Proturbo  Autodiagnoosi

940 Lämppärin alipainejärjestelmä

  • 9 Vastauksia
  • 607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reinohoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« : 28.11.2023, 16:51:15 »
940 Classic -98 bensa josta AC purettu pois. Lämppärin alipaine läpät ei toimi, puhaltaa enimmäkseen jalkatilaan. Auto on rakenneltu ja juuri itselle tullut eli moneltakin kantilta mysteeri.

Oletan, että järjestelmään ei mennyt alipainetta ollenkaan. Konetilaan menee kaksi letkua joissa haarotin, tähän laitoin imusarjalta alipaineen ja läpät toimi hetken kunnes taas ei mitään eloa. Löysin myös yhden ohuemman paineletkun joka tulee samasta kohti konetilaan. Tähän kun laittaa alipaineen hytissä suhisee. En vielä paikantanut minne se pieni letku menee hytissä.



Paikansin alipaineohjauksen hanskalokeron alle. Lämpötilan säätömoottori toimii ja liikkuu.



Mitäs kannattaisi lähteä nyt tarkistelemaan, että saisi puhalluksen lasille?


Aiheesta on jo useita ketjuja, mutta ne luettuani en löytänyt mitään toimivaa vinkkiä. Jotain korjausohjeita myös löytyy, mutta niissä keskikonsolin yksikkö on erilainen.



Poissa reinohoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #1 : 28.11.2023, 20:17:54 »
Nämä kellot kävin läpi letkun pätkällä puhaltaen/imien. Kaikki pitää paineen ja voi kuulla läppien liikkuvan.


Onko kellään kokemusta tuosta ohjaimesta hanskalokeron alla johon kaikki paineletkut menevät?
Semmosen myös huomasin, että kun kääntelee asetuksia tuulilasille ja siitä yhden oikealle tai vasemmalle niin jostain hanskalokeron alta kuuluu joku naksahdus. Oisko joku rele tekemässä jotain. Siltäkin säätimeltä ainakin jotain käskyä lähtee ulos.

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #2 : 28.11.2023, 20:42:06 »
Yleisin vuotava kohta on kaksitoimisen alipainekellon tangon tiiviste. Eli se mihin menee keltainen letku. Konetilan ohut putki pitäisi mennä hanalle joka sisäkennolle menevässä vesiletkussa. Paksumpi letku konetilassa imusarjaan. Ittellä manuaalitoiminen joten ei tietoa miksi paksumpi haaroitettu konetilassa. Liittyykö automaattiseen, en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2023, 20:52:06 kirjoittanut maamies »

Poissa reinohoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #3 : 28.11.2023, 20:53:46 »
Yleisin vuotava kohta on kaksitoimisen alipainekellon tangon tiiviste. Eli se mihin menee keltainen letku. Konetilan ohut putki pitäisi mennä hanalle joka vesiletkussa.

Hyvä, että löytyi tarkoitus tuollekin putkelle. Hanan nippa on tulpattu ja se tuntuu pysyvän kokoajan auki, eli molemmat kennon letkut kuumana. Pitää tulpata myös tuo pieni letku, niin ei sieltäkään vuoda. Sitä tutkin pienellä langan pätkällä niin siinä ei ollut mitään virtauksia, varmaan ohjaa alipaineen sinne kun kääntää lämmöt kylmälle..

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #4 : 28.11.2023, 21:58:38 »


Mitäs kannattaisi lähteä nyt tarkistelemaan, että saisi puhalluksen lasille?




Tuosta alipaineen ohjausventtiilistä on monesta juotokset revenneet.
Purkaa vaan piirilevyn esiin ja uudelleen tinaus niin on taas puhalluksen suunnat tulleet takaisin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa reinohoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #5 : 29.11.2023, 12:35:11 »
Piirilevy purettu esille. Lämmitin kolvilla kaikki juotokset läpi, putsasin ja kasasin takaisin. Jotain säätelyä alkoi tapahtua, mutta edelleen puhalsi jalkotilaan paljon. Käytin sitten tuolle poksille menevän johdon irti auton pyöriessä ja tadaa kaikki säädöt lähti pelaamaan miten kuuluukin. Liittimet olin käynyt jo aiemmin läpi puhdistusspraylla, että liekkö tarvinnut jonkin resetointi herätteen?







Oisko tuo harmaa letku se hanalle menevä joka oli tulppaamattomana konetilassa?


Vähän vielä tuntuu, että tämän ikäiset autot saattaisi puhaltaa kuumempaakin ilmaa. Syylärin yläletku litistyy auton jäähtyessä, paisariin uusi korkki tilattu. Voisiko tuo aiheuttaa lämppärin kennolla ilmavaivoja? Lämppärihän voi olla tukkoinen, autossa kilsoja +460tkm, mutta esim. tuolla alipainepoksilla oli jo jäljistä päätellen käyty.

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1627
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #7 : 30.11.2023, 10:47:36 »
Vähän vielä tuntuu, että tämän ikäiset autot saattaisi puhaltaa kuumempaakin ilmaa.

Lämppärihän voi olla tukkoinen

Kennoa voisi puhdistella sitruunahapolla. Voihan sinne olla vaihdettu myös tehoton/vääränkokoinen tarvikep*ska.

Yleensä nämä kyllä ilmaantuu ihan ilman kikkailua.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #8 : 30.11.2023, 16:44:53 »
Yks alipaineletku menee kattolampussa olevaan sisäilman lämpöanturiin..
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 390
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Lämppärin alipainejärjestelmä
« Vastaus #9 : 03.12.2023, 10:53:40 »
Toinen alipaine nipoista konehuoneessa on kaikelle läpistön toiminnalle. Toinen on kattokruunussa oleva sisälämpötunnistin. Tunnistin on yleensä helposti täynnä sontaa vuosien ajon jälkeen. Pieni turaus paineilmaa reiästä sisään kertoo tilanteen. Molemmissa alipainetuloissa konehuoneen puolella on oltava takaiskuventiili etenkin jos auto on turbo. Ylipaine puhkaisee kalvot heti. Myös toimimaton takaisku häiritsee alipaineen pysymistä ajon aikana läpistössä säiliöstä huolimatta. Voit testata alipaineletkujen ja kalvojen toiminnan suoraan jo juottamasi ventiilistön lähdöistä. Sopivankokoinen muovinen jatkopala vaan per letku ja toiseenpääähän letkunpätkä josta imien. Yksikään letkuista ei saa olla tulpattu jotta järjestelmä toimii oikein. 2-suunta kalvo määrittää juuri että puhalletaanko ylös vai ylös alas. 2-suunta kalvo on näistä mikä on ns aina rikki. Sekun on ylivoimaisesti eniten käytössä oleva.
Yksi tulee konehuoneesta joten siihen ei saa alipainetta aikaiseksi ja se on kaikenlisäksi haaroitettu säiliöllekkin. Loput ovat kalvoja sekä lämmityslaitteen vesihana konehuoneen puolella tulipellissä. Lämmittämäsi ventiilistö sisältää kökköä tinaa joten suosittelen juottamaan kunnollisella tinalla kunnolla uudelleen. Järjestelmä ei kaipaa mitään erillistä resettiä.
Jo ehdotettu muovipäätyinen kenno on yksi syy lämmön puutteeseen. Toinen syy mikä käytännössä aina jää tekemättä on tiivistys sen vaihdettavan kennon kanssa. Uudet kennot, olivat ne uustuotanto orkkiksia tai muovisia tai kokoalumiinisiä ovat kaikki eri muotoisia ja myös pienempiä kuin se 90 lukuinen. Joten jokaisen kennon kohdalla tiivistys on erikseen tehtävä sinne sopivin metodein. Myös kennon kiinnitystä on sovellettava itse. Nämä yleensä jää kaikki tekemättä ja kenno roiskitaan sinne äkkiä kii. Homma kun ei ole se helpoin tehtävä. Kokemuksesta voin sanoa että kunnolla tiivistetyllä kokoalumiinisella kennolla lämpöä piisaa reilusti yli 20 asteen pakkasissa. Reilusti eli siis pitkähihais sää sisällä. Ilman että lämppäri olisi edes täysillä.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2023, 10:55:44 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

 

Kulkukoira  Proturbo