KL-varaosat  Race.fi

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #120 : 22.11.2015, 22:23:32 »
Se vika valo saattaa palaa ihan sen takia jos ei ole pumpun ajoitus ihan kohdallaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #121 : 22.11.2015, 22:57:08 »
Se vika valo saattaa palaa ihan sen takia jos ei ole pumpun ajoitus ihan kohdallaan.

Sekin, mutta toisaalta tuo ei palanut vielä silloin kun ajoin tuon S70:n kotiin. Se syttyi jossain kohtaa kun perkasin johtosarjaa irti seitenkymppisestä, vaikka muistaakseni siinä kohtaa oli vielä kaikki anturit yms kiinni... ettei vaan ole jostakin ajonestolta jokin ylimääräinen piuha katkaistu ja nyt se herjaa ajoneston vikaa, vaikka antaakin käynnistyä. :( No sittenpä selviää kun saa koodit luettua. Valoltahan saa kyllä vedettyä johdon poikki ettei pala turhia, mutta sääli olisi kyllä ottaa pois.

Vikakoodien kai kuuluisi kuitenkin nollautua, kun akku on yön yli irti? Valo syttyy kuitenkin heti startatessa...

Noita S70:n osia voisin yrittää tässä kaupustella, kun siitä alkaa olla irroiteltu kaikki tarvittava. Automaattiaskista nyt en niin tiedä tekeekö sillä mitään, mutta vetarit oli ehjät eivätkä ainakaan kotimatkalla rutisseet, lisäksi tuossa on jotkut aluvanteet huonoilla kitkoilla, taisivat olla ihan orkkis 15"... 4x sähkölaseilla tuo oli myös varustettu sekä automaatti-ilmastoinnilla. Automaattiaskin ohjainyksikkö on tallella vielä. Penkit oli puolinahat mutta en niitä hirveästi kehuisi, takapenkki ainakin oli hieman revennyt. Kysellä saa.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #122 : 06.12.2015, 20:30:18 »
Viikonloppuna virittelin sähköjä vähän eteenpäin. Valjastin vanhan xp-läppärin vikakoodinlukulaitteeksi, ja oli tarkotus ottaa koodeja ulos. No obd-portille ei tullut 12v syöttöjännitettä lainkaan, olin ilmeisesti katkaissut sen S70:n sulakerasiaa peratessa. Lisäksi valkoisen datapiuhan olin kytkenyt epähuomiossa ihan väärään paikkaan. Nämä kun sain kuntoon, alkoi yhteys koneen ja auton välillä toimia.

Aluksi vikakoodeja oli niin maan perkeleesti:



Kuittaamalla lähti suurin osa pois. Vikavalon palaminen mittaristossa johtui koodista Brake pedal switch signal, auto ymmärrettävästi ei tykännyt kun luuli polkimen olevan pohjassa koko ajan. Kytkin piuhat yhteen jarrun toiselta kytkimeltä (oli tosiaan kaksikytkiminen) ja valo sammui.

Engine coolant heater relay signal oli myös listalla ja sen sain kikkailtua kahdella 220ohm vastuksella pois:



Nuo siis simuloivat vesihehkujen relettä, jossa oli kaksi kelaa. Kelat olivat noin 30-ohmisia, mutta tässä tapauksessa ei ilmeisesti ole väliä, ovatko nuo vastukset samankokoisia kuin kela, kunhan eivät ainakaan pienempiä. Toimintaperiaate on tässäkin se, että toimilaitteelle eli releelle tarjotaan 12v auton käydessä ja ECU sitten sen halutessaan maadoittaa. Vikakoodin pois saamiseksi olisi varmaan riittänyt suorakin piuha ilman vastusta koska ECU luultavasti vain tarkkailee saako se 12v releen (vastusten) lävitse. Tosin siinä vaiheessa kun ECU olisi halunnut ohjata releen päälle, nousisi varmasti suoralla kytkennällä savu. Isommatkin vastukset toimivat, koska normaalitilanteessa ECU ei maadota relettä ja vain lukee niiltä tulevaa jännitettä, joka on 12v huolimatta vastuksen koosta: ei kulkevaa virtaa - ei jännitehäviötä.

Tai näin nyt annoin itseni ymmärtää...

Välillä jostakin syystä tuohon listaan ilmestyy myös Malfunction indicator lamp signal, suomeksi siis vikavalon signaali? Liekkö tuo 900:n mittariston poltin vastusarvoltaan niin eri kuin S70:ssa, että ECU huomaa läpikulkevan virran olevan vakiosta poikkeava ja antaa tuon. Jännää on, että vaikka auto on ollut puolikin tuntia käynnissä, tuota ei ole ilmestynyt, mutta välillä se jostain tupsahtelee... Ehkä voisi kokeilla jotain rinnan/sarjavastusta vikavalolle, jos sen vastusarvo siitä vähän muuttuisi.

Näiden viritysten jälkeen jäi enää tämä:



Joku tietäjä saisi tästä valaista, ei kerro oikeen mitään tuo...

Ei tässä muuten mitään, mutta olin lukevinani jostakin täältä foorumilta, että VOL-FCR:llä ei pysty ruiskuennakkoa katselemaan jos yksikin koodi on päällä MSA-15.7 -moduulissa.  Ei tuo minun ohjelma ainakaan näytä edes mahdollisuutta siihen, en tiedä johtuuko juuri vikakoodeista vai siitä että versio on 1.3.6.

Tuokin on varmaan vaan lähtöisin jonkin piuhan katkasusta ECU:n ja x:n väliltä, tietäis vaan mikä se x nyt taas on...


Kun nyt menee hyvin muutenkin, niin menkööt. Availin vasta tässä lauantaina paketin, joka tuli jo viime kuun puolivälissä briteistä. Tarkoitus oli tilata AAT:n pakosarja, mutta:



Ja eikun vihasta sähköpostia perään...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:26:00 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #123 : 08.12.2015, 00:08:41 »
Noniin, pahin pelkäämäni kävi toteen. EFI-742 Control module communication tarkoittaa juurikin tiedonsiirtohäiriötä moottorinohjaimen ja automaattiaskin ohjaimen välillä tämän mukaan:

http://www.volvopedia.de/index.php?title=EFI-742

Stnakerpele...

No vielä ei heitetä kirvestä kaivoon. Vaihtoehtoina on tietty antaa olla, ja säätää ennakko vol-fcr:n sijaan perinteisesti heittokellolla, tai hommata manuaalivaihteisen moottorinohjain. Tai ehkä nykyisen saisi ohjelmoitua manuaaliksi siten, että se ei kaipaisi tuota automaatin ohjainboksin dataa toimiakseen.

En sentään ehtinyt heittää pois askin ohjainta, joten sen voisi tietty kytkeä autoon. Kerkesin kuitenkin parsia johtosarjasta kaikki AW:n piuhat pois, joten nyt ei ole enää liitintä mihin kytkeä askin ohjainboksi, saati sitten johtoja joihin kytkeä liitin. No hätäpä ei ole tämän näköinen. Sähkökuvissa on kuvattu askin ohjain:



Dataa siirtyy moottorinohjaimen ja askin boksin välillä vain kahta piuhaa pitkin, liittimet B:9 ja B:10. Lisäksi vehje tarvitsee ilmeisimmin suoran käyttösähkön liittimeen A:10 ja herätteen polttoainejärjestelmän pääreleeltä liittimeen A:30, sekä maadoituksen liittimiin A:20 ja A:29. Veikkaan, että pelkästään nämä kuusi piuhaa riittävät siihen, että ohjain käynnistyy ja keskustelee moottorinohjaimen kanssa. Voisi vielä kuvitella, että vaikka AW:n ohjain olisikin tässä kytkennässä hirmuisessa vikatilassa, se ei vaikuttaisi moottorinohjaimeen, koska se olisi tyytyväinen vain saadessaan kommunikoida askin ohjaimen kanssa, ja näin minulla olisi vikakooditon moottorinohjain! AW:n viathan ovat VOL-FCR:ssä omassa moduulissaan ja ne eivät vaikuta ruiskuennakon säätöön. Lisäksi S70:n mittaristossa oli oma valonsa askin vioille, eikä askin ohjaimen poisto sytyttänyt moottorin vikavaloa kun sitä kokeilin. Ihan pikku mutuilua taas, viikonloppuna otan asiasta selvää...

Lisäksi tuossa volvopedian sivulla sanotaan, että tuo ohjainten välinen data on jonkilaista standardisoitua sarjaliikennettä. Tästä taas ajatus: näinollen voisin kytkeä Arduinon tuohon väylään lukemaan mitä dataa siellä kulkee, ja sen perusteella ehkä tehdä ohjelman joka lähettäisi oikeanlaista dataa moottorinohjaimelle ja huijaisi olevansa AW:n ohjain. :buck2: No en tiedä onnistuuko, mutta kai sitä voisi kokeilla. Jos malttaa.


Olen kovasti koittanut etsiä sitä 23mm paksua PRV:n etukallistuksenvakaajaa tähän, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Niinpä tein todella kovan luokan ratkaisun ja tilasin sen Siniseltä hintaan 212 euroa. Olin yllättynyt, että sitä on edes saatavilla enää. Ensi viikolla pitäisi saapua.

Lisäksi murisin sähköpostin välityksellä kgtrimningille tuosta hajonneesta perän uretaanipuslasta, ja lupasivat takuuseen uuden. :) Tilasin samalla keulille uretaaniset kallistuksenvakaajan puslat, on seki nyt sitte jämäkkä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:26:55 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #124 : 12.12.2015, 02:05:33 »
HA! Arvelu osui juuri oikeaan. Kytkemällä AW:n ohjaimelle virran sekä datapiuhat se rupesi keskustelemaan moottorinohjaimen kanssa. Vikakoodit ovat poissa. :)

No tosin, malfunction indicator lamp signal tulee näemmä vielä silloin tällöin, mutta ei jatkuvasti, joten se ei haitanne ennakon säätöä. Tästä on hyvä jatkaa. Tosin siihen ennakon säätöön tarvisi olla tuoreempi vol-fcr kuin tuo minun. Täytynee harkita lisenssin ostamista.

AW:n ohjainlaitteen sijoitin kuskin penkin alle piiloon, oli juuri sen mentävä kolo siellä. Tässä välissä kerkesi jo hajota kiinamallin kkl-kaapeli, tuli hieman kuumoteltua kärähtikö ecu kun ei vastannut pyyntöihin, mutta ei sentään...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2015, 23:39:13 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #125 : 19.12.2015, 02:33:19 »
Tänne kuuluu nyt sellaista, että tekniikanvaihto on saatu enimmälti osin päätökseen. :)

Jäi nyt vähän auki, saako sitä PRV-760:n etuvakaajaa sieltä siniseltä ollenkaan, kun sen kanssa oli kuulemma jotain hämminkiä, ja Classicparts ei ollut viikkoon vastannut paikallisen volvoliikkeen sähköpostiin (josta kävin siis asiaa tiedustelemassa). Jätin tilauksen sikseen, kun eräs yksityinen myyjä ilmoitti, että hänellä oli sittenkin 23mm etuvakaaja. Torstaina vakaaja tuli matkahuollossa, ja kun uretaanipuslat oli tullut jo aikaa sitten, hetihän se piti paikalleen lyödä. Siinä ei mitään sen ihmeempää, eipä tullu innoissaan kuviakaan otettua...

Tässä kohtaa ajamaan lähtö kuumotteli jo ns. perkeleesti. Syöttöpumpun kansi vuoti edelleen kuin seula, ja vaikka tiivistesarjan tilailin joku aika sitten Saksasta, ei sitä nyt taas ollut tuohon hätään saatavilla. Ajamaan oli suorastaan pakko päästä, joten väänsin rohkeasti tiivisteen pumppuun motonetin tiivistepahvista. Hyvin on pitänyt, noin 500km on tullut ajoa liikennekäyttöönoton jälkeen. Sen ihmeellisen erikoispultin tappelin jo joku aika sitten pois pumpun kannesta, 7mm hylsystä sovelletulla "erikoisavaimella", ja tilalle laitoin normi torxikantaisen.

Virityskäyttöön kun tämä nyt lähinnä oli tulossa, niin heti seuraavana päivänä (tänään) piti laittaa evry kiinni. En ois ikinä uskonut, mutta tohon tuli ihan järjettömästi vetoja. :o Ei deeku kyllä liikkunut noin ripeesti koskaan. 0-100km/h kiihdytyksessä tuo menee videosta katsoen alle 7s, ei deeku kyennyt ikinä tuommoseen... ;D

Mutta noin muuten tekniikka on toiminut mainiosti 500km. Nesteet ovat pysyneet omissa tiloissaan eikä vuotoja ilmaantunut. Jos jotain negatiivista pitää hakea, kolme juttua voin mainita:

1. Moottori vatkaa sillontällöin tyhjäkäynnillä hirmuisesti risteykseen pysähtyessä. Ei johdu evrystä.
2. Vauhtipyörä/kytkin -yhdistelmä jyristää melkoisesti alakierroksilla väännättäessä.
3. Kuskin penkin selkänojasta petti jotain yhdessä kiihdytyksessä kolmoselle vaihtaessa. :D

Muuten fiilikset ovat erittäin positiiviset!
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #126 : 19.12.2015, 07:41:04 »
1. Moottori vatkaa sillontällöin tyhjäkäynnillä hirmuisesti risteykseen pysähtyessä. Ei johdu evrystä.
Johtuu siitä että pumpun kasi on liian "rikkaalla" purkamisen johdosta. Anti-hammermod auttaa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 -93 D5252T + M90 | LXI goes TDI
« Vastaus #127 : 19.12.2015, 11:58:19 »
Muuten fiilikset ovat erittäin positiiviset!
Ja sehän on se juttu.  O0

Videon nähneenä vois arvella olevan tarpeeksi ripeä lähtökohta jalostettavaksi.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #128 : 19.12.2015, 12:13:20 »
Johtuu siitä että pumpun kasi on liian "rikkaalla" purkamisen johdosta. Anti-hammermod auttaa.

Näin mää vähän ymmärsinkin, tosin se teki tuota jo ennen kuin kajosin pumppuun. Lie edellinen omistaja jo antanut hammeria. Vieläkään mulle ei ole kyllä auennut, miten ihmeessä se kannen asento vaikuttaa yhtään mihinkään, eihän siellä sisällä ole mitään mikä siihen kanteen nivelöityisi tai jotain.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #129 : 19.12.2015, 18:37:45 »
Siellä alemmassa välissä on se määränsäätimen systeemi.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #130 : 21.12.2015, 22:38:47 »
Siellä alemmassa välissä on se määränsäätimen systeemi.

En koskenut ollenkaan siihen alempaan kanteen, voi olla että edellinen omistaja jo käynyt siellä sörkkimässä...

1000km ja rapiat on tekniikalla nyt takana, öljytaso ei ole tippunut tikussa vieläkään. Kovasti on koetettu evryllä polettaa ja koeponnistaa, mutta mitään ei ole saatu vauhtipyörän hirveistä jurinoista huolimatta rikki. Vielä.

Evryn tein 1kohm potikasta, 4x 10ohm sarjaankytketyistä vastuksista sekä kahdesta rinnakkaisesta diodista. Mustaa saa tulemaan tuutin täydeltä ja syöttöä on aivan liikaa vakiopaineille. Siitäpä sitten ajatuksena että josko tuon ahtopaineen sais nostettua johonkin 1.2-1.4 bar kieppeille. Ensiksi kokeilin foorumin ohjeiden mukaan 10kohm potikkaa map-anturin piuhoihin, jonka pistin aluksi 3kohm kohdille. Vaikka miten sitä koitti säätää, niin joko paineet eivät eronneet vakiosta, tai sitten piikkasi yli 2 baarin, mutta ennemmin tai myöhemmin vedon aikana palautuivat sitkeästi 0.9 - 1.0 bariin. No tässä kohtaa luovuin sähkömodista, ja laitoin bleedin mappianturin letkuun. Tulos on ehkä vähän parempi, mutta silti surkea. Ilman evryäkin vitosella vedättäessä paineet seilaa helvetisti 0.9 - 1.5 bar välillä, lopulta asettuen siihen 0.9:ään. Liikaa kun bleedaa niin taas mennään yli kahden kilon, hetkellisesti, ja sitten tiputaan lähes vakioon.

Senverran googlailin vikaa, että monella tuntui olevan se imusarjan nippa egr-karstasta tukkeessa ja/tai ahtopaineensäätimen letkut rikki. Nippa on mulla puhdas, sillä rassailin sen auki ja putsasin koko imusarjan painepesurilla kun sitä hitsailtiin. Säätimen letkut vaihdoin kokonaan toisiin kun sovittelin sitä konehuoneeseen. Säädintä koetin myös putsailla paineilmalla ja bräkleenillä ilman tulosta. Onko tuo säädin nyt rikki, vai onko vielä jotain mikä ei tullut mieleen?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #131 : 08.01.2016, 00:04:38 »
Ahtopaineet seilaa vieläkin. Toista, ehjää säädintä on kokeiltu, ei auttanut. Siitä sitten päätelmä että map-anturi on rikki, joten tilasin mopon keulimista ajatellen foorumin viestien perusteella motonetistä audin 3 barin mapin. Tuossa on kuitenkin neljä nastaa ja alkuperäsessä kolme, meneeköhän vaan kun laittaa numerot ja värit kohdilleen ja sen yhden jättää kytkemättä...? Uudessa siis numerot 1...4 ja vanhassa 1...3. Täytyy siihen vielä perehtyä... kai se anturi nyt kuitenkin on tämä?



Matka-ajon korkeat kierrokset ovat rassanneet koko ajan, ja kulutuskin on turhan korkea. 3.15 perävälitys on pidempään ollut hakusessa, mutta nyt se löytyi!



Löytyi vielä ihan naapurikylältä. On kuulemma -84 240 poliisiautosta. Niissä on kai sitä M45WR -askia, jossa lyhyemmät 1 2 ja 3 -vaihteet kuin tavan neliviitosessa. No nytpä tulee 200-sarjan osia sitten tähänkin...

Jostain laskurista kattelin, että suunnilleen 10km/h kovempaa pitäisi päästä samoilla kierroksilla, vs tuo nykyinen 3.54 perä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:35:04 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #132 : 08.01.2016, 08:24:12 »
E60 530d mappi käy suoraan ja sen jälkeen ahdit on noin 1.8-2.0 baria.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #133 : 08.01.2016, 17:05:03 »
Onnea välityksen löytymisestä :) Sä voitkin sitten hyvillä mielin olla loppuelämäsi lottoamatta, kun päävoitto osui jo kohdalle.

Legendahan kertoo, että noita välityksiä olisi vain -84 mallisissa, mutta muutamaan tuollaiseen olen törmännyt ja tämä sinun yksilö on nyt ensimmäinen, mikä on -84:sta  :o

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #134 : 08.01.2016, 17:29:30 »
Saa näitä uutena. Ja mitä google kääntäjällä luin niin kestäviä ja jopa hiljaisia!  :o
Ei kyllä mitenkään halpoja.  >:(

http://bakaxel.se/utvaxling-volvo-6790.html
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Samppasport  Futurez