Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #255 : 03.03.2017, 12:23:18 »
Noniin, siitähän taisi tulla toimiva peli O0
Seuraavaksi voimaa lisää?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #256 : 03.03.2017, 13:32:06 »
Seuraavaksi voimaa lisää?
Taitaa olla ensin luvassa muutama kymmen tuntia laatikon hienosäätöä, mutta kai sitä sen jälkeen joutuu virittämäänkin? Muutenhan menis ihan hukkaan koko swäppi.  ::)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #257 : 03.03.2017, 14:38:37 »
Ja tänään on tämäkin vuosikatsasteltu. 2.7.2018 asti saa körötellä.

Ja kyllä, virittää on ollu tarkoitus alusta asti, vaan on tässä ollut tuon voimansiirron kanssa ongelmia. :buck2: YK-Auton (suomalainen yritys joka valmistaa noita 722.6 ohjaimia) sivuilta luin yhdestä heidän ohjaimella varustetusta modaamattomasta 722.6:sta, jolla oli kolme kesää vedetty reilu 700nm väännöillä luistamatta, sekä nyt neljäs kesä 1080nm väännöllä, edelleen luistamatta. Se 722.6 oli vielä tuosta mun omasta aavistuksen heikompi variantti, kytkinpakoissa vähemmän levyjä tjsp... joten jos nyt 2.5TDI:llä saan tuon askin vielä rikki, pistän paaliin koko auton.

Tosiaan vaikka tuo on nyt tuollaisenaan ajettavissa, piiiiitkä matka on vielä tuon ohjaimen kanssa siihen, että se toimii itselle kaikinpuolin tyydyttävästi ja idioottivarmasti. Softan puolella on paljon kehitettävää, ja vielä elektroniikkaankin täytyy jotain keksiä, mm. askin sisäisiä nopeusantureita ei saa luettua ajossa, kun ottavat häiriöitä solenoidien pwm-ohjauspiuhoista. Ja kaikenlaista muuta pientä...

HE221 ja jotkut suutinkärjethän tuonne on suunnitelmissa, vaan alkaa opiskelijabudjetti taas perinteisesti tässä vaiheessa vuotta hidastaa harrastuksia. Ehkä kesällä sitten.

Sitten tuosta turbiinista. Koko tämän swapin ideahan oli juuri sen turbiinin saaminen moottorin värinöitä vähentämään. Maantiellä taas tuo turbiini olisi kiva saada lukkoon noin kulutusta ajatellen, vaikka stallspeed on ilmeisesti sen verran matala, että satasenkaan vauhdissa lukon kytkeminen ei tiputa kierroksia kuin noin 100rpm. Lukon kytkeminen tarkoittaa tietysti sitä, että koko voimansiirto on taas yhtä puuta moottorilta vetoakselille asti. Lukko päällä ajelu taas muistuttaa ääneltään kovin manuaalia kiinteällä vauhtipyörällä. :facepalm: No ei se ehkä ihan niin pahasti jyristä, mutta meteli turbiinin luota kuitenkin kuuluu, eikä lukkoa tee mieli pitää päällä. Voi ehkä halkaista vetolevyn, sehän siellä on ohuinta tavaraa?

Siitä tietysti ajatus, että miten ***ussa se etuvetoisen turbiinilukko on sitten tehty kun ei se kuitenkaan jyristä? Onko se jousitettu? Laikkasin auki:




Eli jousethan siellä on, mutta lukosta ei tietoakaan! Ei minkäänlaisia kytkinlevyjä missään. Tosiaanko etuveto-tdi:ssä ei ole turbiinilukkoa ollenkaan, vai enkö nyt vaan saa bongattua sitä tuosta? Joku tietävä vois varmistaa. Kai se stallspeed voi olla niin alhainen tuossa, että sitä ei ole nähty tarpeelliseksi...
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 20:36:16 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #258 : 03.03.2017, 15:04:56 »
Tuo jousihäkkyrä on kyllä se lukko, mutta paas kuvatusta selkäpuolelta.
Näyttäs lukittuvan kiinteäksi nuilla kynsillä, eikä kitkalevyllä.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #259 : 03.03.2017, 15:07:29 »
Tuo ylemmän kuvan vasen osa on siis tuo jousihäkkärä toiselta puolelta.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #260 : 03.03.2017, 15:10:05 »
Tuo ylemmän kuvan vasen osa on siis tuo jousihäkkärä toiselta puolelta.
Ai se on kiinteänä tuossa, mutta jooo, tuohan siis lukittuessaan työntyy vetolevyyn päin ja lukittaa kiinteäksi tuon turbiinin, joka pyörittää lootan akselia.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2017, 15:12:33 kirjoittanut Ari E »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #261 : 03.03.2017, 15:19:37 »
Ei perkele, sakaralukko?

Lueskelen AW55-50:sta:

This transmission is an electronically controlled five speed automatic transmission.
In Volvo it is fitted to the X70 series. It is derived from the
AW 50-42 transmission with the following differences.
- A fourth planetary gear. (P4)
- Free wheel F3 has been eliminated
- The TCC has a slip strategy
...

Eli tuossa viispykäläisessä siellä on sitten kai jo tollainen samanlainen ratkaisu kuin mersussa, eli kytkinlevyt. No, selvispä tämäkin. Tuohan on sitten tavallaan kaksoismassaturbiini. :buck2:
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #262 : 27.03.2017, 00:38:40 »
2000km takana ilman mitään mekaanista vikaa. Kop kop.

Lootan ohjainkin toimii suhteellisen nätisti, kun sinne lisäsi joka karttaan lämpötila-akselin. Muutaman tunnin raavin päätäni, miten ohjelmallisesti luetaan interpoloiden kaksiakselista karttaa.

Karttoja on nyt siis 10kpl, yksi modulointipaineelle, yksi vaihtoajalle, ja kahdeksan eri vaihtotapahtumille. Hohhoi... Vielä kun sais ne anturiluennat korjattua, niin sais tehtyä suht idioottivarman. Ei oo tullu pajalla käytyä muutamaan viikkoon ku opiskellakkin pitäs välillä.

Tällaisen virittelin kuitenkin kun viimeksi siellä kävin. Eli joskus vuosia vuosia sitten irti juoteltu sellasesta vanhasta tietokonekotelosta, jossa on turbonappula (kellotaajuus nousi 16 -> 133MHz) näyttö hyötykäyttöön. Teurastin jonkun vanhan autogaugen smoke-mittarin ja siitä sai näpsäkän kotelon... ethernet-kaapelilla piuha:




Kirkkauskin on aika kohillaan, ei loimota pimeessä silmiin siitä kojelaudan kaiutinritilän päältä.

Tämmöisessä yhteiselossa on nyt sitten moottorinohjain ja askin purkki:



Hanskalokerosta poistin takaseinän ja laitoin vanerinpalan "lattiaksi", jotta on samalla tasolla tuon luukun kanssa kun se on auki. Nuo molemmat saa nyt tyrkkästyä hanskalokeron sisään ja luukun kiinni, niin ei hypi silmille. Ohjelmointia varten on aika hyvin hollilla molemmat.

Emulaattorit on ollu kovassa käytössä, ei tuota kyllä hullukaan säätäis pelkästään lastuja vaihtamalla.

Ne pitkään kaivetut switchit ilmamassamittarin poistamiseksi on nyt löydetty, sain hieman apua eräästä firmasta. Paineohjauksen kartat on nyt ajeltu suunnilleen kohdilleen lievän savun rajoille. Tässähän on nyt se 3:n barin MAP jossa sisäänrakennettu IAT, sen paineesta ja lämmöstä täytyisi ottaa kalibraattorilla tarkat toimintakäyrät ja sijoittaa se esim imusarjaan. Nythän se on alkuperäisasennuksen mukaisesti letkun päässä. Läppämallin immulla voi sitten heittää vesilintua. Periaatteessa voisi jo nyt, muttakun siinä on samaan koteloon rakennettu se IAT.

Hieman alkais tuo kkd:n HE221w poltella...
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 20:34:52 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #263 : 26.05.2017, 14:00:09 »
6000km ongelmatonta kilometriä takana.

Tein tähän nyt täysautomaattiasennonkin, joka vaihtaa vaihdetta auton nopeuden ja kaasun asennon mukaan. Muuten ihan kohtalainen toteutus, mutta auton nopeuskin luetaan näköjään välillä väärin -> satasesta on pari kertaa tiputtanut kolmoselle. Hieman säikäyttää. Hieman elektroniikkaa kaipaa signaalin häiriönpoistoon ennenkun uskaltaa tosissaan automaattisena ajaa. Kaupunkinopeuksissa pelaa ihan ok.

Nyppäsin suuttimet irti ennenkuin lähdin kuun alussa työkeikalle länsirannikolle, ja tänään pistin ne postissa englantiin Darkside Developmentsille. Suutinkärjiksi tulee nyt tällaiset

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/gibonta-race-nozzles-for-1-9-2-5-ve-engines.html

.320 kokoisina. Ilmoitin tehotavoitteeksi 280-320hv ja suosittelivat noita. Viimeistään 12mm nestepäällä pitäisi kuulemma päästä tuohon 320hv. Vakiopäällä jäädään kaiketi alle 300, kun kaikki muut asiat on kunnossa.

Halpoja eivät ole, hintaa tulee asennuspalvelun kanssa liki 800e.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2017, 14:03:11 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #264 : 26.05.2017, 20:42:21 »
Oivoi ompa kalliit suuttimet, mutta luulis kyllä hyvät olevan :o

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #265 : 26.05.2017, 21:05:15 »
Kalliit on, mutta jos nyt ei jäisi ainakaan niistä kiinni. Ne DSS Ultime2:t olisi ainakin ollut hyväksi todetut, mutta niitä ei oikein mistään enää tunnu saavan. Lie valmistus lopetettu?

Noiden kanssa pitäisi kyllä varmaan oikeasti kokeilla joskus tollasta ebayn 12mm nestepäätä.
 http://www.ebay.com/itm/131792789040 Vaan ei käyttäjäkokemuksia oikeen noistakaan oo kuulunut...

Tässä kohtaa tuli mieleen, että siellä tdi:n suuttimen allahan on varmaan sellainen samanlainen tiivisteprikka kuin deekussa? Täytyypä sellasetkin hankkia jostain.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #266 : 26.05.2017, 21:11:46 »
Eikös ne nestepään suutinputki-lähdön tiivisteprikat ole tavalliset kupariprikat ?. Kyllä niiden pitäisi kestää parikin kertaa käyttää uudestaan. Itse olen purkanut ja laittanut vanhoilla takaisin kasaan, eivätkä vuotaneet.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2017, 21:15:54 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #267 : 26.05.2017, 21:13:05 »
Meinasin ihan sitä kohtaa jolla suutin tiivistyy kanteen?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #268 : 26.05.2017, 21:14:55 »
Meinasin ihan sitä kohtaa jolla suutin tiivistyy kanteen?
Luin nopeasti väärin :buck2:...niin se suuttimen lämpölevy oli kyseessä. Ne kannattaa kyllä uusia.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #269 : 20.06.2017, 20:55:58 »
Tässä olikin deekusta poiketen ihan sellaiset suuttimien kupariprikat. Suuttimet saapuivat hienosti maalattuina englannista perjantaina:



Käynti oli odotuksista poiketen jopa pehmeämpää kuin vakiona. Voi tietty olla, että ne edelliset kärjet oli sen 600tkm rullatut eikä enää ihan niin kohillaan. Näitä ajeltiin jokunen kymmen kilsaa ja todettiin toimiviksi, savua tulee tosin aivan hillittömästi ihan vakio-ohjelmallakin. Seosmittari on tilauksessa kärkien kalibrointia varten.

KKD:ltä saapui myös nyt se HE221w, ja sen laittoa on alettu suunnittelemaan. Vakiopakosarja ei nyt käy, sillä ahdin on nyt eripäin kuin etuvetoasennuksessa -> pakosatsista piti rälläkällä laskea millitolkulla tavaraa pois vakioahtimellakin, koska kompurakotelo otti satsiin kiinni. Holsetin kompurapuoli on vakiota luonnollisesti paljonkin isompi, joten nyt kuvaan astuu Audin AAT-moottorin pakosarja, joka on muuten samanlainen, mutta turbon laippa on koneen etupäässä. Tällöin tilaa kompurakotelolle löytyy:



Öljysuodattimen siirtojalkaa täytyi kääntää alaspäin, sekä siinä oleva veden lämmönvaihdin kääntää ympäri jotta letkutkin saa vielä paikalleen. Lisäksi näyttää siltä, että lohkosta saa vielä rälläköidä yhden lipareen pois jotta suodatin mahtuu olemaan.

Lisäksi tuo pakosarjan laippakaan ei näköjään ole ihan sama kuin ahtimessa, joten ahtimen puolelta täytyy viilata reikiä isommaksi pinnapulteille.

Ja sitten vielä holsetissa ei ollutkaan v-pantaa pakoputken lähdössä, vaan sellainen 5-pulttinen laippa. Jos jollain on sellainen hx27/he221 v-pantasovite jouten, voin ostaa pois.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 20:31:23 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Ateho  Elekma