat nokatkin koneessa

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2149 : 19.10.2020, 20:30:16 »
Nakkasin lauantaina talvirönttään b230fb:n tilalle fk:n.
Mites noi vaparin bensapumput riittää? Tässä siis siirto ja painepumppu erikseen.

On mulla tossa 960 3,0 painepumppukin, jos parempi.

Juu, uus laatupumppu on hyvä turva, mutta tää on vaan tällänen talviräpellys.

-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2150 : 19.10.2020, 21:22:13 »
Luulisin ainakin itse että riittää, jos ei pahemmin ole viritelty. Koska S40 T4 toimi, myös vaparimallin bensapumpulla hyvin. Noissa on vain yksi pumppu tankkilaitteessa. Että en tällä perusteella usko että loppuu tuotto. Jos nyt ei ole hirveän isoja suuttimia, tai viritelty.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2151 : 20.10.2020, 06:00:10 »
Nakkasin lauantaina talvirönttään b230fb:n tilalle fk:n.
Mites noi vaparin bensapumput riittää? Tässä siis siirto ja painepumppu erikseen.

On mulla tossa 960 3,0 painepumppukin, jos parempi.

Juu, uus laatupumppu on hyvä turva, mutta tää on vaan tällänen talviräpellys.

Pitäis riittää helposti, mulla ft:n osilla ahdettu b230f ja hyvin tuntuu vaparin pumput riittävän, tosin painetta vaan 0,5bar kun enempää ei uskalla ohkasilla kangilla ja vaparin männillä.
Kokeiltu kilon painettakin mutta nakutti aika rajusti 95oct bensalla.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2152 : 21.10.2020, 14:58:41 »
Minkälainen holset hx50 tai 52 on käytökseltään b230 koneessa ja minkä kokoinen pakopesän olis hyvä?

Muuten oli suunnitelmissa h-profiilit, takomännät, portattu 530 kansi ja ehkä isommat venttiilit(saa suositella tekijää), joku nokka mutta mikä? Jaettu pakosarja ulkosella hukkaportilla, plenium imusarja, do88 välijäähy, suuttimista ja moottorin ohjauksesta ei vielä tietoa.

Riittääkö yksi aito 044 boschi vakio paikalla ja vakio siirto pumpulla?

Pakoputken koko? 3" vai isompi?

Tulossa teräsvauhtipyörä, sre 765 ja sinteri, voimansiirto muuten kunnossa.

Isolle turbolle jos haluaa hyvän pohjan täytyy ihan aluksi ymmärtää että noin iso turbo ei lähde tuottamaan painetta kovin alhaalta, joten jos haluaa moottorin jossa on tarvittaessa tehoa kunnolla pitkällä tehoalueella täytyy tehoaluetta jatkaa ylöspäin, koska alaspäinkään sitä ei saa!

Ja kunnolla kiertävä kone haluaa kaverikseen kunnolla virtaavat imu ja pakosarjat ja eritoten hyvän kannen, venttiilit min. 46-38mm. Joku 280 asteinen millistä milliin ja 12-13mm nostava nokka tarvitaan myös.

Kerta moottori herää jossain 4500-> rpm kohdilla täytyy jatkaa vetoaluetta johonkin 7500rpm asti, jotta vetoaluetta jäisi sen 3000rpm verran, mikä on aika lailla minimi, muutoin vaihdetta vaihtaessa tippuu aina pois vetoalueelta.

Sulla olikin tuossa takomännät ja h-profiilit, mitkä molemmat auttaa tekemään koneesta helpommin kiertävän, keventämällä moottorin liikkuvia osia, vakio männät ja kanget on aika painavat vakiona, joten painoa saa helposti pois. Esim. h-profiilit kymppisarjalaiseen painoivat 250grammaa vähemmän mitä m-kanget.

Samoin sulla oli tuossa kunnon plenum imusarja.

SUosittelen itse kyllä isompia venttiileitä, ne perus 46-38mm venttiilit on kuitenkin halpa upgrade ja vaikuttaa paljon.

Sulle kuitenkin olisi tulossa joku 750-800hp moottori, joten kannen ja imu ja pakosarjojen virtaukset vaikuttaa todella paljon.

Minäpä laitan sulle yhden hyvän tekijän, joka tekee sulle nokan samalla, yksityisviestillä tietty.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2153 : 25.10.2020, 22:45:18 »
Simppeli kysymys. Jos aivan täysin vakioon 98 turbo classiciin 165hv 0.6bar  automaattilaatikolla laittaa väsähtäneen vakio kellon tilalle tälläisen: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate-klocka-940-turbo.html
 ja ajaa sitä minimisäädön 0.7bar asetuksella, niin skulaako kaikki niinkuin vakiossa pitää, mutta ehkä 10-20lisähevosen kera. Ei nyt varsinaisesti ole mikään tehon saanti mielessä, mutta kun se selvästikään ei enää ahda yhtä paljoa painetta niinkuin 10v sitten, niin jotain on tehtävä. Mutten auto käy ja kukkuu siis täydellisesti eikä sitä ole rääkätty.

Lisäksi kysyn että onko järkeä laittaa se isompi välijäähdytin tämmöiseen setuppiin, melkeen mielummin säästäisin rahat oven kaiuttimien parannukseen. Ajan autolla vain talvisin joten suht kylmää se kooleri saa kuitenkin.

laitetaan vielä aiheeseen kuulumaton lisäkysymys että onko ovien kaiutin ritilät jollain kynsillä kiinni ja tule vain ulospäin vetämällä vai tarviiko jotain kikka kolmosia?
« Viimeksi muokattu: 25.10.2020, 22:47:39 kirjoittanut remotion »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2154 : 25.10.2020, 23:27:51 »
Helpommalla ja paljon halvemmalla pääset kun laitat muutan kympin bleederin tai RP-venttiilin. Tai kiristä sitä nykyisen kellon tankoa niin pitäisi taas ahtaa paremmin.

Sästä cooleri rahat kaiuttimiin.

Kaiutin ritilät irtoaa kun ruuvimeisselillä tms. kampeaa niitä eteenpäin. Etuosassa on hahlot ja takana kynnet millä ne ovat kiinni. Suoraan eteenpäin kun nitkuttaa niin irtoaa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2020, 23:30:55 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2155 : 25.10.2020, 23:44:39 »
No juu varmaan pääsee, mutta ei tuo nyt ole iso raha kun autoon ei ole laitettu euroakaan mihinkään tuningiin koko 22v aikana vielä. JA ajatus ois että ois täysin varmatoiminen seuraavat 22v.

Onhan tuo minun auton turbo muuten nimenomaan tuo mitsun 13C, eikä garrett? Auto on 98 eli vikaa vuotta.
Kävin konepellin alla kattoo mut ei sieltä nähny mitään, kuvia toki otin jos se ei ole itsestään selvää vuosimallin kanssa. Mallimerkintä on B230FT konepellin alla tarrassa.




Kuvieni perusteella minusta tuo näyttää eniten tuolta Mitsun TD04:ltä? Kun vertaa näihin: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineTurboIdentification.htm
Mahtaako tuo kello sopia tuohon enää.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2020, 23:54:21 kirjoittanut remotion »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2156 : 26.10.2020, 07:35:14 »
On mitsu eli linkkaamasi kello sopii. Jos autoa ei ole tarkoitus virittää enempää niin voi hyvin jättää sen alucoolerin pois. Yhdessä jäykemmän kellon kanssa on vaikeaa saada minimipaine 0,7bar tavoitteeseen, nousee helposti 1 bar asti. 0,7bar skulaa vielä, ainakin 98e bensalla.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2157 : 26.10.2020, 17:26:12 »
Kiitokset herrat vastauksista, samaa vihreetä valoa tuli kl racingiltakin sähköpostissa ni laitan tuon tilaukseen. Joo hyvä tietää että se kuulerin vaihto jopa saattaisi kusasta homman. :O

Ymmärtääkseni jos mennään 0,8bar yli yhtään niin sitten pitäisi vaihtaa puolet auton osista. ;D

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2158 : 26.10.2020, 19:47:37 »
Olikos se niin että b230ft mitsun 13c hukkiksen kellon tankossa oli säätökierre?

Tarvis takuuhuoltaa vanhasta volvosta sitä kun kuulemma suhauttaa liiaksi. Ahtomittaria ei ole mut kuulemma ahtoja on.

Vai laitanko vaan bleedin sinne letkujen väliin.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2159 : 04.11.2020, 01:28:22 »
Olikos se niin että b230ft mitsun 13c hukkiksen kellon tankossa oli säätökierre?

Tarvis takuuhuoltaa vanhasta volvosta sitä kun kuulemma suhauttaa liiaksi. Ahtomittaria ei ole mut kuulemma ahtoja on.

Vai laitanko vaan bleedin sinne letkujen väliin.
Taitaa olla vähän sekä että, mulla ei missään oo ollu  :(

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Autoracing  KL-varaosat