Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #150 : 23.09.2012, 23:53:36 »
Itse en ole uskaltanut nostella paineita sinne yli kilon, kun vakiosta kuuleman mukaan lähtee päädyt irti  ;D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #151 : 24.09.2012, 00:02:08 »
eikä pikkumitsulla kannatakkaan yli kilon mennä....

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #152 : 24.09.2012, 01:46:18 »
eikä pikkumitsulla kannatakkaan yli kilon mennä....
ässäarvalla on 15T  8)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #153 : 24.09.2012, 02:27:22 »
No silti pikkumitsu ;) mutta ohan siinä siivet jo huomattavasti isommat kuin vakio 13c ssä... ehkä tuolla sen 1.4 saisi :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #154 : 24.09.2012, 13:20:25 »
itselläni on 13C:n kuorissa 19T  :pomo:

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #155 : 06.10.2012, 11:37:45 »
Tekeekö tämmösellä mitään b230ft koneessa  http://www.ahtoja.com/product/95/wr-430 ?   Muuten konetta ei oo parannettu kun D-nokalla , bensalastulla ja putkistolla. Ois tarjolla edukkaasti ja tulis vakio mitsun korvaajaksi.

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #156 : 06.10.2012, 12:44:38 »
Parilla kaverilla ollu noita wr ahtimia ja ilmeisesti niissä on surkea laakerointi tai tasapainotus kun ei meinaa herätä millään ja yleensä ei oo kovin pitkäikäisiä. Tai sitten ne on ollu maanantaipäivän versioita...

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #157 : 06.10.2012, 19:40:30 »
Mitäs pitäisi tehdä kun haluaisin turbon heräävän jo melkein tyhjäkäynniltä... Ongelma on lähinnä se,että ajan kesän harrasteajot 302 kuutiotuuman veekasilla(luonnollisesti automaatti),ja muita ajoja myös paljon turbodieselillä,jossa manuaaliaski.Näissä kulkineissa kaikki vääntö on tarjolla heti,kun kaasuun koskee ja silloin tapahtuu.Tuo B230FT plus AW-71L on paikaltaan äkkilähtöä yrittäessä vaisu.Boksissa on Tonin bensalastu ja ahdot on lisäjousella 0,8bar,ilmansuodatinkotelossa on lisäreiät.

No,esim. tiukassa risteyslähdössä,suoraan eteenpäin,pedaali pohjaan ja BÖÖÖÖÖ,lähtee kuin amiscorolla..mahtavasti kumisee ilmanputsari...eikä sudi,mutta sitten vasta mennään eikä meinata,kun kierroksia on siinä 3000 ja ahdot ylhäällä..Mutkalähdössä sutii aika helposti,varsinkin jos on vähänkin kostea asvaltti.Maantievauhdissa toimii mahtavasti ja ohituksiin mennään heittämällä.

Ahdin on todennäköisesti alkuperäinen 13C ja kuntoa en ole tarkistanut muuten kuin toteamalla akselin välyksen,joka oli todella pieni.Pakopesä voi tietysti olla halki.Sitä ei vissiin ulkoapäin huomaa,vai? Vara-ahdin on kyllä hyllyssä,pitänee testata sillä.

Auttaisiko rajapaineventtiili? Saako sillä ahdot nousemaan nopeammin vai mihin sen toiminta nyt perustui? 
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #158 : 06.10.2012, 19:47:52 »
remmiahdin auttaa tuohon tyhjäkäynniltä ahtamiseen... mulla on kans 19T ahtimella liikkeelle lähtö aika mietteliäs 2500rpm kohdalla alkaa ahtamaan jolloin meno muuttuu aika radikaalisti 3000rpm jälkeen alkaa olemaan 1.2bar käytössä, tietysti alavääntöinen nokka auttaisi vähän piristämään lähtöä mutta yläkierroksilla puutuu sitten vastaavasti, manuaalilla tosin pitää kierrokset valmiina 3000rpm nurkilla ja siitä kytkinpommilla renkaat sutien matkaan...

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #159 : 06.10.2012, 19:58:18 »
Joo..remmiahdin saa kyllä jäädä.Tietääkö joku sanoa kokemuksesta,että vaikuttaako väljempi katalysaattori tai koko tötterön poisto ja läpihengittävä takavaimennin turbon heräämiseen?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #160 : 06.10.2012, 20:00:24 »
Coolerin vaihto virtaavampaan, dp:n vaihto isompaan ja lopun putkiston "avartaminen" auttaa pikkasen. Samoin hukkaporttia voi pikkasen kiristää. Siihen sopii mm tuo rajapainevena tai lisäjousi ym...

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #161 : 06.10.2012, 20:03:44 »
Mitäs pitäisi tehdä kun haluaisin turbon heräävän jo melkein tyhjäkäynniltä... Ongelma on lähinnä se,että ajan kesän harrasteajot 302 kuutiotuuman veekasilla(luonnollisesti automaatti),ja muita ajoja myös paljon turbodieselillä,jossa manuaaliaski.Näissä kulkineissa kaikki vääntö on tarjolla heti,kun kaasuun koskee ja silloin tapahtuu.Tuo B230FT plus AW-71L on paikaltaan äkkilähtöä yrittäessä vaisu.Boksissa on Tonin bensalastu ja ahdot on lisäjousella 0,8bar,ilmansuodatinkotelossa on lisäreiät.

No,esim. tiukassa risteyslähdössä,suoraan eteenpäin,pedaali pohjaan ja BÖÖÖÖÖ,lähtee kuin amiscorolla..mahtavasti kumisee ilmanputsari...eikä sudi,mutta sitten vasta mennään eikä meinata,kun kierroksia on siinä 3000 ja ahdot ylhäällä..Mutkalähdössä sutii aika helposti,varsinkin jos on vähänkin kostea asvaltti.Maantievauhdissa toimii mahtavasti ja ohituksiin mennään heittämällä.

Ahdin on todennäköisesti alkuperäinen 13C ja kuntoa en ole tarkistanut muuten kuin toteamalla akselin välyksen,joka oli todella pieni.Pakopesä voi tietysti olla halki.Sitä ei vissiin ulkoapäin huomaa,vai? Vara-ahdin on kyllä hyllyssä,pitänee testata sillä.

Auttaisiko rajapaineventtiili? Saako sillä ahdot nousemaan nopeammin vai mihin sen toiminta nyt perustui?
Eihän se noilla ahdoilla oikeen mihkään vielä lähekkään. Kai se nyt sen amiskorollan pesee silti tuolla n. 200hp:llä?
Rp-venalla kun lastun kanssa paat vakioahtimella paineet tonne n. 1.1 bar, niin alkaa jo vähän vääntäänkin, lähelle 400Nm. Täydet ahdot jo alle 2500rpm. Ainakin mulla oli.
Paitevei, aikanaan pudotin kyllä tommosilla kuutiotuumilla olevan dodgen 1.6 carinalla missä tuplat, rajumpi nenäkeppi ja avarampi putki, ei kovin paljoo vaatinut. Dodge oli tosi laiska, tehopainesuhde aika poor...
Sitten kun pantiin tötsiin police special motti niin kaarina jäi... :D En tiiä miks... ;)

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #162 : 06.10.2012, 20:04:44 »
Joo..remmiahdin saa kyllä jäädä.Tietääkö joku sanoa kokemuksesta,että vaikuttaako väljempi katalysaattori tai koko tötterön poisto ja läpihengittävä takavaimennin turbon heräämiseen?
Onko sulla vielä alkup. takavaimennin siellä? Paa nyt se poies.

Niin ja jos on se pikkumitsu niin kyllä sillä voi repiä jatkuvaa ainakin sen 1.1 bar, piikkaamalla 1.2 bar ja on hyötyä, jos on parempi cooleri. Vakiocoolerilla se 1 bar ja 1.1 bar on melkein se ja sama...
« Viimeksi muokattu: 06.10.2012, 20:15:28 kirjoittanut hevonen »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #163 : 06.10.2012, 20:18:21 »
...Tuo B230FT plus AW-71L on paikaltaan äkkilähtöä yrittäessä vaisu...

No,esim. tiukassa risteyslähdössä,suoraan eteenpäin,pedaali pohjaan ja BÖÖÖÖÖ,lähtee kuin amiscorolla..mahtavasti kumisee ilmanputsari...eikä sudi,mutta sitten vasta mennään eikä meinata,kun kierroksia on siinä 3000 ja ahdot ylhäällä..Mutkalähdössä sutii aika helposti,varsinkin jos on vähänkin kostea asvaltti.Maantievauhdissa toimii mahtavasti ja ohituksiin mennään heittämällä.

Ahdin on todennäköisesti alkuperäinen 13C ja kuntoa en ole tarkistanut muuten kuin toteamalla akselin välyksen,joka oli todella pieni.Pakopesä voi tietysti olla halki.Sitä ei vissiin ulkoapäin huomaa,vai? Vara-ahdin on kyllä hyllyssä,pitänee testata sillä.

Auttaisiko rajapaineventtiili? Saako sillä ahdot nousemaan nopeammin vai mihin sen toiminta nyt perustui?

Kappas vaan, automaatti Volvo ei lähde paikoiltaan saman lailla kuin automaatti jenkki vaikka huipputehoa on saman verran.
Volvoon kun nakkaa turbiinin jonka stahl nopeus on välillä 3000-4000rpm niin saa sen kaiken voiman käyttöön jo paikoiltaan lähtiessä. Käyttömukaavuus on sitten katsojan silmissä tai jossain...

B230FT+13c+AW+rajapaineventtiili kerää jarrua vasten ahtoa. Pistää leveämpää rengasta jos meinaa sutia.
3"putkisto ja kiina cooleri tekee ihmeitä. Nokaksi vaikka helposti saatava A tai laimea Y automaattiin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #164 : 06.10.2012, 20:38:00 »
Siitä rajapaineventtiilistä,pitäisikö se säätää aukeamaan esim. 1,0bar paineella,kun on 0,8 barin kello? Näinkö se säädetään? Selittäkää nyt puusilmälle mikä sen venttiilin hyöty on.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo