RallyBaron  Samppasport

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #180 : 26.05.2016, 00:21:54 »
Millasia vääntöjä teillä oli noissa ja millä kierrosalueilla?

Volvomies89:n tapauksessa hx35 pitänee väännön senverran ylempänä että aski säästyy.
3500rpm vääntöhuippu 440nm tuolla mekaanisella pumpulla.
Kuhan nyt saa sähköistettyä niin luonnollisesti nousee tuo vääntö...
En mä pelkää että tuo aski hajoaa vaan että kytkin pettää kun siellä on nyt 763 SRE ja jonkun 850 bensan levy....
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #181 : 27.05.2016, 23:20:42 »
Kun auto nyt jokatapauksessa seisoo, revin perän irti ja tarkoitus oli vaihtaa viimein se 3.15 välitys. Mutta:




Tuo välityshän on nyt siis 240:sta, ja se passaa muuten, mutta kardaanin laipan kiinnitysmutteri on näköjään kakssatasessa muutaman millin pienempi kuin ysissä, siispä ysin mutteri ei käy. 1,5mm nousulla tuo nyt näyttäisi olevan, joten nyt joku jolta tuollainen ylimääräinen mutteri löytyy ja haluaa siitä luopua, laita YV!
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:01:55 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #182 : 29.05.2016, 15:01:58 »
Mutteri löytyi Kotkasta, ja perän kanssa päästiin vähän eteenpäin.

Nyt ihmettelen hammasvälystä tässä... Pelkät rattaat siis vaihtui, ei koko murikka.

Maalasin ensin ratasta Midnatts blå -sinisellä ja sitten päälle hopeaa kun nyt sattui noita hyllyssä olemaan.

Tästä koitin katella ohjeita: http://www.differentials.com/technical-help/installation-instructions

Coast:


Drive:


Kertokaahan nyt kokeneet miltä nuo näyttää? Coast on melko reunassa, mutta Drive on suht keskellä (ja ottaa näköjään aika laajalta kiinni), se kai on määräävämpi? Onkohan tää nyt hyvä näin ilman shimmailuja?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:02:38 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Mjaha. Murikan laakeripukkien pultit oli vielä löysällä. Kiristyksen jälkeen tilanne onkin jo ihan eri:

Coast:


Drive:


Pitäsköhän ton nyt sitten antaa olla noin...

...mitenköhän tuo pinioniakseli sitten. Mutteria jos kiristää yhtään liikaa niin koko paska menee jumiin, liian löysällä tulee välystä, on nyt siinä kintaalla että pyörii vielä nätisti ja äänettä. Jossain oli juttua, että pinionin krymppirengas tulisi vaihtaa, liekköhän tuo nyt miten tarpeellista?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:04:21 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Nuuka mies on merkannut mutterin asennon ennen  avaamista ja kiristää samaan asentoon esim. Stefaa vaihdettaessa niin säästyy krymppiholkin uusinnalta. Menetelmä ei toimi kun vaihdellaan välityksiä.

Eli holkki vaihtoon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
No niinpä tietysti. >:( Eipä tullut mieleenkään purkuvaiheessa tuollanen, en tiennyt ees että siellä sellasta on.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9148.0


Tuossa Kulmamies kirjoittaa, että holkki voidaan joko uusia, tai holkin kaveriksi voidaan laittaa kymmenyksen paksu säätölevy. Mistähän ihmeestä noita uusia saa, saakohan edes volvolta... uuden voisi kai sorvata ja tehdä siitä kymmenyksen pidempi kuin nykynen, sillähän kai päästäsiin samaan lopputulokseen.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Tarkemmin kun asiaa pohti, niin eipä tuota pidä lähteä sorvailemaan. Siinä holkissa on keskellä sellainen kurttu, jonka kuuluu painua tietysti kasaan kun pinioni vedetään momenttiin, ja siitä se laakerien esijännitys tulee. Uusia holkkeja sai kuin saikin vielä siniseltä, hintaan 10e/kpl. Ostin kaksi varuiksi.

Yhdestä ylimääräisestä kardaanin perän laipasta taiteilin ultimaattisen perän lukitustyökalun:



Ohjeessa sanottiin momentiksi 200-250Nm. Pistin 210, lähti sillä välykset pois ja pyöri vielä käsin helposti.

Sitten vaan murikkaa paikalleen ja hammaskosketusta ihmettelemään. Hopea väri loppui ja ostin tilalle söpöä pinkkiä. Tuntuu olevan melko paksua maalia, ja nyt sitä lähtee kerralla isompi pyyhkäisy pois. Mun silmään kuvio näyttää nyt kyllä olevan ok.

Coast:


Drive:


Nyt mennään siis ihan vakioshimmilevyillä vielä. Kävin kyselemässä parista paikasta niitä ja niissä myytiin ei-oota, Etralla arveltiin ettei välttämättä missään oo hyllyssä noita Kehä 3:n ulkopuolella. Nyt kyllä mun silmään näyttäisi että ei tuota tarvi säätää. Mitä kokeneemmat on mieltä?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:06:46 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Kyllä se välttää. Jos ei perä vaan vollota sitten ajaessa ;)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Jos ei perä vaan vollota sitten ajaessa ;)

Niin, siitähän sen sitten viimein tietää, jos nyt koittaisi saada ees sinnepäin niin on sitte pelikunnossa ko se uusi asetelma joskus suvaitsee saapua. :)

Mitä se vihellys sitten oikeestaan kertoo välyksestä? Mihin suuntaan tuota nyt osaisi säätää jos rupeaa ääntämään? Jonkun vienon ujelluksen tää on kyllä pitänyt konejarrulla pari vuotta jo, mutta taitaa kuulua lähinnä omistajan harjaantuneeseen korvaan.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #189 : 07.06.2016, 05:29:16 »
No sehän alkaa ääntää jos on hammaskosketus liian lähellä tai liian kaukana toisistaan. Tai vaikka jos pinjoniakselin laakerit jää löysälle.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #190 : 12.06.2016, 11:01:32 »
Asetelma tuli viimein, ja eilen laittelin auton kasaan.



Ei siinä mitään sen ihmeempää... iskarit vaihtelin taakse samalla. Välityksestä tuli oikein mukava, 80km/h ja 1600rpm, 100km/h ja 2100rpm, 120km/h ja 2600rpm. Perä ei pidä minkäänlaista vollotusta, joten se välityksen vaihto kaiketi sitten onnistui hyvin.

SEN SIJAAN kytkin ääntää kyllä peränkin edestä! Voi morjesta, aivan järjetön rahina ja ryminä. Lisäksi kyllä tuo aika äkäseen ottaa kiinni, ei paljon pysty luistatella. Sen nyt vielä ehkä sietää, mutta tuon perän myötä kierrokset laski senverran alaspäin, ettei kaheksaakymppiä oikeen raaski ajaa vitosella, paitsi ihan tasasella tiellä. Ryske ei ole ehkä ihan niin rajua kuin aiemmin (edellisen levyn jouset kai pohjasi kokonaan polettaessa), mutta ne vanhan levyn jouset kai löysempinä antoivat anteeksi tasakaasulla ajon pienillä kierroksilla. Uuden sintterin jouset ovat senverran jäykemmät, että ryske loppuu 2500rpm jälkeen (vanhalla levyllä vasta 3000), mutta ennen sitä värinät välittyvät kyllä erittäin mukavasti askiin... >:( Lisäksi tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä askista kuuluu voimakkaampana se "klok klok klok" -ääni, joka aiemmin oli ehkä vain juuri ja juuri kuultavissa.

Stnan stna...

Mitenhän se kumikiekko kardaanin päähän auttaisi? Mistähän niitä saa?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:07:50 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

s73

  • Vieras
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #191 : 12.06.2016, 12:17:22 »
Sama kumi kun M47 laatikossa? ???
150€. näkyy orggiksena olevan ja tarvikkeena taitaa olla 50€.
Febi Bilsteinin tekemä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #192 : 12.06.2016, 13:54:31 »
Tyhjäkäynnillä kolisee, vedossa rohisee ja moottorijarrulla alkaa se kilinä ja rohina jo pelottamaan? Täysin normaalia. Liity kerhoon!  :-*


Sama kumi kun M47 laatikossa? ???
150€. näkyy orggiksena olevan ja tarvikkeena taitaa olla 50€.
Febi Bilsteinin tekemä.
Pointtina tais olla se, että dieselin M90 on alunperin ilman hardykiekkoa. Jos sellaisen haluais asennella, niin tarvis laipat ja kardaanin bensavehkeestä. Meteliin sillä tuskin kyllä on vaikutusta tai ainakin munkin oma rallattaa isosti samalla kytkinkombolla.



PS. Varaudu jo huoltamaan voimansiirtoa ja taka-akselin tuentoja...

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #193 : 12.06.2016, 21:39:36 »
Kaikkeen tottuu. Ei tuolla minunkaan takavetosella tdi:llä pysty vitosella alle satasta ajamaan vaikka onkin kumikiekko kardaani. Tosin se kyllä auttoi tilannetta jonkin verran.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #194 : 13.06.2016, 21:04:57 »
Mainitsiko joku perän tuennasta jotain?



Ei sentään mennyt pultti poikki, mutteri vain lähti kävelemään...

...vaikka onkin kumikiekko kardaani.

Niin sulla oli M47:n kanssa tuo kumikiekko?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:08:49 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Kulkukoira  Proturbo