Futurez  Kulkukoira

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #165 : 12.04.2016, 22:34:49 »
Tässä viikolla kun tuo maalausoperaatio 150km välimatkan takia etenee kehnonlaisesti (ei ollenkaan), on aikaa pohtia muita juttuja. Kiekkamittarihan tässä on näyttänyt D5252T:n aikana koko ajan liikaa.

Mittaristo pöydälle ja tutkimaan. Varvikellon takaa löytyi mikropiiri BA6730B jolle ei datalehteä tuntunut löytyvän netistä millään. Googlailu johdatti minut kuitenkin tdiclubin foorumille, jossa sovitellaan ilmeisesti jotakin TDI-tekniikkaa Toyotan 4Runneriin.

https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=269288&page=2



"...Also, there is a trimpot on the upper right corner of the circuit board that is used to calibrate the tachometer."

Bingo! Ysin mittaristothan on japsivalmisteita kuten toijjotassakin. Niissä on käytetty näköjään samaa IC-piiriä, ja tuo mittarin alla oleva piirilevykin on pitkälti samannäköinen, ja yhdessä kulmassa on juurikin samanlainen potikka. Tuolla potikalla nyt sitten ilmeisesti saa passattua neulan siihen mihin haluaa, VOL-FCR:stä täytyy kattoa paljonko kone oikeasti kiertää ja sitten pyöritellä potikasta oikeeksi. Pikanen modaus ja potikan tuonti mittariston ulkopuolelle:





Sellanenkin tuli sattumalta huomattua, että D24:n mittaristossa on sille kuuluisalle lambda-valolle paikka. :o



Tuohan täytyy ehdottomasti kytkeä TDI:n vikavaloksi, tällä hetkellä se on vielä Turbo-valo.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:12:15 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #166 : 12.04.2016, 23:03:15 »
Taitaa vinokoneistenkin mittaristoissa olla hehkuvalon paikkakin muistaakseni.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #167 : 12.04.2016, 23:28:54 »
Johan on. Kolmas vasemmalta tais olla taas se katin kuumenemisesta varoittava valo, onko se nyt sitten vaan niiden b204ft tjsp kanssa, joista löytyy pakolämpöanturi ihan tehtaalta?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #168 : 29.04.2016, 19:47:22 »
Täähän saattaa jopa ehtiä valmistua miittiin. Huomenna vielä yksi kerros Telaa, niin saa riittää...



Kiekkamittaria sai säädettyä potikasta juuri kuten aattelinkin. On nyt viimisenpäälle tarkka vol-fcr:ään verraten. Myös lambdavalo palaa nykyisin, onneksi ei ajossa. :buck2:



S70:n flektin ja tuulitunnelin sain myös soviteltua joku aika sitten, vähän piti sahailla. Harmi vaan kun oli jo valmiiksi parista kohtaa hieman halki.



Coolerille tein myös uuden kiinnityksen. Laitoin kaikki metallimiehen taitoni peliin:


« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:15:58 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #169 : 10.05.2016, 18:00:41 »
Kyllä! Tämä kerkesi kuin kerkesikin valmistua ajoissa.



Ahtopaineen seilaamisenkin sain kuriin, kun laitoin turboruuvin siihen kompurakotelolta kellolle menevään putkeen. Vastapaineen puolelle siis, enkä siihen solenoidilta tulevaan ohjauspaineletkuun. Äkkiseltään ois voinu luulla, että tilanne vaan pahanee, mutta ei. Ahtomodi tuohon kaveriksi ja nyt pysyy ahdot 1.5 - 1.7 bar välillä melko hyvin. Tästä tuli oikein mukava peli ajaa.

Ja takaluukku sai toki moottorille kuuluvan merkinnän. ::)

Muoviset ovenkahvojen listat kerkesin hajottaa, ja mulla oli kaksi noita kromisia. Toiselle puolelle ei niitä riittänyt, joten kaksi tuollaista pitäisi keksiä vielä jostain...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:16:48 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #170 : 18.05.2016, 22:23:39 »
Tällä päivämäärällä on ecuun onnistuneesti asennettu vaihtokannat muistipiirejä varten, sekä ensimmäiset ekat hieman käpelöidyt kartat ajettua sisään. Jo toisen version perusteella sanon, että on tuo vaan paljon parempi vaihtoehto kuin evry.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:17:29 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #171 : 19.05.2016, 15:10:29 »
Millä lailla muuttu?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #172 : 19.05.2016, 15:24:10 »
Nämä oli mun ekat kartat ikinä mihinkään vehkeeseen, joten ei tässä nyt ihmeisiin vielä pysty. Lisäsin vaan mututuntumalla syöttöä 2300rpm ylöspäin ja 50% kaasun asennosta eteenpäin kolmeen karttaan (driver's wish, smoke limiter, torque limiter). Kaasusta tuli progressiivisempi (mun mielestä hyvä juttu), kun syöttöä tulee vasta kun poljinta on painettu enemmän kuin puolet, vs. evryllä tuli melkoinen vääntöpiikki ja savupölläys jo pienelläkin kaasun painamisella. Alavääntöä sai lisäksi rajattua pois, joten tuon deekun vauhtipyörän kanssa jyrinää on paljon vähemmän. Kulkupuoli ei ole ihan evryn tasoa, mutta savuakaan ei tullut tällä lisäyksellä vielä yhtään. Lisäksi vaikka evryn sääti alakierroksilla suht savuttomaksi, 3000rpm jälkeen putkesta kävi tulemaan kunnon nokikankea. Vastusarvon pitäisi varmaan osata pienentyä kierrosten mukana, jotta savua ei tulisi enää ylhäällä niin paljon.

Täytyy asentaa koneeseen Excel ja ruveta sen kanssa laskemaan noita syöttömääriä kun tässä nyt kerkeää, eihän niitä noin päästä kuuluisi heittää. Ahtopainekarttoihin täytyy myös perehtyä, nyt paineet on vielä vakiokartoilla ja ahtomodilla siinä 1.7bar kieppeillä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #173 : 22.05.2016, 20:31:11 »
Mjaa-a, tulikohan tehtyä liian rankka ohjelma.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:17:52 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #174 : 23.05.2016, 08:49:42 »
Mjaa-a, tulikohan tehtyä liian rankka ohjelma.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nääh... Liian heikko kytkin ;)
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #175 : 23.05.2016, 19:49:05 »
Nojoo, huumoria tuo nyt lähinnä oli. Eipä tossa nyt niin hirveesti yli penkitetyn 425Nm voi olla.

Kyllähän tuo jyristi kytkintä niin paljon että oli melkein arvattavissa. Jollakinhan oli takavetoasennuksessa käynyt sama homma.

Nyt tähän tulee sitten se talvella ostettu AAT-moottorin vauhtis, joka on parasta aikaa sorvauksessa, sekä -724 SRE, ja KL-Racingin kuusilapainen ja kuusijousinen sintteri. 615Nm luvataan tälle yhdistelmälle, ja kytkinlevyn keskiö näyttää olevan melko lailla rankemmin tehdyn näkönen kuin edellisessä levyssä, josko sitten seuraavaksi porsii M90.

-724:lle povailtiin kuukauden toimitusaikaa, joskohan sitä sillä väin kerkeisi viimein vaihtamaan sen 3.15 perävälityksen...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #176 : 23.05.2016, 23:25:48 »
Jaahas, milloinkahan mulla räjähtää oma  :2funny:
Noh AAT vauhtis itselläkin jemmassa jos joutuu kytkintä päivittää  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #177 : 24.05.2016, 11:54:12 »
Mulla oli takavedos pottapyörä -763 asetelmal ja ensin kiinteellä sintterillä ja levy levy hajos. Sitte koitin massalevyy ni halkes asetelma ku pääs lipsumaa ja kuumenee ja kun meni hermo ni laitoin hieman muokatun tdi:n kaksoismassan -765 asetelmal ja massalevyl ja rupes pelaamaa. Vaikka se kaksoismassa pohjaski ni kesti ainaki omat ajot sen mitä tarvi eikä ainaka luistanu enää.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #178 : 24.05.2016, 11:57:42 »
Mullaki kesti kaksoismassa vaikka tärisi ja jurisi, vaihdelaatikko petti ennemmin kun kaksoismassa.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #179 : 25.05.2016, 23:21:09 »
Millasia vääntöjä teillä oli noissa ja millä kierrosalueilla?

Volvomies89:n tapauksessa hx35 pitänee väännön senverran ylempänä että aski säästyy.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Kulkukoira  Proturbo