Futurez  Kulkukoira

Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.

  • 197 Vastauksia
  • 134865 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #30 : 27.04.2012, 17:04:24 »
Rikasseos=suurentaa kulutusta :( Ihme kun toi veikin matkaajossa n.15l/100km... toi dumppi meinaan pihahtaa joka vaihteella nätissäkin kiihdytyksessä.

Aikanaan olin Motoparkissa kattelemassa Saab Turbo-merkkiluokan kisoja ja lähtösuoran päässä jarrutuksessa noi dumpilliset päästi aika pirunmoisen mustan tuprauksen kaasulle mennessään...
K-jetti kun ei katko mitenkään syöttöjä niin rikkaalle se menee dumpin kanssa. Ei se varmaan mitään riko mutta liian rikas seos huonontaa kuitenkin koneen käyntiä, kaasuun reagointia ja saattaa siinä pahimmillaan joku pytty hetkeksi pimetä jos tulpat ui bensassa oikein kunnolla.

hevonen

  • Vieras
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #31 : 28.04.2012, 18:54:22 »
Ei kai se dumpin aiheuttama hetkellinen rikastuminen juurikaan kulutusta lisää? Sieltä pääsee vain mitattua ilmaa ulos joten hetken on rikasta kun annetaan ainetta ilmamittauksen perusteella. Sama aine menis bypassillakin mutta seos pysyis kohillaan, joten kulutus varmaan +-0.

Omissa ei ole kulutus muuttunut vaikka dumppi oliskin ollut.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #32 : 30.04.2012, 18:48:14 »
Ei kai se dumpin aiheuttama hetkellinen rikastuminen juurikaan kulutusta lisää? Sieltä pääsee vain mitattua ilmaa ulos joten hetken on rikasta kun annetaan ainetta ilmamittauksen perusteella. Sama aine menis bypassillakin mutta seos pysyis kohillaan, joten kulutus varmaan +-0.

Omissa ei ole kulutus muuttunut vaikka dumppi oliskin ollut.
Tuota korostettua lausetta en mie oikein ymmärtänyt ???
Meinasikko bensamäärää...mut immuhan kopsahtaa nollille saman tein kun pässi alkaa kierrättämään ilmaa turbon läpi, mutta mittaa  edelleen jos turbo pyörii inertian voimin (ja imee ilmaa)ja dumppi päästää ilmat pihalle.

Ja jenkkejä mukaillen: ei turbovolvistia kiinnosta miles per gallon vaan smiles per gallon ;)

hevonen

  • Vieras
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #33 : 02.05.2012, 14:05:54 »
Ei kai se turbo pysähdy kun pässi kierrättää, olis melko raju tempasu.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #34 : 04.05.2012, 17:57:16 »
Ei kai se turbo pysähdy kun pässi kierrättää, olis melko raju tempasu.
Ei turbo pysähdy mutta immun läpi ei tule lisää ilmaa, vähän sama kuin jos kapakka on täynnä nin jono ei ovella etene vaikka sisällä porukka kiertäs tanssilattiaa puolijuoksua ;)


Kun se pässi kait ymmärtääkseni kierrättää ilmaa turbon ja immun väliin, turbon imupuolelle, niin eihän sitä mitata uudestaan,eikä soppaa lisätä...verrattuna et jo mitattua ilmaa vuodetaan dumpin kautta pihalle ja uutta ilmaa tulee tilalle ja kokoajan uudelle sisään tulevalle ilmalle annostellaan polttoainetta(sen ulosvuodetun ilman vaatiman lisäksi)

hevonen

  • Vieras
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #35 : 04.05.2012, 20:32:09 »
Ihan miten haluut  ;) , ei se merkittävästi kulutuksessa tunnu näkyvän.

Hyvänä olen tuon rikastumisen huomannut olevan kun on dumppi, on nopean vaihdon jälkeen seos paksulla, ei varmana kilise kun runttaa. :) Eihän ne seokset oikein käyttäydy dumpin kanssa, en sitä edes aloita väittämään.
Paineet vakioahtimella 1.2 bar+ hyvät lastut.

Saa sitten takanatulijat kattella bensavehkeestäkin woimasawuja... :3/4 jättää sen:

Poissa Savey

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Dumppi
« Vastaus #36 : 15.05.2012, 22:07:01 »
Kertokaas kokeneemmat, kun haluaisin pistää omaa t5 c70.see dumpin et miten se onnistuu ja mistä löytää sopivan ja ns kuuluisan hyvä ja halvan dumpin ! ;D

hevonen

  • Vieras
Vs: Dumppi
« Vastaus #37 : 16.05.2012, 08:29:40 »
Kato vaikka toi ja jätä mieluummin laittamatta. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3462.0  Jos pihinää haluat, laita vaikka se immun tuhoava vapaavirtaussuodatin mieluummin.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #38 : 20.07.2012, 16:31:39 »
Jos itse ymmärsin oiken niin ekö tätä kuviota voi verrata vaikka koskenkorva tupilliseen?  ;D Eli jos kuvitellaan nytten, että se koskenkorva on nytten sitä polttoainetta ja mehu millä sitä seosta ohennetaan on sitten se ilma, jota tässätapauksessa tuo dumppi säätää. Nyt kun dumppi päästää ilmat pihalle eli vähemmän mehua lasiin niin pysyyhän siellä se sama kossu jo minkä olet sinne aikaisemmin kaatanut, mutta paukusta tulee aika vahva, koska dumppi ruikkaa nyt sitten ne mehut maahan. Eli seos on aika tujua kamaa niin ei se sitä polttoainetta sinne lisää vaan menee vaan rikkaalla ilman vähänemisen takia. ???  En tiädä saiko kukaan selvää tästä mun perjantaisesta vertauskuvasta. ;)

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #39 : 30.07.2012, 14:26:09 »
VOLVO 400-sarja 1.7 Turbo ic (ei kattia) dump-valve asennusohje, kiitos.
Mallina Forgen kaksimäntäinen.
VOLVO 480 TURBO

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #40 : 02.08.2012, 18:05:10 »
Oli pakko lisätä toi linkki tänne. Tosta löytyy neuvoja lisätä vaikka polkupyörään pöhinä äänet ;D.   http://www.youtube.com/watch?v=Z_fG_b65WiU

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #41 : 27.08.2012, 11:07:06 »
Jos itse ymmärsin oiken niin ekö tätä kuviota voi verrata vaikka koskenkorva tupilliseen?  ;D Eli jos kuvitellaan nytten, että se koskenkorva on nytten sitä polttoainetta ja mehu millä sitä seosta ohennetaan on sitten se ilma, jota tässätapauksessa tuo dumppi säätää. Nyt kun dumppi päästää ilmat pihalle eli vähemmän mehua lasiin niin pysyyhän siellä se sama kossu jo minkä olet sinne aikaisemmin kaatanut, mutta paukusta tulee aika vahva, koska dumppi ruikkaa nyt sitten ne mehut maahan. Eli seos on aika tujua kamaa niin ei se sitä polttoainetta sinne lisää vaan menee vaan rikkaalla ilman vähänemisen takia. ???  En tiädä saiko kukaan selvää tästä mun perjantaisesta vertauskuvasta. ;)
No ei nyt aivan noinkaan mutta lähempänä totuutta olisi tilanne ettet näkisi lasia vaan sinulla olisi siinä mehupullossa mittari joka laskee kaadetun mehumäärän(imm) ja nyt kun kaadat mehun maahan (dumppi) niin katsot vain että hopsansaa menipäs paljon mehua, lisätäänpä hiukan viinaa ettei mene liian laihaksi, vaikka oikeasti lasiin menee viinaa nyt liikaa. Näin se moottorikin toimii. Mutta sitten bypassin tapauksessa maanläheisen selitystavan tapauksessa tuon pullon ja mittarin jälkeen ja ennen lasia on vain mutka putkessa joka kierrättää mitattua mehua sisällään jolloin mittari ei raksuta ylimääräistä maahan kadonnutta määrää. Tästä seuraa että viinaa ei tule laskettua lasiin liiallista määrää eli vähemmän viinaa kuluu.

 Epäilen että huomaako tuota dumpin aiheuttamaa bensankulutuksen nousua mitenkään koska dumppi on auki vain murtoosan ajoajasta mutta mielestäni eivät ne äänet niin hienot ole että haluaisin kastella sytytystulpat joka vaihteenvaihdolla ilman mitään hyötyä.
760 '90 b230ft+m46

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #42 : 27.08.2012, 14:42:10 »


Joo aivan... Meni tosiaan ittellä asiat sekasin, kun yritin niin hienoa vertauskuvaa rakentaa. ;D

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #43 : 18.09.2012, 12:28:32 »
Osaako kukaan kertoa, kun itte olisin asentamassa 945 volvoon tommosen teinidumpin ja oon kuullut vähän ettei tuo toimi kunnolla, hajottaa kuulema lambda anturin ja tyhjäkäynti häiriintyy. Onko näin?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #44 : 18.09.2012, 13:39:08 »
On. Tyhjäkäynti menee sekaisin kun Imm:n mitattu ilma poistuu järjestelmästä dumpin kautta, mutta bensaa tulee sen edestä (menee rikkaalle). Sammuu helposti kun menee rikkaalle, tän saa korjattua säätämällä kaasuläpän hieman raolleen tyhjäkäynnillä. Lambda ei tykkää jos jatkuvasti mennään rikkaalla, mutta dumpin aiheuttama rikastus on hetkellinen eli ei se nyt hajoa ihan heti.

 

RallyBaron  Samppasport