Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Oll1 - 12.09.2012, 14:05:06

Otsikko: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Oll1 - 12.09.2012, 14:05:06
Tarkoitus olisi vaihtaa Bi-fueliin (-06 V70) remmi ja rullat, ajattelin aluksi alkuperäistä settiä, mutta 200€ ja Continentalin remmi. Katselin vähän netistä ja törmäsin contin remmisettiin, sis. rullat ja remmin, noin 120€.

Luottokorjaamolta saa vissiinkin Gatesin remmiä ja SKF:n kiristiä, vanhassa 2.4 (-04 V70 170hv) oli tämä setti, kerkesin ajamaan 4000km ja myin pois, joten kestosta ei ole tietoa.

Kysymys kuuluukin, onko Continentalin remmisetissä kenenkä valmistamat rullat ja onko tietoa mitenkä kestää?
Kuka valmistaa Volvolle kiristimet ja rullat? SKF?

Mitäs motonetistä saa?

PS, kuka tekee edullisesti koneremontteja?  ;)
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Ristus - 12.09.2012, 14:16:54
motonet on yleensä just gatesia ja skf, huom yleensä... koskaan et tiedä mitä saat ennenkö avaat paketin :)
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Live - 12.09.2012, 16:37:43
INA:n rulliakin on paketeissa ollut..
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: motocykler - 12.09.2012, 16:58:54
Voisin tosiaan kertoa yhden omakohtaisen kokemuksen minkä takia en hae motonetistä jakopään osia. Tein n.5 vuotta sitten fordiini jakorempan ja hain kaikki hilut mätänetistä ja eikun innolla tallille ruuvaamaan. Kaikki suju hyvin ja ei muutaku baanalle. Viikko remontista ajelin autolla kauppaan ja kaupasta kotiin tullessa ihmettelin kun kone ei vedä normaalisti. 500 metriä oli parkkipaikalle niin ajelin kuitenkin sinne.

Sammutin auton ja vein ostokset sisälle ja lähin katteleen foordsonia. Avain virtalukkoon ja starttaus, mitä helv**tiä, startti pyörii vaan tyhjää. kattelin starttia ja ei mitään ihmeellistä löytyny. Sitten satuin vaan huomaan että nokkapyörä on jotenkin hassussa asennossa, otin siitä kiinni niin se lenkkas.

Kone purkuun ja kattoon mitä se on syöny. Nokka-akseli 2 kohtaa poikki, venttiilit solmussa ja männissä kivat olumpia rinkulat.
Oli motonetin kiristin rulla menny halki, siis sellainen muovinen rinkula missä on kaksi puolipyöreetä palasta liitetty toisiinsa. Se toinen puolisko vaan puuttu.
Ai että lämmitti mieltä kun motonet lupasi vaihtaa rullan uuteen vastaavaan.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: wolfdriver - 12.09.2012, 21:57:20
Kaverilla meni Mondeossa samalla tavalla rulla rikki,rikkoi jakohihnan ja koko kone hajosi,oli laitettu merkkiliikkeessä,lupasivat uuden hihnan ja rullan takuuseen...
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: rade - 13.09.2012, 08:09:39
Mullahan kävi edellisen Volvon kohdalla niin että vaihdatin jakopää hommat liikkeessä .Osat kuitenkin ostin itse MOTONETISTÄ ja katselin osia ostaessani .Kiristin laakerit oli NTN (laatu japsi lakru) koko osa made in Canada.Vajaa kaksi vuotta sen jälkeen(59tkm) kiristin rullasta leikkasi laakeri kiinni ja "vulkanointi" sen ympäroltä suli.Kehä ykkösellä jumalaton rällätys koneesta ja siihen sammu.Auto hinattiin työn tehneeseen liikkeeseen (valtuutettu Nissan huolto) jossa diagnoosi tehtiin.Ensimmäinen konhartti Motonettiin oli tyly.Vetosivat vuoden takuuseen.Laitoin sitten kirjallisen valituksen peliin ettei osia voi myydä vuoden takuulla jos vaihtoväli jossain on esim 100 tkm.Summasummarum autosta otetiin kansi pois löystyneen hihnan takia ja kaikki käytiin läpi.Vähä toista tonnia maksaneen remontin maksoi kokonaan MOTONET.OIKEASTI ISO PLUSSA MOTONETILLE(Vantaa).Tämä tapahtui musitaakseni v.2007.Onni onnettomuudessa oli se että katsoivat asennusliikkeen olevan ammattitaitoinen.Kyläseppä linjalla on selvä kuka olis ollut maksumies.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: motocykler - 13.09.2012, 15:11:49
Aika turha kai tähän jotain fordson majorin rullia vetää mukaan. Volvoissa tuollaisia ei kait ole?
Joku kaksiosainen muovirulla niinkuin verhotangossa... Jos oikeesti tuollainen osa autossa olisi, jättäisin kyllä täysillä väliin mokoman... (auton)
No, kokemus opettaa. :P
Kaikki motonetista saadut osat ovat olleet laatukamaa, Gates remmit ja Ina/ Skf rullat.
Jos et vielä tässä vaiheessa ole tiennyt niin voi sulle paljastaa, että volvolla ja fordilla on paljon yhteistä historiaa ja mm. samoja moottoreita on käytetty sekä fordeissa että volvoissa.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: rade - 13.09.2012, 16:24:11
Mullehan kävi kuten kerroin ja löysinpähän kätköistä muutaman kuvan .Kiristinrulla hirtti kiinni ja hihnakin tuli paksummaksi kun vulkanointi tarttui ulkopintaan kiinni.Ja autohan oli Volvo V70 Tdi -98
(http://dl.dropbox.com/u/88927300/DSCN0384.JPG)(http://dl.dropbox.com/u/88927300/DSCN0387.JPG)
(http://dl.dropbox.com/u/88927300/DSCN0397.JPG)(http://dl.dropbox.com/u/88927300/DSCN0393.JPG)
Laakeri on NTN laatulaakeri japseista ja Kiristinrullan valmista litens made in Canada.
Ei siis Foordi. ;) ;)
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: -ZeiZei- - 13.09.2012, 19:56:41
Itse vaihtelin tuossa viime viikolla jakopäähän uudet hilppeet ja tulihan tuo otettua Wetteriltä ihan Volvon merkkisarja. :)
Maksohan ne tietysti vähän enemmän kuin mitä tarvikesarjat, mutta uskaltaapahan lähteä vähän pidemmällekkin reissulle kuin töihin ja takasin. :D
Yleensäkkin olen pyrkinyt laittamaan pellin alle vain Volvon alkuperäis osia, niin eipähän sitten tarvi päivitellä niiden tarvike osien kanssa.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: -ZeiZei- - 14.09.2012, 15:32:32
Niin, mitäpä tuota osien alkuperää kieltämään. Näinhän se on että joku suuri valmistaja vääntää muutaman kuution jakopään osia, jonka jälkeen niihin lyödään vain niitä tilanneiden eri valmistajien merkit kylkeen, jotka taas myyvät niitä omanaan jne.. Volvon hihnassa ja rullissa lukee "made in Germany", mutta tiedä siitä sitten :D Jokainenhan päättää itse mitä osia autoissaan käyttää ja ainakin omalla kohdalla merkkiosien kannalla pysytään. ;)
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: sjs - 20.09.2012, 09:56:16
Harrastepelin 2,5L 16v vinokoneeseen hommasin motonetistä siihen käypäisen Kadett 1,6D hihnan ja VW Golf 16v GTI kiristinrullan. Rulla rupesi rallattamaan 7000km ajon jälkeen, ja vaihdoin sen suosiolla, hihna katkesi sitten 500km myöhemmin, imuvenat solmussa.

Motonetistä nuo kamat maksoivat silloin 18,5€ + 26,9€, sinisellä 123€ + 180€, tänä päivänä motonetin hinta sama, sinisellä hinna tulleet alas, ja maksavat muistaakseni 30€ + 53€. Nyt ei ole enää vaikeuksia valita mistä ostaa.

Kaikille joille olen volvoihin hihnoja vaihtanut, olen suositellut sinisen tiskin paketteja, niiden kanssa ei ole ollut ongelmia, ja hihnanvaihtoja olen tehnyt kymmeniä viime vuosina eri merkkisiin peleihin, suurin osa volvoihin.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Hifilux - 21.09.2012, 20:30:32
Kävin toissapäivänä ostamassa Motonetistä bensakoneiseen MK2 V70:iin jakopäähihnasarjan ja Valeon vesipumpun. Hihnasarja oli pakattu Gatesin logoilla ja grafiikoilla olevaan punaiseen pakettiin. Sisältä paketista löytyi hihna, jossa lukee Made in EU ja metalliset rullat, joista toisessa INA France ja toisessa INA Germany. Tuossa Valeon vesipumpussa tuli mukana erillinen tiiviste ja siivet pumpussa ovat metallia. Aion asentaa tuon setin itse, koska homma ei vaikuta kovin hankalalta. Rahaa noihin osiin meni hieman vajaa 200€. En olisi ostanut tuota hihnasarjaa tai vesipumppua, mikäli ne olisivat olleet jotain ns. noname bulk-tuotteita. Myyjä kyllä tarjosi halvempaa vesipumppua, mutta en sitä ostanut, enkä edes katsonut minkälainen se olisi ollut.

Edit: Nyt kun olen hihnan hilppeineen vaihtanut, niin päivitetääs tähän, että edellinen hihnan vaihto oli tehty Biliassa alkuperäisosilla. Vertasin osia Gatesin sarjaan, niin kiristin ja ohjainrulla olivat ihan samanlaiset INA:n valmisteet, mutta Gatesin paketissa olleisiin rulliin ei ollut stanssattu VOLVO tekstiä, muuten alkuperäisissä oli siis ihan samat merkinnät INA Germany jne. Tästä voisin vetää johtopäätöksen, että ei ole mitään syytä hakea osia merkkiliikkeestä jos Motonetin punaisessa Gates paketissa tulee vastaavat osat ja hinta on halvempi.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: josh - 14.07.2016, 18:53:45
Löytyykö faktatietoa mikä valmistaja tekee originalit vesipumput, jakohihnat ja esim kiristäjät kasipätkään?
Ja auto on tarkemmin T-5R.

Epäilys on että Aisin valmistaisi vesipumput
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Lankku - 14.07.2016, 21:14:16
Vesipumput on mun käsityksen mukaan Aisinin, jakohihnoissa on joskus näkynyt Gatesin merkintöjä volvolaisten lisäksi ja rullissa Ina.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: josh - 18.07.2016, 17:41:09
Onkohan kiristäjät Aisinin tekeleitä myös?
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: Jarru - 18.07.2016, 18:10:34
Ei tarvi arpoo mitä saa, kun tilaa jakopään setin Saksasta (Autodoc). Hinta 117,99 € (INA) allekirjoituksen V70, kun Motonet tarjoaa Gatesia 179 €. Tohon rahaan voi nettikaupasta ostella lisäksi muutakin vara-osaa  8)
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: dneproshin - 18.07.2016, 22:26:34
Vaikka tilaisi tietyn merkkisiä osia, niin Autodoc saattaa arpoa tilalle jotain muuta. Niin kävi ainakin minulle kun sieltä tilasin.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: TMOS - 18.07.2016, 22:31:39
Virosta spareto.fi ja INA:n osat. Toimituskulut 18€/toimitus, eli vaikka kuormalavallinen kerralla.
Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: joosua - 11.03.2021, 10:42:04
Olen aikaisemmin käyttänyt vanhassa -91 940 230FB koneessa Biliasta ostettuja jakohihnoja ja kiristäjäpyöriä.  Alkoi häiritä se että vaihdettaessa yhden hihnanvaihdon ajettu kiristäjäpyörä oli laakeriltaan aika huonon tuntuinen. Eilen vaihdoin taas remmin ja kiristäjä pyörän.  Vanha Gatesin pyörä oli ihan hyvän tuntuinen laakeriltaan. Hiukan tosin oli rasvaa tullut ulos. 

Hihnakin oli ihan hyvä. Vähän löysä, mutta se kertoo kai enemmän siitä että olisi pitänyt jossain vaiheessa kiristää? Ehkä muutaman tonnin jälkeen, vai miten?

Eli ei marmoritiskin kamatkaan mitään huippua välttämättä ole. Ja kotimaasta ei taida paljon muuta kuin Gates olla saatavillakaan?

Otsikko: Vs: Jakohihnat ja rullien valmistajat.
Kirjoitti: B-Man - 11.03.2021, 17:33:41
Eli ei marmoritiskin kamatkaan mitään huippua välttämättä ole. Ja kotimaasta ei taida paljon muuta kuin Gates olla saatavillakaan?

Continentalin hihnoja olen paikallisesta Fixus liikkeestä ostanut vinokkaaseen. Hintaa noin 20€.
Timmiä Inan kiristintä en ole joka kerta vaihtanut, tulee noihin harrastepeleihin niin vähän kilsoja vaihtovälille.