Ateho  Elekma

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #105 : 22.10.2015, 22:27:21 »
Mulla menee siitä suodatinjalasta koneen toiselle puolelle ja liittyy lämppärinkennon paluuseen mikä menee termostaatille.
Ainakin näin toimi.
Niin ja lähtö on lohkosta olevasta vesimarkasta suodatinjalasta.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 22:51:35 kirjoittanut Volvomies89 »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #106 : 23.10.2015, 03:19:31 »
Mulla menee siitä suodatinjalasta koneen toiselle puolelle ja liittyy lämppärinkennon paluuseen mikä menee termostaatille.
Ainakin näin toimi.
Niin ja lähtö on lohkosta olevasta vesimarkasta suodatinjalasta.

Jes! Sitten on menossa oikein.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #107 : 23.10.2015, 17:35:07 »
Sitä en tiedä onko oikein mutta ei ole ollu ainakaan lämpö ongelmia  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #108 : 01.11.2015, 22:44:48 »
Viikonloppuna sain tehtyä pakoputken valmiiksi, johan oli ahdasta...

Kaasupoljin löysi lisäksi paikkansa jalkatilasta. Sähköjä sain siistittyä ja survottua lisää kojelaudan alle piiloon, ja kytkettyä ne nyt siten, että kone starttaa ja sammuu ysin omasta avaimesta. :) Tämä olkoon rajapyykki sille, että vaihdan topicin otsikkoon moottoriksi TDI:n.

Tutkin TDI:n virtalukkoa, ja totesin, että käymisen ehtona on kahden johtoparin yhdistäminen. Ilmeisesti toinen johtopari oli 12v - ECU, ja toinen 12v - ajonesto. Olisin voinut toki ottaa näille suoraan tuon 12v syötön jostakin ysin virtalukon persiistä, mutta jotenkin tuntui paremmalta pitää TDI:n sähkösarja galvaanisesti erillään auton omasta järjestelmästä. Siispä otin kaksi S70:sta yli jäänyttä relettä ja laitoin nämä yhdistämään nuo kaksi johtoparia. Ohjauksen releille otin sulakkeesta numero 13, joka on alkujansa juurikin Diesel Engine Control :D Tämä ohjaa siis vakiona deekun hehkurelettä, ja tarjoaa +12v sammutinsolenoidille. Piuha poikki sulakerasian alta ja juottaen uuden releen ohjausvirtapiuha. Samalla katkesi turha virransyöttö hehkureleelle ja sammutinsolenoidin piuhoille, ne voi nyt sitten purkaa huoletta konehuoneesta pois.

Ohjaustehostimen kanssa oli pientä puljaamista, kun halusin käyttää S70:n omaa pumppua. Painelinjan ohjausvaihteelle tähän teetätin jo joku aika sitten DH:lla, ja kuvittelin käyttäväni säiliönä sitä pumpun omaa säiliötä. Se kuitenkin otti pikatestissä kiinni konepellin äänieristeeseen, joten ei muuta kun alkup säiliötä takasin. Sitten tuli ilmi ettei orkkis säiliöstä saa imuletkua kiinni pumppuun, kun eihän siinä ole letkukaraa, saati kierteitä mihin sellaista liittää. Hain taas DH:lta pari letkukaraa, ja tuttu sorvasi sovitteen tuohon pumpun rööriin. Alunperin oli tarkoitus tehdä kierteet, mutta seinämä oli niin ohut ettei uskaltanut. Eipä tuon painetta toisaalta tarvitse kestääkään, kun on vaan imupuolella. Sovite on nyt vedetty laakerilukitteella kiinni pumppuun.


« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:36:45 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | LXI goes TDI
« Vastaus #109 : 02.11.2015, 08:22:21 »
Tutkin TDI:n virtalukkoa, ja totesin, että käymisen ehtona on kahden johtoparin yhdistäminen. Ilmeisesti toinen johtopari oli 12v - ECU, ja toinen 12v - ajonesto. Olisin voinut toki ottaa jostakin näille suoraan tuon 12v syötön jostakin ysin virtalukon persiistä, mutta jotenkin tuntui paremmalta pitää TDI:n sähkösarja galvaanisesti erillään auton omasta järjestelmästä. Siispä otin kaksi S70:sta yli jäänyttä relettä ja laitoin nämä yhdistämään nuo kaksi johtoparia. Ohjauksen releille otin sulakkeesta numero 13, joka on alkujansa juurikin Diesel Engine Management :D Tämä ohjaa siis vakiona deekun hehkurelettä, ja tarjoaa +12v sammutinsolenoidille. Piuha poikki sulakerasian alta ja juottaen uuden releen ohjausvirtapiuha. Samalla katkesi turha virransyöttö hehkureleelle ja sammutinsolenoidin piuhoille, ne voi nyt sitten purkaa huoletta konehuoneesta pois.

Huikea tahti sulla on! Hattua pitää nostaa :)

Onko sulla nyt ollenkaan sitä avaimen tunnistinrengasta mukana kytkennässä?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #110 : 02.11.2015, 10:34:54 »
Tunnistinrengas pyörii alkuperäisen virtalukon ja avaimen kanssa tällä hetkellä kuskin jalkatilassa. Sähkökaavioissa oli kuvattu tuon ajoneston toimintakin, joten se voisi olla mahdollista kytkeä kokonaan pois jos siihen aikansa perehtyisi. Taidan kuitenkin antaa sen olla noin kun se kerran toimii, ja sulloa virtalukko, avain ja silmukka ysin kojelaudan sisään.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #111 : 14.11.2015, 19:35:35 »
Tämä edistyi taas senverran, että nyt on apulaitteet paikallaan ja mittaristoon syttyy hehku- ja vikavalot. Entinen ahtopaineen varoitusvalo eli "turbo"valo toimittaa nykyään moottorinohjauksen vikavalon virkaa. Latausvalon kytkin myös sekä tein laturiin w-nastan. Varvikello toimii siis myös. Ilokseni huomasin että laturin välityssuhde on melko lähellä ettei sama kuin deekussa, tyhjäkäynti on vajaa tonnin ja sitä se näytti myös S70 mittaristossa. Jakopään tein jo viime viikolla tuohon uudella kiristäjällä, ohjurilla, hihnalla ja vesipumpulla.

Tänään laitoin vesiletkut kiinni ja syylärin paikalleen ja nesteet koneeseen. Käyttelin siinä masiinaa lämpimäksi ja kuuntelin että kuuluupas veikeä kilkatus koneesta, liekkö hydraulinostajat... nimittäin ääni loppuu heti 1500rpm jälkeen. Olin jo aikeissa tyytyä tähän diagnoosiin, ennen kuin tajusin että eihän tuo kuulu lähellekään kannesta. Pikku pohdinnat ja jakopään koppa auki, no kiristimestähän se lähtee.

Alakierroksilla tuo vitonen näköjään käy niin epätasaisesti, että kiristin (vai kiristiniskariksiko tuota pitäisi kutsua) käy välillä pohjaamassa "löysimmillään" jolloin kiristäjässä tapaa kaksi metalliosaa, ja tästä kilisevä ääni. Tutkin tätä vanhalla kiristäjällä ja kilahdus siitä tosiaan kuuluu kun ensin kiristintä kääntää, ja sitten laskee vapaasti menemään löysälle. Reilu tonnin kohdalla räplätys on melkoinen, mutta 1500rpm ylöspäin käynti ilmeisesti tasaantuu senverran että ääni lakkaa. Ei nyt liene ihan normaalia? ??? Tuli ekaksi mieleen myivätkö ne mulle vesipumpun liian pienellä hihnapyörällä, mutta ainakin se oli samanlainen kuin vanha, hihnakin nyt oli silmämääräisesti samankokoinen, mutta eipä yhden hampaan puuttumista siitä äkkiseltään huomaa... nyt on taas hyvät neuvot kalliit.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #112 : 14.11.2015, 20:08:42 »
Miten olet kiristänyt sen kiristimen?
Ei nuo mulla omat saatikka useat muut mihin jakopäät olen vaihtanut ole kilkattaneet.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #113 : 14.11.2015, 20:25:30 »
Miten olet kiristänyt sen kiristimen?

Taitaapi omaan piikkiin mennä. :D

Tulipa äsken pengottua tuota Gatesin hihnasarjaa, ja olipahan siellä jopa oikein asennusohjekin. Kiristimen asennuksesta vihkonen virkkoo tällaista:

Turn tensioner pulley slowly clockwise until right edge of pointers aligned. (13, 14)

Jossa 13 on se kiristimessä oleva viisari ja 14 sen viisarin kiinteä vastike johon asti viisari kuuluu vetää. Tässä kohtaa vasta käsketään kääntämään kiristimen pultti 20 nyyttoniin.

No mää en osannu kuvitella että tuon ison "mutterin" kääntely vaikuttaisi mitenkään mihinkään (en tietystikään lukenut ohjeita), eli vedin vaan kiristimen pultin kireelle, sitten lukkopihdeillä nuo viisarit kohdakkain, hihna paikalleen, lukkopihdit pois, ja hihna kiristyi. Ilmeisesti meni melkoisen metsään.

Koetin vanhalla kiristimellä ruuvipenkissä käännellä tuota isoa "mutteria" siinä, mutta en vieläkään käsitä miten sen kääntely saa nuo viisarit kohdakkain? Kerroppas miten tuo oikeasti kuuluisi tehdä. :buck2:


945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #114 : 14.11.2015, 20:41:40 »
Se on epäkesko se iso mutteri siinä pultin ympärillä, ja kiristää joustä vasten minkä toinen pää on kiinni siinä hahlollisessa raudassa mikä menee jakopään takasuojapellissä olevan tapin ympärille
No kun halvalla sai.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #115 : 14.11.2015, 20:44:20 »
Eli mutterin käännöllä nuo viisarit saa siis kohdalleen? Vai mikä sen juju on?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #116 : 14.11.2015, 21:31:00 »
Juuri näin. Kääntää sitä niin pitkään myötäpäivään kunnes ne on kohdallaan
No kun halvalla sai.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #117 : 22.11.2015, 19:49:52 »
Nonnista, jakopään sain perjantaina kasattua ja liikettä autoon sen verran, että sain sen ajettua sisätiloihin. Ulkona alkaa olla melko ikävää rassata...

Lauantain aikana kasailin vesilinjat loppuun, ja löytyipä nurkista senverran ahtoputkia ja -letkuja, että pääsin oikeen paineiden kanssa koeajolle. Melko kehnosti kulki aluksi ilman immua ja hukkaportin ohjausta, mutta ne kun sai kytkettyä niin johan alko tapahtua! Siis kyllä tuo pieksee vakiodeekun aivan 100-0, on se kumma että ei oo ysisatasta ollu tuolla moottorilla saatavilla aikanaan...

Niin hyvin kuin muuten koeajo menikin, pitihän se jotain käydä. Konepelti oli rakosellaan auki (koska sen välissä oli ties mitä johtoa ja letkua vielä) ja mun ei pitäny ku käydä postilaatikolla pyörähtämässä, mutta enköhän siinä sadan metrin matkalla kerenny tuon unohtaa ja lähdin paahtamaan "isolle" tielle. Kuudessakympissä se pelti sieltä sitten lävähti naamalle. >:( Voi koira...

No tuulilasi ei sentään mennyt rikki, konepellin takapäähän tuli vaan sellainen pokkaus ja tietty saranat vääntyili. Suoristin saranoita vähän putkitongilla ja pelti menee nyt taas kiinni ja toimii. Viittinköhän edes hankkia uutta, lekalla oikasen tuon ja telamaalia päälle... sopiipahan luukkiin...

Konehuonetta. Ahtoletkuja täytyy vähän ehkä siistiä vielä ja hankkia lisää klemmareita kun loppuivat kesken... samaten sähköissä on vielä paljon siistimisen varaa:




Polttoainesuodattimelle porasin reiät ja tein kierteet runkopalkkiin akun viereen. On hieman huoltoystävällisempi paikka kuin deekun orkkis. Jännällä tavalla tuon suodattimen läpi menee myös paluu alunperin, en nyt nähnyt tarpeelliseksi vetää sitä tuota kautta vaan laitoin siihen lenkin.




Perä on ollut ihmeen väljä taas jonkin aikaa, ja selvisi sekin:



Puslat on kgtrimningiltä, ja joku aika sitten kun lähetin heille kuvan tuosta ylemmästä joka oli silloin vain vähän haljennut, eivät halunneet antaa takuuseen uutta. Täytyypä laittaa tuo vielä sinne perään ja vähän kovistella, jos eivät anna niin sitten täytyy ostaa...

Mutta noin muuten ollaan positiivisissa fiiliksissä, moottori ja moottorinohjaus toimii kuten pitää, eikä mistään paljastunut mitään vuotoja. Vikavalo tosin palaa vielä koko ajan, sen syy ehkä selviää kun obd-portti on kytketty ja pääsee läppärillä kiinni. Hauskan kuulonen moottori kyllä, sama fiilis kun T4 transportterilla ajelis...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:38:24 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #118 : 22.11.2015, 20:21:22 »
Onko tuossa nyt vakioahdin vai se hx35 ?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #119 : 22.11.2015, 20:27:13 »
Tässä on nyt ihan D5252T:n vakioahdin, eli KKK mikälie.

Tarkoitus on kyllä jossain kohtaa kokeilla HX35:a vielä tähän, ostin jo tarkoitukseen sopivan AAT:n pakosarjan, jossa turbon laippa on koneen etupäässä. Näin on enemmän tilaa tehdä T25->T3 sovite holsettia varten, kun se sellaisen tarvitsee... jos se nyt oikein hyvin toimii, voipi olla että innostun tekemään kokonaan uuden pakosarjan. Mutta tämä talvi ajetaan nyt tällaisenaan, evryä voisi ehkä kokeilla.

Ajattelinpa olla myös niin kaheli, että laitan tuon HX35:n kanssa remmiahtimen. Pikku heräteostoksena hankin peruskorjatun Eaton M62:n:



Sitähän nyt ei tiedä miten tuo toimii tuossa vai toimiiko mitenkään, myy sitten pois jos ei...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:38:46 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Futurez  Kulkukoira