RallyBaron  Samppasport

XC90 D5 vm. 05 perä levisi?

  • 12 Vastauksia
  • 8478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« : 13.01.2017, 20:47:13 »
Hojo,

Äsken kotiin tullessa vähän ennen kotipihaa annoin jäisellä tiellä kaasua ja takapäästä kuului muutama kumahdus/jysähdys ja auto nyki samalla. Sama uudestaan samoin seurauksin. Autolla on juuri rullattu 250tkm. Pikainen taskulampulla sohiminen pihaan päästyä paljasti peräöljyjen tulleen ulkoilemaan. Perän kotelo takapuolelta öljyn peitossa ja näyttää hitaasti tiputtelevan tuota öljyä auton alle.

Onko kenelläkään tullut vastaan antautunutta perän jakolaatikkoa (vai mikä tuo rear diff lienee suomeksi)? Pikakorjausvinkit ja varsinaiset korjausohjeet otetaan mielellään vastaan. Kuinka pitkälle tuolla uskaltaa nyt ajella?

Saako nelivetoa haldexivehkeestä kytkettyä muulla kuin kardaanin irroituksella? Voiko haldexista esim. katkaista virrat ottamalla sulakkeen irti? Sähköähän se konstruktio kai toimiakseen vaatii? Onko vaaraa, että tuo perä leviää lopullisesti katastrofaalisin seurauksin jos ajelee autolla neliveto kytkettynä pois, tavalla tai toisella?

Jos jollakulla on ylimääräisenä purkuauton alustassa tai nurkissa pyörimässä toimivat kulmavaihde, kardaani ja perä niin otetaan mielellään vastaan...

Paikallisella romuttamolla on toki yksi vastaavanlainen 2,5T-bensakoneella teuraana, miten lie vaan osien sopivuus omaan kiisseliin?

Kiitoksia etukäteen vastauksista.

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #1 : 13.01.2017, 23:45:12 »
Tasauspyörästö on haljennut jos sieltä öljyt on maassa. Ei auta enään Haldexin sulakkeen pois ottaminen mitään. Vetoakselit hajoaa ja pyörä menee lukkoon jos ajelee. Perän numerot kertoo sopivuuden.

Jos etuvetosen meinaa tehdä niin kardaani pois ja vetarit takaa nivelestä irti, eli tynkä jää pyörän napaan.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 23:53:08 kirjoittanut VNT »

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #2 : 14.01.2017, 14:10:23 »
Kiitokset VNT vastauksesta.

Tapani mukaan taisin olla hieman hätäinen alkudiagnoosissa, perästä onkin korkeintaan tihkunut hieman öljyä ulos, auton alla ei näykään öljyläikkiä (täällä kaamoksessa välillä haastavaa tuo auton alle kurkkiminen). Alankin kallistua sen suuntaan, että se on etupään kulmavaihde joka antautui. Veikkaan että Haldexin kytkettyä vedon taakse on kulmavaihteessa kardaanille menevä ratas hypännyt kuluneisuuttaan tai laakerin hajottua. Tiedossa oli jo ennestään, ettei kulmavaihde ole priimakunnossa. Alkusäikähdyksessä vaan paikansin vian tuonne taka-akselille kun jysähdykset kuuluivat niin selvästi takaa, mikä on toki luonnollista vaikka olisikin kulmavaihde mikä aiheutti ilmiön. Vai?

Kuitenkin nyt ajattelen, että loogisinta olisi jos vikana olisi tuo kulmavaihde eikä perä. Ainakin ymmärtääkseni tuon perän pitäisi kuitenkin olla riittävän järeää tekoa?

Täytynee nilkuttaa tuolla työpaikalle kevyellä kaasulla ja ajaa auto rasvamontun päälle, jotta pääsee diagnosoimaan vähän paremmin. Katsotaan myös antaako vikakoodeja nelivetoon liittyen...

Viikon päästä pitäisi lähteä lomareissulle runsas 800km suuntaansa. Luonnollisesti kakkosautokin (V70 2002 2.0T Aut) on myös sopivasti rempallaan, mutta sentään ajokuntoinen...

Onko kellään tietoa sopiiko 2,5T-mallin kulmavaihde ja kardaani suoraan D5:een?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13392
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #3 : 14.01.2017, 20:26:00 »
kulmavaihde on sama kaikissa malleissa... jos kartaani rikki on se yhtä kallis kuin kulmavaihde, tai jopa kalliimpi. kulmavaihe uusi on 1600€ja 6 tuntia työtä päälle.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2017, 20:27:52 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #4 : 15.01.2017, 14:02:15 »
Juu, korjausten/osien hintaluokka olikin jo tiedossa. Ajatuksena on kuitenkin laittaa kiesi kuntoon, kun on hädin tuskin kunnolla sisäänajettu.  ;D Viedään sitten aikanaan paalattavaksi kun leviää totaalisesti.

Vikakoodit tuli katsottua, ei löytynyt mitään nelivetoon viittaavaa. Nappasin haldexin sulakkeen irti ja kävin koeajolla. Toimi kuten pitikin ilman kilinöitä/kolinoita/pauketta. Perän pientä öljykuorrutusta lukuunottamatta taka-akseli siis vaikuttaisi olevan kunnossa. Peräöljyt muistaakseni vaihdettiin viime kesänä, joten olisiko tuolta vain mahdolliset ylimääräiset tihkuneet pihalle? Täytyy käydä vielä rasvamontulla katsomassa ettei tosiaan ole perän kotelo halki tms. mutta toistaiseksi vaikuttaisi että paukkeen ja vedon katkeilun aiheuttanut vika on etupäässä.

Luistoneston huoltokehoituksen heitti luonnollisesti näyttöön tuon haldexin sulakkeen takia, mutta yllätyin hieman kun DSTC on näköjään nyt kokonaan pois toiminnasta. Ei ilmoittanut erikseen, että olisi pois ja DSTC-napin valo palaa normaalisti. Napista painamalla ei tapahtunut muuta kuin valon sammuminen/syttyminen, ei mitään viestiä ajotietokonessa. Näinkö sen kuuluu ollakin?

Vai onko kellään tietoa voiko haldexin pumppu tai esim. paineanturi aiheuttaa aloitusviestissä kuvattuja oireita? Epäilisi että tässä tapauksessa antaisi kyllä jotain vikakoodeja? Haldexi on huollettu viime kesänä osaavalla korjaamolla, joten epäilen kyllä ettei vika löydy sieltä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2017, 14:07:57 kirjoittanut J_Dempsey »

Poissa XC04

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #5 : 17.01.2017, 01:24:13 »
Pyöriikö kartaani käsin kun auto paikallaan? Jos pyörii niin silloin kulmvaihde sökö tai ainakin se booriholkki. Toivotaan, että on vaan se holkki. Ei kannata paljoa ajaa, jos on se holkki vaan menny niin rikkoo sen kulmavaihteen jos sillä ajelee.
Volvo XC90 2004
Peogeot 107 2007
FIAT 850 1974

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #6 : 17.01.2017, 09:58:26 »
En päässyt vielä kokeilemaan pyöriikö. Vien huomenna auton pajalle niin saavat irroittaa tuon kardaanin, laitetaan sitten uutta booriholkkia ja kulmavaihdetta tilaukseen kun ehditään.

Kilometreistä ja viime huollon löydöksistä päättelen, että sekä booriholkki ja koko kulmavaihde molemmat on vaihtokunnossa. Katsotaan samalla tarviiko kardaani työstöä. Ajatuksena on tosiaan laittaa nyt kerralla kaikki priimakuntoon kun kerran pitää lähteä tuota joka tapauksessa availemaan.

Onko vaaraa että kulmavaihde ilman kardaania ajettaessa hitsaa kiinni niin katastrofaalisin seurauksin että on turvallisuusriski/rikkoo muutakin? Mietiskelin tässä ajoneuvon valintaa tuolle tulevalle lomareissulle...

Poissa XC04

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #7 : 25.01.2017, 05:24:15 »
Mulla oli se kulmavaihde sökö ja auto oli etuvetoinen. Ei pitänyt vielä mitään ääntä ja kardaani pyöri sekä käsin, että ajaessa.  En tiedä voiko leikata kiinni, mutta jossain luki, että se vaihteistosta tuleva akselinpää jos kulahtaa niin tulee lisäkustannuksia, luonnollisesti.
Volvo XC90 2004
Peogeot 107 2007
FIAT 850 1974

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #8 : 22.02.2017, 13:45:25 »
Nyt on kiesillä ajeltu jokunen viikko etuvetoisena ilman ongelmia. Kardaanin työstö/korjaus varattu kuin myös aika huoltoon booriholkin ja uuden kulmavaihteen laittoon. Nyt enää sormet ristiin että vika oli tosissaan noissa, eikä haldexissa tai tuossa aiemmin uumoillussa perässä.

Halpaa lystiä tämä nelivetovollen operointi! :D

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #9 : 24.02.2017, 21:06:02 »
Jos  DSTC ei toimi niin silloin vikaa on tod.näk haldexissa.  Pelkkä haldexin solenoidin  kiukuttelu niin teki samaa joten pelkää pahinta ja toivo parasta...
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #10 : 25.02.2017, 09:27:12 »
DSTC oli siis pois vain kun otin alkulääkkeenä Haldexin sulakkeen irti. Laitoin tuon takaisin kardaanin poiston jälkeen ja nyt siis DSTC toimii normaalisti.

Haldexin ollessa kyseessä pitäisi varmaan näkyä myös nelivetoon liittyviä vikakoodeja?

Mutta juu, kyllä täällä pelätään koko ajan pahinta.  ;D Huollon hinta-arvio liikkuu tällä hetkellä 3000-4000 eurossa riippuen mitä kaikkea kardaanille täytyy tehdä, tuohon toki sisältyy myös jakohihna+vesipumppu ja perushuolto. Toki hinta tuosta vielä pompsahtaa jos perässä onkin vielä lisäksi vikaa...

Kuten sanoin, halpaa lystiä! ;D Mutta onpahan sitten kiesi kunnossa taas siihen asti kun seuraava vika ilmaantuu...

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #11 : 11.03.2017, 10:05:28 »
Pikku päivitystä:

Kulmavaihde ja booriholkki vaihdettu Debilillä Espoossa ja kardaania näytettiin huollossa Ko-Met Oy:llä. Neliveto toimii taas kuten pitääkin.

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 vm. 05 perä levisi?
« Vastaus #12 : 06.02.2018, 11:39:17 »
Moi, paljonkos lysti maksoi?

Mulla myös XC90 D5 vm. 2010 176tkm ajettu ja perästä kuuluu omituista huminaa yli 80 km/h nopeuksissa. Kannattais varmaan juurikin tuo perä tutkituttaa ennenkö mitään oikeasti hajoaa.

 

KL-varaosat  Race.fi