Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3150 : 02.12.2018, 17:01:24 »
Loppujenlopksi sen vieraan auton renkaat ei kovin merkittävästi vaikuta omaan maailmaan.

Kuten täällä olen todennut, niin mulle on ihan sama millä renkailla muut ajaa, kunhan ei vaaranna minun tai muiden kanssaliikkujien henkeä!

Paitsi jos se vieras auto tulee sinua päin ??? ihan loppuun ajetuilla talvirenkailla olkoon sitten kitkat tai nastat! Muuttuko silloin kantasi sen auton rengastukseen?  Eikös meille kaikille ole parasta että vapaasti valitsemme lailliset ja mahdollisimman hyväkuntoiset renkaat millä sitten sopivasti varoen ajamme ja selviydymme liikenteestä omaksi ja muiden parhaaksi mieluummin ilman yhtäkään onnettomuutta. :)

Tämä on totta. Ihan sama onko KE-Kitkat, Nordic-Kitkat tai Nastat kunhan ovat keliin oikeat ja hyväkuntoiset!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3151 : 02.12.2018, 18:15:10 »
Paitsi jos se vieras auto tulee sinua päin ??? ihan loppuun ajetuilla talvirenkailla olkoon sitten kitkat tai nastat!

Viittaan siis tähän kitka vs nasta vääntöön joka topikin aiheena on.


Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3152 : 02.12.2018, 18:40:14 »
Tänään lensi taas lasiin nasta. Hyvä vekki tuli, onneksi menossa lasi vaihtoon.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3153 : 02.12.2018, 19:10:16 »
Mistä tiedät että oli satavarmasti nasta eikä kivi  ???
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3154 : 02.12.2018, 19:11:48 »
Mistä tiedät että oli satavarmasti nasta eikä kivi  ???

Satavarmaa ei oo kun jokaisen poismeno aikanaan. Kivi jättää erilaisen jäljen pääpiirteittäin koska hajoaa osuessaan lasiin.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3155 : 02.12.2018, 19:12:44 »
Tänään lensi taas lasiin nasta. Hyvä vekki tuli, onneksi menossa lasi vaihtoon.

Aika haka saa olla, että vauhdista tuon tunnistaa  ;D.

Satavarmaa ei oo kun jokaisen poismeno aikanaan. Kivi jättää erilaisen jäljen pääpiirteittäin koska hajoaa osuessaan lasiin.

Kerrotko tai onko laittaa kuvaa mikä on kiven aiheuttama ja mikä nastan?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3156 : 02.12.2018, 20:04:38 »
Renkaiden kanssa.ei välttämättä.kannata miettiä raaskiiko halpaan paskaan hankkia. Oma henki voi olla renkaista kiinni, oli kippo mikä hyvänsä.


Minä paraskin sanomaan....
Välillä tuntuu, että on yks ja sama onko autossani tuoreet testivoittajanastat, vai yli-ikäiset renkaat kun siihen malliin on saanut varoa liikenteessä ihme toheloita joille mm. pään kääntäminen on kovin vaivalloista.
 Sen verran monta kertaa on ollut läheltä-piti tilanteita että ymmärtää pysyä tarkkana liikenteessä.
Ihan uskomatonta tohelointia on tullut nähtyä ja koettua (= jouduttua sellaisen "uhriksi" niin sanotusti).

Lailliset ne nuo miun renkaatkin ovat kuitenkin. Vaikka ihmettelenkin toisaalta miksei iän mukaan jo hylätä katsastuksessa yli-ikäisiä renkaita.
Noita ennen oli tuoreemmat, mut reilusti kuluneet "nastat".
 En niillä ajanut ollenkaan, kun satuin nämä ikää lukuunottamatta hyväkuntoiset nastat löytämään.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3157 : 02.12.2018, 20:17:06 »
Välillä tuntuu, että on yks ja sama onko autossani tuoreet testivoittajanastat, vai yli-ikäiset renkaat kun siihen malliin on saanut varoa liikenteessä ihme toheloita joille mm. pään kääntäminen on kovin vaivalloista.
 Sen verran monta kertaa on ollut läheltä-piti tilanteita että ymmärtää pysyä tarkkana liikenteessä.
Ihan uskomatonta tohelointia on tullut nähtyä ja koettua (= jouduttua sellaisen "uhriksi" niin sanotusti).

Jotta noihin ei joudu vaatii tietynlaista liikenteen pelisilmää. Oli alla uudet tai käytetyt renkaat...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3158 : 02.12.2018, 20:42:07 »
Miun mielestä on hankala siinä vaiheessa tehdä muuta kuin yrittää parhaansa jos joku tulee joltain sivukujalta autojen takaa autollaan melko vauhdikkaasti eteen ja kuitenkin jää hyvin hitaasti kiihdyttämään eteeni päästyään.
 Näin esimerkiksi on käynyt, ja nopean reagoinnin (jarrutuksen) ansiosta ei kolahtanut.

Jos olisin ajanut vaikka vähän yli rajoituksen, tai sattunut kiinnittämään johonkin muuhun hetkellisesti huomioni niin varmasti olisin ollut tämän toisen auton (uudehko golf) kyljessä/takakontissa.
 Tässä tapauksessa oli sateen jäljiltä tiet ja lämpö +5c luokkaa, eli pystyi aika huoletta jarruttamaan täydellä voimalla.
Liukkaalla kelillä vastaavanlaisessa tapauksessa varmasti kolahtaisi.

Mut ymmärrän kyllä mitä tarkoitit. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3159 : 04.12.2018, 21:35:56 »
Nyt ajanut pari päivää nastoilla ja vaikka tänään oli pääkallokeli, niin ei tarvinnut "pärjätä" ajeli vain ihan normaalisti. Eron kyllä huomaa yöllä ja päivällä (Nastat vs kitkat), kun ajourissa on vettä, alla on jäätä ja auto pitäisi saada pysähtymään. Pieni melu ei haittaa yhtään, jos muuten ajomukavuus on potenssiin kaksi.

Ai niin ja syksyllä hankitut nastakengät on viimeisen viikon aikana osoittauneet korvaamttomiksi myös lenkillä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3160 : 05.12.2018, 08:28:43 »
Kieltämättä oli törkeen liukasta, kun eilen ja tänään tuota vettä on satanut tuolle meidän jäätielle. Sen verta liukasta ettei pojalla ollut mitään asiaa polkupyörällä tuonne jäälle, kun ei ole nastoja fillarissa. Hivenen varovaisemmin joutui ajelemaan, kun vajaavetoinen ja kitkoilla oleva auto ilmoitti että nyt on oikeasti pääkallokeli kyseessä. Vaimokin on selvinnyt kitkoilla töihin, kun puhelin ei ole soinut ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3161 : 05.12.2018, 18:48:25 »
Täällä rannikolla oli viime pe aika liukasta, kun kosteus oli jäätynyt tien pintaan. Vein pojan päikkyyn, auto parkkiin mäkeen, astuin ulos ja aloin itse liukua mäkeä alas. Noh, autosta kiinni ja kiipesin toiselle puolelle jäätä pitkin liukuen, sain pojan ulos ja luisteltiin päikkyyn varovaisesti.

Takaisin tullessa sama homma, pakko pitää autosta kiinni, ettei luiskahda mäkeen.

Autolla sitten u-käännös tiellä ja nousuun takaisin ylös liukkaalla jäällä.

Mitä tekee jo neljä vuotta vanhat kitkat? Eivät luista yhtään, vaan liikkellelähtö tapahtuu kuin kesällä.

Jäässä näkyvistä jäljistä päätellen nastakuskeilla on ruovintaa riittänyt.

Kumma juttu miten pitoa vaan on?

Olin jo varautunut, että pitää ostaa uudet, kun on neljäs talvi menossa, mutta vielä mitä, pitoa riittää! Ehkä alla on testihuijausmallit?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3162 : 05.12.2018, 22:05:57 »
Täällä rannikolla oli viime pe aika liukasta, kun kosteus oli jäätynyt tien pintaan. Vein pojan päikkyyn, auto parkkiin mäkeen, astuin ulos ja aloin itse liukua mäkeä alas. Noh, autosta kiinni ja kiipesin toiselle puolelle jäätä pitkin liukuen, sain pojan ulos ja luisteltiin päikkyyn varovaisesti.

Takaisin tullessa sama homma, pakko pitää autosta kiinni, ettei luiskahda mäkeen.

Autolla sitten u-käännös tiellä ja nousuun takaisin ylös liukkaalla jäällä.

Mitä tekee jo neljä vuotta vanhat kitkat? Eivät luista yhtään, vaan liikkellelähtö tapahtuu kuin kesällä.

Jäässä näkyvistä jäljistä päätellen nastakuskeilla on ruovintaa riittänyt.

Kumma juttu miten pitoa vaan on?

Olin jo varautunut, että pitää ostaa uudet, kun on neljäs talvi menossa, mutta vielä mitä, pitoa riittää! Ehkä alla on testihuijausmallit?
Hakkapeliitan R2 taisi olla?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3163 : 06.12.2018, 09:52:38 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3164 : 06.12.2018, 11:35:26 »
Mitä tekee jo neljä vuotta vanhat kitkat? Eivät luista yhtään, vaan liikkellelähtö tapahtuu kuin kesällä.

 :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autoracing  KL-varaosat