Carcom Oy  Ateho

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1401 Vastauksia
  • 448735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Autotallin lehti-ovien lisäeristys. Tiedän että ei ole oikotietä onneen, mutta kysytään nyt kuitenkin: Helpoin ja halvin tapa lisäeristää?

Minulla korkea talli, jossa 2kpl 3x3m ovet. Edellinen asukas itse tehnyt - 50x30mm putkirunko kiertää ja jäykistää ovilehdet 60cm vaakavälein, runko pellitetty molemmin puolin ja eristetty sisältä 50mm uretaanilevyllä. E: Runkoputkien väli siis oven sisällä eristetty..

Ongelmana aika runsaat kylmäsillat runkoputkien kohdalla. jos ollenkaan tallia lämmittä niin runkojen kohdat kuurettuu ja jäätyy pakkasella - eli hukkaa lämpöä aika tehokkaasti. Muutoin olisi eristetty talli, mutta yksi seinä ovineen ja karmeineen nyt käytännössä hukkaa lämmön aika hyvin. Puhallinpatteri lämmittää, mutta rakennus jäähtyy aika äkkiä - ei raski... Ovikarmit olen nyt rakentanut paremmin ja ovet alkaa tiivistyä kunnolla.

niin ja lähtötietona vielä, että ovien vaihtoa ei ole budjetoitu ihan lähivuosille  ::) Vaikka p***eestähän nuo nykyiset on.

Helpoin ja halvin lisäeristys on laittaa pressusta väliverho oviaukon sisäpuolelle. Hankala ja ruma ja eristysarvo surkea mutta silti talli lämpee paremmin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Okei, nostetaan hieman vaatimusta, eli  ressueristystä ei oteta huomioon. Menee aika epäkäytännölliseksi, kun autoa myös tarkoitus ajella sisään aina kun jaksaa.

Arvelin itse,  että tuota 2-3 cm finfoamia laittaisi sisäpintaan, jos ei muuta keksi. Satasella saattaisi selvitä. Tulitöillehän se on arka, mutta ehkä joku suoja vielä painon puolesta kestäisi olla.

V70 D5

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Okei, nostetaan hieman vaatimusta, eli  ressueristystä ei oteta huomioon. Menee aika epäkäytännölliseksi, kun autoa myös tarkoitus ajella sisään aina kun jaksaa.

Arvelin itse,  että tuota 2-3 cm finfoamia laittaisi sisäpintaan, jos ei muuta keksi. Satasella saattaisi selvitä. Tulitöillehän se on arka, mutta ehkä joku suoja vielä painon puolesta kestäisi olla.

Mites onnistuisi irrottaa sisäpuolen pelti ja laittaa puu rimasta pystykoolaus sekä niiden väliin finnfoam. Sitten pelti takaisin pintaan.  Jos tekee riman verran pienemmän ympärysmitalta, voi vaikka koittaa taittaa sisäpuolen pellin riman reunoihin.
Tietysti vois myös porata 10mm reikiä putkiin puolen metrin välein ja täyttää ne uretaanivaahdolla, mutta se putkien sisäilma ei tietenkään ole se kylmäsilta vaan ne putket.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Tässä mitään oo ehtiny tallille tehdä. Yllättyneitä ovat? Hiljaista...

Mutta sain ajatuksen!



Jos poistaisin väliseinän tallin ja varaston väliltä. Nyt on kaksi epäkäytännöllistä ja pientä tilaa. Tuollein saisi yhden ison tilan joka olisi monintavoin järkevämpi.

Jos oletetaan että kyseinen seinä ei ole kantava niin miten tuo virallisesti tehtäisiin?Luvat ja tuleeko jotain muita vaatimuksia kuin jatkaa paloluokituksen mukaiset pinnat varaston puolelle?
Rakennuslupa ~470€ vähintään, insinöörin piirrustukset xxx€ + toteutus. Muutama tonni siis. Kallis 9 neliömetrin laajennus :D :D

Ootellaanpa remonttilainan ajankohtaisuutta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Autotallin lehti-ovien lisäeristys. Tiedän että ei ole oikotietä onneen, mutta kysytään nyt kuitenkin: Helpoin ja halvin tapa lisäeristää?

Minulla korkea talli, jossa 2kpl 3x3m ovet. Edellinen asukas itse tehnyt - 50x30mm putkirunko kiertää ja jäykistää ovilehdet 60cm vaakavälein, runko pellitetty molemmin puolin ja eristetty sisältä 50mm uretaanilevyllä. E: Runkoputkien väli siis oven sisällä eristetty..

Ongelmana aika runsaat kylmäsillat runkoputkien kohdalla. jos ollenkaan tallia lämmittä niin runkojen kohdat kuurettuu ja jäätyy pakkasella - eli hukkaa lämpöä aika tehokkaasti. Muutoin olisi eristetty talli, mutta yksi seinä ovineen ja karmeineen nyt käytännössä hukkaa lämmön aika hyvin. Puhallinpatteri lämmittää, mutta rakennus jäähtyy aika äkkiä - ei raski... Ovikarmit olen nyt rakentanut paremmin ja ovet alkaa tiivistyä kunnolla.

niin ja lähtötietona vielä, että ovien vaihtoa ei ole budjetoitu ihan lähivuosille  ::) Vaikka p***eestähän nuo nykyiset on.

Mites jos oven putkiin tekee reiät ja painaa urtsia putket täyteen. Toki jää siltikin putken seinämien kohdille kylmäsiltoja. Sitte vois vielä laittaa ohuen eristelevyn kaveriksi. Ja tietty ovitiivisteet kannattaa olla tiiviit.

Vanhaa sikalaa eristäessä oli niin raa'at välit, että tiivisteeksi laitettiin ohutta kuljetinmattoa 2 lisua/sivu ja väliin jätettiin muutaman sentin ilmarako. Ei ainakaan sen jälkeen mennyt ovet kuuraan
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Olisiko muilla tallinomistajilla vinkkejä mitä lähtisin laittamaan lattian pintaan.

Eli 72m^2 talli jossa 5v vanha liipattu betoni, ei pinnoitettu mitenkään eli pölisee aika kivasti. Tallissa tullaan tekemään korjaamotöitä laajasti, eli saa osakseen leikkaus- ja hitsauskipinää, satunnaisesti liuottimia, happoja, öljyä Ym. Talli kuitenkin kuiva, eli ei vesipisteitä ja sulamisvedetkin pyritään minimoimaan

Lattiaa tullaan vain hieman muokkaamaan kun nosturin jaloille valetaan arkut. Koko lattian korotusvalaminen 50 mm kakulla ja siihen mastertop hiertäminen olis unelma, mitta laskeskellut että menee kustannus vähän korkeaksi...eikä tuo lattian korottaminenkaan nappaisi sisäkorkeus nyt 3540.

Selvää on, että lattia täytyy pestä ja/tai hioa puhtaaksi mahdollisesti primata jokatapauksessa. Mutta kiinnostaisi tietää onko kellään kokemuksia akryyli-/pur-
tms. -pinnoitteista ylläkuvatulla käytöllä?myös pinnoitteiden hintapolitiikka kiinnostaa?

Ainakin pur-pinnoitteista ucrete olisi korkeille lämpötiloille (hetkellinen  kesto taisi olla 150 ast 9mm vahvuudella), kestäisi polttoaineita,liuottimia,öljyä ja happoja mutta toki ei kestä hitsiä ja rälläkkää ikuisesti sekään, kipunathan on kuumempia kuin tuo ilmoitettu lämpötilankesto.

Myös kokemukset kyseisten pinnoitteiden paikkaamisesta kiinnostaa, ainakin jostain luin, että jotkin pur-pinnoitteet pystyisi paikkaamaan mikäli pääsee "palamaan"/kulumaan.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Kankikari

  • Vieras
Solmasterin 2k lattiapinnoite on ihan hyvä ollu ei imeydy öljy ja on suhteellisen riittoisaa. 6litraa ja 2 käsittelyä 20m2 lattiaan

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Mites jos oven putkiin tekee reiät ja painaa urtsia putket täyteen.
Ihan turhaa työtä. Metalli johtaa lämpöä >100 kertaa ilmaa paremmin.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1005
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Tyttö muutti tässä kuun lopulla vuokralta omaan rt-yksiöön ja kissoille piti rakennella aitausta tuohon pieneen pihaan. Osa on yläkerran asunnon parvekkeen alla suojassa ja osa jää taivasalle. Joku männyn latvakäkkyrä pitää tuonne vielä hilata.



Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Tyttö muutti tässä kuun lopulla vuokralta omaan rt-yksiöön ja kissoille piti rakennella aitausta tuohon pieneen pihaan. Osa on yläkerran asunnon parvekkeen alla suojassa ja osa jää taivasalle. Joku männyn latvakäkkyrä pitää tuonne vielä hilata.


Kelpaa siinä kissojen ottaa aurinkoa...

Mites hyvänä pysyi välit taloyhtiön hallitukseen ja rakennusvalvontaan? Tuohan vaatii luvan hallitukselta ja vähintäänkin toimenpideluvan rakennusvalvonnasta, kun julkisivu muuttuu. Tai ainakin suurissa kaupungeissa jaksavat juuri tällaisista asioista nipottaa ja rahastaa maksuja. Ja naapurivalvonta huolehtii, että kukaan ei sooloile.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1005
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Kämpän ostotarjouksessa oli tytöllä ehtona, että saa rakentaa kissa-aitauksen ja taloyhtiön hallitus antoi siihen suostumuksensa samoin kuin naapurit. Rakennusvalvontaa tuo tuskin kiinnostaa eikä sitä niiltä edes kysytty.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Onko raadilla heittää vinkkiä edullisen muovimaton, tai muu vastaavakin käy, hankintapisteeseen tai vaikka jäänyt omiin/työpaikan nurkkiin lojumaan sopiva pätkä josta haluat luopua harrastajaystävälliseen hintaan?
Kyseessä on tuon vanhan asuinparakin lattian päällystys mahdollisimman edullisesti, mutta silti pitäisi olla yhteinäinen ja roiskevettä kestävä pinta. Lattia on paksua lastulevyä, joka ei tietenkään ole yhtenäinen joten tuleva käyttö auton talvisuojana vaatii mielestäni pinnan joka kestää esim renkaista tippuvan veden jos ja kun auto kuitenkin talvella siirrellään remonttitallin ja säilön välillä ihan vaan pihapiirissä.

3m leveä rullakama olisi mainio koska silloin saan kivasti taitettua reunat hieman ylöspäin seinille, sisäpituus tuossa on karvan alle 6m.

Katellut noita muovimattojen hintoja niin äkkiä tommonen maksaa sen ~200e ja mielellään tässä tinkisi koska kyseessä on pienellä budjetilla tehtävä ehostus/muutostyö ja tuo muu tuskailu kopin kanssa maksaa sekin.
Vanha muovimatto ei käy koska se on rytöinen ja poikittaisilla saumoilla.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Kämpän ostotarjouksessa oli tytöllä ehtona, että saa rakentaa kissa-aitauksen ja taloyhtiön hallitus antoi siihen suostumuksensa samoin kuin naapurit. Rakennusvalvontaa tuo tuskin kiinnostaa eikä sitä niiltä edes kysytty.
Nyttenhän se on hallituksen murhe, jos luvan antoivat.

Jossakin Sysmässä rakennusvalvontaa ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta Tampereella ja pääkaupunkiseudulla juuri tällaiset rakennelmat ovat rakennusvalvonnan lempilapsia. Näillä voi rahastaa lupamaksuja tai sitten kieltää kokonaan tekemästä, kun uusi julkisivu vääristää kaupunkiarkkitehdin mielestä kaupunkikuvaa. Johonkinhan virkamiestenkin on aikansa käytetävä... 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Ihan turhaa työtä. Metalli johtaa lämpöä >100 kertaa ilmaa paremmin.

Samaan tapaan nosto-ovien lamelleissa ja eristetyissä peltiovissa on eriste ja joistain kohdista metalli tulee "suoraan" kylmältä puolelta lämpimälle kylmäsiltana. Eli ei se nyt ihan turhaa liene kun tehdastekoisenakin moisia rakenteita on.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Pressutallin tilasin ja nyt suunnittelen jotain minkä päälle sen rakentaa. Alustavaa rungon mallailua:

Joka nurkassa isot betonilaatat. Takanurkat kaivoin maahan. Pienemmät laatat puolivälin lankkujen liitoskohdassa.

Olisiko tässä ideaa? Ajatuksena että metalliputket eivät olisi suoraan kosketuksissa maahan ja saan tallin suorempaan.

Entäpä lattia? Talli on toivottavasti väliaikainen ratkaisu eli nyt ei tilata kaivinkonetta, routaeristettä, suodatinkangasta ja hiekkaa.

Mulla on vielä noin 30-40m kyllästettyä lankkua jota voisin käyttää. Yksinkertaisin suunnitelma on laittaa pressu maahan ja lankuista rampit renkaiden alle ettei uppoa nurmikkoon.

Pressu estää maasta nousevan kosteuden mutta kun sitä vettä joutuu pressulle niin se pitäisi saada valumaan tehokkaasti pois.

Eli pitäisikö pressuun koittaa saada muotoiltua ojia tai kuoppia. Pressuun voi tehdä pienet vedenpoistoreiät sinne minne vesi kerääntyy.

Tai jotain ihan muuta?
« Viimeksi muokattu: 05.10.2020, 15:41:41 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autoracing  KL-varaosat