KL-varaosat  Race.fi

Volvo S40 1.8l bensa 2006 - Sammuilee, käy huonosti eikä meinaa käynnistyä

  • 12 Vastauksia
  • 3213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Volvossa seuraavaa ongelmaa: Autossa on aina ollut hieman ongelmaa kierroksien humppaamisena ja toisinaan ollut vaikeuksia saada käynnistymään. Auto kävi näiden vikojen vuoksi huollossa, jossa katsottiin vikakoodit(ei mitään kriittistä) ja vaihdettiin kaasuläpälle menevä johto, koska niissä on kuulemma ollut kosketushäikkää. Tämän jälkeen auto toimi hetken suht ok, mutta ongelma vain paheni muutaman kuukauden päästä: Kylmänä toimii ihan Ok, mutta lämpimänä useasti tulee ilmoitus että "rajoittunut moottorin teho", auto alkaa nykimään ja sammuu monesti esim valoihin ajettaessa. Tämän jälkeen tuurista kiinni lähteekö käyntiin helposti, mutta yleensä saa sahata pitkään ja tämän jälkeen käy huonosti vajailla sylintereillä.

Auto kävi tänään taas vikakoodien luvussa, ja koodeja oli 2: Kaasuläpältä sekä kaasupolkimesta. Asentaja oli livedatasta katsonut, että kaasuläppä toimii oikein eli kääntyy kuten pitää (0-100%), mutta meinasi että kaasupoljin kääntyy hänen mukaansa vain 18-80% (onko lie normaalia vai ei). Itsestä tuntuu että vika ei olisi tuossa kaasupolkimessa, mutta olisiko kaasuläpässä tai kaasuläpän anturissa ongelmaa?

Hyvät neuvot olisivat tarpeen, koska autossa on ollut kauan ongelmaa ja sitä on yritetty toistuvasti selvittää huolloissa!  :-\

Edit: Vanhasta keskustelusta löysin myös tämmöisen (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105943.0):
Jos ecu on ESU-41X sarjaa niin niitä on pitänyt vaihtaa käynnistysongelmien ja huonon käynnin vuoksi. Tyypillisesti vikana herjaa kaasuläppää, mutta ecua jäähdyttämällä ja lämmittämällähän tuon vian saa rajattua.
Tuokin sopisi kuvaan kyllä.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2019, 16:29:11 kirjoittanut Jontsu00 »

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Etulokasuoja auki, auto tyhjäkäynnille ja rouvan hiustenkuivaaja lainaan. Yleensä kun lämmittää hetken, saa vian päälle jos ecussa on ongelmaa.

Ecuja on viime aikoinakin vaihdettu ja löytyy hyllytavarana. Tiedot onnistuu siirtää ecusta toiseen.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Etulokasuoja auki, auto tyhjäkäynnille ja rouvan hiustenkuivaaja lainaan. Yleensä kun lämmittää hetken, saa vian päälle jos ecussa on ongelmaa.

Ecuja on viime aikoinakin vaihdettu ja löytyy hyllytavarana. Tiedot onnistuu siirtää ecusta toiseen.
Pystytkö vielä tarkentamaan, että missä tämä ECU sijaitsee? Tarkoitatko lokasuojalla sisälokasuojaa joka on renkaan yläpuolella ja oletan että kuskin puoleltako?

Minkähän hintainen tuo ECU mahtaa olla vaihtotöineen?

Kiitos!

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Kuskin puolella sisälokasuojassa puskurin takana muovisen kotelon sisällä.

Pirauta tai laita yv:tä jos vika varmistuu.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Kuskin puolella sisälokasuojassa puskurin takana muovisen kotelon sisällä.

Pirauta tai laita yv:tä jos vika varmistuu.
Kiitos infosta. Käytin kyllä tuon sisälokarin pois, mutta en keskinyt miten tuon mustan muovin saa auki / irti. Olisiko tähän vielä joku vinkki, vai voiko tuo ECU sijaita kuitenkin muualla? Mielenkiintoinen paikka tuolle, jos se tuolla sijaitsee.  ::)


« Viimeksi muokattu: 15.08.2019, 15:29:19 kirjoittanut Jontsu00 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Mikäs boxi S40 sitten on siinä akun vasemmalla puolella (nokasta kohti tuulilasia katsottuna) - siihen menee kaksi leveää liitintä lukituksella. Olen ollut siinä uskossa että ECU olis siinä.

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mikäs boxi S40 sitten on siinä akun vasemmalla puolella (nokasta kohti tuulilasia katsottuna) - siihen menee kaksi leveää liitintä lukituksella. Olen ollut siinä uskossa että ECU olis siinä.
Joo omassa on tuo sama ja sitä tutkiskelin myös, mutta en löytänyt siitä mitään tekstejä.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Kiitos infosta. Käytin kyllä tuon sisälokarin pois, mutta en keskinyt miten tuon mustan muovin saa auki / irti. Olisiko tähän vielä joku vinkki, vai voiko tuo ECU sijaita kuitenkin muualla? Mielenkiintoinen paikka tuolle, jos se tuolla sijaitsee.  ::)



Live and learn... :D

Eiköhän se ECU ole se "kahden pistokkeen laatikko". Jotain numeroita pitäisi kyllä laatikosta jostain kohtaa löytyä.  ???
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Tuli tuota ECUa lämmiteltyä hiustenkuivaajalla lähietäisyydeltä varmaan vartin verran auto käynnissä liittimien vierestä, mutta vikaa en saanut päälle. Täytyy vielä jatkaa etsintöjä, mutta vinkkejä otetaan edelleen vastaan!

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Autoon vaihdettu nyt kaasupoljin (käytetty), sekä SAH:illa kaasuläppä (600€ töineen :idiot2:), koska vikakoodeja oli molemmista. Aluksi näytti hyvältä, mutta sama vika on edelleen päällä kaikesta huolimatta. Näyttöön tulee "rajoittunut moottorin teho", auto nykkii ja sammuilee. Alkaa epätoivo iskeä tämän auton kanssa kyllä.  :'(

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Meidän S40 1.8 2006 on ollut vähän lievempänä samat ongelmat. Purin kaasupolkimen, mutta se oli niin yksinkertainen ja toisaalta siisti, etten nähnyt sen vaihtoa tarpeelliseksi.
Olen käyttänyt elektroniikan korroosionpoisto-spraytä liittimissä:
- kaasupolkimen kaapeli menee boxiin joka on hanskalokeron alla
- kaasuläpän liittimeen siinä vieressä
- kaksi ECU liitintä siinä akun vieressä

vaihdoimme myös 0 261 230 044 numerolla löytyvän Bosch imuilman lämpötilanmittausanturin (toimituksineen noin 40e). Anturi on imusarjassa suurinpiirtein keskellä, syylärin puolella. Poistin sähköflektin vaihdon ajaksi kun ei ollut nosturia. Vähän kapea väli, yhdellä torxilla anturi kiinni.

Näillä toimenpiteillä on päästy aina pari kuukautta ilman ongelmia, nyt tuon imuilma-anturin vaihdon jälkeen ei ole tullut mitään ongelmaa (vielä)

Kannattaa kokeilla ihan niinkin simppeliä konstia, että irrottaa kaasuläpän kaapelin 10 minuutiksi. Se nollaa selvästi jotain. Sitten vielä, normaalisti talvella ei ole ollut ongelmia lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2019, 12:19:54 kirjoittanut Jorma »

Poissa Jontsu00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Korjaamolta soiteltiin taas, että edelleen vikakoodi tulee kaasuläpältä. Asentaja oli sitä mieltä, että kokeillaan vielä vaihtaa kaasuläpän johto uudestaan, joka on jo kerran vaihdettu. Jos se ei auta niin hän epäili myös tuota ECU:a, mutta sen vaihto heillä maksaa kuulemma n. 1500€. Hän kuitenkin sanoi, että hänen uransa aikana ei ole tullut yhtään keissiä missä olisi joutunut moottorin ohjausyksikön vaihtamaan, vaikka vastaavia vikoja on ollut mutta ne ovat aina selvinneet viimeistään kaasuläpän vaihdolla.

Tämä vika alkaa nyt kuitenkin olla niin mystinen, että itsekkin epäilen tuota ECU:a vaikka sen lämmittäminen ei tuonut vikaa päälle.  :buck2:

Poissa Snowfun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi

 

Carcom Oy  Ateho