RallyBaron  Samppasport

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #91 : 20.09.2015, 22:08:11 »
No kerranki on harrastajaystävällinen hinta. Tuo syöttömäärien räpläys kun nyt kiinnostaa, ootko kokeillu tehdä ite sitä? Mihin kaikkeen tuo VOL-FCR pystyy? Tuossa linkin listassa mainitaan VCDS-Lite, mutta ei normi VCDS:ää...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #92 : 20.09.2015, 22:11:58 »
No kerranki on harrastajaystävällinen hinta. Tuo syöttömäärien räpläys kun nyt kiinnostaa, ootko kokeillu tehdä ite sitä? Mihin kaikkeen tuo VOL-FCR pystyy? Tuossa linkin listassa mainitaan VCDS-Lite, mutta ei normi VCDS:ää...
Netistä löytää ~15€ hintaan jos ei kiire oo.

Vikakoodit saa nollattua, huoltovalon resetoitua ja ajettua dynamic pump timingin.
No kun halvalla sai.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #93 : 21.09.2015, 15:59:01 »
Liittyy topikin omistajan tulevaan TDI-projektiin, joten lienee soveliasta keskustella aiheesta.

Miten portterissa menee sähköt kabiiniin tulevien palikoiden osalta? Cruise, kaasupoljin? Onko portterissa oma sulaketaulunsa moottorille? Kiinnostava aihe.
En tiedä tarkemmin mutta näin yksi toveri mulle asian ilmaisi kun veneeseen oli menossa tdi tekniikka.
Omaan teen talven aikana kyseisen swapin ja kerron kuhan tiedän enemmän.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #94 : 22.09.2015, 16:28:02 »
"Uusi" öljypohja saapui matkahuollolla tänään. Itsellä on yksi ylimääräinen, mutta siinä on niin kehnot propun kierteet ettei viitsi alkaa siitä mitään vääntämään kun korkkaavat kuitenkin kohta. Nyt löytyy myös D5252T öljypohjan tiiviste, viikonloppuna tarkoitus sahata öljypohjasta pala pois jotta ois valmiina hitsuuta varten. Vielä ku löytys osaava alumiinihitsari.

Nyt alkas kuitenki vaikuttaa siltä, että sähkökuvat tuosta S70:stä helpottas huomattavasti tätä hommaa. Googlaamalla löysin vuoden -99 V70 ph1 tdi:n kuvat, mutta ne ovat tuolla uudemmalla moottorinohjauksella. Eli nyt tarvisi tuon vanhemman MSA15.7 moottorinohjauksen sähköistä jonkilaisen kaavion. Jos joltakin löytyy, huutakoon hep...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015, 16:41:43 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #95 : 22.09.2015, 16:44:04 »
"Uusi" öljypohja saapui matkahuollolla tänään. Itsellä on yksi ylimääräinen, mutta siinä on niin kehnot propun kierteet ettei viitsi alkaa siitä mitään vääntämään kun korkkaavat kuitenkin kohta. Nyt löytyy myös D5252T öljypohjan tiiviste, viikonloppuna tarkoitus sahata öljypohjasta pala pois jotta ois valmiina hitsuuta varten. Vielä ku löytys osaava alumiinihitsari.

Nyt alkas kuitenki vaikuttaa siltä, että sähkökuvat tuosta S70:stä helpottas huomattavasti tätä hommaa. Googlaamalla löysin vuoden -99 V70 ph1 tdi:n kuvat, mutta ne ovat tuolla uudemmalla moottorinohjauksella. Eli nyt tarvisi tuon vanhemman MSA15.7 moottorinohjauksen sähköistä jonkilaisen kaavion. Jos joltakin löytyy, huutakoon hep...

Multa löytyy. Yritin lähettää, mutta gmailin rajoitukset tulivat vastaan. Any suggestions?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #96 : 22.09.2015, 16:48:15 »
Multa löytyy. Yritin lähettää, mutta gmailin rajoitukset tulivat vastaan. Any suggestions?

Laitoin YV.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #97 : 27.09.2015, 16:04:09 »
Viikonloppuna tehtyä:





Öljypohja olis sitten lyhennetty. Päätypulttien reikiin jätin tuon verran ylimäärästä, kerran tuo on kuulemma herkkä lyhenemään hitsatessa. Sit kun löytys vielä osaava alumiinihitsari...



Kojelaudan johtosarjasta perkasin pois kaikki paitsi mittariston johdot, haluun nähä vähän mitä tuolla tapahtuu kun jatkuvasti käynnistelee ja vetelee piuhoja irti jokapaikasta.

Menin näiden sähköjen kanssa nyt varmaan pisimmän kautta, teurastin tuon tulipellin johtosarjan täysin ja erottelin siitä OBD-töpselin ja ajoneston piuhat. Kaapelia ja liitintä lähti autosta pois varmasti yli 5kg. Käytännössä liitin ja johto kerrallaan poikki ja sitten startaten, käynnistyykö vielä vai ei. Jos ei, niin vähän takapakkia. :D Näin käymällä kaikki läpi sulakerasialle asti, jonka jälkeen vedin sulakerasian piuhoineen päivineen ulos konehuoneen puolelle, kytkin kaasupolkimet, ajonestot jne ja löin käyntiin. Nyt on siis kaikki eculle tärkeä purattu matkustamon puolelta, ja seuraavaksi voi keskittyä konehuoneen sähkösarjaan.




Ja ensi viikonloppuna jatkuu.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:54:43 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #98 : 03.10.2015, 18:22:05 »
Päivän aikaansaannos:

« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:53:39 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #99 : 11.10.2015, 20:17:34 »
Viikonloppuna nostelin moottorin peräkärriin ja kävin tutun tutulla hitsauttamassa öljypohjan ja imusarjan. Tuli kyllä niin viimisen päälle suora, ettei tuota tarvi lähtä edes jyrsimään. :o Oli osaava hitsari.





Öljypumpun imuputken kötöstelin deekulaisesta kotona. Meikäläisen hitsaustaidoilla tuli taas melko rumaa jälkeä mutta onneksi ei tuolta ulos näy.



Alakerta oli sitten valmis, löin öljypohjan kiinni ja revin loputkin sähköt irti luovuttajasta:



Tuosta pitäs nyt sitte karsia vielä vähän... en taida liiemmin uskalla koskea, ennenkun moottori on ysissä kiinni ja on koekäyttömahdollisuus. Ensi viikonloppuna purkamaan deekua...

En nyt taaskaan tajunnu ottaa kuvaa, mietin että mitäs ihmeen hehkutulppia tässä vehkeessä on vesilinjassa? Volvomies89:n kuvista löytyy:



Tuo omituinen tukki koneen takapäässä. Tarkoitus on kai vaan lämmittää glykolia kylmästartin jälkeen. Nyt ketkä näitä on takavetoseen tehnyt, mahtuuko toi olemaan tulipellin välissä vai pitääkö repiä pois?


« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:56:33 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #100 : 12.10.2015, 00:17:12 »
Mä otin pois kun ei mahdu olemaan. Taisin deekun kannesta napata rautaisen vastaavan ja muokata sitä sopivaksi tai oli suoraan sopiva.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #101 : 12.10.2015, 07:30:53 »
Tuo omituinen tukki koneen takapäässä. Tarkoitus on kai vaan lämmittää glykolia kylmästartin jälkeen. Nyt ketkä näitä on takavetoseen tehnyt, mahtuuko toi olemaan tulipellin välissä vai pitääkö repiä pois?

Ne ovat vesihehkut. Kuvittelevat lämmittävänsä kabiiniin menevää vettä starttauksen jälkeen. Itse jätän pois, koska ottaa tulipeltiin kiinni. Deekusta suora nippa kiinni, sopii suoraan.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #102 : 22.10.2015, 18:16:50 »
Syyslomaviikko. Aikaa rakentaa. Ei oo oikeen muuta tullu viiteen päivään tehtyä. Viikonloppuna deeku nousi pois:



Yön yli kerkesi olla pihamaalla, aamulla jatkoi jo matkaansa uudelle omistajalle Simpeleen suunnille pumppuineen päivineen. Ahdin jäi minulle¸ saa nähdä mitä sille keksii..


Koneenkorvat sain kötösteltyä:





Ja sinne asettui.



Ahtimen öljylinjojen muokkaus meinasi jo jännättää, mutta onneksi tuloputki olikin helposti taiteltavaa eikä mennyt luttuun ilman putkentaivutinta... Paluuseen teurastin sekä TDI:n että deekun alkuperäiset öljynpaluut joista säästin laipat, ja niiden väliin vedin letkua. Vesiletkut on vielä laittamatta sekä pakoputki, mutta muuten tuo mekaaninen sovitus alkaisi olla siinä. Malttamattomana piti kuitenkin testata tuota käyntiin irtonaisella johtosarjalla, ja nätistihän se lähti.  :)

Purkasin johtosarjasta ylimääräisiä piuhoja tuossa äsken irti yksi kerrallaan, ja jossain kohtaa jännättikin taas enempi kun kone ei yhtäkkiä lähtenykkään käyntiin ja mittaristo jäi mykäksi. Varttitunnin kuumotukset ja johtojen penkomiset paljastivat että ajonestolta olin katkaissut maan. Tämän jälkeen moottori lähti käyntiin, mutta ei reagoinut kaasuun... no polkimelta puuttui maa, ja se oli sillä korjattu. Mittaristo jäi pimeäksi vieläkin, mutta eipä se ole tähän koriin tulossakaan.

Tein tähän nyt sellaisen kytkennän, että startti ottaa virtansa suoraan korin omista sähköistä. Arvelin, että näin vältyn siltä automaattiaskin liittimen räpläämiseltä, kun eihän tuo TDI:n sähkösarja edes pyöritä starttia jos pykälä ei ole P:llä tai N:llä. Noin periaatteestakaan en halua startin perään mitään ylimääräistä elektroniikkaa. Arvelu osoittautui oikeaksi, auto käynnistyy nyt vaikka laatikon liitin on kokonaan irti. Näemmä ecu ei suoraan tiedä mikä pykälä siellä on päällä, vaan jokin muu laite estää käynnistyksen jos vaihde ei ole vapaalla. Hyvä näin.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:58:37 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #103 : 22.10.2015, 21:45:27 »
Täällähän on tekemisen meininki, sehän kohta jo liikkuu  :3/4 jättää sen: laitoitko deekusta vauhtipyörän?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #104 : 22.10.2015, 21:57:43 »
Täällähän on tekemisen meininki, sehän kohta jo liikkuu  :3/4 jättää sen: laitoitko deekusta vauhtipyörän?

Noo, tekemisen meininki lauhtuu taas kun loma loppuu.

Deekusta lainasin tosiaan vauhtipyörän ja kytkimen, eli tuossa on nyt deekun kiinteä vauhtis, -763 SRE ja jousitettu deekun massalevy. Saapa nähdä miten ryskää ja miten pitkälle kytkin riittää, kun on jo tiedossa, että mopo lähtee keulimaan ja jotainhan tälle(kin) täytyy tehdä...

Vielä puuttuu pakoputki ja sähköjen sovitus, sittenhän tuohon saa jo senverran liikettä, että pääsee sisätiloihin rassaamaan. Vesiletkut pitäisi kehittää loppuun. Tätä olenkin tässä pohtinut; peruskierto menee kai samallatavalla kuin deekussa, lohkon takapäästä ulos, sisälämppärin kennolle, ja sieltä termarin alle paluuseen. Eberi mulla sijoittui deekussa tähän väliin, kennon jälkeen.

Mutta nyt tuolla on tuo öljyjalan vesikierto, johon tulee letku vesimarkasta. Öljyjalan lähtö meni siihen lohkon mittaiseen putkeen joka kulki pakosarjan alla, sen päistä oli lähdöt molempiin suuntiin. Koko putkea ei nyt enää ole tässä asennuksessa, joten öljyjalan lähdölle piti keksiä uusi paikka. Liitin sen y-haaralla eberin ja sisäkennon rinnalle palaamaan niiltä tulevan veden kanssa termarin paluuseen. Menikö oikein? Onko veden kiertosuunta vesimarkasta -> öljyjalkaan vai toisinpäin? Tuliko tässä nyt joku hullunkierto ja koko romu keittää?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Ateho  Elekma