Ateho  Elekma

Ihmetys & harmitus

  • 73 Vastauksia
  • 17233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #45 : 11.03.2019, 00:37:13 »
Lisäksi jos se moottorin öljynkiertojärjestelmä on suunniteltu tietylle öljymäärälle, kuten on hydrauliikkajärjestelmissäkin yleensä. Ei siitä tilavuuden kasvattamisesta silloin hyötyä ole.

No mitähän mystisiä esteitä siellä ”öljynkiertojärjestelmässä” on? Kerrotko tarkemmin. Ei tässä mitään fysiikan lakeja olla venyttämässä. Raakaa suunnittelutyötä se vain vaatisi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #46 : 11.03.2019, 01:12:04 »
Öljypumpun tuotto/paine ja ehtiikö järjestelmään kierrossa oleva öljy palaamaan öljypohjaan, jos sitä yritetään pumpata enemmän kuin on suunniteltu. Se öljy palaa kannesta paluukanavia pitkin öljypohjaan. Myös öljynsuodatin rajoittaa sitä öljyn kulkua järjestelmässä, sekä mahdollisen öljynjäähdyttimen kierto. Öljy voi alkaa myös tuosta syystä kuumentumaan liikaa, mikä ei tee moottorille hyvää. En ymmärrä miksi sitä öljytilavuutta moottorissa pitäisi mihinkään mennä kasvattamaan jos moottori toimii hienosti, vaikka sillä 4-5 litran öljymäärällä. Kyllä siellä on varmasti insinööri laskenut tehtaalla sen optimaalisen öljymäärän, sille moottorin öljykierrolle. Se olisi suurempi jo sieltä tullessaan mikäli tarve vaatisi.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2019, 01:14:21 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #47 : 11.03.2019, 10:16:25 »
Ei kai se öljymäärän kasvattaminen itsessään lisää mitn vastuksia? Pumppu pumppaa sitä samaa öljyä samaa ympyrää päivästä toiseen aina kun moottori käy, vaikka sitä tulisi säiliöautosta.
Sitten lähdetään harmaalle alueelle jos muutetaan pumpun tuottoa ja/tai painetta.

Vakiomoottorin öljytilavuuden kasvattaminen toki vähän niin ja näin, lieneekö mitään todellista apua mihinkään. Pitäisi varmaan sitten muutella muutakin,  ja arkikäytössä olevat moottorit pääsee loppuviimein aika helpolla. Ainut ehkä olisi tuo suurempi epäpuhtauksien sidontakyky, tai oikeammin sitä likaa mahtuisi enemmän.
Toi öljykannujen kokoon sitominen on kyllä yks juttu mutta henk kohta asia menee ihan ok kun ajetaan paljon, se ylijäämä on käytössä sitten seuraavassa öljynvaihdossa eli käytännössä selviän aina sille 5litr kannulla + se "vanha" pytty joka odottelee tallissa. Ellen sitten osta 20litr Delvaccia kerrallaan.
Onni sekin ettei noi meidän vehekset juo öljyä vaihtovälillä sen vertaa että joutuisi lisäämään.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #48 : 11.03.2019, 10:49:22 »
Veikkaan että auton/moottorin valmistajat on tuotakin puntaroineet viimeiset 30 vuotta ja tässä on "kultainen" keskitie löydetty.
Onko miltään moottorilta tiedossa tyyppivikoja jotka johtuisi nimenomaan liian vähästä öljymäärästä? Nyt ei lasketa niitä joissa on öljyt pullautettu pihalle tai muuten hävinneet polttamalla tai vuotamalla.

Joku varmaan osaa sanoa paljonko keskimäärin on öljypumpun tuotto esim. 2000rpm käyntinopeudella, paljonko on nykysuodattimilla max. läpivirtaus jne.
Tästä varmaan saadaan laskettua paljonko sitä öljyä "huilaa" öljypohjassa kerrallaan?
Uskoisin että sillä tilavuuden kasvattamisella ei ole mitään perusteita (tehdasvalmisteisissa tieliikenneautoissa), ilman että koko moottorin öljynkierto suunniteltaisiin uudestaan. Tämä taas vaikuttaisi moottorin fyysiseen kokoon, joka nykyään on varsin kortilla. Niin moni muu tekijä rajoittaa auton järkevää käyttöikää, ennen moottoriöljyistä johtuvia ongelmia (mikäli niitä vaihdetaan tolkullisin väliajoin).
Toki on varmasti tyyppivikoja jotka on johdannaisia öljynkierron suunnitteluvirheistä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #49 : 11.03.2019, 11:56:05 »
Ymmärsin että ongelma oli se, että öljyä joutuu itse lisäämään huoltovälillä, sen sijaan että vaan ajaisi huoletta. Eli isompi öljytilavuus jossa olisi reserviä, poistaisi lisäystarpeen ja myös dieselin sekoittuminen isompaan moottoriöljymäärään haittaisi vähemmän konetta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2534
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #50 : 11.03.2019, 12:35:30 »
Öljytilavuuskin on monen asian summa, tila johon se pitää mahtua on rajallinen ja jos koko moottorin pituudelle pistää kopan, on pumpun ilmanhörppääminen mahdollista. Mutta tuossakin voisi löytyä jokin tasapaino missä hyödyt ja haitat ei kumoa toisiaan.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #51 : 11.03.2019, 16:58:31 »
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa TomBale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • V70 2.4T
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #52 : 11.03.2019, 17:14:23 »
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin

Tätä olen kironnut monesti itsekkin mutta kaipa ne firmat tekee enempi rahaa näin kun saavat taina myytyä 2 tonikkaa yhden sijaan  ;D

Tucci

  • Vieras
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #53 : 11.03.2019, 17:27:28 »
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin

Vaihda öljymerkkiä, commalla ja liqui molylla on vitosen tonkat.
Itse käytän 4l.tonkkaa ja tarvittaessa ostan litran pullon, tosin hyvin harvoin tarvetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #54 : 11.03.2019, 18:18:52 »
Maxlifellä on ajeltu jo yli 200tkm yhteensä, aiemmin sitä sai vitosen pöntöissä, mutta sekään ei riitä kun täytös on 5,8ltr med filter
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #55 : 11.03.2019, 20:14:40 »
Sekö se on niin suuri ongelma, että ei voi 5min käyttää moottoriöljyn lisäämiseen :2funny:.. Sitä paitsi eikö se öljymäärän säännöllinen tarkastaminen tikusta, kuulu tehdä lähes joka ajoneuvossa muutenkin välillä. Siitä voi syyttää itseään jos moottorin ajat itse kuivaksi sen takia ettet öljyjä katso. Uudemmissa kotteroissahan on ainakin joissain, jopa öljymäärän alhaisen pinnan merkkivalokin. Onko se nyt oikeasti niin suuri vaiva lisätä öljyä kerran puoleen vuoteen siihen moottoriin. Traktoriin menee moottoriöljyä 10 litraa suunnilleen ja siihenkin pitää lisätä sitä välillä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #56 : 11.03.2019, 20:18:44 »
Itseä harmittaa se että miksi pesunestesäiliö on V70:ssä tyyliin 5 litraa.. Oispa joku 20 litraa niin ei tarvis mun ajoilla kun kerran vuodessa avata konepelti  S*
Kyllä siihen pitäis pyrkiä että kerran vuoteen huollossa tarvis avata konepelti  ;)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #57 : 11.03.2019, 20:43:34 »
Joku uudemman auton nähnyt voisi kysyä että mistä tikusta. Turha työ nyt vähän on sellaista mikä vie aikaa tärkeämmiltä asioilta. Harva turhan tekemisellä rehentelee.. Eipä nuo nyt minulle ole ongelmia tehdä, mutta onko tällä topicilla sitten mitään käyttöä, aika turhia nuo muutkin ihmetykset.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #58 : 11.03.2019, 20:44:50 »
Kyllä siihen pitäis pyrkiä että kerran vuoteen huollossa tarvis avata konepelti  ;)

Jos on semmonen kampe mitä pitää joka vuosi huoltaa... Alkaa olla kohta niinkuin 5 tkm öljynvaihdot entisaikaan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #59 : 11.03.2019, 21:23:10 »
Liittyy ns. "aasinsillalla" sopivasti tuohon edelliseen jäsen "Arponen"- kommenttiin pesunesteen täytöstä...

Auto siis V70 (MY2015) ja nuo tuulilasin pyyhkimet:
Talvella on monet kerrat tullut manailtua, kun tuo kuskinpuoleinen sulka ei nouse pystyasentoon ulkoa käsin,
kuten repsikan puoleinen tekee ja fiksua onkin.
Kiva olis myös vaikka ennen jäätäviä sateita nostaa molemmat pystyyn,
ettei sitten tarvis repiä sitä sulkaa irti lasista, kun lähdön aika tulee...
Kiva olisi myös joskus pyyhkäistä kumisulka puhtaaksi vaikka Lasolilla ja parantaa joksikin aikaa pyyhintätulosta,
mutta kun se on aika pitkäkin, hitusen hankalahkoa..
No, auton päällä sitten massiivinen lumikuorrutus ja sitä sitten putsaamaan ronkkien sieltä konepellin takareunan
lipan alta ja tuo em. pyyhkijä jököttää ala-asennossa ja nousee vaan hiukan, kun sitä nostaa, aika ähräämistä siis.
Ei ole selvästkään suunniteltu pohjolan oloihin, kuten ei monia muitakaan automerkkejä/malleja varmaan samoilla
harmeilla, kun päämarkkina-alueet ovat jossakin lumettomilla seuduilla..

No, tuossa taannoin lisäilin pesunestettä ja tein havainnon, jonka moni fiksumpi on tehnyt varmaan jo aikaa sitten:
-konepelti pystyssä ko. kuskinpuolen sulka on siinä aivan käsillä ja kääntyy nätisti vaihdettavaksi tai putsattavaksi
-samalla kylläkin totesin, että tuolloin sitä operoidessa on syytä pitää ajatukset kasassa, sillä jos sulan jättää tuohon
operointiasentoon ja paiskaa pellin kiinni, ei kyllä enää selviä sulanvaihdolla vaan siinä menee ainakin pyyhkijän
runko ja kenties jotain muutakin topaleiksi ja arvelen, että asiaa saattaa olla automaalarille tai fiksarille, kun pellin
takareunasta melko varmasti vaurioituu maalit
Lasinpyyhkimissä on huoltotoiminto, jolla ne nousee yläasentoon putsaamista varten. Auto sammuksiin, vedä viiksestä kertapyyhkäisyn suuntaan ja pyyhkimet nousee ylös ja jäävät sinne  ;)
Ihan uusista sama toiminto löytyy sieltä tabletin syövereistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Ateho