RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #540 : 04.09.2013, 22:05:23 »
en kyllä ymmärrä miten dp kasvattaminen vaikuttaa ahtojen piikittelyyn. kokeilitko että se läppä liikkuu kunnolla. itellä joskus oli se läppä jumissa.

Ahtimen jälkeen ei ole niin suurta vastapainetta kuin ahdistavalla vakioputkella, joten paine-ero ennen ja jälkeen pakopesää kasvaa ja ahdin pyörii helpommin?
Tosin periaatteessa myös hukkiksen yli vaikuttava paine-ero pitäisi lisääntyä, mutta kai se sitten ei vaikuta niin paljoa että kumoaisi tuon.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #541 : 05.09.2013, 22:43:33 »
Olen lukenut internetistä (joten sen on oltava niin) että 3" DP +13C ahdin saa aikaan tuon ilmiön. 13C ahdinhan on TD04H pakopesällä jossa huomattavasti pienempi hukkis kuin TD04HL pesällisissä pikkumitsuissa (Etuvetojen 15G/16T yms.)

Esim. tuossa Sävarin topicissa asia mainittu:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=63704

"Det finns en hel del folk som har fått skenladd med 13C samt 3" downpipe." sanoo nimim. philleee.

Suomeksi: "Löytyy useita joille tullut ongelmia ahtojen karkailun kanssa 13C ahtimella ja 3" DP:llä"

Onkos tää nyt FK:n onkelma?

Oliskos siihen helppoa korjausta?

Mikä olis kohtuu ahdin tohon FK koneeseen, jotta pystyy hameväelle antaa vielä talvella?  ::)

Tällä hetkellä 3" dp & kissa, sen jälkeen 2,5" rööri rosteria sekä Viking PowerMax lastu & kitkalukkoperä sekä tietysti AW71L.  :pomo:
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #542 : 05.09.2013, 22:48:16 »

Mikä olis kohtuu ahdin tohon FK koneeseen

TDO4HL-15G-7

Tollasen kun hommaat siihen ja käännät pesät oikeaan asentoon ja muokkaa hukkiksen kellon, niin tulee kiva ajettava.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #543 : 10.09.2013, 22:45:46 »
TDO4HL-15G-7

Tollasen kun hommaat siihen ja käännät pesät oikeaan asentoon ja muokkaa hukkiksen kellon, niin tulee kiva ajettava.

Talvellakin?

Mitkäs teholukemat toi ahdin pystyy tuottamaan?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #544 : 10.09.2013, 22:57:13 »
Talvellakin?

Mitkäs teholukemat toi ahdin pystyy tuottamaan?

Talvella kannattaa olla hiukan varovainen, ettei kottero mene katolleen, kun vääntö tulee niin alhaalta, että pito lähtee aika helposti.

Älä kysy mistä tiedän.

Mulla oli 1.4 bar 270 - 280 hv. Tolla ahtimella saa ihan luonnikkaan käyttöauton.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #545 : 10.09.2013, 23:19:43 »
Talvella kannattaa olla hiukan varovainen, ettei kottero mene katolleen, kun vääntö tulee niin alhaalta, että pito lähtee aika helposti.

Älä kysy mistä tiedän.

Mulla oli 1.4 bar 270 - 280 hv. Tolla ahtimella saa ihan luonnikkaan käyttöauton.

280hp? Eikös 19T:llä saatu about tommosia lukemia?

EDIT: Näköjään 1.4bar n. 280hp ja 1.2bar 19T jotain 270hp jos kattelin tuolta dynotopicista oikein?

Riittääkö toi 19t yhtään pidemmälle kun 15g kuitenkin sama pakopuoli (menee tukkoon?)...
« Viimeksi muokattu: 10.09.2013, 23:37:18 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #546 : 10.09.2013, 23:57:35 »
280hp? Eikös 19T:llä saatu about tommosia lukemia?

EDIT: Näköjään 1.4bar n. 280hp ja 1.2bar 19T jotain 270hp jos kattelin tuolta dynotopicista oikein?

Riittääkö toi 19t yhtään pidemmälle kun 15g kuitenkin sama pakopuoli (menee tukkoon?)...

Mulla ei ollut kattia ja putkikin oli melkein suora. Alucooleri oli myös paikoillaan.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #547 : 11.09.2013, 00:27:44 »
Vino pesä 19Tssä virta paremmin kuin 15G suora pesä, tosin 15Gtä taitaa olla vinollakin pesällä. Itsellä löytyy myynnistä rempattava 15G ja tehdasuusi aito mitsun 19T

« Viimeksi muokattu: 11.09.2013, 00:29:15 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #548 : 11.09.2013, 02:24:20 »
Vino pesä 19Tssä virta paremmin kuin 15G suora pesä, tosin 15Gtä taitaa olla vinollakin pesällä. Itsellä löytyy myynnistä rempattava 15G ja tehdasuusi aito mitsun 19T

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kyllä kyllä, virtaa pakoputken lähtö jonkun verran enempi. Mutta itse pesä ilmeisesti aivan liian pieni?
Jos 280hp saa 15g niin miksi kukaan laittaa 19t... Muutaman hepan takia. Hinta kuitenkin ihan eri.

Tuolla toisessa (muistaakseni) topikissa oli 19t juttua ja sen maksimi vinokoneessa on alle/noin 300hp, johtuen pakopesästä?

Lainaus
Proturbolla oli mieltä että 280hv olis aika realistinen 8v koneesta pakopaineet alkaa olemaan jo aika kovat siinä vaiheessa ja ulkoisella hukkaportilla sitten yli 300hv, pitäis toi oma laitos saada penkitettyä että vois sanoo mitä sieltä löytyy, 19T 46mm ulkoisella hukkiksella ja 1.4bar ahdoilla....
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #549 : 11.09.2013, 11:01:42 »
Talvella kannattaa olla hiukan varovainen, ettei kottero mene katolleen, kun vääntö tulee niin alhaalta, että pito lähtee aika helposti.

Älä kysy mistä tiedän.

Mulla oli 1.4 bar 270 - 280 hv. Tolla ahtimella saa ihan luonnikkaan käyttöauton.

Itellä on toi 15G ja siinä kyllä mitään alavääntöä ole. Aika ylös saa kierrokset nousta että asfaltilla kun ajaa rupee tapahtumaan. Tai no, kaikki se rupee tapahtumaan mitä 0.6bar ahdoil voi.  ;D
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #550 : 11.09.2013, 15:33:36 »
Kyllä kyllä, virtaa pakoputken lähtö jonkun verran enempi. Mutta itse pesä ilmeisesti aivan liian pieni?
Jos 280hp saa 15g niin miksi kukaan laittaa 19t... Muutaman hepan takia. Hinta kuitenkin ihan eri.

Tuolla toisessa (muistaakseni) topikissa oli 19t juttua ja sen maksimi vinokoneessa on alle/noin 300hp, johtuen pakopesästä?
Itsellä on vuosien takaa penkkilappu 1,4bar paineella ja muokatulla 18T mitsulla 286hp/398nm. Riittää oikealla kokoonpanolla varmaankin 19T parempaan. Mutta ne pakopaineet on järkyttävät.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #551 : 11.09.2013, 18:55:51 »
Itsellä on vuosien takaa penkkilappu 1,4bar paineella ja muokatulla 18T mitsulla 286hp/398nm. Riittää oikealla kokoonpanolla varmaankin 19T parempaan. Mutta ne pakopaineet on järkyttävät.

Mutta siis terveellisillä pakopaineilla 15g suurempaa ei kannata td04 pistää vinokoneeseen?

Näin siis karkeasti... Vai olenko ihan hukassa?  :)

btw, 15g ahtimella tuolla dynotopicissa about 5hp vähemmän 15g kuin tuolla 18t samoilla paineilla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hanska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #552 : 12.09.2013, 06:31:37 »
B230FT, saako noissa millään tapaa bypassin toimintaa tiukemmalle? Pintakaasulla vuotaa meinaan. Taidan tietääkin jo vastauksen, ettei saa, mutta?
Taitaa ihan normaalia olla, mutta tuntuisi ettei mikään vuoto ilmamäärämittarin jälkeen tee hyvää.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2013, 06:33:23 kirjoittanut Hanska »
Volvo 945 -96 -Vakio
Nissan Silvia -93 -"Vakio"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #553 : 12.09.2013, 08:40:05 »
B230FT, saako noissa millään tapaa bypassin toimintaa tiukemmalle? Pintakaasulla vuotaa meinaan. Taidan tietääkin jo vastauksen, ettei saa, mutta?
Taitaa ihan normaalia olla, mutta tuntuisi ettei mikään vuoto ilmamäärämittarin jälkeen tee hyvää.

Tarkista että se by passin kalvo on varmasti ehjä.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #554 : 12.09.2013, 09:53:09 »
Ahtimen jälkeen ei ole niin suurta vastapainetta kuin ahdistavalla vakioputkella, joten paine-ero ennen ja jälkeen pakopesää kasvaa ja ahdin pyörii helpommin?
Tosin periaatteessa myös hukkiksen yli vaikuttava paine-ero pitäisi lisääntyä, mutta kai se sitten ei vaikuta niin paljoa että kumoaisi tuon.
sehän meinais että vakio hukkis on liian pieni
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron