Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1170 : 06.09.2014, 16:14:42 »
Ahtojen nosto sinne 0.8 huiteisiin vakionokallakin tekee vetoja tosi paljon lisää, A-nokalla on joihinkin yksilöihin saatu tyhjäkäyntihumppaamista aikaseks ja toisaalta vakioahtimen kanssa ei mainittavaa lisää saa yläpäähänkään nostetuilla ahdoilla, koska ahdin kuristaa. Vakioahdoilla ylös tulee lisää A-nokalla kyllä, mutta 0.8-0.9bar huiteissa huipputeho lastujuttuja lukuunottamati samanlaisilla koneilla oli T- ja A-nokilla 2hp sisään ;D. Pitäisin tätä mittatarkkuus huomioonottaen havaintona, että suurta hyötyä et saa nokan vaihdolla, ja tomaatti ainakin sopivalla KD-vajerin säädöllä hyödyntääkin tuota Traktorinokan työkonealavääntöä.

Edelleen, eri autoissa on huono tehdä fiksua verrokkia. Nimittäin kaksi samaa autoa, molemmat vakiokuntosia antoi penkissä 8hv eron :)

Mutta:
944 '91 T -> A varttimailiaika parani, 0-100 kiihtyvyys parani.
945 '95 t -> A Sama efekti.
245 A -> T, varttimailiaika huononi, 0-100 huononi, 60ft parani hieman.

Turbobrickseillä joku penkitti ja otti nipun varttimailivetoja eri nokilla, kannattaa kaivaa se topic, lopputulokset oli samat kuin yllä.

Edit: Muistakaa kun räpläätte kickdown vaijeria, niin se vaikuttaa sitten linjapaineeseen, sekä sitä kautta aika helposti myös laatikon tulevaan ikään. Volvon alkuperäsistä dokkareista löytyy lisää tietoa.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 16:28:59 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1171 : 06.09.2014, 16:27:49 »
Lainaan vähän showroom topikistani tekstiä.


Käyntiongelma on vähän hämärä.  Sytkää koitettu säätää ilman mitään suurempaa vaikutusta. Pienellä kaasulla kulkee hyvin. Ahtojen noustessa 0,5bar alkaa rötäily, kävin koittamassa ilman hukkiksen ohjausletkua, kaasua painelemalla edes taas nousee ahdot 1,2 jolloin hukkis aukeaa ja mennään kovaa ja puhtaasti vetää :D Ohjausletku jää varmaan pois koska 1,2bar paineet on aika lähellä haettua painetta.

Mikäs tuossa mahtaa nyt olla vikana? Tosiaan sytkävehkeet uusittu hiljattain, tulpat,johdot ja jakaja. 9 lämpöarvon tulpat laitoin, vanhalla kokoonpanolla ei ainakaan huonommaks menny kun 6 lämpöarvon tulpat vaihtoi noihin. "Hiilipönttö" napattu pois ja imusarjan nippojen väliin laitettu vaan letku, ajatuksena oli sen tilalle laittaa huohotussäiliö. Huohotin ei ole yhteydessä imusarjaan enää. Ahtomittari laitettu siihen pienen huohotusletkun nippaan ja taas hukkaportin ohjaus otettu siitä mistä menee vakiona letku bypassille. Pitäiskö imusarjassa olla joku nippa vapaana? Vakionahan siellä on yks nippa joka menee huohotusputkeen ja se kyseinen nippa on nyt painemittarilla "tukittu".

Tän hetken kokoonpano on siis:
B230FK 230F männillä+ pottapyörä,sre -763 sintterilevyllä+M47
Holset H1C 54/60 18# pakopesä
Peltisarja+50mm bilteman hukkis
630cc/min siemens dekat
Tonin lastut sytkä ja bensaboksissa
016 IMM :facepalm:
RE85 tankissa, tällä hetkellä tosin myös hiukan bensaa.

Tiedän erittäin hyvin että tuo IMM ei riitä, siitä ei tarvitse mainita, mutta voiko vika johtua siitä vai mistä pitäisi etsiä? Kahdella samanlaisella immulla kokeiltu jo.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1172 : 06.09.2014, 16:44:17 »
Immu loppuu ja lastut varmaan tehty bensalle. Mitä seosmittari sanoo kun rötää?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1173 : 06.09.2014, 17:07:11 »

Edit: Muistakaa kun räpläätte kickdown vaijeria, niin se vaikuttaa sitten linjapaineeseen, sekä sitä kautta aika helposti myös laatikon tulevaan ikään. Volvon alkuperäsistä dokkareista löytyy lisää tietoa.

Jaatko tietoa enemmänkin? Multa puuttuu tuo dokkari...

Luin aiheesta ja linjapaineella vaikutetaan vaihteiden vaihtohetkiin (kireällä enemmän painetta jolloin vaihtaa myöhemmin, löysemmällä aikasemmin). Vaijerihan on suht tiukalla täyskaasulla ja vaihtaa kyllä äkkinäisesti wot tilanteissa.

Itsellä ainakin vielä toiminut aski moitteettomasti... n. 10tkm ajettu ja saanut sikaa.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 17:49:17 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1174 : 06.09.2014, 17:49:36 »
Sen verran lisään, että yllättävän jyrkälläkin nokalla ja suht isolla ahtimella saatu paketit heräämään aikaseen. 2,3 alakerralla 3300rpm kunnon kannella ja nokalla ja 2,5 alakerralla 3000rpm kohdalla. Eli ei se pelkästään nokasta kiinni ole.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1175 : 06.09.2014, 18:03:12 »
Tarkotus olis saada sellaseks että jotakin tapahtuukin, eikä vaan kierrokset nouse, jota se tekee nyt. Tietyssä kohtaa vasta alkaa ns. tapahtua, ja sen huomaa hyvin. Mitään älyttömiä heposia en metsästä. Numerot on ihan samat kunhan toimii.
Tuollanen A-nokkanen kansi on jo varattuna. Sen aattelin laittaa vanhan tilalle. Paikkojen tarkistusta ja vaihtoa jos vaatii.

Mutta tuohon kd vaijerin kireyteen yhdyn. Tuntuu olevan turhankin piukassa. Mut mä tykkään kun muuten ei liiku mihkään.  :-\ Kuitenkin tuo ajoni on rauhallisempaa eikä revittelyä, jatkuvasti. Toki joskus lapsettaa.  ::)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1176 : 06.09.2014, 18:20:33 »
Immu loppuu ja lastut varmaan tehty bensalle. Mitä seosmittari sanoo kun rötää?
Seosmittaria ei valitettavasti ole. Pelas hienosti ennen koneremonttia, sen jälkeen tuli vaan isompi turbo, peltisarja, 3" putkisto ja enemmän puristuksia, etanolilla kulki silloinkin bensalle tehdyillä lastuilla, ei mitään ongelmia. Ajelin lisää ja tuo rötääminen ei vaadi edes ahtoa, riittää kun kaasun laittaa nopeasti pohjaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1177 : 06.09.2014, 18:24:18 »
Seosmittaria ei valitettavasti ole. Pelas hienosti ennen koneremonttia, sen jälkeen tuli vaan isompi turbo, peltisarja, 3" putkisto ja enemmän puristuksia, etanolilla kulki silloinkin bensalle tehdyillä lastuilla, ei mitään ongelmia. Ajelin lisää ja tuo rötääminen ei vaadi edes ahtoa, riittää kun kaasun laittaa nopeasti pohjaan.
Vilkasepas sytkäpiuhat/sytkäosat. Noin 2ohm oli hyväkuntoinen orggispiuha. Ite ostin ipd:n piuhat ja näyttivät melkein 6ohmia. Orggikset takas ja alko toimia..
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 18:26:03 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1178 : 06.09.2014, 18:28:43 »
Vilkasepas sytkäpiuhat/sytkäosat. Noin 2ohm oli hyväkuntoinen orggispiuha. Ite ostin ipd:n piuhat ja näyttivät melkein 6ohmia. Orggikset takas ja alko toimia..
Ne on just vaihdettu, mutta pitää kattoa, ei niistä koskaan tiedä, lämpöä pääsee ainakin ottaan vähän liikaakin, dp ja ahdin aika lähellä ja ikävästi hohkaa lämpöä, pitäis niihin jotain suojaa keksiä :-\
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1179 : 06.09.2014, 18:31:14 »
Ne on just vaihdettu, mutta pitää kattoa, ei niistä koskaan tiedä, lämpöä pääsee ainakin ottaan vähän liikaakin, dp ja ahdin aika lähellä ja ikävästi hohkaa lämpöä, pitäis niihin jotain suojaa keksiä :-\
Tätä just tarkotan. Etsin vikoja joskus aiemminkin. Eikä varmaan osannu epäillä juuri vaihdettuja piuhoja. Ahtimeen suli mukavasti.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1180 : 06.09.2014, 18:38:40 »
Seosmittaria ei valitettavasti ole. Pelas hienosti ennen koneremonttia, sen jälkeen tuli vaan isompi turbo, peltisarja, 3" putkisto ja enemmän puristuksia, etanolilla kulki silloinkin bensalle tehdyillä lastuilla, ei mitään ongelmia. Ajelin lisää ja tuo rötääminen ei vaadi edes ahtoa, riittää kun kaasun laittaa nopeasti pohjaan.
Ohan tuossa jo aika paljon muutoksia. Itellä putki muutos vakiosta 3":seen vaati boksien nollauksen et alko pelaamaan. Joten luulen et on niin paljo muutoksia et kannattas olla johonki lastun tekijään yhteydessä? Vai onko lastut tehty nykyiselle systeemille?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1181 : 06.09.2014, 19:12:20 »
Tarkotus olis saada sellaseks että jotakin tapahtuukin, eikä vaan kierrokset nouse, jota se tekee nyt. Tietyssä kohtaa vasta alkaa ns. tapahtua, ja sen huomaa hyvin. Mitään älyttömiä heposia en metsästä. Numerot on ihan samat kunhan toimii.
Tuollanen A-nokkanen kansi on jo varattuna. Sen aattelin laittaa vanhan tilalle. Paikkojen tarkistusta ja vaihtoa jos vaatii.

Mutta tuohon kd vaijerin kireyteen yhdyn. Tuntuu olevan turhankin piukassa. Mut mä tykkään kun muuten ei liiku mihkään.  :-\ Kuitenkin tuo ajoni on rauhallisempaa eikä revittelyä, jatkuvasti. Toki joskus lapsettaa.  ::)

Mulla se on varmaan sentin löysällä. Ohjearvo on jotain 0.5-1.0mm (oliko vielä kireän puolella). Vetää vaihteilla järkevämmin, kuitenkin kuormituksesta tippuu vaihde pienemmälle.
Ei sentään ajatuksesta vaihda pienempää kuten ennen.

EDIT: Kävin mittaamassa, kaasu pohjassa kickdown vaijeri tulee n. 3mm vielä ulos. Ohjearvo 2mm...
Rajoittaako muilla se vaijeri siis täyskaasua...?
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 20:49:08 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1182 : 06.09.2014, 21:54:20 »
Ohan tuossa jo aika paljon muutoksia. Itellä putki muutos vakiosta 3":seen vaati boksien nollauksen et alko pelaamaan. Joten luulen et on niin paljo muutoksia et kannattas olla johonki lastun tekijään yhteydessä? Vai onko lastut tehty nykyiselle systeemille?
Lastut teetetty nykyiselle setille. Lukuunottamatta 016 immua. Sytkäosia mittaillaan huomenna.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1183 : 06.09.2014, 22:00:18 »
Eli sul on eri immulle teetetty lastu  ??? Mikäs ihme tuo sitten on ettei toimi niinku pitäs  ??? mikäli mää nyt oon nois lh systeemeissä pysyny alkuunkaa kärryillä.  :idiot2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1184 : 07.09.2014, 01:44:06 »
Eli sul on eri immulle teetetty lastu  ??? Mikäs ihme tuo sitten on ettei toimi niinku pitäs  ??? mikäli mää nyt oon nois lh systeemeissä pysyny alkuunkaa kärryillä.  :idiot2:

Tuo on totta.

Samoiten se auto äkkiseltään vois nakuttaa. Varsinkin noissa kaasu pohjaan nopeasti tilanteissa... (nm. painin ongelman kanssa itsekkin aikoinaan, mutta se on eri stoori se...)

Sitten kun pingahtaa niin lh lisää soppaa potenssiin tuhat, sillon alkaa prötäämään. Näin ainakin viinan kanssa.
Bensalla huomaa "vaan" seos mittarista "oho lähempänä kymppiä afr, mutta eipä se mitään haittaa, lisää ahtoja ja kaasua"  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira