Autoracing  KL-varaosat

V50 Etualatukivarsien takemmat puslat

  • 38 Vastauksia
  • 23600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #15 : 27.04.2014, 19:48:25 »
Aika helppo homma.
Alapallosta auki, etummainen ja taaempi kiinnitys auki ja tukivarsi lähtee irti.
Oikealla puolella mahdollinen xenonin tasoanturi irti tukivarresta.

Asentaessa uutta, täytyy tukivarsi saada "ajokorkeuteen" ennen korinpuoleisia puslien kiristämistä, esim tunkkaamalla alapallon kohdalta tukivartta.

Poissa Moxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #16 : 28.04.2014, 11:23:01 »
"Ajokorkeus" on pyörännavan keskiöstä pyöränkotelon kaareen noin 35cm
Volvo V50 2.0D -05
ex- Volvo S40 T4 -02
ex- Toyota Corolla dx 1,3 2E -85

Poissa someone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #17 : 09.05.2014, 20:01:08 »
Eipä ollut kummanen homma vaihtaa uutta takapustaa tuohon tukivarteen. Mukava jouluaaton aaton työ oli viime talvena...  ;)

Vanha tukivarsi irti: pallonivel, yksi pitkä etupultti ja takimmaisessa kaksi läpipulttia rungosta.

Vanhan takapuslan leikkasin puukolla poikki jotta jäi vain kumituppi ja metalliholkki tukivarteen kiinni.

Rälläkällä hioin vanhan puslan kylen auki ja vasaralla kopauttaen vanha pusla pois. Kannattaa mitata syvyys kuinka syvällä pusla on tapissa kiinni ennen kuin ottaa vanhan puslan pois. Menee kiinnitysreijät kerralla kohilleen.

Nauhahiomakoneessa tukivarren puslan tappi puhtaaksi ruosteesta ja muusta ja onpahan uusi liukkaampi menemään paikalleen.

Tukivarsi ruuvipenkkiin.

Öljyä tukivarren puslan tapin pintaan.

Uusi pusla kohilleen, putken pätkä tukivarren sisemmän osan päälle ja isolla moskalla takoen sopivaan syvyyteen.


Poissa Ajokoira

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #18 : 13.10.2014, 20:44:42 »
VIN-numeron 6 viimeistän numeroa on sama tai pienempi, kuin 214682  niin silloin on 18mm, jos taas on suurempi, niin on 21mm

Onko toi pelkällä VIN-numerolla kartion koon tarkistus varma metodi vai pitääkö kartio mitata ennen Motonettiin astumista?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #19 : 19.10.2014, 13:20:26 »
Onko toi pelkällä VIN-numerolla kartion koon tarkistus varma metodi vai pitääkö kartio mitata ennen Motonettiin astumista?
Onhan se aika varma metodi...
Minkä ikäinen auto sulla on?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #20 : 08.11.2014, 13:14:16 »
Tuli tilattua Powerflexin etummaiset ja takimmaiset puslat tukivarsiin race.fi:stä, 150e maksoi yhteensä. Ihan jänskättää millainen katujyrä autosta tulee kunhan puslat saapuu.
C70 T5 2006 Summum

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #21 : 21.09.2016, 20:11:54 »
Tänään varmistui konttorilla leimaa hakiessa, että taaemmat alatukivarren puslat alkaa olemaan loppunsa edellä. Tämä olikin jo tiedossa, pihalla saa pienellä terävällä jarrutuksella etupään kolahtamaan ja aika löysiltä nuo vaikutti, kun nosturilla aiemmin raudalla väänsin.

Pallonivelet ja etuhelat on vielä hyvät niin ajattelin vaihtaa pelkät takapuslat ja rasvata pallot samalla. Onko motonetin Meyle-HD heloista kokemuksia vai jätetäänkö kauppaan? Meyle ei nähtävästi valmista itse mitään?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/183850/498228?ajoneuvo=660

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #22 : 21.09.2016, 21:06:37 »
Eipä ollut kummanen homma vaihtaa uutta takapustaa tuohon tukivarteen. Mukava jouluaaton aaton työ oli viime talvena...  ;)

Vanha tukivarsi irti: pallonivel, yksi pitkä etupultti ja takimmaisessa kaksi läpipulttia rungosta.

Vanhan takapuslan leikkasin puukolla poikki jotta jäi vain kumituppi ja metalliholkki tukivarteen kiinni.

Rälläkällä hioin vanhan puslan kylen auki ja vasaralla kopauttaen vanha pusla pois. Kannattaa mitata syvyys kuinka syvällä pusla on tapissa kiinni ennen kuin ottaa vanhan puslan pois. Menee kiinnitysreijät kerralla kohilleen.

Nauhahiomakoneessa tukivarren puslan tappi puhtaaksi ruosteesta ja muusta ja onpahan uusi liukkaampi menemään paikalleen.

Tukivarsi ruuvipenkkiin.

Öljyä tukivarren puslan tapin pintaan.

Uusi pusla kohilleen, putken pätkä tukivarren sisemmän osan päälle ja isolla moskalla takoen sopivaan syvyyteen.

Samaan tyyliin tuli vedettyä, mutta sillä erotuksella että naiivisti kuviteltiin että se irtoaisi paikaltaankin. No vitut. Tukivarsi irti, ruuvipenkkiin... Ei irtoa. Prässiin -> oho, jotain alkaa tapahtua. Loppujen lopuksi piti kuoria koko paska irti rälläkällä sit kumminkin.

Tietääpähän mitä toisen puolen helalle tekee sitten heti, kun sen aika tulee...

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #23 : 22.09.2016, 14:22:57 »
Kannattaako oikeasti nähdä noin paljon vaivaa kun kokonaan uuden tukivarren puslineen ja pallonivelineen saa lähes samaan hintaan?  ;)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #24 : 25.09.2016, 22:59:11 »
Mikä on lähes sama hinta ja mistä? Hela maksoi mätänetissä 40 euroa ja tukivarsi 140 euroa.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #25 : 25.09.2016, 23:30:14 »
Olen ostellut osia Berliinissä toimivasta nettikaupasta Autodoc GmbH. Asiallinen putiikki, tavara on ollut sitä mitä luvataan ja toimitukset pelaavat nopeasti. Ainoa pöhkö piirre on että niillä on useilla eri nimillä samansisältöisiä nettikauppoja joissa on hieman toisistaan poikkeavat hinnat. Nyt näyttäisi olevan merkkejä siitä että alkavat suosia Autodoc. -alkuisia osoitteita mikä olisi minustakin suotavaa. Itse tosin olen toistaiseksi käyttänyt Autonvaraosat24 -sivua koska siinä on jonkin verran selkeämpi hakusysteemi ja hinnatkin vähän alempana ainakin niille kilkkeille joita olen sattunut tarvitsemaan. Suomennokset ovat samalla tavalla vähän kökköjä kaikissa versioissa. :)

Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #26 : 25.09.2016, 23:35:55 »
Olen ostellut osia Berliinissä toimivasta nettikaupasta Autodoc GmbH. Asiallinen putiikki, tavara on ollut sitä mitä luvataan ja toimitukset pelaavat nopeasti. Ainoa pöhkö piirre on että niillä on useilla eri nimillä samansisältöisiä nettikauppoja joissa on hieman toisistaan poikkeavat hinnat. Nyt näyttäisi olevan merkkejä siitä että alkavat suosia Autodoc. -alkuisia osoitteita mikä olisi minustakin suotavaa. Itse tosin olen toistaiseksi käyttänyt Autonvaraosat24 -sivua koska siinä on jonkin verran selkeämpi hakusysteemi ja hinnatkin vähän alempana ainakin niille kilkkeille joita olen sattunut tarvitsemaan. Suomennokset ovat samalla tavalla vähän kökköjä kaikissa versioissa. :)

Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874

Pitää ens kerralla sitten kattoa joku tommoinen, jos tuo merkki on kestävä. Tällä kertaa säästettiin satanen kun ei ennakolta osannut arvata miten kyrpämäinen osa tuo on vaihtaa. Säästäisin kyllä uudestaan, nyt osaa kuitenkin heti irrottaa koko roskan ja olla tuhlaamatta aikaa vasaran kanssa hakatessa. Äkkiä se menee kun tietää mitä tekee.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #27 : 26.09.2016, 01:04:55 »

Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874

Ei tosiaan pahan hintaiset, jos vaan kestää.

Takaheloiksi tilasin paikallisen Fixus osaputkan kautta Lemförderin palikat 33€/kpl sis. alennukset tiskillä. Toivottavasti noi sopii.
http://www.fixusnet.fi/fin/etualatukiv_hela_taka_vo_s40_ii_v50-pp-559371-11/

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #28 : 28.09.2016, 21:24:06 »
Tänään tuli vaihdettua molemmat puslat. Ei paha homma ja ehkä tuntiin menis per puoli kun ei kummemmin hosu ja sopivat vehkeet käytössä. Nosturi ja prässi on aika must.

Vanhat puslat lähti prässillä nätisti, kun laittoi puslan taakse laakerin ulosvetoon tarkoitetun kauluksen ja painoi keskelle jäävästä tapista. Jonku 2 tonnia vaati painetta. Tappi oli vielä mustassa maalissa niin ei tarvinnut kuin puhdistuksen ja voidetta perään. Uusi pusla prässillä hahlo tukivarren suuntaisesti kiinni. Ennen tukivarren takaisin laittoa kurkkasin pallonivelen kumin sisään ja lisäsin vähän rasvaa vaikka vanhaakin oli hyvin. Tukivarsi paikalleen, auto pyörille normikorkeuteen, jonka jälkeen helojen pultit momenttiin.

Lyhyen lenkin perusteella ajo-ominaisuudet ei ainakaan huonontuneet. Napakoitui ja tuntuma parani selvästi + satunnainen puoltaminen vaikutti poistuneen.

Vielä pitäs jaksaa tehdä toinen jumppa ja vaihtaa sisemmät vetarin kumit. Nyt jäi pelkkiin tukivarsiin, kun selkä pjaskana..
« Viimeksi muokattu: 28.09.2016, 21:35:45 kirjoittanut M141 »

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Etualatukivarsien takemmat puslat
« Vastaus #29 : 23.10.2016, 20:14:51 »
Vaihdatin vuosi sitten molemmille puolille Motonetin tukivarret. Kesän mittaan alkanut tuntua ohjauksessa taas tuttua nuljuntaa esim pitkittäisurissa ja näyttäis toisella puolella olevan alapallonivel (vai mikä se on alatukivarressa renkaan päässä?) reilusti väljä!

Kannattaako (ja pystyykö) tuota vaihtamaan yksistään vai pistänkö molemmin puolin uudet ja paremmat tukivarret? Ei viittisi taas uusia renkaita ajaa paskaksi, käy säästö kalliiksi siinä.

 

Carcom Oy  Ateho