Kulkukoira  Proturbo

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #150 : 13.02.2016, 13:58:53 »
Kyllä! 850:n ecu toimi ihan heittämällä. Nyt on vakkari. :)

Mutta. Joko tuo uusi ecu on lastutettu, tai sitten tuossa automaatti-versiossa oli nyt joku juttu, että se rajoitti tehoa. Nimittäin vetoja on ilman evryä selkeesti enemmän, kuin mitä aiemmin. Jotenkin tuntuu että etenkin alakierroksille tuli lisää vetoa. Oisko se AW:n ohjainboksi kuitenkin kertonut eculle olevansa vikatilassa, ja se vaikutti jotenkin kulkupuoleen...

No, nyt voisin myydä tuon S70:n ecun pois kun sitä en enää tarvitse. Teinkin myynti-ilmoituksen loppuautosta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75027
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #151 : 13.02.2016, 19:49:59 »
Hyvä että vehkeet pelittää. Joko kohta isompaa turboa pellin alle?  :)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #152 : 14.02.2016, 12:48:27 »
Mulla on viikko 9 vapaata, ja aattelin sillon käydä penkittämässä ja muutoskatsastamassa tän tällaisenaan. Kyselin jo alustavasti konttorilta tuosta operaatiosta, ja katsuri totesi että penkkilaput täytyy olla kun cooleri ei ole orkkis. Noh, eihän se ole ongelma näillä uusilla säännöksillä...

Tuon muutoskatsastuksen jälkeen tää täytys vielä vuosikatsastaa ennen 30.6, sitten saa taas vuoden verran rakennella ja kokeilla miten tuo HX35 + Eaton -yhdistelmä tuossa nyt toimii. (Jotenkin luulen, että ei kuitenkaan kovin hyvin, ja sitten ois harkinnassa he221w/hx27w). Vielä pitäs saada aikaseksi vaihtaa se 3.15 välityskin tuohon jossain välissä. Lisäksi opiskelijabudjetti alkaa tässä vaiheessa vuotta rajoittamaan tätä harrastusta, joten ahtimenvaihdot mennee enemmän tai vähemmän kesän puolelle. Toki talven liukkaille tuossa on aivan riittävästi potkua tuollaisenaankin. :)
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #153 : 27.02.2016, 17:02:06 »
Tänään käytiin rullilla. Moottorin kierrokset on ehkä vähän sinnepäin, kun auton oma varvikello näyttää aavistuksen liikaa.  Tämähän on nyt suhteellisen vakio; kolmen tuuman putkisto, 3barin map-anturi, 450x300x76 kiinacooleri. Tällä siis yrittämään leimalle:



Eli 128hv/286nm. Vakiothan tälle koneelle on 140/290, joten nuohan on oikeen hyvät.

Yksi veto otettiin kuitenkin myös evryllä, ja tässä näkyy miten ahtopaineensäädössä edelleen mättää joku:




Ylemmässä siis hv&nm, alemmassa kw&ahtopaine...

Ensin on siis vajaa 1,8bar, ja sitten yhtäkkiä hukkaportti lävähtää auki (kuulee äänestäkin), ja vähän tuon paineen tippumisen jälkeen teho on korkeimmillaan (seos leinee optimaali) ja sitten palataan 170hv nurkille. Eihän tuon paineen pitäisi olla alussakaan noin paljon, johokin 1,2-1,3 välille sen pitäisi tuolla mapilla asettua, joten hukkaportti / ohjaus takertelee nyt... Tosin, tuo ilmiö ei ole niin voimakas ajossa, kuin tällä tavalla alakierroksilta vedättäessä. Tuskin tulee tehtyä asialle kummempia, kun on jo tiedossa että ahdin vaihtuu.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:20:32 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #154 : 29.02.2016, 00:00:53 »
Tuota eikös se ole silleesti että moottorin lähtötehoa ei saa alentaa kun muutoskatsastetaan konetta autoon ?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #155 : 29.02.2016, 00:09:43 »
No, minkä mä sille voin jos siellä ei ole ihan niitä tehoja kuin 600tkm sitten. ::) Kyllähän dynokin heittää helposti ton verran.

Välillä tuostakin näkee ties mitä keskustelua, mutta en oo ikinä nähnyt lakitekstiä joka suoraan kieltäisi tehon alentamisen. Luulenpa että nää on taas näitä juttuja jotka riippuu täysin katsurista...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #156 : 29.02.2016, 00:15:32 »
niin ei kait se muuhun perustu kun ei pidetä "luotettavana" ja trafi saattaa puuttua jälestä asiaan.
Kannattaa kysäistä katsurilta etukäteen mitä mieltä asiasta niin ei tule jälkipuinteja.
Itellä katsastettu 109kw teholle kun alkuperäinen on 103kw, tosin ahdinkin mulla merkattu otteeseen hx35w ja cooleri niin tuskin olisi läpi mennyt alemmalla teholla kuin alkuperäinen.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #157 : 29.02.2016, 00:28:07 »
Rupesin kuitenkin lukemaan tuota uutta sovellusohjetta kun aloit kuumottelemaan. :D

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalusto%29_Lopullinen_versio.pdf

2.2 Moottorin muuttaminen
...
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)


Eli tuossa voikin käydä jopa niin, että lapuista huolimatta mulle tulee papereihin 140hv. Ne ovat vaan sitten todisteena siitä, ettei teho ole ainakaan enempää kuin se 140, näin minä nyt tuota tulkitsisin... Viimeistään keskiviikkona ois tarkotus mennä konttorille ihan paikan päälle kyselemään tyhmiä.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 00:30:40 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #158 : 02.03.2016, 12:13:29 »
Kyllä! Nyt tämä on muutoskatsastettu. :)

Hommassa ei ollut mitään sen ihmeempää, menin konttorille kahden teholapun kanssa, jossa toisessa oli teho ja vääntö, ja toisessa teho ja ahtopaine, ja näiden lisäksi mulla oli S70 rekisteriote. Pari lappua piti täyttää ja lisäksi auto punnittiin, ja mitattiin päästöt.

Tuosta tehosta senverran, että sain jopa valita kumpi teho otteeseen laitetaan, mitattu 94,2kW vaiko moottorin alkuperäinen 103kW, ei kuulemma tässä tapauksessa ole niin merkityksellistä... Laitettiin suoraan 103kW, niin ei ainakaan sen puolesta tule jälkipyykkiä. Otteeseen ei kuitenkaan tullut mitään merkintää moottorinvaihdosta, ahtimesta, ahtopaineesta tms, vaan ainostaan muutosprosentti 16% ja tämä päivämäärä. Nykyään ei kuulemma tarvetta kirjoitella otteeseen niitä, kun ovat Trafin järjestelmässä. Harmi sinänsä, olisihan tuota kelvannut esitellä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #159 : 02.03.2016, 12:15:54 »
Sehän meni yllättävän kivuttomasti. Satutko muistamaan yhtään, että paljonkos katiskassa oli akselipainot?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #160 : 02.03.2016, 12:18:29 »
Ei tullu yhtään ees katottua, ajoin ite auton vaa'alle ja katsuri kirjoitteli painot ylös.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #161 : 23.03.2016, 16:09:00 »
Pistin tän seisontaan taas pari viikkoa sitten. Hankin uuden konepellin, ja toiselle puolelle uuden takaoven. Nyt olis myös tarkotus saada maalattua loputkin osat telalla, eli katto ja ovien ja ikkunoiden "listojen välit". Itseasiassa hankin molemmat takaovet, mutta toinen oli niin mätä että luovuin siitä jo alkuvaiheessa. Toinen oli muuten hyvä, mutta listan alta paljastui niin hurja mätäkohta että meni hitsaushommiksi. Se saa nyt korvata repsikan takaoven, jonka otin jokunen vuosi sitten kolarissa vaurioituneen tilalle jostain -88 740:sta. Sekin alkaa olla hieman "valmis", ja lisäksi sen maalaus on nyt kustu niin moneen otteeseen, että heitän sillä vesilintua. Uudessa ovessa on myös sähköinen lasinnostin, ja sellainen on tulossa myös kuskin takaoveen. Vielä pitäs sellanen kuskin oven kytkinpaneeli löytää jostain, missä on myös takaovien laseille kytkimet.

Samalla kiroilulla aattelin myös pakkeloida ovien listojen reiät umpeen, kun ei noita listojakaan oo ollut yli vuoteen kiinni.

Sitten pitäisi myös vaihtaa se 3.15 perävälitys. Deadline näille hommille on jo lähes perinteeksi muodostunut 945 mallikohtainen miitti Kouvolassa 14.5. :D Sitten tän saakin jo käyttää leimalla.

Etusiivet alkaa myös kukkia, saavat nyt hiekkapuhallusta ja maalia...



Ebaysta tuli myös prommeri ja pussillinen 29F010 -lastuja, sain lukastua datat koneelle piireistä jotka sain jo aiemmin kikkailtua irti ECU:lta. Tähän kikkailuun uhrasin sen ylimääräisen S70:n automaatin ecun, jottei ihan heti tule rikottua vakkarilla varustettua versiota.



Harjoittelin jo aiemmin WinOLS:lla karttojen etsimistä jostakin netistä haetusta S70 TDI:n .binistä, ja silloin niitä löytyi melko helposti parikin kymmentä. Nyt noilta koneelle luetuilta piireiltä en kuitenkaan löydä kuin kaksi epämääräistä karttaa, ja WinOLS:n automaattitoimintokaan ei tunnista yhtään. Netistäkin tietoa näistä löytyy melko kehnosti. Joku tietäjä sais vähän jeesata...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:21:48 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #162 : 23.03.2016, 17:55:35 »
...liibalaaba..
... aattelin myös pakkeloida hitsata ovien listojen reiät umpeen...
Sitähän minäkin..  ::)

...päläpälä..
 945 mallikohtainen miitti Kouvolassa 14.5. :D
Tähän olikin jo huudettu että pumppuhaulikko  ;D

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #163 : 23.03.2016, 18:01:31 »
Sitähän minäkin..  ::)

Älä jumalauta, minä jos noita rupian hitsaamaan ni tuota ei enää ikinä kehtaa tieliikenteeseen ottaa...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #164 : 28.03.2016, 12:55:09 »
Kevät lähenee uhkaavasti. Alkaa vähän tuntua että tuo perävälityksen vaihto jää kesälle, sen verran muita hommia ollu nyt. Viime päivät on työstetty lokasuojia jotka on hiekkapuhallettu, pakkeloitu ja vedetty pohjamaaliin. Samaten uuden konepellin hioin Telamaalia varten.



Joku aika sitten sain laitatettua myös mittariston orkkis anturin TDI:n ylävesiletkun lähtöön. Tähän astihan orkkis lämpömittari on näyttänyt vaan nollaa. ECUn anturia vastapäätä letkulähdössä oli sokea laippa, johon on nyt tehty hieman isommat kierteet, ja siihen lyöty sovite johon lämpöanturi sopii.



Samaten flektille täytyy kehittää kiinnitykset, kun sitä ei ole vielä ollenkaan, ja kesällä se vois olla ihan hyvä varuste. Cooleri on sekin vielä vähän mitensattuu kiinni, ja senkin kiinnikkeet voisi tehdä uudestaan paremmin.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:22:57 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron