Autodiagnoosi  Carcom Oy

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 463 Vastauksia
  • 195701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || ABS elvytetty.
« Vastaus #15 : 16.08.2013, 18:03:30 »
Taas tuli törsättyä rahaa.

Ostin uuden ABS-boksin ja surge protectorin, ajatellen että abs-valon palamattomuus johtuisi niistä. Kiitokset waltari123.
Vaihdoin ne ja valo ei pala vieläkään. >:( Nno, uudessa boksissa tuskin on samaa vikaa kuin vanhassa... vika lienee muualla.

Sitten se mielenkiintoisempi hankinta. :)



M90 paketti, loota, keppi, kytkin (joka korvautuu jäykemmällä asetelmalla ja uudella levyllä), kannatin, ja kardaani. Kiitokset P. Lanttola. :)
Näitä on diiseliin niin vaikee löytää...
Täytynee tilailla kytkintä ensi viikolla ja asennus sitten hamaassa tulevaisuudessa.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:34:23 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || M90 vaihdettu
« Vastaus #16 : 30.08.2013, 08:43:09 »
Eilinen meni lootanvaihdossa, nyt kelpaa.

Oli muuten suht hintava tuo m90 askin kannakekumi Sinisellä, kun muualta ei tuntunut saavan, 55 eurua.



Aika totutteleminen on nyt viisiloviseen, ja tohon jäykempään 763 asetelmaan, joka ottaa todella alhaalta... saiskohan tonne työsylinterin ja haarukan väliin jonku palikan...

On kyllä selkeesti kevyempi M90 kuin M46. Varmaan laitetaan tuo nelikuutonen jossain kohtia myyntiin, ylimääräseksi jää myös 30tkm ajettu sachsin kytkinpaketti. ;)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:35:42 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || M90 + SRE -763
« Vastaus #17 : 31.08.2013, 16:23:49 »
Toi 763 asetelma on aika ärsyttävä, varsinkin kaupunkiajossa, ei pelkästään sen takia että on jäykkä vaan koska irrottaa todella alhaalta...
Laitoin mutterin haarukkaan työsylinterin pään alle, ottaa aika paljonkin ylempää nyt. Jäykkä on vieläkin mutta irrottaa aikalailla samassa kohtaa mitä vakio. :)
Neppasin vielä hitsillä kiinni ettei tipu tielle.



Muut tehneet samanlaista?
Kuvassa vielä mopon sisäkumista leikelty suoja tohon haarukan aukkoon, ei tullut lootan mukana sitä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:37:14 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || M90 + SRE -763
« Vastaus #18 : 01.09.2013, 08:41:55 »
Mä en kyl pitäny tot -763 asetelmaa mitenkä jäykkään.Ja nyt ku on toi M5 asetelma ni seki on oikein hyvä käyttää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || M90 + SRE -763
« Vastaus #19 : 01.09.2013, 10:34:00 »
Onhan se nyt paljon jäykempi kun orkkis mutta kaikkeen tottuu...
Sietämättömintä oli kun piti poljin painaa varpailla aivan lattiaan kiinni jotta irrottaa.

Saas nähdä pääsenkö kohta vaihtamaan m46 takaisin, huomasin eilenillalla että m90 rallattaa siinä alle 20km/h vauheissa. >:(
« Viimeksi muokattu: 01.09.2013, 10:35:43 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || M90 + SRE -763
« Vastaus #20 : 13.09.2013, 09:08:23 »
Kasniin, eilen tuli uusi syöttöpumppu 12mm nestepäällä... ongelma vaan on että auto ei käy! Eilenillalla meni sellaset 5h vaihdossa parin juuttuneen pultin takia, nyt pumppu on kiinne mutta tavaraa ei tule suutinputkista! Olikos näissä jotain ilmausruuvia?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || 12mm pumppu, ei käy?
« Vastaus #21 : 13.09.2013, 23:40:32 »
Auto käy... vika oli väärin kasatussa pumpussa. Männän ympärillä olevan luistin kolo ei osunut ollenkaan sen ohjuriin aiheuttaen näin alhaisen ruiskutuspaineen jolloinka tavaraa ei tullut edes suuttimille suutinputkille asti. Luisti siirrettiin ja homma alkoi skulaa. :)

Testailuun käytettiin virallista sähköporakonekäyttöistä testipenkkiä.



Ja lopputulos... vetoja tuli selkeesti lisää etenkin yläkierroksille. Kolmen tonnin jälkeen alkaa oikeesti tapahtua kun se veto aiemmin lähinnä loppui niille paikkeille. Täytyy vielä katsella ahdonalaisen karan ja perussyötön asetuksia jonain päivänä.

Ennakoksi säädettiin 1,02-1,03mm. Oli muuten mielenkiintosta huomatta että kone kävi, helvetisti savuttaen kylläkin, myös pumppu 180 astetta pielessä. :o Ihmekös ei vaikuttanu ennakonsäätö vaikka monta hammasta kokeiltiin suuntaan ja toiseen...
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:39:55 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 D24TIC & gt2556v || pientä nysväystä...
« Vastaus #22 : 11.10.2013, 15:53:47 »
ABS-valo oli tähän asti ollut siis pimeänä vaikka jarrut sinäänsä pelasi. Löysin sivun jossa oli lisätty hyppylanka mittariston taakse, korvaamaan katkennut johdin foliolta.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentsPanelRepair.htm

Ja toteutin itse:



Lisäksi viereen syttyi toinen, uusi valo polttimopaikkaan 8, jota en ollut nähny koskaan aiemmin...




Tuolla sivulla puhutaan että olisi jäähdytysnesteen tason merkkivalo? Ja että 960 anturi olisi suht helposti asennettavissa? Meneeköhän piuhat ihan konehuoneeseen asti...?

Volvo 940 and 960 instrument clusters suffer from printed circuit foil and solder joint troubles. I've had trouble with the ABS and Coolant Loss warning lights not working. The problem has been a break in the printed circuit track feeding those two warning lights. If your ABS or Coolant Loss light don't come on with the engine off and key in the run position, your car has this problem. 940s didn't come with a Coolant Loss warning light, but many of us have added them using the 960 Coolant Reservoir.



Ainiin, ahtopaine nostettu 1,5bar ja syöttöpumppua säädetty sen mukaan, hyvin tuntuu skulaavan. :)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:41:59 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v
« Vastaus #23 : 17.10.2013, 15:38:44 »
Maalausrojekti saatu viimein päätökseen :) nyt ikkunoista alespäin panssarimaalin peitossa. Vihaajat vihaa.





Toi D6 merkki oli vaan pakko saada 8) Kiitokset JukeMaza.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:48:05 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v | värinvaihto valmis
« Vastaus #24 : 18.10.2013, 17:15:02 »
Tänään hain uudet suutinputket vanhojen vuotavien tilalle, maksoivat perhana 90e...

Kun sain sitten vaihettua ei vuoto loppunutkaan pumpun päästä, >:( suutinten päästä kylläkin mutta ei ne paljoa kostuneetkaan tähän asti...

Vaihdoin sitten alkup vakiopumpusta tilalle nuo... suutinputkien vastinkappaleet jotka on nestepäässä kiinni. Josko olisivat paremmassa kunnossa tiivistepinnaltaan. Ja vuoto loppui, mutta huomasin tällaisen kun otin vanhat ja "uudet" rinnakkain:



Etualalla "uudet", takana vanhat vuotavat.
Noissa on sisällä jousi ja pari pientä palikkaa, noissakin on jokin tietty avautumispaine, olisiko ollut 125bar. Kuten kuvasta näkyy vuotaneissa jousi on paljon lyhyempi, tai kuoleentuneempi, kun nuo osaset laskeutuvat paljon sisemmälle vastinkappaletta. Liekö sitten eroa kun tämä nykyinen 12mm pumppu on ilmeisesti ei-vähäpäästöisen ja alkuperäinen on egr-versio. Josko ei-vähäpäästöisissä olisi käytetty pienempää avautumispainetta ja löysempiä jousia?

Vuoto kuitenkin loppui ja konehuoneessa taas vähän lisää uutta kiiltävää osaa.

E: eipäs loppunutkaan kokonaan, pikkuisen tiputtaa vieläkin >:(
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:52:21 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v | kiinacooleri
« Vastaus #25 : 01.11.2013, 14:25:41 »
Viimein se isompi cooleri. Mitat 450x300x76.




Juuri ja juuri mahtui 76mm paksu ilmastoinnin kanssa näemmä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:53:34 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v | kiinacooleri
« Vastaus #26 : 10.12.2013, 19:17:15 »
Tuli tänään ekaa kertaa vilkastua kunnolla tota alkuperästä cooleria...



aika rankasti tuntuu pullistuvan 1,5 kilollakin.

Muuta... perän väljyyksiä mietitään täällä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40555.msg740035#msg740035
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:53:58 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Taas on paljo kerenny tapahtua.

Viimeviikolla perän kiinnitys petti, oli vissiinki jääny ylemmän tukivarren pultti löysälle, aiheutti tämmöistä...



Selvittiin korvakon suoristuksella ja taas kovaa ajoa.



Kaupasta sattu silmään mukavan kokonen painemittari miinusasteikolla ja sehän oli saatava. 1,6bar tuo näkyy antavan.





Posti toi viimein pitkään odotetun räikkälukon, odottaa asennusta. :) Kiitokset Ari E





Sitten kuluvalla viikolla tuli käynnistysongelmia, helkutisti sai sahata lähes joka kerta, usein akun vielä tyhjäksi asti. Kuvittelin että syöttöpumppu jonka tossa muutama kuukausi sitten vaihdoin vuotaessaan laskisi ilmaa järjestelmään ja sen takia ois niin huono lähtemään, mut ei. Perjantai-ilta, koko lauantai ja näköjään sunnuntaiaamukin meni tässä tutkaillessa ja imuvuodoksihan tuo taisi paljastua. Vaihdoin nyt sitten vakio syöttöpumpun takaisin kun tuo viriviripumppu oli tarkoituskin viedä pajalle stefojen vaihtoon ja säätöön kun vähän rytkyttää jne. Syöttöäkin olisi vielä kiva saada lisää.

Ei oikeen selvinny vieläkään mistä tuo ilmaa saa sisäänsä, pitää kai uusia koko linja tankilta suodattimelle letkulla. Vähän aikaa kun antaa seisoa niin taas saa helvetisti sahata. Lisäsin nyt suodattimen ja syöttöpumpun väliin LEIKKUUPUIMURIN sähköisen siirtopumpun ::) vähän jeesimään käynnistyksessä auton omaa mekaanista siirtopumppua. Tuntuu auttavan.

Pumppu pääsi taas testipenkkiin pyöriteltäväksi ennenkuin tuo imuvuoto selkisi...








Vielä lopuksi talvinen fiilistelykuva kun on kerrankin pesty.

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:57:53 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v | ilmavaivoja
« Vastaus #28 : 02.02.2014, 09:24:42 »
Imuvuoto ei sittenkään ollut imuvuoto. Hehkuilta oli sulake mennyt. :idiot2: Tai no, se peltiläpyskä mikä on hehkureleen alapuolella kiinni palanu poikki. Mittaristossa kyllä valo syttyi ni ei osannu tollasta aatella. Eipä tohonkaan korjaukseen menny ku viis päivää...

Jakopäällä alko tulla kilsat täytehen, tällä hetkellä taulussa siis 418tkm ja uutta vesipumppua, kiristintä, ohjainta ja hihnaa tuli. Lisäksi uusi kampiakselin pultti ja hammashihnapyörä. Uusi pumppu olikin näköjään vanhan mallin pitkillä pultinrei'illä mutta toimiihan tuo tässäkin. Lisätään nyt huono kuva tästäkin hommasta.



Ainiin, 12mm nestepäällä oleva pumppu vietiin pajalle stefojen vaihtoon ja vihjasin että jos vähän piristäisi sitä samalla. Edellinen omistaja kun laittanu ite nestepään uskon että muutenkin käynti parantus, pientä rytkytystä oli havaittavissa 2000rpm kieppeillä tasakaasulla. Nyt ajetaan siis taas vakionestepäällä ja orkkis pumpulla, kyllä tuntuu laiskalta.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:58:34 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+m90 & gt2556v | ilmavaivoja, ei sittenkään
« Vastaus #29 : 08.02.2014, 16:29:44 »
Pumppu tuli pajalta. Kyä on puhas. Lasku ei tullu vielä mutta 350e kieppeillä kuulemma liikutaan.



Pajalle vietiin siis vuotamisen sekä tasakaasulla rytkytyksen takia tietyllä kierrosalueella. Ja aika vaisun tuntuseksi jäi syöttömäärätkin ollakseen isompi nestepää... Asentaja sanoikin että pumppu oli väärin kasattu, nokkalevy väärinpäin kuulemma, kiitokset edelliselle omistajalle. >:(

Pohdiskelin tossa nyt sitten että onko se nyt ollu 90 astetta pielessä kerran sen saa useinkin päin sinne... hauska kun kerkesin useempi tuhat kilsaa ajaa tolla, miten voi kone ees käydä noin. :idiot2: Saihan sitä kyllä aina sahatakkin käyntiin. Sittenku vielä sais motivaatiota tohon vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:58:55 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Futurez  Kulkukoira